Pagina 1 van 1
ZD5 John Krutke
Geplaatst: do 21 jan 2010, 11:54
door Finnoc
Hallo allemaal,
Na aardig wat weekjes 'ploeteren' zijn mijn ZD5's van John Krutke klaar.
Voor mij; na vele jaren van stilstand in het bouwen van luidsprekers eindelijk weer
begonnen!
Ooit eens geeindigd met een stel 2-weg actieve LS... nu dan maar weer
eens begonnen met iets passiefs....en zeker niet de minste.
Kasten bouwen was niet echt het probleem echter het filter kostte wel
aardig wat tijd gezien de opbouw en de vele componenten!
Kastkleur is grijs/zwart=RAL 7021 halfglans.
Volledige kast telt ongeveer 40 liter waarvan ongeveer 15 liter
in het onderste, gesloten compartiment gevuld is met schelpenzand.
Eerste indruk van de klank is redelijk positief; echter ben eigenlijk
nog lang niet klaar. Ze draaien nu op een goedkoop kenwood receivertje
zonder cd-speler en op een kabel-radio-signaal......verre van optimaal dus.
Ga dit jaar nog op zoek naar een goede cd-speler in de klasse boven de €1000,-
Daarna staat een zelf te bouwen voor+eindtrap op het programma van de duitse jongens THEL.
Iemand die hier ervaring mee heeft???? >>>>PLEASE SHARE!!!
Tonale balans van de ZD5's zijn werkelijk uniek en ook de schone, droge laagweergave zijn
nu al prima. Wat verder opvalt is de niets verbloemende klank. Dit bedoel ik zowel positief als
negatief! Sluit je bagger aan.....dan krijg je bagger.
Maar aan sommige opnamen merk je simpelweg dat deze luidsprekers veel meer in hun mars hebben.
En het laag gaat werkelijk diep voor zo'n 5,5" woofertje; erg bijzonder!
Het rendement is erg laag (82 dB) dus niet echt optimaal voor buizenliefhebbers; wel is de impedantie geschikt
voor buizen....
En als laatste kan ik nog vermelden dat de ontwerpfilosofie van John Krukte erg goed is; daar
kom je pas echt achter als je luistert!
Op naar de volgende bouw-fase!!
vriendelijke groet,
Finnoc
Re: ZD5 John Krutke
Geplaatst: do 21 jan 2010, 19:56
door sietse
Het schijnt dat die Thel versterkers het goed doen. Wou zelf eindtrappen van hun bouwen, maar is er nog niet van gekomen.
Re: ZD5 John Krutke
Geplaatst: do 21 jan 2010, 22:10
door Finnoc
Houd me op de hoogte v.w.b. THel Sietse!
Ben erg benieuwd.
gr.Finnoc
Re: ZD5 John Krutke
Geplaatst: do 21 jan 2010, 22:42
door Leeuwarden
Finnoc schreef:Daarna staat een zelf te bouwen voor+eindtrap op het programma van de duitse jongens THEL.
Iemand die hier ervaring mee heeft???? >>>>PLEASE SHARE!!!
Heb beide gehad. De eindtrappen (ACCUsound 100) hebben een bodemloze put power. Prima ding. Ik heb nu een Hypex eindtrap en persoonlijk vind ik die vele malen beter dan de Thel. Nu wil het toeval dat forumgenoot Asterduc via een tussenstopje mijn Thel eindtrappen in zijn bezit heeft gekregen. Hij is er erg tevreden over. En als als Asterduc tevreden is dan is het dus goed spul.
De voorversterker van Thel heb ik ook gehad. Een ouder type met de naam VX-PRO. Als je van analytisch houdt is dit een juiste keuze. Ik heb er jaren mee gedraaid. Ben, ook weer persoonlijk, tot de conclusie gekomen dat ik met een andere pree een stuk gelukkiger ben...
Re: ZD5 John Krutke
Geplaatst: vr 22 jan 2010, 18:48
door simon
Erg mooie speakers! Mooi afgewerkt ook, vind het grijs wel chique!
Ben best heel erg benieuwd hoe dit ontwerp van Zaph klinkt (jammer dat je zo ver weg woont). Ik ken in ieder geval geen enkel ander ontwerp van hem waar hij zo enthousiast aan het filteren is. Ik ben zelf vooral benieuwd of het ladder delay netwerk doet voor het uiteindelijke geluidsbeeld.
Re: ZD5 John Krutke
Geplaatst: vr 22 jan 2010, 19:30
door Wowly
Ik ben óók erg benieuwd hoe hij klinkt!
Zou je het leuk vinden om ze te laten horen en zien op de zelfbouwaudiodag in mei te Breda?
groetjes
jan
Re: ZD5 John Krutke
Geplaatst: vr 22 jan 2010, 19:49
door sietse
Wowly schreef:Ik ben óók erg benieuwd hoe hij klinkt!
Zou je het leuk vinden om ze te laten horen en zien op de zelfbouwaudiodag in mei te Breda?
groetjes
jan
En dan misschien met de Thel versterker van Asterduc????
Re: ZD5 John Krutke
Geplaatst: vr 22 jan 2010, 21:33
door Finnoc
Heren,
Bedankt voor jullie complimenten!
Echter, zoals ik al eerder schreef, kan ik niet echt een goed waterdicht oordeel
geven over de ZD5 gezien het momenteel enige aangesloten component...
