Pagina 1 van 5

Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: za 19 dec 2009, 11:18
door Boerenterprise
Al enige tijd zit ik te dubben om een versterker te gaan bouwen. Niet omdat ik hem nodig heb, maar omdat het mij erg leuk en leerzaam lijkt en..... omdat ik niet de persoon ben die iedere avond op de bank ploft.
Ik heb een tijd gekeken naar de 41Hz kitjes. Dit leken mij leuke kitjes voor het geld en relatief eenvoudig te maken. Dit is voor mij een vereiste, gezien ik niet of nauwelijks verstand heb van electronica. Maar met een beetje geduld, lezen ed kom je een heel eind. Een kitje dus, dat ging het worden.
Tsja, wat voor "type".. chip, transistor, ucd, klasse a....... Uiteindelijk gekozen voor een klasse a versterker, omdat ik om eerlijk te zijn nog nooit een "echte" klasse a versterker "gehoord" heb. Ook ben ik van menig, je doet iets goed, of je doet het niet. Al zoekende ben ik uitgekomen op een Firstwatt F5 naar ontwerp van Nelson Pass. Goede reviews, eenvoudig te maken, klasse a. De klant voor mij.
Gestaagd komen de onderdelen binnen druppelen. In deze post zal ik een overzicht bijhouden waar de onderdelen vandaan gekomen zijn.
Als ik vragen heb zal ik mij tot jullie richten.

M.v.g.

Chris

Onderdelen:

- Printen: Cviller (diy-audio) http://viller.eu/gb
- Onderdelen voor de versterker prints: http://tech-diy.com/Store/store.htm
- Koellichamen: http://www.conradheatsinks.com/welcome.htm

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: za 19 dec 2009, 11:20
door Boerenterprise
Eerste vraag heb ik al.

Ik het schema van de versterker wordt een aantal keren een weerstand van 1k genoemd. Ik de verpakking van de kit van DIY-tech staat ook 1k, echter 1,5k zat in het zakje. Is dit erg? Of beter gezegd, wat is de invloed en het gevolg?

M.v.g.

Chris

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: za 19 dec 2009, 11:43
door Barry2001
Dat hangt er maar vanaf waar die weerstand zit natuurlijk. http://www.firstwatt.com/downloads/F5-om_sm-080527.pdf op pagina 11, is het R9? Daar kan zeker ook 1.5K in.

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: za 19 dec 2009, 11:51
door Christian
Hoi Chris,

Je bent al mooi op weg zie ik.

Heb je de vraag over de weerstanden ook al gesteld op diyaudio.com? Daar zitten vele bouwers van deze amp op basis van deze kit.

Gr,

Christian

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 0:23
door Treb
Ik zou er liever voor gaan om 'm eerst volgens de manual te maken. Daarna indien gewenst eraan gaan tweaken.

R17 en R18 maken deel uit van de stroombegrenzing. Volgens mijn berekening gaat de stroombegrenzer met 1,5K voor R17 en R18 bij pas bij 14 ampere werken i.p.v. bij 10 ampere.

Lees de manual eerst eens een paar keer goed door. Daar staat de werking van de stroombegrenzer ook in.

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 0:56
door ray5150
Boerenterprise schreef:
- Koellichamen: ????? iemand goede suggestie ??????
Volgens de manual (blz. 12) heb je een koelblok nodig van 6 graden celsius/Watt. nu wordt dat hier in Europa gerekend in Kelvin/Watt.
Je zult dat dus moeten (laten) omrekenen.
F5-om_sm-080527.pdf
(1.17 MiB) 231 keer gedownload
Hier een stukje over rekenen aan koelprofielen:
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/10

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 9:28
door Treb
Nee geen 6 C/W, er staat .6 (= 0,6 C/W). Da's een heel veel groter stuk aluminium! Nelson geeft al aan dat je een blok van ong. 20x15cm met vinnen van 5cm nodig hebt per transistor om op ongeveer 20°C boven omgevingstemperatuur uit te komen. Betekent dus 4 van deze blokken...

Klasse A is met name duur als 't om de koeling (en voeding!) gaat.

