Pagina 1 van 7

Inslag/inschroef moeren?

Geplaatst: di 07 feb 2006, 17:47
door SSassen
Ik ben op zoek naar een alternatief voor de standaard inslagmoeren zoals te vinden bij de bouwmarkt. Deze hebben namelijk een buitendiameter aan de achterkant van 16-mm, en hierdoor valt hij bij een aantal luidsprekers gedeeltelijk binnen 't gat van de luidspreker aan de binnenkant. Zijn er inslag/inschroefmoeren te vinden met een kleine diameter? Ik denk dan aan iets zoals onderstaande oplossing, maar vraag me af of je die ook vanaf de achterkant kunt monteren? Of vallen ze dan gewoon naar binnen in je kast als je je bout erin steekt?

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: di 07 feb 2006, 17:59
door SSassen
Dit lijkt me bijvoorbeeld ideaal, maar waar haal je dit soort inschroefmoeren? De bouwmarkt heeft ze iig. niet, ik ben op zoek naar M4.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: di 07 feb 2006, 18:21
door Henkjan
die noemt "mijn" Fixet rampaartmoeren (ofzoiets). 1 keer geprobeert in MDF en dat was voor mij de laatste keer, die draaien er erg makkelijk weer uit en dan is t hele MDF aan gort (ik had ze van de voorkant af gemonteert omdat ik er van achter niet meer bij kon dus de losdraairichting van t boutje was gelijk aan de losdraairichting van de moer)

Geplaatst: di 07 feb 2006, 18:27
door SSassen
Bedankt Henkjan,

Klopt, 'rampamoeren' is de juiste term, en ja, je moet ze wel vanaf de achterkant monteren, anders werkt 't inderdaad niet. Ik zal morgen eens bellen met Fixet en kijken of ze zoiets verkopen in M4.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: di 07 feb 2006, 18:34
door Bart_M
Of zoek je zoiets:
Afbeelding

Geplaatst: di 07 feb 2006, 19:16
door SSassen
Bart,

Nee, die bedoel ik niet, da's niks, dat heb ik in 't verleden al eens geprobeerd, die zijn meer bedoeld voor gips en spaanplaat, MDF is te hard voor deze pluggen. Daarbij komt nog dat je ze met moeite netjes recht in 't MDF krijgt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: di 07 feb 2006, 19:35
door teacher
Ik heb ook wel eens gerommeld met de bovenste 2 dingen, maar man, wat een ramp was dat. Het komt los, draait door of floept eruit (altijd de laatste)

Gewoon slagmoeren gebruiken. Steekt het randje uit, stukje eraf dremelen.

Geplaatst: di 07 feb 2006, 19:55
door Bart_M
Gewoon een druppie houtlijm om ze te fixeren en klaar. ;)

Geplaatst: di 07 feb 2006, 20:07
door Wijx
die van het eerste plaatje moet je niet gebruiken die zijn echt ruk. Kun je niet die dingen gebruiken die bij de spikes zitten?

Geplaatst: di 07 feb 2006, 22:07
door SSassen
Maar iemand enig idee waar ik rampamoeren met flens en een niet konisch verloop kan krijgen? Liefst ergens in Noord-Holland? Ik heb tot nu toe alleen Rigo Metaal BV gevonden (http://www.rigometaal.nl).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: wo 08 feb 2006, 10:07
door SSassen
Goed, inmiddels een leverancier gevonden, de firma Rigo Metaal BV (http://www.rigometaal.nl) levert ze onder rembours door heel Nederland, de prijs voor 100-stuks M4 is rond de 15-euro, ze zijn speciaal geschikt voor MDF.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Geplaatst: wo 08 feb 2006, 10:32
door Roland
mooi stukje zoekwerk!

Ziet er goed uit, die rampa moeren!

Groeten Roland

driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 17:56
door MechanicalAnimal
Het is niet de eerste keer dat dit voorbij komt maar ik zou graag even met jullie brainstormen over een veel voorkomend probleem.

Zoals velen voor mij hebben ondervonden is het handig om drivers demontabel te houden om nog eens bij, bijv het filter, te kunnen komen. Schroefgaten in een houten baffle worden door het in/uitschroeven natuurlijk niet beter op, velen van jullie gebruiken hiervoor inslagmoeren en zelfs rampa-moeren (ondingen!) heb ik de reveu zien passeren.
Ook zie ik kooimoeren uit de computerlarij langskomen.

Inslagmoer
Afbeelding
Rampamoer (a.k.a. Inschroefmoer)
Afbeelding
Kooimoer
Afbeelding

Het loskomen van inslagmoeren kan voorkomen worden door deze te verlijmen. Een andere, in mijn ogen zeer inventieve oplossing, is in een eerder topic gepost door Ronald_1. Zijn oplossing bestaat uit het vastlijmen van een blokje MDF achter de inslagmoer zodat deze onmogelijk nog de benen kan nemen, zelfs al draait ie los. Een combinatie van vastlijmen van de moer en een blokje MDF lijkt mij een feilloze combinatie.