Om heel eerlijk te zijn lijkt me dat 100 type van THel beetje overdreven...
maargoed smaken verschillen...zoveel power wil ik niet 'nodig' hebben...
Zijn er misschien mensen bij die het type 40 of 30 van THel in klasse A gedraaid
hebben.....en misschien is dan juist een combi met buizen voortrap wel een betere
keus.......who knows?!
Vooralsnog moet maar eens op zoek naar een cd-spelertje....misschien tijdelijk even
met een krijgertje of goedkoop dingetje. (zodat ik met die eindtrappen kan beginnen

)
Daarnaast vind ik het nú leuk om eens te experimenteren met wat goedkoper spul daar
ik in het verleden genoeg dure 'troep' heb gehad...van het echt dure spul zijn vaak de verwachtingen
(te) hoog...
groeten,
Nico (alias Finnoc)
ps; op welke datum staat die bewuste zelfbouwdag in mei gepland dan??
Re: ZD5 John Krutke
Geplaatst: vr 22 jan 2010, 21:38
door Leeuwarden
Indertijd was alleen de 100 leverbaar

Trouwens, Thel versterkers kom je hier maar heel weinig tegen. Misschien kan je je licht eens opsteken op een Duits forum.
Re: ZD5 John Krutke
Geplaatst: za 23 jan 2010, 13:04
door sietse
Als het bij mij nog es een keer wat wordt, dan is het de bedoeling om de 40 te doen. Levert voor mijn luister ruimte en boxen power zat.
Re: ZD5 John Krutke
Geplaatst: za 23 jan 2010, 13:32
door Wowly
Data staat nog niet 100% vast, maar meestal de 3e zaterdag van mei
Dit jaar technisch de 4e zaterdag, namelijk de 22e. staat nog niet 10% vast, maar de beheerster zal er wel rekening mee hebben gehouden hahaha.
jan
Re: ZD5 John Krutke
Geplaatst: zo 24 jan 2010, 10:30
door Finnoc
@ Sietse,
Die 40 lijkt me idd ook wel wat....de 30 is identiek echter compacter gebouwd...
Thel levert ook prima kasten. Heb nu net een oude sony dicrete mosfet amp te leen.
Van de week even proberen; weet eigenlijk nu al dat deze het beter zal doen (zit een
fatsoenlijke voeding in)
'K moet nog wel een plan de campagne maken voor wat ik exact wil...voor/eindtrap apart
of ineen....óf eindtrap + buizen pre??!! Ben in ieder geval niet van plan om te blijven bouwen..
maar me meer bezig te houden met optimaliseren/experimenteren met goedkopere mogelijkheden.
Wat me ook erg bezighoud is het volgende: heb ooit eens als experiment een geschakelde voeding
gebruikt voor een forse eindtrap: daarvan wat ik dusdanig van onder de indruk dat ik dat nog
wel eens zou willen proberen!! Kortom; mijn grijze massa kraakt, piept en bubbelt
gr.Nico
Re: ZD5 John Krutke
Geplaatst: vr 29 jan 2010, 9:32
door Finnoc
Even een kleine up-date,
Heb, zoals ik hierboven vermeldde, de sony mosfet FA3ES nu enkele dagen draaien...
Daarnaast heb ik mijn oh zo simpele DVD speler van LG als CD-speler ingezet ben
ik even naar de bouwmarkt geweest om enkele goedkope interlinks te halen.
Zag daarnaast bij 'service-partner' hier in Holten nog een iets betere interlink voor dezelfde prijs...a €3,50..
En mijn vermoeden was juist....de sony weet goed raad met het lage rendement vd ZD5's en
nu zonder radio maar met een CD ben ik toch wel erg prettig verbaasd: had nooit verwacht dat
een DVD-speler zo goed audio-cd's kon afspelen.....en dan die enorme rust die het apparaat teweeg brengt.
Ongelooflijk...zeker v.w.b. de goedkope interlinks...het PLEZIER is terug!!
De hele CD collectie werd overhoop gehaald.....en dit dan.........en dat dan.....wow!
Adreas Vollenweider met Book of Roses en Cosmopoly.....werkelijk machtig groots en diep! En weer die tonale balans
waarbij ik al eerder dat diepe laag vermeldde (heb de BR-pijp iets gedempt met BAF gezien de dichte plaatsing
op de achterwand) Begrijp werkelijk niets van dat relatief goedkope tweetertje.....erg goede diepte misschien
mede dankzij het delay/allpass netwerk....pfff.... Jennifer Warnes met the Hunter > goed, strak en zuiver.
Rebecca Pidgeon met Raven........wat een gouden keeltje heeft deze vrouw! En ook nog XTC met Apple Venus is
ook erg bijzonder!
Resumerend kunnen we zeggen dat deze speakers van John Krutke zeer bijzonder zijn; zeker gezien de prijs.
In het filter heb ik ook bewust, zoals Krutke schrijft, geen extreem dure C's of L's gebruikt......:
Don't feel locked into these brands, they are just what I use myself. Whatever components you pick, don't get sucked into the snobbish audiophile hype regarding excessively expensive crossover components. This crossover doesn't have to cost $600 a pair, and you couldn't tell the difference if you did spend that much. The drivers are expensive because they do make a difference.
Kortom: Ik heb een erg goede keus gemaakt met dit ontwerp!!!
Doe er je voordeel mee!
gr.Nico