Pagina 1 van 1
DIY Mantel gezocht
Geplaatst: ma 30 nov 2009, 12:45
door jurriaan
Voor mijn DIY kabel zoek ik een mooie mantel, puur voor het uiterlijk.
Iemand suggesties? De kabel is slechts 3 mm dik.
Lastig onderdeel is de overgang van de mantel van de draad naar de plug. van 3mm naar 9mm.
Eventueel ideeën om de kabel dikker te maken zijn ook welkom als dit resulteert in het makkelijker verkrijgen van een passende mantel.
Re: DIY Mantel gezocht
Geplaatst: ma 30 nov 2009, 12:58
door Chris_T
Microfoonkabel gebruiken? Eventueel met een krimpkous afsluiten bij de plug.
Je had ook even de searchknop kunnen gebruiken:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=123 
.
Re: DIY Mantel gezocht
Geplaatst: ma 30 nov 2009, 19:52
door richard
Dat wordt een tochtje naar de watersportwinkel:

De kern trek je er uit en vervang je door je kabel. Of je neemt een dikkere lijn en voert de kabel door de kern van de kern (wel even prutsen).
Re: DIY Mantel gezocht
Geplaatst: ma 30 nov 2009, 22:48
door jurriaan

Zoeken, euh ja handig
Uit dergelijk 'touw' trek je makkelijk de kern?
En dan een krimpkous als overgang tussen de plug en het installatiedraad? Dan hoeft het installatiedraad niet verdikt te worden.
Re: DIY Mantel gezocht
Geplaatst: di 01 dec 2009, 15:23
door richard
jurriaan schreef:Uit dergelijk 'touw' trek je makkelijk de kern?
Touw? Schaam je

, Zo'n touw noem je lijn en wordt gebruikt voor vallen of schoten.
Als de lijn nieuw is is de kern is er redelijk makkelijk uit te halen, of je koopt zogenaamd singlebraid, daar zit geen kern in. Je hebt lijn in verschillende kwaliteiten, voor jouw doel is polyester goed genoeg. Wil je wat sterkers dan neem je dyneema (is wel wat stugger), dan kun je de interlinks ook als sleepkabel gebruiken.
Je kunt de uiteinden afwerken met krimpkous in bijpassende kleur, om rafelen van de strengen te voorkomen kun je de uiteinden een beetje smelten.
Re: DIY Mantel gezocht
Geplaatst: vr 15 jan 2010, 10:21
door bartsegers
Deze kabelsleeve gebruik ik ook. (scrollen naar beneden)
http://www.dewatersportwinkel.nl/artike ... geenzoek=x
Goedkoop en netjes.
(Rekt iets uit, dus neem een niet al te grote diameter)

Re: DIY Mantel gezocht
Geplaatst: vr 15 jan 2010, 13:50
door Pjotr
richard schreef:
Je kunt de uiteinden afwerken met krimpkous in bijpassende kleur, om rafelen van de strengen te voorkomen kun je de uiteinden een beetje smelten.
Krimpkous blijft op zich niet erg goed vast zitten op den duur. Doe er daarom eerst een beetje smeltlijm tussen. Laat dat wel eerst afkoelen anders krimpt de kous gelijk door de hete lijm op de verkeerde plek. Dan wederom verhitten met een "heat gun" totdat de lijm weer smelt en goed vloeit. Er is ook krimpkous met een reeds aangebracht laagje smeltlijm aan de binnenkant maar dat is gruwelijk duur.
Re: DIY Mantel gezocht
Geplaatst: za 29 jan 2011, 23:19
door Hoosterw
Nou gruwelijk duur valt wel mee hoor. Ongeveer het dubbele. Zie qables.com.
Grt
Re: DIY Mantel gezocht
Geplaatst: ma 31 jan 2011, 8:21
door MechanicalAnimal
siliconeslang bij de lokale aquariumboer.
Van die slang waar je zo'n bruisballetje op een beluchtingspompje kunt aansluiten komt imho aardig in de buurt, deze tip kwam naar voren in één v.d. versterkertopics.
gevonden:
linkje
Kappa7:
"Ik heb zelf mijn kabels opgebouwd met 0.8mm zilver draad van AE Europe.
Deze gaat dan in de teflon tube deze gaat dan weer in een aquarium slang van 6mm daaromheen afscherming die afkomstig is van RG8 kabel deze zit slechts aan een zijde vast aangezien ik twee geleiders gebruik dient deze afscherming enkel voor het buiten houden van de EMC."
Re: DIY Mantel gezocht
Geplaatst: ma 31 jan 2011, 8:25
door vinnie411
Pjotr schreef:richard schreef:
Je kunt de uiteinden afwerken met krimpkous in bijpassende kleur, om rafelen van de strengen te voorkomen kun je de uiteinden een beetje smelten.
Krimpkous blijft op zich niet erg goed vast zitten op den duur. Doe er daarom eerst een beetje smeltlijm tussen. Laat dat wel eerst afkoelen anders krimpt de kous gelijk door de hete lijm op de verkeerde plek. Dan wederom verhitten met een "heat gun" totdat de lijm weer smelt en goed vloeit. Er is ook krimpkous met een reeds aangebracht laagje smeltlijm aan de binnenkant maar dat is gruwelijk duur.
of even zoeken naar krimpkous met "plak" daarin zit al een lijm verwerkt.