Maar nu kwam ik op de volgende oplossing en daar wil ik graag jullie licht eens over heen laten schijnen.
Wat als ik achter de baffle een aluminiumring plaats die een exactie kopie is van het deel van het luidspreker chassis van de driver. In het alumium moet dan schroefdraad getapt worden om de gebruikte inbussen hun houvast te geven.

De aluminium-ring moet dan natuurlijk een aantal mm dik zijn om uberhaupt schroefdraad in te kunnen tappen. Enig idee wat ik minimaal aan dikte dan zou moeten hebben?
Of is het een idee om op de aluring moeren te lijmen of te "lassen" en die ring te verlijmen aan de achterzijde van de baffle??

artist impressions in oldskoolpaint (driver in rood)

moer op aluring bevestingd
Afbeelding

aluring met schroefdraad
Afbeelding


Ieders inbreng meer dan welkom, wat zijn de "do's and dont's", waar heb ik rekening mee te houden?
zijn er alternatieven? etcetera etcetera :mrgreen:

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 18:27
door teacher
Ik zou dan niet voor en alu ring gaan, maar staal.

Alu is licht en gemakkelijk te bewerken (draad tappen bijv.) maar ook boterzacht. Je zou de draad kunnen beschadigen door de bout scheef /te hard aan te draaien.

Stalen ring, 1 cm dik zou prima moeten gaan.

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 18:37
door Wowly
Hoe ga je ring fixeren voordat je er een moer opdraait?

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 19:00
door Peertje
Hoi Maarten,

Waarom knip/zaag je geen ijzer plaatje van 20mmx50mm en 5mm dik
boor 3 gaten evenredig waarvan je er 1 tapt (buitenste)
met 2 korte houtschrijven het plaatje fixeren. en met het getapte gat je driver vast zetten.

Gr Peter (Breda/hoeven)

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 19:37
door MechanicalAnimal
teacher schreef:
Ik zou dan niet voor en alu ring gaan, maar staal.

Alu is licht en gemakkelijk te bewerken (draad tappen bijv.) maar ook boterzacht. Je zou de draad kunnen beschadigen door de bout scheef /te hard aan te draaien.

Stalen ring, 1 cm dik zou prima moeten gaan.
Thanks!

Het staal is natuurlijk wel bewerkelijk en dus zal ik de uiteindelijke ring ergens moeten laten maken, ben benieuwd wat dat zal gaan moeten kosten :-# Iemand een idee?

Een platte ring met daarop gelaste moeren scheelt natuurlijk een dure 1cm dikke ring en het tappen van schroefdraad.
Wowly schreef:
Hoe ga je ring fixeren voordat je er een moer opdraait?
mja, daar zeg je zowat.....vastschroeven icm met lijm? Alu zal makkelijker te bevestigen zijn dan een 1 cm dikke stalen ring.

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 19:42
door MechanicalAnimal
Peertje schreef:
Hoi Maarten,

Waarom knip/zaag je geen ijzer plaatje van 20mmx50mm en 5mm dik
boor 3 gaten evenredig waarvan je er 1 tapt (buitenste)
met 2 korte houtschrijven het plaatje fixeren. en met het getapte gat je driver vast zetten.

Gr Peter (Breda/hoeven)
OMG...peter! :mrgreen: leuk dat ik jou tegenkom kerel :D Ik zal je zo even een mailtje gooien.


Thanks for je tip :)
Dat is zeker een alternatief voor een hele ronde ring die ik ergens moet gaan laten fabriceren wat een hoop knaken zal gaan kosten. Het is ook allemaal even ideënspuierij ter voorbereding hier.

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 19:48
door Arno
Wat veel mensen doen is de driver meer ademruimte geven aan de achterkant van de baffle. Met zo'n ring geef je alleen maar minder ademruimte.

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 19:59
door jaapschreuder
Arno schreef:
Wat veel mensen doen is de driver meer ademruimte geven aan de achterkant van de baffle. Met zo'n ring geef je alleen maar minder ademruimte.
Hier heb je denk ik wel een goed punt te pakken, en zal ook zeker rekening mee gehouden moeten worden.

Zelf heb ik al wel eens stalen ringen gemaakt, alleen deze had ik toen gebruikt in een auto audio install. Het idee was het zelfde.

PS imo zal een ring van alu, zeg 8mm met m6 sterk genoeg moeten zijn. Kun je hem redelijk vast zetten. En als je al presteert om een bout scheef in het gat te krijgen, en dan ook nog doordraait moet je daar toch zelf ff over na denken.

Hieronder dus de voor mij toepasbare situatie.

Ik weet dat ik hier zelf een 'tunnel' heb gecreëerd van ongeveer 20mm dik, dit was nodig aangezien ik mijn ruit van de auto anders niet helemaal naar beneden kon doen.

