Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Goed nieuws! Ik zal de page van breda III updaten (kunnen we weer een extra luisterruimte erbij maken alleen al voor de concave's....)

Jan
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

asterduc schreef:
voodooless schreef:
Zou je ze niet langzaam omdopen tot ConGaafs :lol:
haha, die is goed =D>

Googlen op Concave brengt je niet naar deze speaker.
Op marketing vlak heeft Congaaf dan meer troeven.
Alhoewel dat ik dan eerder voor Progaaf zou gaan! :lol:
Zo te zien is hier eerst nog een conclave voor nodig. :D

Het zou mooi zijn als je ze eind mei aan de praat hebt. Lukt dat niet, dan kunnen we in elk geval het resultaat van je freeswerk eens van nabij beschouwen. Dat is op zich al interessant. O:)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
Aangezien de passieve straler bij de Concave aan de voorkant komt, en dus niet achteraan zoals bij het Kwadrant prototype, is het aangewezen om de passieve straler dezelfde optiek te geven als de woofers.

Na overleg met de importeur en de fabrikant zijn we er in geslaagd om de ingredienten daarvoor te bekomen.
en daarmee zullen we dus aan de slag moeten.

De originele coating en een originele dustcap.
Bijlagen
PM03.jpg
PM02.jpg
PM01.jpg
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Zelfs gewoon de looks aangepast... je gaat wel grondig te werk zeg!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

vigier schreef:
Zelfs gewoon de looks aangepast... je gaat wel grondig te werk zeg!
om de woorden van Kees te gebruiken
"het kost wel wat moeite, maar dan heb je ook wat".

Ik begin Kees eigenlijk al te missen!

Ed.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik begin Kees eigenlijk al te missen!
Ik ook, die stapt komende week op 't vliegtuig naar Curacao om nimmer meer weer te keren op Nederlandse bodem, da's toch best een gek idee als je erover nadenkt.

Ps. Ed, mooi werk, je begint mijn aanpak te hanteren, de finesse zit 'm in de details.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

SSassen schreef:
Ik ook, die stapt komende week op 't vliegtuig naar Curacao om nimmer meer weer te keren op Nederlandse bodem, da's toch best een gek idee als je erover nadenkt.
Ik hoop dat je overdrijft :cry:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Jongens, jongens.. Niet huilen.. De wereld van internet is zo ontzettend klein en met wie heb ik nu eigenlijk op een andere manier contact gehad.... dat zijn er maar een klein handje vol...
Ik kom heus nog wel eens een paar dagen in Nederland maar niet meer om er te wonen..(hopen wij)

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Naar aanleiding van de positieve ervaringen van Jeroen_D met betrekking tot de spoeldraad als speakerbedrading, heb ik mij een stuk Tritek draad aangeschaft om nogmaals een luistertest door te voeren.

Deze Tritek kabel is los leverbaar per lopende meter en is te vinden in de Intertechnik catalogus onder art nr 1500900.

De kabel bestaat uit 7 individueel geëmaileerde draden van 0,6mm² die zijn getwist tot een kabel, omwonden door een transparante isolator.
De totale draadsectie is 2 mm².

Vraagje:
weet iemand een eenvoudige en efficiente werkwijze om de aansluitpunten te ontdoen van de email isolator om zodoende goed te kunnen isoleren.
Ik schraap de emaillaag er meestal af, maar zou toch graag een betere manier willen vinden. Misschien iets chemisch of zo.
Je kunt hem er ook afbranden, maar volgens mij geeft dat geen mooi soldeerbare basis.

Ed.
Bijlagen
Tritek4.jpg
Tritek1.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik deed het vroeger veel met een klein brandertje en daarna schuurpapiertje erover. Kost wel wat tijd, maar een andere methode kan ik me niet echt bedenken Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Bedankt Edo.

Er moet toch één of ander bijtend product zijn waar je gewoon een stukje uiteinde van de draad insteekt en waar de lak in oplost.
Misschien een verf afbijtmiddel of zo.

Ed.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ed, mijn eerste filter van de refmon had ik de spoelen rechtsreel aan de midlaag gesoldeerd. Als je ff dat draadje doorleest......

Ik heb het toen gedaan door ze uit te draaien (tegen de richting in van de twist van de draad) en dan met een scherp mesje krabben en lichtjes roteren zodat je alzijdig afschraapt. Daarna met dat soldeerspul (soort ontvetter weet ff de naam niet) ontvet en met een brandertje en wat soldeertin vertind.

Jan
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Toch niet S39?
Gebruikersavatar
dimmu1975
Berichten: 118
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 21:48
Locatie: Waasmunster

Bericht door dimmu1975 »

kun je dat niet met een of ander zuur "oplossen", natuurlijk niettelang zodat het koper niet oplost/aantast ;)

bv fosfor zuur (klein beetje minder gevaarlijk als zoutzuur)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Wowly schreef:
met een scherp mesje krabben en lichtjes roteren zodat je alzijdig afschraapt.
Jan,

Wat ik zoek is een oplossing zonder te branden of te schrapen!
Schrapen doe ik nu ook, maar daar wil ik van af.
Leeuwarden schreef:
Toch niet S39?
da's toch soldeervet, right?
dimmu1975 schreef:
kun je dat niet met een of ander zuur "oplossen",
zoiets ja, maar wat nu juist.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

S39 is zuurhoudend. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of S39 ook soldeervet is. In ieder geval is het naar mijn bescheiden mening niet aan te raden om zuurhoudende middelen in electronica/luidsprekers te gebruiken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik stook mijn regelbare soldeerbout altijd flink warm en dan smelt dat kleine lak laagje er vanzelf wel af.
Zeker als je er nog wat tin bij gebruikt.