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 10:37
door meanman64
Chris,

Als je iemand kent die tegen de Belgische grens woont kan die ook een kijkje nemen op de Zwarte Markt in Tessenderlo.Koelprofielen zijn daar voor een prikje te koop zelf heb ik er zien liggen die kunnen dienen.Ik denk dat je voor rond de 30 Euro of minder klaar bent.Ik kan zelf ook wel eens kijken maar dan zijn ze nog niet bij u thuis :lol:

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 10:51
door Henkjan
graden celsius/Watt. nu wordt dat hier in Europa gerekend in Kelvin/Watt.
dat is gelijk
, 1graad celcius verschil is het zelfde als 1 kelvin verschil

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 10:55
door Boerenterprise
@ Barry2001: Het is inderdaad R9, maar ook de Treb genoemde R17 & R18.

@ Christian: Ik ben rustig aan begonnen. Die paar weerstanden kosten mij al behoorlijk wat tijd hoor. Ik heb de vraag nog niet op DIY audio gesteld. Ik ben helaas veel interessante links kwijt geraakt, doordat ik laatst de computer opnieuw geinstalleerd heb en vergeten ben om het bestandje van Favorieten (waar Windows alle links opslaat) veilig te stellen. Helaas heel wat uurtjes speur werk verdwenen :cry:

@ Treb: Ik heb het stukje over de stroombegrenzer nogmaals goed doorgelezen en denk dat ik eerst maar de geleverde 1,5k weerstanden ga gebruiken. (al vind ik het wel jammer dat ze niet volgens schema en leveroverzicht geleverd zijn) Ik zal op DIY audio gaan graven naar mede diy-ers die dezelfde kit hebben gebruikt, en wat hun resultaten zijn. Als ik hier meer over gevonden heb zal ik het in dit topic plaatsen.

Ik heb wel een geschikt koellichaam gevonden (de MF35-151.5 van http://www.conradheatsinks.com) maar de verzendkosten zijn volgens mij erg hoog. Iets dergelijks moet ook dichterbij te krijgen zijn. Ik gebruik liever 1 grote per kant dan twee kleinere tegen elkaar aan gezet. Puur esthetisch oogpunt.

M.v.g.

Chris

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 10:59
door Boerenterprise
Hoi Meanman64,

Ik ken niemand vlak bij de grens helaas. Minder dan 3 tientjes :shock: klinkt zeer goed.

M.v.g.

Chris

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 11:50
door Treb
Boerenterprise schreef:
Ik gebruik liever 1 grote per kant dan twee kleinere tegen elkaar aan gezet. Puur esthetisch oogpunt.
Twee of meer kleinere koelen beter als één grote. http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... ost1970180

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 11:56
door ray5150
Treb schreef:
Nee geen 6 C/W, er staat .6 (= 0,6 C/W). Da's een heel veel groter stuk aluminium! Nelson geeft al aan dat je een blok van ong. 20x15cm met vinnen van 5cm nodig hebt per transistor om op ongeveer 20°C boven omgevingstemperatuur uit te komen. Betekent dus 4 van deze blokken...
Oeps! :oops: :oops: Lees en typefoutje....
Henkjan schreef:
graden celsius/Watt. nu wordt dat hier in Europa gerekend in Kelvin/Watt.
dat is gelijk
, 1graad celcius verschil is het zelfde als 1 kelvin verschil
Wist ik niet, weer wat geleerd....
Natuurkunde is ook alweer 25 jaar geleden voor het laatst op school gehad.


@Boerententerprise: op Marktplaats duiken ook wel eens dit soort koelblokken op.
er zijn een hoop Vlaamse forumleden, mischien dat eens iemand daar op die zwarte markt wil gaan kijken?

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 12:01
door Treb
Boerenterprise schreef:
@ Treb: Ik heb het stukje over de stroombegrenzer nogmaals goed doorgelezen en denk dat ik eerst maar de geleverde 1,5k weerstanden ga gebruiken. (al vind ik het wel jammer dat ze niet volgens schema en leveroverzicht geleverd zijn) Ik zal op DIY audio gaan graven naar mede diy-ers die dezelfde kit hebben gebruikt, en wat hun resultaten zijn. Als ik hier meer over gevonden heb zal ik het in dit topic plaatsen.
Ter info: het is niet verplicht de stroombegrenzer te gebruiken. Je loopt wel een risico dat bij een kortsluiting van de uitgang de eindtorren het niet overleven.

