Pagina 1 van 1

te kleine kast compenseren met condensator

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 23:01
door jedel
Ik heb hier nog een dozijn hivi 3bs-en liggen.
Nu wil ik snel iest voor mijn schoonzusje in elkaar flansen.
Ik weet dat ze eigenlijk in een kast moeten van ronde 2-4 liter, maar estetisch is 1.5 liter veel beter.

Nu meen ik mij te herinneren dat je met een condensator de bult in de laag response kan drukken (die ik ga krijgen door de te kleine kast).
heeft iemand hier iets van info over? ien s dat een accetable methode?

Re: te kleine kast compenseren met condensator

Geplaatst: wo 13 jan 2010, 23:09
door Henkjan
zoek ff op "GHP" dan vindt je al redelijk wat denk ik

Re: te kleine kast compenseren met condensator

Geplaatst: do 14 jan 2010, 7:53
door simon
Je kunt ook even naar dit topic kijken: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=9454

Ik heb ze gehoord en moet zeggen dat ze erg goed klinken!

Re: te kleine kast compenseren met condensator

Geplaatst: do 14 jan 2010, 8:55
door jedel
inderdaad ik bedoel ghp.
in welke software is dit te simuleren?
boxsim?

wat zijn belangrijkste nadelen/ redenen om het niet te doen?

Re: te kleine kast compenseren met condensator

Geplaatst: do 14 jan 2010, 10:31
door wouter
kost extra geld, maar verder zal het niet veel uitmaken.

een mooie MKP in de waarde van 220uF bijvoorbeeld is een kostbare grap, zeker in verhouding tot de prijs van de hivi B3

je zult dan waarschijnlijk voor een elko kiezen, maar dat zou ik geen bezwaar vinden.

http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html

al gezien?

Re: te kleine kast compenseren met condensator

Geplaatst: do 14 jan 2010, 12:11
door JvS
Wat misschien wel essentieel is:
A plate amp speaker level output usually has a "1st order" high pass which is essentially just a 100 uF cap. This woofer has a fairly sharp impedance peak at it's resonant frequency. In this box, at this exact enclosure volume, the impedance peak is around 130hz. In the schematic, C0 represents the 100 uF cap. When you combine the impedance peak with the cap, what you get is a huge, sharp peak in the response as shown in the image above.

We can fix that problem with a passive impedance flattening circuit, but I have to warn you, it's not the most cost effective way to do it. You'll see why in the image below.
Is deze miniwoofer dan wel geschikt voor GHP?

Re: te kleine kast compenseren met condensator

Geplaatst: do 14 jan 2010, 14:24
door bartsegers
simulatie van de b3s met 500uf in serie (1,5 litertje behuizing)
Vlakt hem netjes af inderdaad.