Pagina 1 van 1

cassettedeck rookt....

Geplaatst: vr 19 aug 2005, 16:59
door Henkjan
naja, rookte. een condensator heeft de geest gegeven. deze zat in de voeding, nog in het 230V deel, ik zal er weer eens wat ascii-art tegen aan gooien:

CODE: Selecteer alles

~230                            trafo
o---------------+----------------o
                |
                R   47Ω (waarde gemeten)            
                |                           
                C   0.047 μF 250V MP   (staat er op)
                |
o---------------+----------------o
de condensator (zo'n vierkant geval) is helemaal uit elkaar, de weerstand is geblakerd. mij lijkt t dat ik gewoon die condensator er uit kan halen en dat alles t gewoon zou moeten doen, want het lijkt er op dat dit gewoon een soort van rudimentair spike filter is. of mis ik iets?

Geplaatst: vr 19 aug 2005, 20:33
door sietse
naja, rookte
Henkjan, Staat er op dat cassettedek niet dat roken ongezond is :D

Het lijkt mij gewoon een ontstoor filtertje. Gewoon een nieuwe C er in zetten.
Deze is waarschijnlijk altijd al een beetje slecht geweest en heeft had er nu genoeg van.

Sietse

Geplaatst: vr 19 aug 2005, 21:49
door Pjotr
Is een "snubberte" (storingsblusser) om de in/uitschakelklikken te dempen en beschermt meestal de aan/uit schakelaar. Als je dat c'tje vervangt dan wel met een speciale voor dit doel doel geschikt: Er moet dan 250V~ op staan, dus geschikt voor 250V wisselspanning en een zooi keurtekentjes, zoals het VDE symbool. Deze zijn in de handel bekend onder de naam "x-condensator".

Geplaatst: vr 19 aug 2005, 22:42
door Henkjan
is het aan te raden t deck (dik 20 jaar oud) te gebruiken zonder die C?

Geplaatst: vr 19 aug 2005, 22:53
door Digidoo
Naar wat ik van Pjotr las...

Nee, lijkt me niet verstandig. Het ding zat er niet voor niets, niet dat als je 't nu 's zonder zou proberen en hij gaat weer roken dat het dan veel uitmaakt. :)

Geplaatst: vr 19 aug 2005, 22:58
door Henkjan
Pjotr schreef:
Is een "snubberte" (storingsblusser) om de in/uitschakelklikken te dempen en beschermt meestal de aan/uit schakelaar. Als je dat c'tje vervangt dan wel met een speciale voor dit doel doel geschikt: Er moet dan 250V~ op staan, dus geschikt voor 250V wisselspanning en een zooi keurtekentjes, zoals het VDE symbool. Deze zijn in de handel bekend onder de naam "x-condensator".
al die tekentjes zitten op t kapotte exemplaar er idd op. tegen wat beschermt t ding die schakelaar dan

Geplaatst: vr 19 aug 2005, 23:14
door Pjotr
Tegen overmatig vonken van de schakelaar bij uitschaken, brandt ie niet zo snel in. Soms zit zo'n R/C combinatie over de schakelaar zelf en heeft dan de zelfde functie.

Re: cassettedeck rookt....

Geplaatst: za 21 okt 2006, 13:56
door Henri1
Henkjan schreef:
naja, rookte. een condensator heeft de geest gegeven. deze zat in de voeding, nog in het 230V deel, ik zal er weer eens wat ascii-art tegen aan gooien:

CODE: Selecteer alles

~230                            trafo
o---------------+----------------o
                |
                R   47Ω (waarde gemeten)            
                |                           
                C   0.047 μF 250V MP   (staat er op)
                |
o---------------+----------------o
de condensator (zo'n vierkant geval) is helemaal uit elkaar, de weerstand is geblakerd. mij lijkt t dat ik gewoon die condensator er uit kan halen en dat alles t gewoon zou moeten doen, want het lijkt er op dat dit gewoon een soort van rudimentair spike filter is. of mis ik iets?
In een rookvrije ruimte zetten.

Probleem opgelost.

:D

Re: cassettedeck rookt....