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 20:13
door MechanicalAnimal
Arno schreef:
Wat veel mensen doen is de driver meer ademruimte geven aan de achterkant van de baffle. Met zo'n ring geef je alleen maar minder ademruimte.
Arno, dat heb ik me idd gerealiseerd,

veelal wordt de achterzijde van de baffle nog eens schuin gezaagd/gefreest. Vandaar ook dat ik in eerste instantie de mogelijkheden van een dunne platte alu ring bekeek. Die steekt niet al te ver naar achter in tegenstelling tot een 1 cm dikke stalen ring.

Ik vraag me alleen af of ik het merk bij een instapbouwdoos als de Colomn 1 van Vifa of dat we het hebben over minimale verschillen die alleen in high-end setups te horen zijn?
jaapschreuder schreef:
PS imo zal een ring van alu, zeg 8mm met m6 sterk genoeg moeten zijn. Kun je hem redelijk vast zetten. En als je al presteert om een bout scheef in het gat te krijgen, en dan ook nog doordraait moet je daar toch zelf ff over na denken.
Bedankt Jaap,

goeie tekenskills ook....kom ik aan met mijn paint-broddelwerk :mrgreen:

Ik denk dat het vernaggelen van 8mm/M6 idd vrij lastig is. Kwestie van behoedzaam omgaan met de boel en vooral heel belangrijk is het aanvoelen of je schroefdraad pakt.

Een fijne schroefdraad (zoals metaalboutjes) zorgt dat de boel beter pakt denk ik, maar is wel gevoeliger voor stukdraaien.

bedankt voor de duidelijke tekeningen, daar kan ik eens verder mee brainstormen. Zou de lokale carhifi-boer wat kant-en-klaar op de planken hebben liggen voor me? In NH zit toch een hele grote, De Vries ofzo?.

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 20:48
door jaapschreuder
MechanicalAnimal schreef:
Arno schreef:
Een fijne schroefdraad (zoals metaalboutjes) zorgt dat de boel beter pakt denk ik, maar is wel gevoeliger voor stukdraaien.

bedankt voor de duidelijke tekeningen, daar kan ik eens verder mee brainstormen. Zou de lokale carhifi-boer wat kant-en-klaar op de planken hebben liggen voor me? In NH zit toch een hele grote, De Vries ofzo?.
Ik weet zo niet als je zoiets kunt bestellen. Veel mensen laten dit dan ook maken, en fabriceren zelf iets. Geloof dat in het car-hifi wereldje merken als Exact en Micro-Precision wel dergelijke inbouw accessoires leveren. Alleen van de prijs wordt je dan niet echt vrolijk.

En juist een fijne draad is minder gevoelig voor stukdraaien, dus dezelfde buitendiameter met een kleinere spoed zal sterker zijn.

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 21:37
door Peertje
jaapschreuder schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Arno schreef:
Een fijne schroefdraad (zoals metaalboutjes) zorgt dat de boel beter pakt denk ik, maar is wel gevoeliger voor stukdraaien.

bedankt voor de duidelijke tekeningen, daar kan ik eens verder mee brainstormen. Zou de lokale carhifi-boer wat kant-en-klaar op de planken hebben liggen voor me? In NH zit toch een hele grote, De Vries ofzo?.
Ik weet zo niet als je zoiets kunt bestellen. Veel mensen laten dit dan ook maken, en fabriceren zelf iets. Geloof dat in het car-hifi wereldje merken als Exact en Micro-Precision wel dergelijke inbouw accessoires leveren. Alleen van de prijs wordt je dan niet echt vrolijk.

En juist een fijne draad is minder gevoelig voor stukdraaien, dus dezelfde buitendiameter met een kleinere spoed zal sterker zijn.
Zover ik weet is inbus bout metrisch fijn met een lagere kop niet te verkrijgen. (gereduceerde (inbus)kop hoogte)

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Geplaatst: di 15 dec 2009, 18:26
door Martijn v
In een ander topic is een poosje terug Spor rampamoeren aangeraden.
Deze zouden wel netjes recht in te draaien zijn.

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Geplaatst: di 15 dec 2009, 18:40
door Pjotr
De crux met rampmoeren is om het gat niet te klein te boren, i.i.g. een halve tot hele mm groter dan de kern van de moer. Beetje afhankelijk van de maat moer

Zelf heb ik het zo gedaan: Passende zeskantbout die ingevet is met een beetje vaseline er in en met een extra moertje fixeren. Dan mbv een dopsleutel de moer samen met epoxylijm indraaien. Komt nooit meer los. De bout invetten van de voren is wel belangrijk zodat ie niet ook per ongeluk vast gelijmd wordt.

Wat ook goed werkt, vooral dicht bij randen, zijn z.g.n. draadeindverlengers (o.a. te krijgen bij Gamma). Dat zijn cilindrische stalen bussen met metrische draad er in. Die goed pas boren en met epoxy vast lijmen, eventueel met grof schuurpapier eerst opruwen.

Maar al met al werken met epoylijm vastgelijmde inslagmoeren ook prima als je eerst even de moeite neemt om de "spijkers" voor te boren met een 2 mm boortje en ze dan met een boutje + ring vast te trekken.