Pagina 1 van 4

Proteus kloon

Geplaatst: wo 31 aug 2005, 15:48
door Bart_M
Hi,

Na een hele drukke periode heb ik weer wat tijd gevonden om verder te gaan met mijn 4 speakers.
Het zouden er eerst 5 worden (ik heb er bijna alle spullen voor liggen), maar ik kan de center speaker niet kwijt in mijn nieuwe situatie.
Daarbij heeft de houtzagerij een blunder begaan, waardoor een frontje (die op een computergestuurde draaibank was gemaakt) verpest is. :evil:
De oen had het laatste plankje er ondersteboven onder gedaan... :cry:

Hierbij het hele proces tot nu toe:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: wo 31 aug 2005, 15:55
door Wijx
Mooi, hoe kom je aan die (focal toch?) tweeter?

Geplaatst: wo 31 aug 2005, 15:57
door Bart_M
Die heb ik ongeveer een jaar geleden bij Aquablue gekocht.

Ik heb er nog 1 als reserve nu, die ga ik goed bewaren aangezien ze niet meer goed verkrijgbaar zijn.

Ben je nog op zoek naar deze unit?

Geplaatst: wo 31 aug 2005, 16:02
door Wijx
misschien, ik bouw de kharma's na die hebben een versie met een focal tweeter en een versie met een scan speak unit. Maar aangezien ik nergens focal tweeters kon vinden had ik al een SC gekozen. Nu toch maar even kijken of ik ergens het verschil kan beluisteren als ze nog leverbaar zijn

Geplaatst: wo 31 aug 2005, 23:24
door ralf
als je in de buurt woont kun je bij mij komen luisteren
ik heb scanspeak ultimo kasten maar dan met de focal td120td5 tweeter
vindt ik persoonlijk mooier en financieel aantrekkelijker

Geplaatst: do 01 sep 2005, 5:40
door daniel
Dat ziet er al heel wat strakker uit als die testkasten die je eerst had. Veel succes met afwerken (al enig idee hoe?)

Geplaatst: do 01 sep 2005, 8:57
door de vuilnisman
Focal vindt je nog regelmatig op ebay. Daarnaast heeft de caraudio afdeling van focal zelfs de berilium tweeter te koop.

Geplaatst: do 01 sep 2005, 10:10
door Bart_M
daniel schreef:
Dat ziet er al heel wat strakker uit als die testkasten die je eerst had.
Gelukkig wel. :)
daniel schreef:
Veel succes met afwerken (al enig idee hoe?)
Nog niet. In ieder geval worden de speakers en sub hetzelfde afgewerkt. Of dit nu spuiten worden fineren wordt, ben ik nog niet uit.

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 17:52
door Bart_M
De blokken die tevens baspoort zijn zitten er nu ook in.
Ik heb de baspoorten eerst zwart geverft, na afloop is het moeilijk om er nog bij te komen.
Afbeelding

Maar nu ben ik tegen een probleempje aangelopen. :(
Toen ik aan het droogpassen was, zat de hele kast heel strak in elkaar. Nu is (wellicht door het lijmen) het hout een beetje gaan werken, en heb ik nu een plankje dat er 1 mm "bovenop" ligt.
Ik heb hem nog niet gelijmd; hij ligt er nog los op.
Afbeelding

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Plamuren, schuren, vijlen of anders?

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 18:29
door Edo
Da's balen dat het hout iets is gaan werken. Ik heb er zelf nooit zoveel last van gehad gelukkig, maar als de plaat bij jou 1mm uitsteekt wordt het flink schuren. Om niet al te schuin te gaan kun je als tijdelijke geleider een alu-strip erlangs houden zodat je niet teveel eraf schuurt..
Verder zet alles al vast gelijmt?

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 18:46
door SARK
Als je de box helemaal in de kleurlak gaat zetten, kun je beter een heel dun latje lijmen op het diepliggende deel. Dit is veel makkelijker te schuren dan het grote oppervlak :!:

Afbeelding

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 19:31
door Bart_M
Edo schreef:
Da's balen dat het hout iets is gaan werken. Ik heb er zelf nooit zoveel last van gehad gelukkig, maar als de plaat bij jou 1mm uitsteekt wordt het flink schuren. Om niet al te schuin te gaan kun je als tijdelijke geleider een alu-strip erlangs houden zodat je niet teveel eraf schuurt..
Daar zat ik ook aan te denken. Maar dan moet ik echt zorgen dat het heel geleidelijk gaat.
Edo schreef:
Verder zet alles al vast gelijmt?
Dit is idd de laatste plank. Maar ik wil ik de bekabeling en demping nog doen.
SARK schreef:
Als je de box helemaal in de kleurlak gaat zetten, kun je beter een heel dun latje lijmen op het diepliggende deel. Dit is veel makkelijker te schuren dan het grote oppervlak
Goed idee, maar zijn er ergens latjes van 1 mm te vinden?

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 19:35
door SARK
Krunk schreef:
Goed idee, maar zijn er ergens latjes van 1 mm te vinden?
Ik zou zeggen ... kijk Edo eens lief aan :D met een of twee stroken fineer kom je er denk ik wel :idea:

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 19:45
door Bart_M
Is een goeie tip, met wat afvalstroken ben ik al een heel eind.

@Edo: [-o< 8-[
Geintje.
Eens kijken of ze dat bij ons in de buurt ook ergens verkopen.

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 19:51
door daniel
op de Strijpsestraat (in de buurt van de dierenwinkel) zit een modelbouwwinkel. Daar zouden ze best wel eens zoietss kunnen hebben. Ik heb er zelf ooit eens 2mm dik multiplex gekocht. Daar hadden ze verschillende soorten en smaken van.

