BruteSPK1 - Dipool satellieten, vier subwoofers en BruteFIR
Geplaatst: za 20 feb 2010, 12:04
Na een tijd te hebben gespeeld met een fullrange dipool is het toch tijd geworden voor iets nieuws. De drieweg dipolen hadden een zeer mooi afstraalgedrag, dus dat is iets wat in een nieuw project zeker gehandhaafd moet blijven. Daarnaast is en blijft DSP essentieel om het midhoog recht te trekken en in het laag te corrigeren voor kamerresonanties.
Enkele wensen voor een nieuw project zijn:
- Dieper doorlopend laag
- Smallere en elegantere baffle
- Makkelijk verplaatsbaar
Uit het experiment met de cornerwoofers bleek al dat bij een overgangsfrequentie van 175 Hz het verschil tussen dipoollaag en cornerwoofers eigenlijk niet waarneembaar is op de luisterplek. Dat is de reden voor mij geweest om het laag niet in dipool uit te voeren zodat de satellieten klein en compact kunnen blijven. Omdat ik wil experimenteren met een Geddes multisub opstelling en ik toch 4 Peerless SLS315 over heb is ervoor gekozen om een 4 subwoofers te bouwen.
Drieweg satellieten
Voor de satellieten zullen in elk geval de Visaton AL130 en de B&G Neo3W worden hergebruikt. De satellieten zullen geheel passief worden gefilterd, dit scheelt DSP kanalen en versterkers, het kost alleen wat meer ontwerptijd en is minder flexibel qua aanpassingen. Een overgangsfrequentie van de 175 Hz naar de subwoofers is wat veel gevraagd voor de AL130 qua thermische belasting, niet zozeer qua x-max. Bovendien heb ik maar 75 Watt aan 8 Ohm beschikbaar, vandaar dat het laag onder de 500 Hz ondersteund gaat worden door een Peerless HDS164 Nomex.
Boxsim is gebruikt om e.e.a. te simuleren. De bovenste figuur laat de frequentierespons zien van alleen de AL130 (stippellijn) en met HDS164 (zwarte lijn) met het getoonde passieve filter. In de middelste figuur is mooi te zien dat de maximale geluidsdruk op 200 Hz is toegenomen van 96 dB naar 104 dB.
Het is belangrijk dat het afstraalgedrag niet wordt beïnvloedt. De overnamefrequentie van 500 Hz is vrij hoog, maar zoals te zien is in het verticale afstraal gedrag is er nauwelijks invloed.
De satellieten zijn gemaakt van 18 mm berken multiplex, staan op wieltjes en krijgen later een filter in een apart kastje met 3 kabelparen die uit het zicht gelegd kan worden.
Het multiplex is rond de AL130 is aan de achterzijde teruggefreesd tot 9 mm om een zo dun mogelijke baffle te krijgen. Voor de Neo3W is er een bevestigingspunt overgelaten en is de baffle aan de voorzijde een paar mm teruggefreesd.
Momenteel speelt de HDS164 nog niet mee, de filteronderdelen moet ik nog bestellen. Het geheel is on-axis recht getrokken met een tilt van -1 dB per decade (op aanraden van MartijnM).
In deze figuur is de gated respons on-axis op 1 meter afstand te zien. Er is een zeer sterke correctie nodig, passief gaat dit zeer moeilijk worden, dus DSP is wel gewenst.
Subwoofers
Hierover de volgende keer meer. Het zijn (veel te kleine) kubusjes van 36 cm berken multiplex met een inhoud van ongeveer 30 liter en gedempt met BAF en Pritex. De bracing is gedaan met driehoeken zoals die van Henkjan (zie zijn avatar), in elkaar gezet met Lamello’s (goedkope Ferm van 25 euro) en afgelakt met een kleurlak.
Een voorproefje:
BruteFIR DSP chain
Het laag is momenteel een combinatie Lyngdorf cornerwoofers en een naar mono gemixte Geddes multisub opstelling. BruteFIR is een zogenaamde 'convolution engine' en het geheel draait onder linux.
hierboven is het functionele schema te zien van de BruteFIR filter chain. De bronnen left-in en right-in kunnen de analoge ingang van de geluidskaart zijn, maar ook de output van een afspeelprogramma als Music Player Daemon. De fronts (SatL en SatR) worden hoogdoorlaat steil gefilterd op 350 Hz, equalisatie wordt toegepast en de versterkers zijn aangesloten op kanaal 1 en 2 van de geluidskaart. Alle subs worden steil laagdoorlaat gefilterd op 350 Hz, maar dan wordt er een truuk toegepast op Lyndorf cornerwoofers en Geddes Multisub te combineren: Een hoogdoorlaat 2e orde op 100 Hz voor de cornerwoofers en een laagdoorlaat 2e orde voor de 4 subs gecombineerd. Zo spelen de cornerwoofers stereo en krijgen ze ook het monosignaal onder de 100 Hz dat ook naar de andere twee woofers gaat. De cornerwoofers staan hebben de grootste afstand tot de luisterplek, die krijgen dus geen delay. De fronts staan een meter voor de cornerwoofers, die krijgen dus een delay van 3 ms. De andere woofers staan naast de bank, die delay heb ik maar op 9 ms gezet.
Tenslotte
Ik ben er in elk geval erg tevreden over. De satellieten zijn visueel veel minder aanwezig in de huiskamer, het laag loopt veel dieper door maar aan de klank is ten opzichte van de fullrange dipolen weinig gewijzigd.