Maar ik ben het eens dat er vast een nettere manier is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Branden hoeft niet.. Verwarmen helpt wel enorm..
Bij deze triteckabel eerst afwikkelen zodat de losse tiertjes afzonderlijk behandeld kunnen worden.
Verwarmen boven de gasvlam en dan ze zwachter geworden lak er met een staalsponsje afvegen en vertinnen maar..
Lukt zelfs met kapton-isolatie...

Kees
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

asterduc schreef:
Vraagje:
weet iemand een eenvoudige en efficiente werkwijze om de aansluitpunten te ontdoen van de email isolator om zodoende goed te kunnen isoleren.
Ik schraap de emaillaag er meestal af, maar zou toch graag een betere manier willen vinden. Misschien iets chemisch of zo.
Je kunt hem er ook afbranden, maar volgens mij geeft dat geen mooi soldeerbare basis.
Als er zuiver email rond het koper zit, laat je de laag met warmstoken waarschijnlijk barsten. Afhankelijk van de samenstelling ligt het smeltpunt namelijk tussen de 800 en 1500 graden, terwijl koper ook al smelt bij 1083 graden. Plotselinge verhitting, evt. voorafgegaan of gevolgd door sterke afkoeling, zal dan ook het meest effectief zijn. Een staalsponsje lijkt me inderdaad een fijn hulpmiddel.

Wat je ook kan proberen, is de kabel even in de vriezer leggen en daarna de hardere emaillaag mechanisch versplinteren met bijv. een tang, klein hamertje, enz.

Wil je chemisch te werk gaan, dan kan je eens denken aan natronloog, oftewel in heet water opgelost caustic soda / natriumhydroxide / NaOH. Koper wordt er niet door aangetast, maar wel metalen als zink en aluminium, alsook glas/glazuur/email. Ik weet niet of het snel werkt, maar het is een feit dat soms de gehele glazuurlaag is verdwenen uit grespijpen in rioleringen, wanneer er vaak chemische ontstopper doorheen is gegaan. Een ander middel wat zo sterk glas/email aantast, zou ik niet zo snel weten.

Wel een veiligheidsbril en handschoenen gebruiken he, want het is een flink bijtend goedje.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Ik gebruik ook regelmatig spoelendraad maar dan een enkele ader als binnenbekabeling (komt van een afgewikkelde Mundorf spoel). Ik weet niet of de beschermende laag hetzelfde is maar verhitten/verbranden gaf bij mij geen goed resultaat en ik ben gewoon weer terug bij schrapen

De meeste chemoische middelen zullen eerder het koper aantasten, zeker als de bescherming een soort emaile is. Miscchien is dan afkoelen en breken door buiging of walsen een alternatief

edit: er zijn middeltjes die glas (en emaile oplossen). Sommige daarvan zijn zooooo gevaarlijk dat ik niet snap dat ze verkocht mogen worden. Edit 2 Waterstofluoride o.a. Als je de verwondingen ziet die dat maakt blijf je ervan af. het word nog steeds gebruikt als etsmiddel voor glas. Ik heb ooit een projectje geleid voor modificaties aan een HF fabriek. De voorzorgsmaatregelen in de plant zijn extreem en je krijgt vanzelf ontzag voor het middeltje.

Ik zou mechanisch gaan i.p.v. chemisch
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

GEVONDEN

Mijn schoonvader heeft ooit bij AREA gewerkt, fabrikant van transformatoren en heeft mij het ultieme recept gegeven.

De draad moet eerst worden ingesmeerd met een zacht zuurhoudend middel.Dat kan bijvoorbeeld siliconen zijn voor sanitair gebruik, maar werkt evengoed met puur citroensap. Hijzelf gebruikte altijd van die gele citroenvormige plastic busjes met groene dop waarin puur citroensap zat.
Enkele minuten laten inwerken op de plaats waar de lak eraf moet.
Je kunt eventueel een krimpkous aanbrengen om de grens aan te geven, dan, blijft op die plaats het hars intakt.

Daarna de draad in een glas water steken waarin je een bruistablet kunstgebidreiniger gooit. Het proces werkt alleen als de tablet bruist. Dus timing is belangrijk.
(by the way: op deze manier worden ook vuile gitaarsnaren gereinigd, insiders kennen die truuk wel).

Tegen dat de bruistablet uitgewerkt is zou alle hars zijn verwijderd.
Als extra voordeel is ook de draad volledig zuiver om te worden gesoldeerd. Dit moet in één doorlopende aktie gebeuren omdat de koperdraad door de hele chemische reaktie vatbaarder is voor oxidatie.

Soms liggen oplossingen dichterbij als je denkt.
Ik heb het deze ochtend uitgetest en het werkt perfect.
Zal deze avond wat fotos posten, nu eerst wat van de zon genieten. Mijn dag kan alvast niet meer stuk.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Hah, huis-tuin-en-keukenmiddeltjes. :D Maar Ed, je hebt ons wel op een dwalspoor gezet, want harslak is heel wat anders dan email hoor.

Trouwens leuk om te weten van die bruistablet, want dat is vast ook op andere gebieden bruikbaar.
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Ik heb trouwens nog nooit van deze manier gehoord om je snaren schoon te maken.
Nou doe je dat op gitaar eigenlijk nooit, gewoon een nieuw setje, klinkt een stuk beter ook, en voor die 5 euro is dat wel heel veel moeite

voor bas snaren wordt het wel is gedaan, maar vaak worden deze een paar minuten in kokend wat gedaan met eventueel wat citroensap
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Wat voor werkzame stof zit er dan in een bruistablet dat dit effect heeft? Ik vermoed een basische stof, maar wat?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

en werkt het ook echt?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”