Pagina 1 van 2

6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: do 10 dec 2009, 19:05
door supernova
Ik wil speakers bouwen met een bepaalde vorm.
Het moet de vorm van een aflopende 6 hoek worden. Dit design lijkt me mooi.

Zo ziet het er ongeveer uit.
De 6 hoeken zijn allemaal (dus niet alleen de bovenste) op 2/3 afgekapt, omdat de kleinste 1/3 maar voor 1/27 van de inhoud zorgt.
Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik een aantal meetkundige berekeningen gedaan voor de inhoud en de afmetingen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de drivers die ik wil gebruiken:
tweeter: Seas 27TBFC/G H1212 http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=3386
vanaf 2500 hz
Midtoner: Seas MCA12RC H1304 http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5614

Woofer: L22RN4X/P H1208
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5773
tot 250hz
De woofer wordt een bas-reflex.
Afbeelding

Zie bijlage voor een kopie van de berekeningen + filters.

Nu kan er nog van alles veranderd worden. Reacties graag!

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: do 10 dec 2009, 19:20
door Martijn H
Waarom ga je niet verder in je oude topic? http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=7740 Wordt toch handige info gegeven aldaar? Jaartje verder inmiddels..

Als je de adviezen die daar gegeven zijn niet mee wil nemen, moet je ze wellicht maar gewoon bouwen zoals jij wil! :)

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: do 10 dec 2009, 20:38
door supernova
De reden dat ik een nieuwe topic ben begonnen is omdat alle plaatjes en berekeningen veranderd zijn en me dit overzichtelijker leek.

Verder neem ik de adviezen wel mee. Ik heb bijvoorbeeld een ander tweeter gekozen, omdat die aangeraden was. Ook ga ik er nog zo'n kegeltje op zetten als blijkt dat het geluid niet goed verspreid.
Ik sta open voor alle suggesties hoor:)

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: do 10 dec 2009, 20:56
door audiomanics
Hoop formules.. maar heb je al berekend hoe je de zaag instelt?

tipje: download/file.php?id=15278
Kan zijn dat je de MSVBVM50.dll nog even in je system32 directory moet zetten als hij er nog niet staat.. (gewoon te downloaden)

Kees

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: do 10 dec 2009, 21:03
door supernova
De zaag moet op 30 graden ingesteld worden, want dan is de hoek tov de horizon 60 graden zoals in de tekening staat.
Ik heb een zaagtafel me instelbare hoek gekocht om dit te maken.

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: do 10 dec 2009, 21:40
door richard
supernova schreef:
De zaag moet op 30 graden ingesteld worden, want dan is de hoek tov de horizon 60 graden zoals in de tekening staat.
Als je een prisma maakt lopen de zaagsneden parallel en heb je gelijk, dan is de hoek 30 graden.
Maar je maakt een afgeknotte piramide en daar lopen de zaagsneden niet parallel. De instelhoek is dan iets kleiner dan 30 graden. Hoeveel kleiner kun je met een beetje meetkunde vast zelf wel bepalen.
Als je ooit bouwkunde hebt gehad moet je nog maar eens nagaan hoe je een uitslag van een hoekkeper maakt, dat is hetzelfde principe.

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: do 10 dec 2009, 22:40
door audiomanics
richard schreef:
De instelhoek is dan iets kleiner dan 30 graden.
De ingesloten hoek is dan 128,68 graden en je moet de zaag dus 25,65 graden uit het lood zetten..
Maar in de tekening zag ik dat de hoek tussen de boven en onderzijde 30 graden is. Dat betekent dat de panelen tov de voorzijde onder een hoek van 75 graden staan..
Dan is de ingesloten hoek 122.27 graden en moet de zaag op 28.87 graden uit het lood gezet worden... iets kleiner dus..

Kees

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: do 10 dec 2009, 22:46
door supernova
Bedankt voor de tip.
Ik had inderdaad over het hoofd gezien dat de af te zagen hoek kleiner wordt.

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: do 10 dec 2009, 23:02
door audiomanics
supernova schreef:
Bedankt voor de tip.
Geen dank... Daarvoor zet je 't op dit forum :mrgreen:

Kees

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 23:15
door supernova
Wat vinden jullie van de drivers die ik geselecteerd heb?
Over de midtoners maak ik me nog een beetje zorgen, omdat ik niet veel verstand van midtoners heb.
Omdat het uiteindelijk om het geluid gaat vroeg ik me af of jullie deze goed vinden of dat er nog andere suggesties zijn?