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 20:01
door Bart_M
daniel schreef:
op de Strijpsestraat (in de buurt van de dierenwinkel) zit een modelbouwwinkel. Daar zouden ze best wel eens zoietss kunnen hebben. Ik heb er zelf ooit eens 2mm dik multiplex gekocht. Daar hadden ze verschillende soorten en smaken van.
8)
Bedankt voor de tip. Ik heb tot nu toe nog geen zaak gevonden in Eindhoven waar ze fineer verkopen.

Ik heb nog wel een tip als er iets op maat gezaagd moet worden. Dat kan het beste bij de Multimate. Stukken goedkoper dan de H*b*. En ook heel netjes. Ben ik laatst pas achtergekomen. :(

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 20:56
door Edo
Inderdaad een goede tip van die modelbouwzaak. Ik heb daar nu ook m'n 0,7 x 3 mm fineerstripjes in bestelling staan. Ze hebben ook licht houtstripjes, dus misschien wel het proberen waard.

Op http://www.quartel.nl/ staat wel het 1 en ander.


P.s. ik heb nog wel wat fineer over, maar is 0,7mm dik...En ik weet niet hoeveel je nodig hebt, maar als je er wat aan hebt mag je het zo komen halen.

Edo

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 22:00
door Wowly
He krunk, ik kan hem ook eens over de vlakbank halen in Budel als je wil

Geplaatst: ma 05 sep 2005, 10:05
door Bart_M
Wowly schreef:
He krunk, ik kan hem ook eens over de vlakbank halen in Budel als je wil
Kan dat als de hele kast in elkaar zit, of kan dit alleen per plankje?

Bedankt voor je aanbod Edo, maar als ik dit nodig heb zal ik het online bestellen. Het zijn de kosten niet.

Geplaatst: wo 29 mar 2006, 13:24
door Bart_M
Kleine update.
De eerste set zit in elkaar.

Het bestaande filter van mijn prototypes ging niet helemaal goed... :(
Daar moest dus heel snel wat aan gebeuren.

Ik ben bij Rob Dingen langs geweest en hij heeft de units nog eens goed doorgefloten en een aantal filters gemaakt.
Er zitten 2 rare dipjes in de respons van de tweeter. De eerste bij 2500 Hz en de tweede bij 7500 Hz. Het lijkt te komen van de baffle.
Die van 2500 Hz kan ik dan nog wel verklaren, want die golflengte is ongeveer de afstand tot de facetten. Maar de 7500 Hz niet.
Tevens zijn de tweeters van hun phaseplugs verlost.
Met deze phaseplugs meet het wel rechter vanaf de 15Khz, maar het klinkt wel minder. Simpel dus, eraf.

Uiteindelijk zijn we naar een aantal filters van verschillende ordes uitgekomen op een heel simpel eerste order serie filter.
Daar zat gelijk veel meer muziek in. Dat het ook weer wat minder mooi meet is pech.

Nu ben ik nog wel op zoek naar goede software voor serie filters. Ik heb de SPL en impedantie respons van de units.

Ik heb LspCAD 5.22 en een excel sheet, maar heel ver kom ik hier niet mee.
Kan iemand mij aan een betere oplossing helpen?

Geplaatst: wo 29 mar 2006, 15:56
door Aquilon
Bart_M schreef:
Die heb ik ongeveer een jaar geleden bij Aquablue gekocht.

Ik heb er nog 1 als reserve nu, die ga ik goed bewaren aangezien ze niet meer goed verkrijgbaar zijn.

Ben je nog op zoek naar deze unit?
Hoi,

Aquablue kan de Focal tweeters nog steeds leveren, Benny heeft nog ergens een voorraad liggen, de woofers en mids kan ie niet meer leveren. Gewoon een belletje of mailtje volstaat, na een week liggen ze gegarandeerd klaar.

Bart

Geplaatst: do 30 mar 2006, 14:14
door richard
Bart_M schreef:
Die van 2500 Hz kan ik dan nog wel verklaren, want die golflengte is ongeveer de afstand tot de facetten.
In het oorspronkelijke ontwerp zit hiervoor toch een dikke strip vilt tegen het facet?

Geplaatst: do 30 mar 2006, 14:21
door Bart_M
Klopt.
We hebben vilt tegen de facetten gepakt, maar dat maakt bijna niets uit.
Op dit moment heb ik over de gehele tweeter vilt geplakt. Meettechnisch iets minder, maar het klinkt wel beter.
Zal er vanavond eens een pikkie van maken.

Geplaatst: zo 02 apr 2006, 15:20
door Bart_M
Ok, hier wat foto's:

In deze ruimte doe ik het nu:
Afbeelding
Een klusruimte is echt een geweldige vooruitgang.
Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn vriendin. :)

Baspoortje van binnen vast zwart verven:
Afbeelding

Productie draaien...
Afbeelding
Afbeelding

Zo staat het er nu bij:
Afbeelding
Afbeelding

Het zijpaneel is nog los om wat te spelen met de demping. Vandaar ook de lijmklem.
Het vilt doet goed zijn werk. Het klinkt net wat aangenamer en minder fel, maar het helpt helaas niet om het dipje eruit te krijgen... :(

Geplaatst: zo 02 apr 2006, 15:34
door sietse
Uiteindelijk zijn we naar een aantal filters van verschillende ordes uitgekomen op een heel simpel eerste order serie filter.
Daar zat gelijk veel meer muziek in. Dat het ook weer wat minder mooi meet is pech.
En wat is nu belangrijker, hoe het meet of hoe het klinkt ? Volgens mij zijn meten en simuleren leuke hulpmiddelen maar geven geen garantie of het goed klinkt. Oren zijn toch wel belangrijker.. :wink: