Pagina 1 van 1

Wie kan er een kast voor mij simuleren en uitrekenen?

Geplaatst: do 11 aug 2005, 23:57
door leen
Hoi,
Vandaag heb ik een wooferunit gekregen uit de carhifi wereld.
Het gaat om de Rockford RFP3412 een 12" speaker.

Daar wil ik een sub mee bouwen, maar de kast berekenen kan ik niet.
De sub is alleen voor film bedoeld, en zat te denken aan een br kast.

Of misschien in combi met een slave Kef bd 139.
Wil het geheel aansturen met de versterker uit mijn huidige sub.

De specs van de speaker zijn.
Fs 28 hz
Re 3.69 ohm
Le 4.48 mh
Qts 0,472
Qes 0,510
Qms 6,237
Vas 86,4 liter
Spl 87,6 w/m
Xmax 13 mm
Power 200 watt

Wie kan of wil er een berekening voor maken, of is dit project gedoemt te mislukken.

Iedere surgestie is welkom of idee.

Bij voorbaat dank.

Mvg leen.

Geplaatst: vr 12 aug 2005, 8:43
door Roland
Het is eerder een woofer voor een transmissielijn of gesloten kast, de qts is net iets te hoog om er een mooie bassrefelx van te maken.

Groeten Roland

Geplaatst: vr 12 aug 2005, 9:22
door ome subtilieco
voor car audio is er maar een plaats op het interweb showyoursound.nl :wink: en daar vond ik dit voor je

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp ... ms=RFP3412

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp ... ms=RFP3412

Geplaatst: vr 12 aug 2005, 12:13
door Koenv
Die 65 liter kist die hier http://forum.showyoursound.nl/topic.asp ... ms=RFP3412 omschreven word heeft bij mij thuis gespeeld ging geweldig laag.

Geplaatst: vr 12 aug 2005, 13:03
door Henkjan
wat goed is voor in de auto is niet noodzakelijk wat je wil voor thuis.....

ik zal vanavond eens kijken of AudioCAD er soep van kan maken.

Geplaatst: vr 12 aug 2005, 13:38
door ome subtilieco
Henkjan schreef:
wat goed is voor in de auto is niet noodzakelijk wat je wil voor thuis.....

ik zal vanavond eens kijken of AudioCAD er soep van kan maken.
henkjan

Daarom heet het eerste topic ook: rf sub voor thuis?

Geplaatst: vr 12 aug 2005, 14:20
door Henkjan
ome subtilieco schreef:
Henkjan schreef:
wat goed is voor in de auto is niet noodzakelijk wat je wil voor thuis.....

ik zal vanavond eens kijken of AudioCAD er soep van kan maken.
henkjan

Daarom heet het eerste topic ook: rf sub voor thuis?
:oops:

Geplaatst: vr 12 aug 2005, 23:39
door leen
Koenv schreef:
Die 65 liter kist die hier http://forum.showyoursound.nl/topic.asp ... ms=RFP3412 omschreven word heeft bij mij thuis gespeeld ging geweldig laag.
Hoi,
Wat is laag, bedoel hoe laag ging hij?
In een 65 literkast br gaat hij tot 35 hz volgens Rockford zelf.
Moet in een kast van 170 liter of zo toch lager kunnen.

Wie maakt er een simulatie van?

Mvg Leen.

Geplaatst: za 13 aug 2005, 0:28
door vigier
Leen,

zal ik je hier hetzelfde posten als op HTForum?

Groet, Joris

Geplaatst: za 13 aug 2005, 2:20
door leen
vigier schreef:
Leen,

zal ik je hier hetzelfde posten als op HTForum?

Groet, Joris
Nooit op één paard wedden :D

Alle info is namelijk interesant, voor ik domweg ga timmeren :lol:

En ik heb meer ideeen als geld, tijd genoeg. :cry:

Mvg Leen.

Geplaatst: za 13 aug 2005, 15:36
door Henkjan
in 176 liter, afgestemd op 24Hz (bv poort diam 15cm l=40.5cm) geeft een f3 van zo'n 22Hz. daar moet je de T-Rex toch mee kunnen voelen stampen lijkt me!

[edit]: AudioCAD geeft voor een TL een lijn (l=228cm) met t zelfde volume aan. als je dan toch groot gaat, is dat misschien ook wel mooi. tot hoe hoog kan je 'm inzetten? kan iemand 'm eens in AJHorn zetten (ik ben nog niet helemaal thuis in de Mathcad sheets van MJKing)

[edit2] en als je dan 'm toch eens voor muziek gaat gebruiken, dan plug je de BR opening dicht en heb je een enorm strakke gesloten box (Qt=0.53) met f3=40Hz

Geplaatst: za 13 aug 2005, 17:21
door leen
Hoi,
Henkjan bedankt voor de moeite om de berekiningen te maken.
De sub zal voornamelijk voor film worden ingezet, en af en toe een muziek dvd.
De boven frequentie is niet zo belangrijk, omdat het lfe kanaal tot 120 hz gaat en wat de boven frequentie van deze driver is weet ik niet.
Wel moet hij mijn andere speakers ( misions 731) een beetje onlasten door middel van de bas instellingen op mijn reciever, dus de frequenties onder de 100 hz.

Voor hifi stereo wordt een aparte instalatie samen gesteld tzt iet met buizen of anders een torren class a versterker met een paar leuke monitor luidsprekers, mischien wel diy of een kit om na te bouwen, maar is nog even toekomst muziek.

Dus doe ik het nu nog even op mijn harman/kardon reciever stereo draaien.

Heeft een sub amp met basboost nog zin ???



Mvg Leen.

Geplaatst: zo 14 aug 2005, 12:45
door Henkjan
als je voor BR of TL gaat heeft een bassboost bij deze driver niet zoveel zin, de 20Hz haal je al, nog dieper lijkt me niet zo veel toevoegen.

als je 'm tot 120Hz wil laten doorlopen, is BR wat "veiliger" omdat je dan geen last hebt van een evt TL gat bij 60 en 100.

Geplaatst: za 05 nov 2005, 20:47
door leen
Kast gebouwd en speaker en versterker er, wat een flop klonk niet boemerig en helemaal gen definitie dus weg er mee, leuk voor de auto boem jongens.

Mvg Leen.

Geplaatst: za 05 nov 2005, 22:08
door Henkjan
da's nou balen. is de unit wel goed dan, RF heeft toch een vrij goede naam

Geplaatst: za 05 nov 2005, 22:26
door Wijx
lijkt me ook wel erg grote kast voor een autosubunit

Geplaatst: wo 30 nov 2005, 22:33
door leen
Henkjan schreef:
da's nou balen. is de unit wel goed dan, RF heeft toch een vrij goede naam
Heb nu een gesloten kast gemaakt vandaag volgens de fabrieks specs 36 liter, en dat gaat al een stuk beter, morgen eens gaan experimenteren met dempingsmateriaal erin (wol), wordt de virtuele inhoud ook wat groter.


Mvg Leen.