Humble Statement
Geplaatst: di 16 feb 2010, 16:32
Bij deze dan mijn eigen topic op verzoek van Dre.
Ik ben al een tijdje bezig vanaf ongeveer 18 oktober dus ik plaats maar alvast
de foto's zodat de bouw in vogelvlucht tot dit moment te volgen is.
Ik maak de filters extern.
De filterkasten zijn in princiepe de bovenkanten van de Statement. De voetplaat voor de filterkasten en de spikes. Hieronder de foto's van de gepolyesteriseerde (is dat Nederlands???) filterboxen.
Het polyester dient zodat straks de lijmnaden zich niet aftekenen in de uiteindelijke
laklaag.
Links zit 1 laag op, rechts zitten twee lagen op en afgeschuurd
met korrel 120, 180, 280, 400. Na veel plamuren, schuren en plamuren en schuren en spuitplamuur en schuren. Nu kon ik beginnen aan de luidsprekers.
Als eerste de interne bracing. Nu die klaar zijn kon begonnen worden met de opbouw.
Hieronder de opbouw van de mid en hoog kabinet.
Ik had wat freesafval meegenomen voor de grillige vormen
op het vlakke deel.
Ik het middenpaneel komen nog twee gaten rond 90 mm. Vanaf hier was ik iets te in mijn element en zijn de foto's er bij ingeschoten.
Dus een sprongetje vooruit. Middenkabinet met kabeldoorvoer. Foto van "achteren genomen". 1 Paneel in de lijmklemmen. Weer wat verder met plamuren en schuren. De eerste kop zit er compleet op.
Dat wordt weer schuren, schuren en nog eens schuren. De gaten tbv de units gefreesd en naar binnen uitgeschuurd
zodat ze extra ruimte om te ademen hebben. Om het zekere voor het onzekere te nemen nesloten om buigplex
over de gebogen delen te lijmen.
Wat een k@l@r@ werkje was dat.
Dat had ik niet verwacht.
Klemmen ging niet, spanbandjes ging niet en uiteindelijk
met een hele hoop schroeven alles vast moeten zetten.
Het was trouwens ook de eerste keer dat ik met PU lijm
heb gewerkt. TIP: gebruik handschoenen, je krijgt het niet
van je handen en het moet er afslijten.
Vandaag alle schroeven eruit gehaald. De gaatjes spuit
ik met een injectienaald en polyester dicht. De vorm komt zo mooier over dan het kale MDF. Begonnen met het polyester. Opbouw bodemplaat met staalplaat, want rampamoeren vind ik niks. Op de kop van de speaker gebruik ik polyester met glasvezel. Op de plaats van de gaatjes klonk het buigplex nog een beetje hol.
Nu na het aanbrengen van die gaatjes en het polyester niet meer.
Is mooi door de gaatjes onder het buigplex gezogen. Dat was het dan in vogelvlucht.
Er volgen nog foto's van speakerkast 1 waar al grofweg geplamuurd is.
Vandaag de eerste laag polyester op 1 kant van speaker 2 aangebracht.
Ik ben al een tijdje bezig vanaf ongeveer 18 oktober dus ik plaats maar alvast
de foto's zodat de bouw in vogelvlucht tot dit moment te volgen is.
Ik maak de filters extern.
De filterkasten zijn in princiepe de bovenkanten van de Statement. De voetplaat voor de filterkasten en de spikes. Hieronder de foto's van de gepolyesteriseerde (is dat Nederlands???) filterboxen.
Het polyester dient zodat straks de lijmnaden zich niet aftekenen in de uiteindelijke
laklaag.
Links zit 1 laag op, rechts zitten twee lagen op en afgeschuurd
met korrel 120, 180, 280, 400. Na veel plamuren, schuren en plamuren en schuren en spuitplamuur en schuren. Nu kon ik beginnen aan de luidsprekers.
Als eerste de interne bracing. Nu die klaar zijn kon begonnen worden met de opbouw.
Hieronder de opbouw van de mid en hoog kabinet.
Ik had wat freesafval meegenomen voor de grillige vormen
op het vlakke deel.
Ik het middenpaneel komen nog twee gaten rond 90 mm. Vanaf hier was ik iets te in mijn element en zijn de foto's er bij ingeschoten.
Dus een sprongetje vooruit. Middenkabinet met kabeldoorvoer. Foto van "achteren genomen". 1 Paneel in de lijmklemmen. Weer wat verder met plamuren en schuren. De eerste kop zit er compleet op.
Dat wordt weer schuren, schuren en nog eens schuren. De gaten tbv de units gefreesd en naar binnen uitgeschuurd
zodat ze extra ruimte om te ademen hebben. Om het zekere voor het onzekere te nemen nesloten om buigplex
over de gebogen delen te lijmen.
Wat een k@l@r@ werkje was dat.
Dat had ik niet verwacht.
Klemmen ging niet, spanbandjes ging niet en uiteindelijk
met een hele hoop schroeven alles vast moeten zetten.
Het was trouwens ook de eerste keer dat ik met PU lijm
heb gewerkt. TIP: gebruik handschoenen, je krijgt het niet
van je handen en het moet er afslijten.
Vandaag alle schroeven eruit gehaald. De gaatjes spuit
ik met een injectienaald en polyester dicht. De vorm komt zo mooier over dan het kale MDF. Begonnen met het polyester. Opbouw bodemplaat met staalplaat, want rampamoeren vind ik niks. Op de kop van de speaker gebruik ik polyester met glasvezel. Op de plaats van de gaatjes klonk het buigplex nog een beetje hol.
Nu na het aanbrengen van die gaatjes en het polyester niet meer.
Is mooi door de gaatjes onder het buigplex gezogen. Dat was het dan in vogelvlucht.
Er volgen nog foto's van speakerkast 1 waar al grofweg geplamuurd is.
Vandaag de eerste laag polyester op 1 kant van speaker 2 aangebracht.