Pagina 1 van 1

Verschil tussen Electrostaten en Magnetostaten

Geplaatst: di 02 aug 2005, 21:14
door Digidoo
Wij hebben thuis twee prachtige Magnetostaten, maar vrienden van ons hebben Electrostaten. Wat nou precies het verschil is heeft niemand me ooit precies uit kunnen leggen, dus vandaar dat ik het hier vraag.

Ik vind onze magnetostaten mooier klinken trouwens. Hehe... 8)

Geplaatst: wo 03 aug 2005, 6:06
door SARK

Geplaatst: wo 03 aug 2005, 10:04
door richard
Een magnetostaat werkt eigenlijk hetzelfde als een conventionele luidspreker; met een elektrische geleider (aluminium strippen) in een magnetisch veld (magneten op een metalen plaat). Laat je een stroom door die geleider lopen ontstaat er een kracht ten opzichte van dat magneetveld en gaat de geleider bewegen. De geleider is op een dunne folie gelijmd die meebeweegt. Als je een muzieksignaal op de geleider zet (een wisselstroom) zal de geleider met de folie met het ritme meebewegen en zet de lucht in beweging wat je weer hoort als muziek.

Een elektrostaat werkt als een grote condensator. Tussen twee platen is een elektrisch geleidende folie gespannen waarop een hoge elektrische spanning staat. In de ruststand is er een evenwicht tussen de spanning op de folie en de spanning op de platen. Nu zet je op de platen een elektrische spanning, op de voorste plaat een spanning die negatief is ten opzichte van de spanning op de folie, op de achterste plaat een spanning die positief is. Nu zal de folie richting de voorste plaat bewegen; gelijk geladen delen stoten elkaar af en ongelijk geladen delen trekken elkaar aan. Als je de spanning op de platen omwisselt zal de folie naar achteren bewegen. Doe je dit op de maat van de muziek dan zal de folie ook op de maat van de muziek bewegen.

Geplaatst: wo 03 aug 2005, 16:38
door Digidoo
Kijk. Aan beide antwoorden heb ik wat. Hartelijke dank.

Nu vraag ik me af wat eenieder mooier/beter vind klinken en wat er volgens jullie echt het verschil is in klankkleur tussen magneto- en elektrostaten...

Ik ben benieuwd!

Geplaatst: wo 03 aug 2005, 20:09
door audioot
als oude quad fanaat kan ik natuurlijk niet anders zeggen dan dat een esl het beste is,doch om eerlijk te zijn moet ik ook toegeven dat b.v.een magnepan een overheerlijke speaker is.het punt zit hem hier dat een electrostaat en een magnetostaat ongeveer het zelfde karakter hebben n.L.prachtige hoog-mid weergave(stemmen-snelheid)doch daar staat tegenover dat de dynamiek kleiner is(hangt dus van uw muziekkeuze af)
en een esl is een capacitieve belasting dus geen single-ended amp
voor noch meer vragen-just ask
audioot :) :)

Geplaatst: do 03 nov 2005, 9:44
door Apparition
Als ik het goed begrijp is een Elektrostaat eigenlijk een omgekeerde Ribbon microfoon?

Geplaatst: do 03 nov 2005, 19:29
door audioot
hoi,
zo zou je het simpel uitgedrukt kunnen noemen
mvg
audioot