Pagina 1 van 1

Dual voicecoil woofer op een stereo versterker

Geplaatst: za 28 nov 2009, 20:50
door dimmu1975
Weet niet goed waar te vragen, maar denk dat er hier wel mensen zijn die me kunnen helpen O:)
Wil een 2*4ohm woofer in mijn auto gebruiken maar heb enkel een versterker die 4*80w geeft, ik kan deze bruggen tot 2*160w@4ohm.
Wat zou dan de beste optie zijn om mijn woofer aan te sluiten, per gebrugd kanaal een coil van 4ohm?
Dan zou de versterker 4ohm per kanaal krijgen wat in theorie de maximale belasting is, maar wat zijn de risico's als ik dit doe?

Onder voorwaarde dat de presets op de versterker allemaal op by-pass staan en de input/regeling van de headunit komt natuurlijk.

Re: Dual voicecoil woofer op een stereo versterker

Geplaatst: wo 02 dec 2009, 18:29
door dimmu1975
niemand iets zinnigs te vertellen hierover?

Re: Dual voicecoil woofer op een stereo versterker

Geplaatst: wo 02 dec 2009, 19:52
door sietse
Je hebt met een dergelijke unit de keuze tussen 4 of 8 Ohm als je hem aansluit op een versterker. Maar dan wel mono. Het is dus niet de bedoeling één zo'n unit op een stereo versterker aan te sluiten. Dan heb je twee van die units nodig.

Re: Dual voicecoil woofer op een stereo versterker

Geplaatst: wo 02 dec 2009, 21:05
door JvS
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Je kan een DVC speaker toch gewoon door twee versterkers aan laten sturen.

In elk geval is 2x4ohm op een versterker die 2x4ohm aankan niet echt 'op de limiet'.

Re: Dual voicecoil woofer op een stereo versterker

Geplaatst: wo 02 dec 2009, 21:47
door jaapschreuder
Je zou de kanalen van de versterker moeten afregelen met een scoop.

Dit aangezien je 2 kanalen op spoel 1 brugt, en de andere 2 kanalen op spoel 2 brugt. (Zoals ik lees in je post)

Aangezien je versterker nooit 100% symetrisch is, en je misschien een dubbele gain hebt om je ingangsgevoeligheid af te stellen, heb je dus een scoop nodig om beide spoelen met het gelijke signaal aan te sturen.

Re: Dual voicecoil woofer op een stereo versterker

Geplaatst: wo 02 dec 2009, 21:56
door Henkjan
gaat wel goed hoor. gewoon een splitter om het mono signaal van de headunit de 2 kanalen van de versterker in te krijgen en dan zo goed als het kan de gain van de versterker voor beide kanalen gelijk krijgen. als het kan op max (sub volume dan regelen op je headunit), dan heb je de grootste kans op dat ze gelijk zijn. wel zouden, in het geval dat de 2 kanalen niet helemaal gelijk worden aangestuurd, de parameters van de woofer ietwat kunnen veranderen, maar als je die woofer in een gesloten kist stopt zal dat geen probleem opleveren. als de versterker 4ohm gebrugd aan kan, dan zou ik 'm zo ook gebruiken

Re: Dual voicecoil woofer op een stereo versterker

Geplaatst: do 03 dec 2009, 10:01
door dimmu1975
Henkjan schreef:
gaat wel goed hoor. gewoon een splitter om het mono signaal van de headunit de 2 kanalen van de versterker in te krijgen en dan zo goed als het kan de gain van de versterker voor beide kanalen gelijk krijgen. als het kan op max (sub volume dan regelen op je headunit), dan heb je de grootste kans op dat ze gelijk zijn. wel zouden, in het geval dat de 2 kanalen niet helemaal gelijk worden aangestuurd, de parameters van de woofer ietwat kunnen veranderen, maar als je die woofer in een gesloten kist stopt zal dat geen probleem opleveren. als de versterker 4ohm gebrugd aan kan, dan zou ik 'm zo ook gebruiken
Okay,
dus het is te riskeren, enige wat zou kunnen gebeuren is dat de parameters een beetje veranderen als de gain niet 100% gelijk is?
Maar niet dat een spoel stuk gaat als er een miniem verschil is, woofer komt in een gesloten box te zitten dus dat zit wel goed!

bedankt voor de hulp en info.

Re: Dual voicecoil woofer op een stereo versterker

Geplaatst: do 03 dec 2009, 11:33
door Henkjan
nee, de spoel loopt geen gevaar hoor. dat zou (in theorie) wel kunnen als je een stereo signaal er heen stuurt waarbij links en rechts precies uit fase staan, dan loopt er wel stroom maar beweegt de spoel niet waardoor die erg warm zou kunnen worden. maar als er een mono signaal heen gaat dat gesplitst wordt is er niets aan de hand