Pagina 1 van 24

Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 16:32
door borkaenjo
Bij deze dan mijn eigen topic op verzoek van Dre.

Ik ben al een tijdje bezig vanaf ongeveer 18 oktober dus ik plaats maar alvast
de foto's zodat de bouw in vogelvlucht tot dit moment te volgen is.

Ik maak de filters extern.
De filterkasten zijn in princiepe de bovenkanten van de Statement.
PICT5258k.jpg
PICT5259k.jpg
PICT5260.JPG
PICT5261.JPG
PICT5279.JPG
PICT5280.JPG
PICT5281.JPG
PICT5287.JPG
De voetplaat voor de filterkasten en de spikes.
PICT5298.JPG
PICT5299.JPG
PICT5301.JPG
Hieronder de foto's van de gepolyesteriseerde (is dat Nederlands???) filterboxen.
Het polyester dient zodat straks de lijmnaden zich niet aftekenen in de uiteindelijke
laklaag.
Links zit 1 laag op, rechts zitten twee lagen op en afgeschuurd
met korrel 120, 180, 280, 400.
PICT5302.JPG
PICT5303.JPG
PICT5304.JPG
Na veel plamuren, schuren en plamuren en schuren en spuitplamuur en schuren.
PICT5367.JPG
PICT5368.JPG
PICT5369.JPG
Nu kon ik beginnen aan de luidsprekers.
Als eerste de interne bracing.
PICT5311.JPG
PICT5312.JPG
Nu die klaar zijn kon begonnen worden met de opbouw.
Hieronder de opbouw van de mid en hoog kabinet.
Ik had wat freesafval meegenomen voor de grillige vormen
op het vlakke deel.
Ik het middenpaneel komen nog twee gaten rond 90 mm.
PICT5385.JPG
PICT5386.JPG
PICT5387.JPG
PICT5388.JPG
Vanaf hier was ik iets te in mijn element en zijn de foto's er bij ingeschoten.
Dus een sprongetje vooruit.
PICT5377.JPG
Middenkabinet met kabeldoorvoer.
PICT5378.JPG
Foto van "achteren genomen".
PICT5381.JPG
1 Paneel in de lijmklemmen.
PICT5383.JPG
Weer wat verder met plamuren en schuren.
PICT5390.JPG
De eerste kop zit er compleet op.
Dat wordt weer schuren, schuren en nog eens schuren.
PICT5394.JPG
PICT5395.JPG
PICT5398.JPG
PICT5399.JPG
De gaten tbv de units gefreesd en naar binnen uitgeschuurd
zodat ze extra ruimte om te ademen hebben.
PICT5401.JPG
PICT5404.JPG
Om het zekere voor het onzekere te nemen nesloten om buigplex
over de gebogen delen te lijmen.
Wat een k@l@r@ werkje was dat.
Dat had ik niet verwacht.
Klemmen ging niet, spanbandjes ging niet en uiteindelijk
met een hele hoop schroeven alles vast moeten zetten.
Het was trouwens ook de eerste keer dat ik met PU lijm
heb gewerkt. TIP: gebruik handschoenen, je krijgt het niet
van je handen en het moet er afslijten.
Vandaag alle schroeven eruit gehaald. De gaatjes spuit
ik met een injectienaald en polyester dicht.
PICT5416.JPG
PICT5417.JPG
De vorm komt zo mooier over dan het kale MDF.
PICT5418.JPG
Begonnen met het polyester.
PICT5420.JPG
PICT5422.JPG
Opbouw bodemplaat met staalplaat, want rampamoeren vind ik niks.
PICT5433.JPG
Op de kop van de speaker gebruik ik polyester met glasvezel.
PICT5440.JPG
Op de plaats van de gaatjes klonk het buigplex nog een beetje hol.
Nu na het aanbrengen van die gaatjes en het polyester niet meer.
Is mooi door de gaatjes onder het buigplex gezogen.
PICT5444.JPG
Dat was het dan in vogelvlucht.
Er volgen nog foto's van speakerkast 1 waar al grofweg geplamuurd is.

Vandaag de eerste laag polyester op 1 kant van speaker 2 aangebracht.

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 16:37
door Martijn M
Zeeeeer indrukwekkend!

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 16:48
door RobertD
Wauw ! :roll:

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 16:50
door SSassen
Zo, jij hebt duidelijk wat vrije tijd nuttig besteed, wat een klus zeg! :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 16:52
door dre
inderdaad een schitterend project! 8)

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 16:57
door Teigetje
:shock: wat een (schuur-)werk!!! Hoeveel mondkapjes en vuilniszakken heb je gebruikt? 8)
Klasse!!!

Groet, Frank

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 17:01
door audiomanics
Komt me vagelijk bekend voor:
IMG_2558.jpg
IMG_2562.jpg
IMG_2563.jpg
Kees

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 17:05
door holco
Waanzinnig =D>

Wat wordt de setup?

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 17:23
door borkaenjo
holco schreef:
Waanzinnig =D>

Wat wordt de setup?
Qua drivers bedoel je?
PICT5158 k.jpg
PICT5159 k.jpg
Ze worden straks aangestuurd door een pioneer LX82.

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 17:54
door dre
ga je in de toekomst nog een eigen amp voor de speakers toepassen?

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 18:54
door jeroen_d
Wat een binnenkomer!!!

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 19:03
door dre
ja.die begint niet met een breedbandertje :lol:

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 19:41
door sietse
Zelfs de bijen zullen er dit voorjaar jaloers omheen zwermen... :wink:....:D
=D> =D> =D>

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 20:12
door borkaenjo
dre schreef:
ga je in de toekomst nog een eigen amp voor de speakers toepassen?
Ik heb daar iig al wel stiekum een ontwerp voor in mijn hoofd.
"Bijpassend" zullen we maar zeggen.

