Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Zo te zien is hier eerst nog een conclave voor nodig.asterduc schreef:haha, die is goedvoodooless schreef:Zou je ze niet langzaam omdopen tot ConGaafs![]()
![]()
Googlen op Concave brengt je niet naar deze speaker.
Op marketing vlak heeft Congaaf dan meer troeven.
Alhoewel dat ik dan eerder voor Progaaf zou gaan!
Het zou mooi zijn als je ze eind mei aan de praat hebt. Lukt dat niet, dan kunnen we in elk geval het resultaat van je freeswerk eens van nabij beschouwen. Dat is op zich al interessant.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
en daarmee zullen we dus aan de slag moeten.asterduc schreef:Aangezien de passieve straler bij de Concave aan de voorkant komt, en dus niet achteraan zoals bij het Kwadrant prototype, is het aangewezen om de passieve straler dezelfde optiek te geven als de woofers.
Na overleg met de importeur en de fabrikant zijn we er in geslaagd om de ingredienten daarvoor te bekomen.
De originele coating en een originele dustcap.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik ook, die stapt komende week op 't vliegtuig naar Curacao om nimmer meer weer te keren op Nederlandse bodem, da's toch best een gek idee als je erover nadenkt.Ik begin Kees eigenlijk al te missen!
Ps. Ed, mooi werk, je begint mijn aanpak te hanteren, de finesse zit 'm in de details.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Naar aanleiding van de positieve ervaringen van Jeroen_D met betrekking tot de spoeldraad als speakerbedrading, heb ik mij een stuk Tritek draad aangeschaft om nogmaals een luistertest door te voeren.
Deze Tritek kabel is los leverbaar per lopende meter en is te vinden in de Intertechnik catalogus onder art nr 1500900.
De kabel bestaat uit 7 individueel geëmaileerde draden van 0,6mm² die zijn getwist tot een kabel, omwonden door een transparante isolator.
De totale draadsectie is 2 mm².
Vraagje:
weet iemand een eenvoudige en efficiente werkwijze om de aansluitpunten te ontdoen van de email isolator om zodoende goed te kunnen isoleren.
Ik schraap de emaillaag er meestal af, maar zou toch graag een betere manier willen vinden. Misschien iets chemisch of zo.
Je kunt hem er ook afbranden, maar volgens mij geeft dat geen mooi soldeerbare basis.
Ed.
Deze Tritek kabel is los leverbaar per lopende meter en is te vinden in de Intertechnik catalogus onder art nr 1500900.
De kabel bestaat uit 7 individueel geëmaileerde draden van 0,6mm² die zijn getwist tot een kabel, omwonden door een transparante isolator.
De totale draadsectie is 2 mm².
Vraagje:
weet iemand een eenvoudige en efficiente werkwijze om de aansluitpunten te ontdoen van de email isolator om zodoende goed te kunnen isoleren.
Ik schraap de emaillaag er meestal af, maar zou toch graag een betere manier willen vinden. Misschien iets chemisch of zo.
Je kunt hem er ook afbranden, maar volgens mij geeft dat geen mooi soldeerbare basis.
Ed.
Ed, mijn eerste filter van de refmon had ik de spoelen rechtsreel aan de midlaag gesoldeerd. Als je ff dat draadje doorleest......
Ik heb het toen gedaan door ze uit te draaien (tegen de richting in van de twist van de draad) en dan met een scherp mesje krabben en lichtjes roteren zodat je alzijdig afschraapt. Daarna met dat soldeerspul (soort ontvetter weet ff de naam niet) ontvet en met een brandertje en wat soldeertin vertind.
Jan
Ik heb het toen gedaan door ze uit te draaien (tegen de richting in van de twist van de draad) en dan met een scherp mesje krabben en lichtjes roteren zodat je alzijdig afschraapt. Daarna met dat soldeerspul (soort ontvetter weet ff de naam niet) ontvet en met een brandertje en wat soldeertin vertind.
Jan
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Jan,Wowly schreef:met een scherp mesje krabben en lichtjes roteren zodat je alzijdig afschraapt.
Wat ik zoek is een oplossing zonder te branden of te schrapen!