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: vr 11 dec 2009, 23:39
door Martijn H
Hij heeft een dip op 350Hz..

Wil je een passief of digitaal filter maken voor de speaker?

andere aardige units zijn:
SBacoustics-SB15NRXC30-8
Dayton RS150
Visaton AL130
Seas L15
Peerless 830873
Peerless 830882
Excell heeft drivers met een zeer mooie respons, maar zijn een stuk duurder..

Tweeter is top, heb hem ook in een speaker..

Bij woofers zou ik veel simuleren in boxsim. Nu lijk je iets te hoog getuned te hebben, want je ziet een bult ontstaan in je simulatie. Liever iets te laag tunen, zodat het laag smoother afvalt! xmax zou je ook mee kunnen nemen. Een 8" woofer met veel xmax geeft lekker veel reserve.

Een optie is om de woofer een plate amp te geven, of zoek eens naar de topics waar nu veel over dsp gesproken wordt. Je kan dan grote woofers in kleine kastjes stoppen en actief/digitaal corrigeren. Er zijn noggal wat mogelijkheden, die je eerst op een rij moet hebben alvorens je de beste keuze kan maken vwb je drivers.

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: za 12 dec 2009, 0:00
door bas focal m180
[quote="

andere aardige units zijn:
SBacoustics-SB15NRXC30-8
Dayton RS150
Visaton AL130
Peerless 830873
Peerless 830882
Excell heeft drivers met een zeer mooie respons, maar zijn een stuk duurder..

quote]

Uhm , vraagje montana .Boven genoemde speakers zijn voor zo ver ik weet toch laag-mid , geen echte mid speakers.Ook al is het gebruikelijk om ze als mid in te zetten, ideaal om een lage crossover frequetie tussen laag en mid. Is het beter als je toch wat hoger wil filteren om een echte middetoner te nemen.Ik vind speakers met een echte middetoner heel anders klinken (Mooier), mijn ervaring hoor .

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: za 12 dec 2009, 0:04
door Martijn H
Je moet kijken of ze een bruikbare frequentierespons hebben en niet teveel vervormen binnen hun inzetgebied. De benaming mid of basmid zegt niet zoveel.

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: za 12 dec 2009, 9:15
door Nils_vn
Toevallig heb ik niet zo lang geleden soortgelijke constructie gemaakt, toen als proefje voor een hoorn. Met die zaaghoekcalculator van Kees lukt het prima!

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: za 12 dec 2009, 13:38
door supernova
Over de hoek.

Als je aan de voorkant kijkt is de hoek 60 graden, maar dat komt omdat de plank een beetje schuin is afgezaagd, zodat de voorkant plat is.
Meetkundig is dit wel vervelend op te lossen.
Volgens mijn meetkunde (nog niet helemaal bewezen) is de instelhoek 90-cos^-1(cos(alfa)*cos60)=25.659 graden.

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: za 12 dec 2009, 15:27
door Henkjan
bas focal m180 schreef:
[...... echte mid speakers.Ook al is het gebruikelijk om ze als mid in te zetten, ideaal om een lage crossover frequetie tussen laag en mid. Is het beter als je toch wat hoger wil filteren om een echte middetoner te nemen.Ik vind speakers met een echte middetoner heel anders klinken (Mooier), mijn ervaring hoor .
je zou dan ook kunnen kijken naar breedbanders, die hebben ook een aantal van de dingen die een pure mid ook heeft (lage Le, lage massa). en door het brede inzetbereik ben je veel flexibeler met je overnamefrequenties en filtering.

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: za 12 dec 2009, 18:30
door bas focal m180
Montana schreef:
Je moet kijken of ze een bruikbare frequentierespons hebben en niet teveel vervormen binnen hun inzetgebied. De benaming mid of basmid zegt niet zoveel.
Ik bedoel met met mid een echte middentoon speaker , en met laag-mid een speaker die die in het laag tot 2000-3000hz gebruikt kan worden.

