Subwoofers voor Reference 3a monitoren
Geplaatst: zo 07 feb 2010, 0:48
Hallo allemaal,
Ik heb al veel gelezen op het forum maar desondanks is dit mijn eerste post.
Die was onvermijdelijk want zoals wel vaker levert veel lezen ook veel vragen op.
Wat is er gaande?
Ik wil graag twee (sub)woofers onder mijn monitorspeakers.
Alleen muziekweergave
Hoeven niet heel diep
Wel strak en gedetailleerd
Hoog rendement
Liefst passief aangestuurd en gefilterd
Mijn huidige monitoren zijn Reference 3a series Master, MMC. Dit is een voorganger van de huidige MM di Capo i.
Een 2-weg monitor waarvan de woofer geen crossover heeft.
Deze speakers spelen rond 91/92db (1w/1m)
-3dB pnt ligt rond 45Hz
-6dB pnt ligt rond 42Hz
Versterker:
Sugden A21a. 25 watt klasse A. Geen krachtpatser dus, maar met de Reference 3a klinkt het prachtig.
Ik wil het liefst passieve subwoofers om twee redenen.
1. Ik denk dat het toevoegen van extra's (zoals versterkers) ten koste gaat van de kwaliteit
2. Ik wil de kosten beperkt houden.
Ik weet dat er passieve subwoofers zijn die met een hoog rendement spelen. Reference 3a heeft zelf zo'n subwoofer gehad (La Suprema II) als aanvulling op de royal virtuoso monitoren. Een isobaric ontwerp met 2 x 8" woofers per kanaal.
Dan nog een paar randvoorwaarden
Liever niet breder dan 31 cm (de breedte van de monitoren). Hier mag evt. van afgeweken worden.
Budget rond € 750,- per paar (+- 10%)
And last but not least: Ik heb nog weinig verstand van speakerbouw. Ik heb wél goeie oren...
Al met al wordt het ineens dus een vrij moeilijk vraagstuk.
Ik heb ondertussen gekeken naar de Eton 11/581/50 HEX.
Wel een beetje prijzig maar wel 91dB rendement. Ik heb het topic op HTforum hierover uitgebreid gelezen.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën over mijn vraagstuk.
Ik zie uit naar jullie reacties.
Groet!
Ruben
Ik heb al veel gelezen op het forum maar desondanks is dit mijn eerste post.
Die was onvermijdelijk want zoals wel vaker levert veel lezen ook veel vragen op.
Wat is er gaande?
Ik wil graag twee (sub)woofers onder mijn monitorspeakers.
Alleen muziekweergave
Hoeven niet heel diep
Wel strak en gedetailleerd
Hoog rendement
Liefst passief aangestuurd en gefilterd
Mijn huidige monitoren zijn Reference 3a series Master, MMC. Dit is een voorganger van de huidige MM di Capo i.
Een 2-weg monitor waarvan de woofer geen crossover heeft.
Deze speakers spelen rond 91/92db (1w/1m)
-3dB pnt ligt rond 45Hz
-6dB pnt ligt rond 42Hz
Versterker:
Sugden A21a. 25 watt klasse A. Geen krachtpatser dus, maar met de Reference 3a klinkt het prachtig.
Ik wil het liefst passieve subwoofers om twee redenen.
1. Ik denk dat het toevoegen van extra's (zoals versterkers) ten koste gaat van de kwaliteit
2. Ik wil de kosten beperkt houden.
Ik weet dat er passieve subwoofers zijn die met een hoog rendement spelen. Reference 3a heeft zelf zo'n subwoofer gehad (La Suprema II) als aanvulling op de royal virtuoso monitoren. Een isobaric ontwerp met 2 x 8" woofers per kanaal.
Dan nog een paar randvoorwaarden
Liever niet breder dan 31 cm (de breedte van de monitoren). Hier mag evt. van afgeweken worden.
Budget rond € 750,- per paar (+- 10%)
And last but not least: Ik heb nog weinig verstand van speakerbouw. Ik heb wél goeie oren...
Al met al wordt het ineens dus een vrij moeilijk vraagstuk.
Ik heb ondertussen gekeken naar de Eton 11/581/50 HEX.
Wel een beetje prijzig maar wel 91dB rendement. Ik heb het topic op HTforum hierover uitgebreid gelezen.
Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën over mijn vraagstuk.
Ik zie uit naar jullie reacties.
Groet!
Ruben





