Pagina 1 van 1

Van stereo naar surround - inboeten op kwaliteit?

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 11:06
door Dinobe
Hallo,

Sinds we een 42" plasma hier in onze living staan hebben, die ons 45cm CRT'je vervangt, kriebelt het bij mij toch steeds meer om de overstap te maken van stereo naar surround. Ik heb al een paar A/V receivers en Bluray spelers bekeken, maar iedere keer krijg je de opmerking: stereo weergave zal natuurlijk minder zijn dan een 'echte' CD speler en stereo versterker.

Ergens is vind ik dat logisch:

Ik betaalde 800 euro voor een stereo amp, een Denon AV receiver met 7 kanalen, receiver, video processing, whatever kost nu 600 euro... da's minder dan 100 euro per kanaal. Het hoeft niet te verwonderen dat dit 'minder' goed zal zijn dan mijn stereo amp.

Echter,
Techniek staat ook niet stil, hoogst waarschijnlijk speelt een CD speler van nu die 300 euro kost mijn 600 euro kostende Arcam Alpha 7se van 10 jaar oud radicaal naar huis....

Iemand die hier een (gefundeerde) mening over heeft?

Re: Van stereo naar surround - inboeten op kwaliteit?

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 12:09
door SSassen
Ja, gewoon twee aparte sets, één voor HT en één voor stereo, da's wat ik heb, best of both worlds.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Re: Van stereo naar surround - inboeten op kwaliteit?

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 13:09
door Dinobe
Mjah, echt plaats voor 2 sets heb ik niet... kiezen is altijd verliezen...

Re: Van stereo naar surround - inboeten op kwaliteit?

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 13:23
door Forza
Het mooiste zou zijn om een Blu-Ray speler met 5/7.1 analoge uitgang (die dus zelf het DTS HD/Dolby TrueHD en andere formaten decodeert) te combineren met een voorversterker met meerkanaals ingang en daar dan weer een meerkanaals eindversterker aan te hangen. Kijk bijvoorbeeld een bij Audyn.

Ik heb zelf ook 2 gescheiden systeempjes met een Denon Avr 1909 (die 600 euro versterker :lol: ) daar heb ik een Sony Blu Ray aanhangen met HDMI en een Kef KHT2005.2 speakersetje. De stereo weergave is toch wel een heel stuk minder dan mijn zelfbouw LM3886 Chipampje wanneer ik mijn CD-speler en DD8's eraan hang. Bij film is het meer dan voldoende overigens!

Re: Van stereo naar surround - inboeten op kwaliteit?

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 14:12
door Henkjan
Dinobe schreef:
Mjah, echt plaats voor 2 sets heb ik niet... kiezen is altijd verliezen...
zoveel plek kost een versterker toch niet?

Re: Van stereo naar surround - inboeten op kwaliteit?

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 14:20
door Ronkel
Tip: schaf voor 30 euro "Sound Reproduction" van Floyd Toole aan. Dik boek, maar als je enkele hoofdstukken leest wordt je veel duidelijker hoe je die twee systemen moet vergelijken. Een surroundset kan ook prima stereo weergeven.

Je wilt wel zelf gaan bouwen denk ik? Als je voor hetzelfde geld surround ipv stereo wilt, boet je uiteraard in op kwaliteit van de speakers... daar het meeste bronmateriaal in stereo is, is stereo dan ook een goede optie. Maar als je wat meer wilt uitgeven is surround best de moeite waard denk ik. Een van de grote voordelen is het aparte LFE kanaal en de mogelijkheid om de sats "small" te laten spelen en met twee of meer subwoofers een uitstekende basweergave te bereiken.

Re: Van stereo naar surround - inboeten op kwaliteit?

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 18:37
door bas focal m180
Dinobe schreef:
Mjah, echt plaats voor 2 sets heb ik niet... kiezen is altijd verliezen...
Plaats ? of ruzie met vrouw . ik sluit mij aan bij Sander

Re: Van stereo naar surround - inboeten op kwaliteit?

Geplaatst: do 17 dec 2009, 3:23
door amanda
Denk dat vooral de geluidskwaliteit van stereo (cd speler) minder zal zijn bij een a/v versterker omdat de signaalweg "lang" is, het signaal wordt door verschillende processors gehaald.....

Rotel is een van de weinige die een echte by-pass in zijn a/v versterkers heeft voor de cd-speler ingang.

Re: Van stereo naar surround - inboeten op kwaliteit?

Geplaatst: do 17 dec 2009, 8:56
door anonamemouse
Dinobe schreef:
Mjah, echt plaats voor 2 sets heb ik niet...
gewoon geen concessies doen op je geluid en dit kopen. :mrgreen:

Re: Van stereo naar surround - inboeten op kwaliteit?

Geplaatst: do 17 dec 2009, 9:27
door Dinobe
Bedankt iedereen voor de input!

Wel het idee is om te "downgraden" en tegelijk te "upgraden" Het klinkt misschien tegenstrijdig maar laat ik het even toelichten. Op dit moment bestaat met mijn stereoset uit

- Platenspeler (een ouwe Sierra)
- CD speler (Arcam Alpha 7se)
- Versterker (Rotel RA972)
- Tuner (NAD 402)
- Squeezebox
- Cassettedeck (JVC .....)

En TV gedeelte uit
- TV (Samsung 42")
- Mediaplayer (HDX-1000)
- DVD-Video combinatie (Toshiba ...)

De stereoset staat op een te groot stereomeubel naast de TV. De TV en toebehoren op een klein TV meubeltje.
Van de stereoset staat de platenspeler, tuner en cassettedeck er zo goed als werkloos bij.

Het idee was om een nieuw tv meubel aan te schaffen, iets zoals dit:

Afbeelding

En daarin dan een A/V receiver en Blurayspeler + de bestaande mediaplayer en DVD-Video combinatie in te werken.
Niet alleen omwille van de vrouw, maar omdat ik zelf ook iets meer naar een rustigere woonkamer wil.

Ik heb al naar volgende combinaties zitten kijken:

Denon AVR 1910 + Denon DBP-1610 (de befaamde 600 euro receiver)
Marantz SR5004 + Marantz BD5004
NAD T737 + NAD T557

De Denon en Marantz hebben een 'pure direct' knopje wat zou moeten helpen met de stereoweergave.

Re: Van stereo naar surround - inboeten op kwaliteit?

Geplaatst: do 17 dec 2009, 10:16
door Henkjan
Dinobe schreef:
De Denon en Marantz hebben een 'pure direct' knopje wat zou moeten helpen met de stereoweergave.
HK heeft daar een ingangsseletie voor (de mijne in elk geval), hier wordt de ingang dus 1-op-1 doorgezet zonder enige andere bewerking dan volumeregeling, dus ook geen filtering sats&sub. scheelt dus ook een AD en weer terug DA conversie.

Re: Van stereo naar surround - inboeten op kwaliteit?

Geplaatst: do 17 dec 2009, 18:41
door Forza
Dinobe schreef:
Denon AVR 1910 + Denon DBP-1610 (de befaamde 600 euro receiver)
Marantz SR5004 + Marantz BD5004
NAD T737 + NAD T557

De Denon en Marantz hebben een 'pure direct' knopje wat zou moeten helpen met de stereoweergave.
Die pure direct knop is een een verbetering, maar wel magertjes.

Je zou ook kunnen kijken naar deze versterker met bijpassende Blu-Ray speler. Die zijn wel goed met stereo....alleen ik denk dat er dan nog een 1 voor de prijs moet komen van de Denon :-# .