Beste onderdelen voor mijn filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Beste onderdelen voor mijn filter

Bericht door fireman »

Ik heb dit filter -> filter

Voor die 6,8 uF heb ik al S/Oil van Mcap

Die luchtspoel van 0.33 mH, welke is het beste daarvoor? zo'n folie van Mundorf of gewoon eentje van I.T.

En welke weerstanden zijn het beste? MOX (zijn dat gewoon die licht blauwe van steen oid? )


Moet ik voor die 10 uF (van het laag) ook een hoogwaardige nemen?

De spoel op het laag wordt een try-tec (laagste Ohmse weerstand of de middelste in het speaker & Co boekje)


Dus ik heb:

De woofer:

1,2 mH tritec 7 x 0,60mm (beste is...)
3,3 Ohm 4 watt, MOX (beste is...)
10,0 uF 400 V - MKP (beste is...)

Tweeter:

6,8 uF Mcap S/Oil (beste is...)
2,7 Ohm 4 watt, MOX (beste is...)
0,33 mH 0,71mm cul (beste is...)


EDIT: weet iemand wat dat SE betekend op het schema achter de type nummers van de units.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Beste onderdelen voor mijn filter

Bericht door richard »

fireman schreef:
Die luchtspoel van 0.33 mH, welke is het beste daarvoor? zo'n folie van Mundorf of gewoon eentje van I.T.
Een luchtspoel zoals gespecificeerd, dus ook met dezelfde draaddikte! Gebruik je een 'betere' spoel met een lagere weerstand moet je hem 'verslechteren' met een serieweerstand waarvan de waarde gelijk is aan de verbetering die je hebt bereikt.
En welke weerstanden zijn het beste? MOX (zijn dat gewoon die licht blauwe van steen oid? )
Voorlopig wel, misschien zou je met de serieweerstand voor de tweeter wat kunnen experimenteren door een aantal koolweerstanden parallel te zetten zodat ze dezelfde waarde en wattage hebben. Of een Caddock inductievrije weerstand. Maar of het allemaal beter klinkt?
Moet ik voor die 10 uF (van het laag) ook een hoogwaardige nemen?
Nee, een MKP is hier prima.
De spoel op het laag wordt een try-tec (laagste Ohmse weerstand of de middelste in het speaker & Co boekje)
Ik neem aan dat deze luidspreker door een serieus ontwerper is ontwikkeld. Bij het bepalen van het volume van de kast gaat een ontwerper uit van de combinatie van de Q van het filter met de Q van de woofer. Als je een seriespoel met een lagere weerstand voor de woofer zet is klopt de Q van de combinatie niet meer, en zal het volume van de kast in combinatie met de afstemming van de poort niet meer optimaal zijn.
Bij een basreflex kan dit eerder tot een verslechtering van de laagweergave leiden dan bij een gesloten ontwerp.

Aan de andere kant heb je het sterke psychologische effect dat je er alles aan hebt gedaan om hoogwaardige componenten te verzamelen; het moet dus wel beter klinken; aan jou om de keus te maken.
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

Oke, dankje voor zover. Ik begrijp het. Betere spullen hoeft geen verbetering voor het geheel te zijn.

Maarre die 6,8 uF in Silver/Oil, dat is wel een goede verbetering voor het geheel?
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

betere onderdelen geven wel een verbetering alleen moet je dan het filter veranderen. Ik zou trouwens geen silver/oil gebruiken maar dat moet je zelf weten
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Tony Gee geeft hem een 10 in zijn Condensator ranglijst

Hij zal dan vast niet slecht zijn.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

richard schreef:
Tony Gee geeft hem een 10 in zijn Condensator ranglijst

Hij zal dan vast niet slecht zijn.
De pest is, wat is een '10'? En een '1'? Cijfers en schalen betekenen weinig als je er geen waardering aan hangt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

DIY_Freak schreef:
richard schreef:
Tony Gee geeft hem een 10 in zijn Condensator ranglijst

Hij zal dan vast niet slecht zijn.
De pest is, wat is een '10'? En een '1'? Cijfers en schalen betekenen weinig als je er geen waardering aan hangt.
HHH schreef:
Sound: The M-CAP SUPREME SILVER/OIL is the capacitor! I can only underline what Mundorf states: “………wonderfully spacious and detailed sound reproduction ………an even fuller and smoother tonal richness and diversity. This capacitor’s ability to bring out the finest nuances and the subtlest distinctions make the music sound more alive and “juicy”, yet without unnatural emphasis of any individual effects. ………wonderfully spacious music reproduction……… ”.

The true high-end capacitor! Music at last! Detail and depth throughout from top to bottom. So smooth and liquid. To exaggerate things: it makes a standard Supreme Cap sound slightly rough! Nothing else for me anymore.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Henkjan schreef:
DIY_Freak schreef:
richard schreef:
Tony Gee geeft hem een 10 in zijn Condensator ranglijst

Hij zal dan vast niet slecht zijn.
De pest is, wat is een '10'? En een '1'? Cijfers en schalen betekenen weinig als je er geen waardering aan hangt.
HHH schreef:
Sound: The M-CAP SUPREME SILVER/OIL is the capacitor! I can only underline what Mundorf states: “………wonderfully spacious and detailed sound reproduction ………an even fuller and smoother tonal richness and diversity. This capacitor’s ability to bring out the finest nuances and the subtlest distinctions make the music sound more alive and “juicy”, yet without unnatural emphasis of any individual effects. ………wonderfully spacious music reproduction……… ”.