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 20:18
door dre
Ik heb daar iig al wel stiekum een ontwerp voor in mijn hoofd.
"Bijpassend" zullen we maar zeggen.
ook zelfbouw? O:)
want ze zullen wel een beetje lusten.

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 20:44
door borkaenjo
Het zou dan zelfbouw worden, alleen weet ik niet
of ik ze dan ook echt zelf zou bouwen.
Qua electro ben ik een echte noob, maar ja.
Dit is ook mijn eerste speaker zelfbouwproject,
je weet dus maar nooit.
De versterkers zouden dan de vorm van de bodemplaat
van de filterkasten krijgen.
Ze zouden dan onder de filterkasten komen.
Gestapeld zeg maar.

Re: Humble Statement

Geplaatst: di 16 feb 2010, 20:48
door dre
ik zat aan een classe ca-200 te denken :mrgreen:
maar er komen wel wat fraaie projecten aan,bv de klasse b versterker van sander.
die ga ik ook even in de gaten houden.
duurt nog even,dus kun je snel je speakers afmaken :wink:

Re: Humble Statement

Geplaatst: do 18 feb 2010, 17:12
door borkaenjo
Gisteren en vandaag flink wat kunnen doen.

ALvast het e.e.a. aan grof plamuurwerk gedaan.
Het fijnplamuren van de afronding van de kop doe ik
als ik de mal binnen heb.
PICT5632k.jpg
PICT5633k.jpg
PICT5634k.jpg
PICT5635k.jpg
Verder speaker 2 in de polyester gezet.
Bij de afronding van de kop heb ik gebruik gemaakt
van glasvezelmatjes.
PICT5636k.jpg
PICT5637k.jpg
PICT5638k.jpg

Re: Humble Statement

Geplaatst: do 18 feb 2010, 18:22
door SSassen
Ik hoop overigens wel dat je al een steekwagen van industriekwaliteit hebt aangeschaft, anders wordt 't nog een hele uitdaging om deze luidsprekers straks te verplaatsen :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Re: Humble Statement

Geplaatst: do 18 feb 2010, 18:35
door ray5150
Je bedoelt zoiets, Sander?:
palletwagen.jpg
palletwagen.jpg (56.2 KiB) 6843 keer bekeken
En anders laten we deze komen...: :lol: :lol:
taklift_4_1.jpg

Re: Humble Statement

Geplaatst: do 18 feb 2010, 18:40
door SSassen
Die laatste klaart dat klusje wel denk ik :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Re: Humble Statement

Geplaatst: do 18 feb 2010, 19:09
door borkaenjo
Valt wel mee hoor. :lol:
Tot nu toe ben ik nog steeds machtig genoeg
om ze op te pakken.
Volgende week woensdag zijn de baffles klaar.
Als die erop zitten dan is het gebeurt.
Dan pak ik ze alleen niet meer op.

Re: Humble Statement

Geplaatst: do 18 feb 2010, 21:11
door KILLorBE
Mooi stukje huisvlijt hoor :!: :wink:

Als ik vragen mag, hoeveel zaagbladen (en evt. nieuwe decoupeerzaag/schuurmachine) en MDF platen heeft het tot dusver gekost?
Ik heb ook nog een project(je?) in de planning staan, maar ik twijfel nog over de aanpak.

Overigens deden ze me op het eerste gezicht denken aan de Electrocompaniet Nordic Tone Model One luidsprekers....toeval?

Re: Humble Statement

Geplaatst: do 18 feb 2010, 23:00
door borkaenjo
Erg mooie luidspreker, maar de Statement is gebaseerd op de Marten Design Coltrane.
Voor wat betreft zaagblaadjes en zo...
Ik heb bijna alles CNC laten frezen en laten leveren incl. materiaal.
Alleen het staal heb ik via mijn werk geeregeld, en de trespa gekocht.
Het 40 mm trespa was erg prijzig, maar dat was het me wel waard.
Ik heb zelf eigenlijk helemaal niet zoveel gereedschap.
Een decoupeerzaagje, een dremeltje van de Gamma, een skill schuurmachientje
en een vlakschuurmachine van het werk en een accuboormachientje.
Daarbij 5 lijmtangen en het gewone spul als schroevendraaiers en zo.

Ik heb wel eens een kleine schatting gemaakt, en ik denk dat de luidsprekers
straks op een kleine € 9500,- komen.

Units: € 2300
Filteronderdelen: € 1700
Bekabeling en stekkers: € 300 (schatting)
Spuiten: € 2000 (schatting)
Houtlijm en PU lijm: € 150
Schuurpapier divers: € 125
Plaatmateriaal buiten frezen om: € 100
Polyester incl. glasvezel en plamuur: € 225 (maar via werk geregeld)
Spuitplamuur: € 350
Alles wat ik tot nu toe heb laten frezen: €1500
Wat nog gefreesd moet worden: € 550

Re: Humble Statement

Geplaatst: do 18 feb 2010, 23:22
door Wowly
Waanzinnig project zeg! daar zal heel veel naar gekeken worden, nu en in de toekomst. Bruggetje.....ik wet dat je al enorm veel hebt gepost, maar om te voorkomen dat in de toekomst de plaatjes zouden kunnen verdwijnen (er hoeft maar iets te gebeuren op de plaats waar ze worden gehost) en we (de bezoekers van het forum) kunne dan niet meer van al dit moois genieten.

We hebben de mogelijkheid om je foto's te hosten op onze server. Hiervoor kun je je plaatjes uploaden en ze in de plaats van de huidige foto's te zetten. Blijft het draadje altijd compleet!

Als je dat zou willen doen: dank je!!!

keep up the good work, ik volg dit draadje!

Wowly