Pagina 1 van 1

Interlink en nut van mantel

Geplaatst: zo 29 nov 2009, 13:17
door jurriaan
Ook ik ga een setje interlinks maken. Puur voor de lol want budget interlinks heb ik genoeg 8)

Nu vraag ik me af wat toch het nut van een mantel is, en dan bedoel ik de koperen (meestal koper) mantel.
Ik lees ook op dit forum dat je die maar aan 1 kan aansluit op een plug. Aan de andere plug sluit je de mantel niet aan dus de mantel draagt geen geluid over.

Mij idee is om aan Neutrik plugs installatiedraad te solderen. (installatiedraad voldoet bij mij uitstekend als speakerkabel)

Re: Interlink en nut van mantel

Geplaatst: ma 30 nov 2009, 12:32
door jurriaan
Het antwoord geven op je eigen vragen, tja.

Maar goed gisteren installatiedraad gesoldeerd aan twee pluggen en deze gemonteerd in de plaats van een Audioquest VDM-X coax kabel. De audioquest kabel gebruik ik reeds een aantal jaren.
De DIY kabel heeft geen mantel. Beide kabels zijn circa 1 m lang.

E.e.a. uitgebreid getest tijdens het kijken en luisteren naar Transsiberian.
En wat levert het op? Eigenlijk best wel wat.
DIY kabel:
De filmmuziek is helder, geen wollige woordenbrij maar duidelijk verstaanbare acteurs. De bass is voelbaar aanwezig, mooi los in de ruimte.
Op 3/4 van de film botsen er twee treinen tegen elkaar. De trein schoof bijna letterlijk over mij heen.

Audioquest VDM-X:
De filmmuziek is helder, geen wollige woordenbrij maar duidelijk verstaanbare acteurs. De bass is voelbaar aanwezig, mooi los in de ruimte.
Op 3/4 van de film botsen er twee treinen tegen elkaar. De trein schoof bijna letterlijk over mij heen.

Conclusie:
In eerste instantie meende ik verschil te horen. De stemmen waren duidelijker te verstaan, de bass krachtiger. Na een aantal keren de kabels verwisseld te hebben hoorde ik toch echt geen verschil.
Met de apparatuur die ik dus nu gebruik voegt een kabel van 50 euro niks toe. Een nog duurdere kabel ter vergelijk ga ik niet proberen.
Voor mij staat in mijn huidige situatie vast, een andere kabel geeft geen hoorbaar ander geluid.

De plus die over blijft voor de Audioquest kabel is zijn uiterlijk. Dus voor de DIY kabel ga ik opzoek naar een mooie mantel. Bijvooerkeur ook een gevlochten.

Audioquest VDM-X
Afbeelding

Re: Interlink en nut van mantel

Geplaatst: di 15 dec 2009, 18:41
door jurriaan
Mantel blijkt wel degelijk een functie hebben.
Op de Coax interlink na alle andere kabels tussen de BD speler en de receiver verwijderd gevolg, geen geluid :-s

Extra interlink tussen beide aangesloten en geluid was weer terug.
Mantel heeft dus toch een functie, aarding? Aarding tussen 2 apparaten?

Re: Interlink en nut van mantel

Geplaatst: do 24 dec 2009, 11:29
door marconist
jurriaan schreef:
Mantel blijkt wel degelijk een functie hebben.
Op de Coax interlink na alle andere kabels tussen de BD speler en de receiver verwijderd gevolg, geen geluid :-s

Extra interlink tussen beide aangesloten en geluid was weer terug.
Mantel heeft dus toch een functie, aarding? Aarding tussen 2 apparaten?

De mantel heeft (meestal) een tweeledige functie:

A. Afscherming tegen electrische stoorvelden. (primair)
B. Als retourleiding, vaak aarde of massa genoemd.

Re: Interlink en nut van mantel

Geplaatst: do 24 dec 2009, 20:40
door telefunken
geweldig 8)

Re: Interlink en nut van mantel

Geplaatst: do 24 dec 2009, 22:13
door audiomanics
Ik moet toch maar weer even inspringen in een kabel-topic.. al is dat tegen mijn principe...
Als je de mantel aan een zijde verbindt MOET er nog wel een extra massakabeltje lopen.
Deze methode is wel aan te raden: het scheelt echt een boel storing, zeker bij gevoelige signaalleidingen als die vanaf een MC-element bijv..

Kees

Re: Interlink en nut van mantel

Geplaatst: vr 08 jan 2010, 21:28
door jurriaan
Massa kabel of mantel is wel degelijk noodzakelijk idd.
Andere kabels maakte de massa verbinding. Zodra ik die had verwijderd was er geen geluid meer :P

Massa kabeltjes omheen gevlochten en het werkt. Overigens functioneert de kabel als Coax kabel.