The true high-end capacitor! Music at last! Detail and depth throughout from top to bottom. So smooth and liquid. To exaggerate things: it makes a standard Supreme Cap sound slightly rough! Nothing else for me anymore.
Ja, er staan inderdaad uitgebreide beschrijvingen bij, ik heb de tests eerder eens uitgebreid gelezen, maar hoe groot de verschillen zijn blijft wat mij betreft in beetje in de lucht hangen. Uiteindelijk wil je weten of het het geld waard is... dat vind ik erg moeilijk aan te geven. De verschillen zijn een een stuk eenvoudiger aan te geven bij het vergelijken van verschillende filterschema's en het gebruik van andere luidsprekerunits van een hogere prijsklasse.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Het is altijd lastig om een cijfer aan iets te geven. Ik probeer in ieder geval zo objectief mogelijk te blijven en test de condensatoren in zoveel mogelijk verschillende configuraties. Maar er blijft natuurlijk altijd een deel een kwestie van smaak. En of een onderdeel het geld waard is, hangt van veel meer factoren af dan alleen de geluidskwaliteit. Eigenlijk moet je de Capacitor Test zien als een richtlijn, het is zeker geen wet :lol: . Je mag bijvoorbeeld aannemen dat een Mundorf Silver/Gold beter klinkt dan een gewone M-Cap maar de Silver/Gold is buiten verhouding duur. Ik vind het leuk om ook buiten de standaard leveranciers te zoeken, daar zijn vaak leuke dingen te vinden die een hele goeie prijs/kwaliteits verhouding hebben omdat er niet "audio" op staat.
Laatst gewijzigd door Geenius op ma 05 sep 2005, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Geenius schreef:
Het is altijd lastig om een cijfer aan iets te geven. Ik probeer in ieder geval zo objectief mogelijk te blijven en test de condensatoren in zoveel mogelijk verschillende configuraties. Maar er blijft natuurlijk altijd een deel een kwestie van smaak. En of een onderdeel het geld waard is, hangt van veel meer factoren af dan alleen de geluidskwaliteit.
Datis in zeker zin waar. Er wordt nog weleens een topic gestart met de vraag welke cap 'het beste' is. Meestal gaat het dan om een diy ontwerp dat al half af is en volgens mij ben je dan al 'te laat'. Voor mij gaat er boven een bepaald bedrag aan filteronderdelen een lampje branden: als het budget aan het filter uit de pan rijst wordt het tijd om dat geld in de drivers te steken. Waar dat omslagpunt ligt is net zo moeilijk aan te geven als een absolut rapportcijfer. Maar ik denk dat veel vragenstellers hopen dat ze met een ubercondensator ook een ubergeluid krijgen en dat is natuurlijk niet het geval.
Eigenlijk moet je de Capacitor Test zien als een richtlijn, het is zeker geen wet :lol: . Je mag bijvoorbeeld aannemen dat een Mundorf Silver/Gold beter klinkt dan een gewone M-Cap maar de Silver/Gold is buiten verhouding duur. Ik vind het leuk om ook buiten de standaard leveranciers te zoeken, daar zijn vaak leuke dingen te vinden die een hele goeie prijs/kwaliteits verhouding hebben omdat er niet "audio" op staat.
Ik had er al een paar gezien in de test en hoop er meer van te kunnen lezen! :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Geenius schreef:
Het is altijd lastig om een cijfer aan iets te geven. Ik probeer in ieder geval zo objectief mogelijk te blijven en test de condensatoren in zoveel mogelijk verschillende configuraties.
Is een spoelentest ook niet iets voor jouw site? In spoelen moet je doorgaans meer investeren dan in de condensators.
Marcel
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 13 dec 2004, 20:44
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ook ik ga mijn scheidingsfilter van mijn Canton speakers verbeteren door de onderdelen 1 op 1 te vervangen voor betere.

De eerste aanschaf heb ik al gedaan en dat zijn de condensatoren, deze worden vervangen door de Audyn Cap Plus serie. Kost een paar centen maar zijn voor het geld wel de betere die er te koop zijn.
Ik heb nu in huis de waardes 5,6 - 8,2 en 10 uF. Ik heb van Audyn Cap nog een gewone MKP-QS condensator van 5,6 uF en als ik deze naast die Audyn Cap plus leg, dan kan deze daar wel 4 keer in.

Wat ik nog nodig heb zijn 4 condensatoren van 100 uF en de spoelen. Die 4 condensatoren neem ik van SCR Chateauroux MKP en de spoelen daar twijfel ik over tussen Tritec en corobar.

De keramische zekeringen worden vervangen door MOX weerstanden 10 watt.

Over de bekabeling ben ik nog niet zeker wat dat moet gaan worden, maar ik heb nog de tijd want ik schaf alles niet tegelijk aan omdat dat in één keer veel te duur is.
Dan maar er wat langer over doen en aan het eind een hoogwaardig scheidingsfilter kunnen maken.

Groeten,

Marcel
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”