Hoe kan ik mijn Vifa Format's verbeteren?
Geplaatst: di 30 aug 2005, 20:53
Hallo!
Sinds kort ben ik besmet met een nieuw virus en dat virus heet hifi/hometheater.
Ik heb me aangemeld op dit forum omdat er hier denk ik veel zelfbouwers en dus mensen met verstand van elektronica zitten waar ik ongetwijfeld een hoop van kan leren.
Een tijd terug heb ik van een vriend van mij twee kant en klare zelfbouwspeakers gekregen. Het gaat om de Vifa Format speakers. Ik ben er al die tijd erg tevreden mee geweest maar heb me toch ook altijd gestoord aan een aantal "problemen" die ik met de speakers heb.
Door deze problemen had ik het even in m'n hoofd had gehaald m'n speakers te gaan upgraden en ben ik vorige week speakers gaan luisteren bij Snijders in Rotterdam. De verkoper vertelde me tijdens het luisteren helaas (
) iets dat ik al wist: ik heb een "dure smaak", hij gaf aan dat ik goed wist te benoemen wat de "zwakke" punten van de beluisterde speakers waren. Ik heb een tiental verschillende merken gehoord in de reeks " kleinere speakers" en werd door geen van deze speakers "geraakt". We zijn dus opgeschoven naar de duudere klassen. Eindstation (m'n budget werd op dat moment nl. al gruwlijk overschreden!) was bij een speaker van Amphion en de B&W 804s. Die middag begon ik juist pas bij deze speaker een beetje enthousiast te worden van het geluid maar ja dit is dus wel een speaker van 2000 euro per stuk waarbij ik ook niet direct zo iets had van deze wil ik kopen.
Het vervangen van de speakers heb ik dus voorlopig in de ijskast gezet terwijl ik dacht dat juist hier een behoorlijke winst viel te behalen. Ik ben dus keihard van het idee teruggekomen dat zelfbouwspeakers inferieur zouden zijn want ik besef me sinds die middag dat ik eigenlijk ontzettend tevreden mag zijn met het geluid dat m'n huidige speakers geven. En misschien is het niet helemaal zuiver en audiofiel en wellicht wat gekleurd, de sound en de afstemming tussen de drivers vind ik erg goed. Maar zoals ik al zei ben ik toch niet helemaal tevreden.
Sorry voor de lange intro!
De problemen die ik nu met mijn speakers ervaar zijn het laag, dat vind ik te dik en lijkt te veel gekleurd te worden. Door te schuiven met de speakers, spikes te plaatsen, te bi-ampen en twee lagen extra Pritex demping in de speakers aan te brengen tussen de beide laag units heb ik de bas merkbaar stuk strakker gekregen maar nog steeds is het te veel/niet strak genoeg. Een ander probleem is het midden dat te ver op de achtergrond aanwezig is. Dit is me tijdens de luistermiddag duidelijk geworden. Wellicht zijn de speakers te groot voor mijn woonkamer. De woonkamer is met een open keuken 4,85 x 11,00 (langste wand) en de speakers zijn langs de lange wand geplaatst. Helaas heb ik geen mogelijkheden om de opstelling 90 graden te draaien. Wel heb ik uitvoerig geexperimenteerd met de speakerplaatsing en heb ik nu voor mijn gevoel de beste opstelling die haalbaar is.
Ik ben benieuwd of ik door filteraanpassingen nog winst kan halen in het midden en laag en eventueel (optioneel) hoog gebied? En zo ja, kunnen jullie adviseren welke onderdelen ik dan het beste kan vervangen en eventueel suggesties door waardoor? Alle hulp is echt ontzettend welkom!!! En al lijkt het misschien een luxe probleem, ik ben toch een beetje "radeloos" want wil ik verder zonder het probleem op te lossen dan zal ik wel heeeeeel diep in de buidel moeten gaan tasten voor nieuwe speakers.
Alvast bedankt voor de eventuele hulp!
Hier een link naar het filter dat wordt gebruikt:
http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... rmat_3.htm

Sinds kort ben ik besmet met een nieuw virus en dat virus heet hifi/hometheater.
Een tijd terug heb ik van een vriend van mij twee kant en klare zelfbouwspeakers gekregen. Het gaat om de Vifa Format speakers. Ik ben er al die tijd erg tevreden mee geweest maar heb me toch ook altijd gestoord aan een aantal "problemen" die ik met de speakers heb.
Door deze problemen had ik het even in m'n hoofd had gehaald m'n speakers te gaan upgraden en ben ik vorige week speakers gaan luisteren bij Snijders in Rotterdam. De verkoper vertelde me tijdens het luisteren helaas (
Het vervangen van de speakers heb ik dus voorlopig in de ijskast gezet terwijl ik dacht dat juist hier een behoorlijke winst viel te behalen. Ik ben dus keihard van het idee teruggekomen dat zelfbouwspeakers inferieur zouden zijn want ik besef me sinds die middag dat ik eigenlijk ontzettend tevreden mag zijn met het geluid dat m'n huidige speakers geven. En misschien is het niet helemaal zuiver en audiofiel en wellicht wat gekleurd, de sound en de afstemming tussen de drivers vind ik erg goed. Maar zoals ik al zei ben ik toch niet helemaal tevreden.
Sorry voor de lange intro!
Ik ben benieuwd of ik door filteraanpassingen nog winst kan halen in het midden en laag en eventueel (optioneel) hoog gebied? En zo ja, kunnen jullie adviseren welke onderdelen ik dan het beste kan vervangen en eventueel suggesties door waardoor? Alle hulp is echt ontzettend welkom!!! En al lijkt het misschien een luxe probleem, ik ben toch een beetje "radeloos" want wil ik verder zonder het probleem op te lossen dan zal ik wel heeeeeel diep in de buidel moeten gaan tasten voor nieuwe speakers.
Alvast bedankt voor de eventuele hulp!
Hier een link naar het filter dat wordt gebruikt:
http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... rmat_3.htm