Geplaatst: za 21 okt 2006, 15:08
door Marp
Dat cassettedeck zal na 2 maanden toch wel zijn uitgerookt :?:

--
En anders duurt het niet lang meer...
Afbeelding

De kans op een plaag is ook niet groot...
Afbeelding

Re: cassettedeck rookt....

Geplaatst: za 21 okt 2006, 16:30
door Henkjan
Marp schreef:
Dat cassettedeck zal na 2 maanden toch wel zijn uitgerookt :?:
je bedoelt 1 jaar en 2 maanden :lol:

vermenigvuldigt heeft-ie zich inderdaad niet, die waarschuwing klopt wel zeg...

Geplaatst: za 21 okt 2006, 16:57
door voodooless
Zou je niet, voordat je het geheel gaat vervangen, eerst uitzoeken WAAROM het ding in rook is opgegaan?

Geplaatst: za 21 okt 2006, 17:11
door JuuL
Zit wel snor, al die pieken ed was m iets teveel van het goede waarschijnlijk.

Geplaatst: za 21 okt 2006, 23:21
door Henkjan
JuuL schreef:
Zit wel snor, al die pieken ed was m iets teveel van het goede waarschijnlijk.
denk ik ook, t beestje is immers al ~25 jaar oud

Geplaatst: zo 22 okt 2006, 9:20
door audiomanics
Standaard blokjes met als aanduiding X2.
Gaan kennelijk ook wel eens stuk.. Maar dan heb je net zoveel geluk als aangereden worden door een Rolls Royce of geplet worden onder een struikelende koningin Beatrix..

Gewoon vervangen.. Komt de levensduur van je schakelaar tengoede..
Of je moet er van af willen???


Kees

Geplaatst: zo 22 okt 2006, 13:03
door Henkjan
audiomanics schreef:
......
Gewoon vervangen.. Komt de levensduur van je schakelaar tengoede..
Of je moet er van af willen???
nee hoor, leuk deck en ik heb nog een paar honder cassettes liggen met veel te mooie muziek erop. en daranaast (en dat kan mijn vrouw beamen) heb ik moeite met dineg wegdoen :roll: :lol:

Geplaatst: zo 22 okt 2006, 13:16
door audiomanics
Henkjan schreef:
en daranaast (en dat kan mijn vrouw beamen) heb ik moeite met dineg wegdoen :roll: :lol:
Je bedoelt toch niet dat je, door die eigenschap, nog steeds met dezelfde vrouw bent, dat ze dat kan beamen..
Ik zou alleen wel een nieuw toetsenbord kopen ;-)

Kees

Geplaatst: zo 22 okt 2006, 13:26
door Henkjan
audiomanics schreef:
Henkjan schreef:
en daranaast (en dat kan mijn vrouw beamen) heb ik moeite met dineg wegdoen :roll: :lol:
Je bedoelt toch niet dat je, door die eigenschap, nog steeds met dezelfde vrouw bent, dat ze dat kan beamen..
Ik zou alleen wel een nieuw toetsenbord kopen ;-)

Kees
ik had t over dingen, niet vrouwen... die is ook nog steeds de 1e, daar niet van :D dat beamen slaat op de spullen / zooi (de benaming hangt af van wie er over spreekt) waar ik de zolder mee vul (naast het genoemde cassettedeck bv ook nog een Akai spoelenrecorder, een 30 jaar oude Marantz receiver, diverse oude computers, etc)

tja, toetsenbord, ik zoek er een die zo is als die oude IBM dingen, klikkkerdeklik dus...

Geplaatst: zo 22 okt 2006, 14:01
door audiomanics
Henkjan schreef:
tja, toetsenbord, ik zoek er een die zo is als die oude IBM dingen, klikkkerdeklik dus...
:lol:

Kan 's effe voor je zoeken... Ze hebben alleen van die dikke stekkers..

Kees

Geplaatst: zo 22 okt 2006, 14:23
door KT88
Heb je verloopjes voor, van DIN naar PS2.

Als HJ me even zijn snail mail adres mailt, stuur ik er wel eentje op (dozen vol van die ouwe PC troep liggen hier).