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 13:35
door Boerenterprise
Maar door gebruik te maken van de 1,5k weerstanden heb ik de stroom begrenzing toch niet uitgesloten? Het punt van begrenzing is toch alleen "verplaatst" en ben ik nog safe?

M.v.g.

Chris

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 14:05
door Boerenterprise
Klopt het dat het streepje op de print het schroefje voorsteld van de Trimpot potentiometer en dat ik de trimpot potentiometer zo monteer als hij nu op de print ligt? Of moet ik ergens anders rekening mee houden (lees: montage voorschrift)

Alvast bedankt.

M.v.g.

Chris

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 14:31
door Treb
Boerenterprise schreef:
Maar door gebruik te maken van de 1,5k weerstanden heb ik de stroom begrenzing toch niet uitgesloten?
Nee
Boerenterprise schreef:
Het punt van begrenzing is toch alleen "verplaatst"
Ja
Boerenterprise schreef:
ben ik nog safe?
Geen flauw idee, dat weet je pas nadat je 'm voor 't eerst aanzet :lol:

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 14:44
door Treb
Boerenterprise schreef:
Klopt het dat het streepje op de print het schroefje voorsteld van de Trimpot potentiometer en dat ik de trimpot potentiometer zo monteer als hij nu op de print ligt? Of moet ik ergens anders rekening mee houden (lees: montage voorschrift)

Alvast bedankt.

M.v.g.

Chris
Chris,

Ik denk dat je er heel goed aan doet de F5 thread op diyAudio door te nemen. Ik weet het, dat is een enorm lange thread met 6445 berichten met behoorlijk wat off-topic geleuter, maar er staan veel antwoorden in op vragen die wij je hier slechts ten dele kunnen beantwoorden. Er zijn hier n.l. niet erg veel F5 bouwers. Mogelijk zijn wij de enige twee, en aangezien ik de Peter Daniel printen heb...

Ik denk dat het niet uitmaakt hoe je de trimpot monteert, het is wel zo dat je 'm vóór gebruik op de laagste weerstand instelt. Afhankelijk van de montage moet je dan met de klok mee of tegen de klok in draaien bij instellen van de ruststroom en DC offset.

Heb je deze al gelezen? http://viller.org/audio/2009jan_gbf5/gbf5_guide.pdf

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 14:47
door Treb
Chris, ik kan het niet er goed zien op je foto maar heb je die dikke 3 watters liggend op de printplaat gesoldeerd? Liever iets (5mm) boven de printplaat solderen!

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: zo 20 dec 2009, 16:43
door Boerenterprise
uhm,.......... liggend op de printplaat. en de pootjes zijn al ingekort 8-[

edit: die handleiding had ik inderdaad al gevonden. bedankt.

M.v.g.

chris

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: di 22 dec 2009, 16:37
door Christian
Hoi Chris,

Ik vond dit plaatje op diyaudio.com. Volgens mij geeft dit antwoord op jouw vraag over de potmeter.

Groeten,

Christian

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: di 22 dec 2009, 22:58
door Boerenterprise
Hoi Christian,

Bedankt. Ik ga de potmeters op dezelfde manier plaatsen.
Ik ben ook begonnen met het doorlezen van het F5 topic op DIY-audio. Zal nog wel een poosje duren... tsjeeemug wat een berg, en met de feestdagen voor de deur druk druk druk. Ik ga een overzicht maken van de in mijn ogen praktische tips. De tips tricks en adviezen op detail (electro) niveau zeggen mij toch niets, helaas geen verstand van. Ik heb geen idee wat ik er uit zal halen, maar als ik alles heb doorgespit, zal ik het overzicht wel posten.

M.v.g.

Chris

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: za 09 jan 2010, 19:18
door Leeuwarden
Speelt ie al?

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: za 09 jan 2010, 19:27
door ray5150
Ben jij altijd zo vlug dan? :mrgreen:

Re: Firstwatt F5 (Nelson Pass)

Geplaatst: za 09 jan 2010, 20:00
door Leeuwarden
Absoluut niet! Maar die eindtrapjes van Pass zijn redelijk simpel... Soms kan dat heel snel gaan 8)