NB. Het is mijn bedoeling om deze openingspost regelmatig te updaten/wijzigen. Reacties kunnen dan eventueel niet meer van toepassing zijn. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan?
Enkele wensen voor een nieuw project zijn:
- Dieper doorlopend laag
- Smallere en elegantere baffle
- Makkelijk verplaatsbaar
Uit het experiment met de cornerwoofers bleek al dat bij een overgangsfrequentie van 175 Hz het verschil tussen dipoollaag en cornerwoofers eigenlijk niet waarneembaar is op de luisterplek. Dat is de reden voor mij geweest om het laag niet in dipool uit te voeren zodat de satellieten klein en compact kunnen blijven. Omdat ik wil experimenteren met een Geddes multisub opstelling en ik toch 4 Peerless SLS315 over heb is ervoor gekozen om een 4 subwoofers te bouwen.
Drieweg satellieten
Voor de satellieten zullen in elk geval de Visaton AL130 en de B&G Neo3W worden hergebruikt. De satellieten zullen geheel passief worden gefilterd, dit scheelt DSP kanalen en versterkers, het kost alleen wat meer ontwerptijd en is minder flexibel qua aanpassingen. Een overgangsfrequentie van de 175 Hz naar de subwoofers is wat veel gevraagd voor de AL130 qua thermische belasting, niet zozeer qua x-max. Bovendien heb ik maar 75 Watt aan 8 Ohm beschikbaar, vandaar dat het laag onder de 500 Hz ondersteund gaat worden door een Peerless HDS164 Nomex.
Boxsim is gebruikt om e.e.a. te simuleren. De bovenste figuur laat de frequentierespons zien van alleen de AL130 (stippellijn) en met HDS164 (zwarte lijn) met het getoonde passieve filter. In de middelste figuur is mooi te zien dat de maximale geluidsdruk op 200 Hz is toegenomen van 96 dB naar 104 dB.
Het is belangrijk dat het afstraalgedrag niet wordt beïnvloedt. De overnamefrequentie van 500 Hz is vrij hoog, maar zoals te zien is in het verticale afstraal gedrag is er nauwelijks invloed.
De satellieten zijn gemaakt van 18 mm berken multiplex, staan op wieltjes en krijgen later een filter in een apart kastje met 3 kabelparen die uit het zicht gelegd kan worden.
Het multiplex is rond de AL130 is aan de achterzijde teruggefreesd tot 9 mm om een zo dun mogelijke baffle te krijgen. Voor de Neo3W is er een bevestigingspunt overgelaten en is de baffle aan de voorzijde een paar mm teruggefreesd.
Momenteel speelt de HDS164 nog niet mee, de filteronderdelen moet ik nog bestellen. Het geheel is on-axis recht getrokken met een tilt van -1 dB per decade (op aanraden van MartijnM).
In deze figuur is de gated respons on-axis op 1 meter afstand te zien. Er is een zeer sterke correctie nodig, passief gaat dit zeer moeilijk worden, dus DSP is wel gewenst.
Subwoofers
Hierover de volgende keer meer. Het zijn (veel te kleine) kubusjes van 36 cm berken multiplex met een inhoud van ongeveer 30 liter en gedempt met BAF en Pritex. De bracing is gedaan met driehoeken zoals die van Henkjan (zie zijn avatar), in elkaar gezet met Lamello’s (goedkope Ferm van 25 euro) en afgelakt met een kleurlak.
Een voorproefje:
BruteFIR DSP chain
Het laag is momenteel een combinatie Lyngdorf cornerwoofers en een naar mono gemixte Geddes multisub opstelling. BruteFIR is een zogenaamde 'convolution engine' en het geheel draait onder linux.
hierboven is het functionele schema te zien van de BruteFIR filter chain. De bronnen left-in en right-in kunnen de analoge ingang van de geluidskaart zijn, maar ook de output van een afspeelprogramma als Music Player Daemon. De fronts (SatL en SatR) worden hoogdoorlaat steil gefilterd op 350 Hz, equalisatie wordt toegepast en de versterkers zijn aangesloten op kanaal 1 en 2 van de geluidskaart. Alle subs worden steil laagdoorlaat gefilterd op 350 Hz, maar dan wordt er een truuk toegepast op Lyndorf cornerwoofers en Geddes Multisub te combineren: Een hoogdoorlaat 2e orde op 100 Hz voor de cornerwoofers en een laagdoorlaat 2e orde voor de 4 subs gecombineerd. Zo spelen de cornerwoofers stereo en krijgen ze ook het monosignaal onder de 100 Hz dat ook naar de andere twee woofers gaat. De cornerwoofers staan hebben de grootste afstand tot de luisterplek, die krijgen dus geen delay. De fronts staan een meter voor de cornerwoofers, die krijgen dus een delay van 3 ms. De andere woofers staan naast de bank, die delay heb ik maar op 9 ms gezet.
Tenslotte
Ik ben er in elk geval erg tevreden over. De satellieten zijn visueel veel minder aanwezig in de huiskamer, het laag loopt veel dieper door maar aan de klank is ten opzichte van de fullrange dipolen weinig gewijzigd.
NB. Het is mijn bedoeling om deze openingspost regelmatig te updaten/wijzigen. Reacties kunnen dan eventueel niet meer van toepassing zijn. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan?