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: za 12 dec 2009, 18:33
door bas focal m180
[/quote]je zou dan ook kunnen kijken naar breedbanders, die hebben ook een aantal van de dingen die een pure mid ook heeft (lage Le, lage massa). en door het brede inzetbereik ben je veel flexibeler met je overnamefrequenties en filtering.[/quote]
Ja dat is ook een zeer mooie oplossing voor een 3-weg systeem , spookt ook al een tijdje in mijn hoofd om bij mijn eigen 3-weg dat eventueel toe te passen.

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 22:09
door supernova
Bedankt voor de reacties.

Ik heb een 6 proefstukjes gezaagd en ik kwam er achter dat ik een heel dom foutje had gemaakt.
De af te zagen hoek voor en achter is helemaal geen 30 maar 15 graden, dus een half alfa.
Dit betekend dat de schuine hoek geen 90-cos^-1(cos(alfa)*cos60) is maar 90-cos^-1(cos(0.5alfa)*cos60)
Dan is de schuine hoek dus 90-cos^-1(cos60*cos15)=28.87 graden.

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: ma 11 jan 2010, 22:47
door bas focal m180
Is het zagen een beetje gelukt , of heb je een nieuw topic dat ik heb gemist.

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: di 12 jan 2010, 0:07
door supernova
Ik heb nog niet heel veel gezaagd, want steeds als ik wil zagen ligt er sneeuw of het regent.
Wel heb ik een paar teststukjes gezaagd en het lukt prima met een zaagtafeltje.

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: di 12 jan 2010, 0:18
door bas focal m180
Dus jij moet net als ik buiten zagen en etc.
Een voordeel heb tzt ( hoop over een paar maanden) als mijn broertje met zijn vriendin ergens samen gaan wonen, dan komt er een kamer vrij waar ik op mijn gemak kan schilderen enzo en met een nog aan te schafen meet systeem lekker aan de slag kan gaan. Helaas niet zagen enzo.

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: di 12 jan 2010, 6:37
door audiomanics
audiomanics schreef:
Dan is de ingesloten hoek 122.27 graden en moet de zaag op 28.87 graden uit het lood gezet worden... iets kleiner dus...
supernova schreef:
Dan is de schuine hoek dus 90-cos^-1(cos60*cos15)=28.87 graden.
:mrgreen:

Kees

Re: 6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: di 12 jan 2010, 10:27
door supernova
Ja je had idd gelijk. :D
Ik had de schuine hoek aan de voor en achterkant 30 graden genomen, maar die moet natuurlijk 15 zijn.

6 hoekig aflopende kast

Geplaatst: vr 11 jun 2010, 18:15
door supernova
Na een lange afwezigheid ben ik weer terug. Nu de vakanties eraan komen en ik weer wat geld heb kan ik dit project weer oppakken. :D

Ik heb niet stilgezeten en ben al een kast voor de tweeter en midrange gaan bouwen.
Er moet nog het een en ander gebeuren, maar de vorm zal er ongeveer zo uitzien zoals hieronder.
De stukken zijn aan elkaar gelijmd met 2 componentenlijm, dat zo sterk is dat er een huis op kan vallen.
Waarschijnlijk een beetje overkill, maar ik wilde het zekere voor het onzekere nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder komt nog de woofer-kast die dezelfde vorm heeft, maar dan van dikker hout en meer inhoud.
Ik had de volgende parameters in gedachten:
Afbeelding
De inhoud hoeft bij deze driver niet zo gek groot te zijn.
Hierbij zitten er 2 BR-pipes in, die aan de achterkant komen.
Dit komt veel beter uit dan 1 pipe, omdat je dan 1 veel te lange pipe moet hebben die je nergens kan kopen.


Ik ben nog aan het twijfelen over de filter.
De kantelfrequenties wil ik nog steeds op 250 en 2500 hertz houden, maar ik weet nog niet goed hoe ik het moet berekenen.
Ik heb wel bij zo'n kant en klaar-website'je berekend, maar ik zou het graag nog wat beter willen uitrekenen met behulp van een beter programma.
Het programma Boxsim lijkt hiervoor geschikt, alleen is het in het Duits.
Weten jullie of hier toevallig of hiervan een Engelse versie is?
Nog hints voor het goed berekenen van een filter?