Pagina 1 van 1

Hulp gevraagd, achterhalen van tech. spec. oude speaker unit

Geplaatst: vr 29 jul 2005, 12:56
door Masuji
Beste,

Ik heb nog een setje units liggen die ik wil gaan gebruiken.

Ik wil graag een nieuwe filter en behuizing maken, maar hoe kan ik
er achterkomen wat de technische specificaties zijn van een
luidspreker unit als deze al lang niet meer gemaakt word en de
producent geen specs meer heeft ?

Google heeft mij ook niet veel geholpen.

Het gaat o.a. om een setje woofers met passieve radiators,
de Focal 7C 014 DBE SR 16014, deze komen uit een oorspronkelijk
ontwerp van Focal JM-lab 610 Olymp.

Afbeelding

Het zijn mooie units en zeer soepel opgehangen in een degelijke korf.
Ik heb 2 zwaar beschadigde kasten en de units, geen filter :cry:

De speakers waren een tweeweg systeem, bestaande uit :
1x Focal 7C 014 DBE SR 16014 - 17cm papier woofer dubbele spreekspoel
1x Focal T120K inverted dome tweeter
1x Focal passive radiator


De specificaties op de box (sticker)
- Continu 65W
- Maximaal 90W
- Rendement 92dB (2,8v/1m)
- Inpedance Nom. 8 Ohm
- Freq. bereik 40Hz - 18kHz
- Kantel Freq. 4,5 kHz
- Afm. 95x30x31,5cm (hxbxd)
- netto volume 56L (closed box)
- gewicht 18kg


Hier uit kan ik wel herleiden wat ongeveer de inhoud moet zijn.......
Ook dat de woofer ver hoog ingezet kan worden, 4,5 kHz.
Maar thats it.

Is er eventueel een meting te doen en zo ja waar, wie welk, wat, hoe ?.

Wie heeft er tips zodat ik toch deze units kan gebruiken ?


BVD Martijn

Geplaatst: vr 29 jul 2005, 13:07
door richard
Je kunt de parameters van de luidsprekers vast wel laten meten bij een van de bekende luidsprekerwinkels als Speaker&Co, Speakerland of Remo. Vaak vragen ze daar wel een vergoeding voor.

Je kunt het ook zelf doen met de handleiding zoals gegeven in het boek 'Luidsprekerkasten ontwerpen' van Vance Dickason. Maar de eenvoudigste oplossing lijkt mij het copiëren van het oorspronkelijk volume (56 liter).

Het filter wordt misschien wat lastiger; met de dubbele spreekspoel van de woofer wordt de ene spoel aangestuurd met alleen lage frequenties, de andere spoel wordt ook met de middenfrequenties aangestuurd. Als je het oorspronkelijke filter nog hebt zou je die ook het best kunnen copiëren.

Geplaatst: vr 29 jul 2005, 13:13
door Leeuwarden
Aha een T120K...
Die heb ik gehad. Hou je van scherp hoog?

Geplaatst: vr 29 jul 2005, 13:23
door Geenius
Ik heb de datasheets met curves thuis liggen, ik zal ze van het weekend op snorren.

Geplaatst: vr 29 jul 2005, 13:53
door Masuji
Leeuwarden schreef:
Aha een T120K...
Die heb ik gehad. Hou je van scherp hoog?
De T120K heb ik in verschillende systemen (vaak oudere) gehoord.
Ze hebben de neiging idd om soms wat scherp c.q. schel te klinken,
daarintegen hebben ze wel een groot bereik en in een 2-weg systeem
vind ik ze zeker niet verkeerd klinken !

Toch zijn ze inmiddels verkocht.

Geplaatst: vr 29 jul 2005, 13:57
door Masuji
Geenius schreef:
Ik heb de datasheets met curves thuis liggen, ik zal ze van het weekend op snorren.
Als jij dat zou willen doen, HELEMAAL GEWELDIG !.

Laatst heb ik je nog een mailtje gestuurd waarin ik gevraagd had voor de
bouwtekeningen van de door jou ontworpen AURIGA. Nogmaals dank U.

Heb al een divers aantal schets tekeningen gemaakt zodat ik uitkwam op
de 56L.

Deze kast wil ik dus ongeveer kopieren en de combinatie
van de Focal woofers en een set BNS Jubilee maken.

focal 7co14

Geplaatst: zo 31 jul 2005, 1:34
door leen
hoi, specs woofer. focal 7co14

diam 17,9 cm
sa 158
fs 40.4 hz
vas 33,7 l
qts 0,294
mmd 16,1
bl 6,05
roc 3 ohm
pmax 60
rend 89,5

tweeter t120
diam 12
fs 600
mmd 0,275
bl 3,41
roc 6 ohm
pmax 10
rend 93
mvg Leen

Re: focal 7co14

Geplaatst: zo 31 jul 2005, 2:24
door Masuji
leen schreef:
hoi, specs woofer. focal 7co14

diam 17,9 cm
sa 158
fs 40.4 hz
vas 33,7 l
qts 0,294
mmd 16,1
bl 6,05
roc 3 ohm
pmax 60
rend 89,5

tweeter t120
diam 12
fs 600
mmd 0,275
bl 3,41
roc 6 ohm
pmax 10
rend 93
mvg Leen
Hallo leen,

allereerst welkom op het forum, je eerste post en meteen ben je een topper :wink:

Super ! hartelijk dank.

Geplaatst: zo 31 jul 2005, 22:23
door leen
Graag gedaan :D

Mvg Leen.

Geplaatst: ma 01 aug 2005, 9:38
door Geenius
Je hebt mail :)