Schrapen doe ik nu ook, maar daar wil ik van af.
da's toch soldeervet, right?Leeuwarden schreef:Toch niet S39?
zoiets ja, maar wat nu juist.dimmu1975 schreef:kun je dat niet met een of ander zuur "oplossen",
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Als er zuiver email rond het koper zit, laat je de laag met warmstoken waarschijnlijk barsten. Afhankelijk van de samenstelling ligt het smeltpunt namelijk tussen de 800 en 1500 graden, terwijl koper ook al smelt bij 1083 graden. Plotselinge verhitting, evt. voorafgegaan of gevolgd door sterke afkoeling, zal dan ook het meest effectief zijn. Een staalsponsje lijkt me inderdaad een fijn hulpmiddel.asterduc schreef:Vraagje:
weet iemand een eenvoudige en efficiente werkwijze om de aansluitpunten te ontdoen van de email isolator om zodoende goed te kunnen isoleren.
Ik schraap de emaillaag er meestal af, maar zou toch graag een betere manier willen vinden. Misschien iets chemisch of zo.
Je kunt hem er ook afbranden, maar volgens mij geeft dat geen mooi soldeerbare basis.
Wat je ook kan proberen, is de kabel even in de vriezer leggen en daarna de hardere emaillaag mechanisch versplinteren met bijv. een tang, klein hamertje, enz.
Wil je chemisch te werk gaan, dan kan je eens denken aan natronloog, oftewel in heet water opgelost caustic soda / natriumhydroxide / NaOH. Koper wordt er niet door aangetast, maar wel metalen als zink en aluminium, alsook glas/glazuur/email. Ik weet niet of het snel werkt, maar het is een feit dat soms de gehele glazuurlaag is verdwenen uit grespijpen in rioleringen, wanneer er vaak chemische ontstopper doorheen is gegaan. Een ander middel wat zo sterk glas/email aantast, zou ik niet zo snel weten.
Wel een veiligheidsbril en handschoenen gebruiken he, want het is een flink bijtend goedje.
Ik gebruik ook regelmatig spoelendraad maar dan een enkele ader als binnenbekabeling (komt van een afgewikkelde Mundorf spoel). Ik weet niet of de beschermende laag hetzelfde is maar verhitten/verbranden gaf bij mij geen goed resultaat en ik ben gewoon weer terug bij schrapen
De meeste chemoische middelen zullen eerder het koper aantasten, zeker als de bescherming een soort emaile is. Miscchien is dan afkoelen en breken door buiging of walsen een alternatief
edit: er zijn middeltjes die glas (en emaile oplossen). Sommige daarvan zijn zooooo gevaarlijk dat ik niet snap dat ze verkocht mogen worden. Edit 2 Waterstofluoride o.a. Als je de verwondingen ziet die dat maakt blijf je ervan af. het word nog steeds gebruikt als etsmiddel voor glas. Ik heb ooit een projectje geleid voor modificaties aan een HF fabriek. De voorzorgsmaatregelen in de plant zijn extreem en je krijgt vanzelf ontzag voor het middeltje.
Ik zou mechanisch gaan i.p.v. chemisch
De meeste chemoische middelen zullen eerder het koper aantasten, zeker als de bescherming een soort emaile is. Miscchien is dan afkoelen en breken door buiging of walsen een alternatief
edit: er zijn middeltjes die glas (en emaile oplossen). Sommige daarvan zijn zooooo gevaarlijk dat ik niet snap dat ze verkocht mogen worden. Edit 2 Waterstofluoride o.a. Als je de verwondingen ziet die dat maakt blijf je ervan af. het word nog steeds gebruikt als etsmiddel voor glas. Ik heb ooit een projectje geleid voor modificaties aan een HF fabriek. De voorzorgsmaatregelen in de plant zijn extreem en je krijgt vanzelf ontzag voor het middeltje.
Ik zou mechanisch gaan i.p.v. chemisch
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
GEVONDEN
Mijn schoonvader heeft ooit bij AREA gewerkt, fabrikant van transformatoren en heeft mij het ultieme recept gegeven.
De draad moet eerst worden ingesmeerd met een zacht zuurhoudend middel.Dat kan bijvoorbeeld siliconen zijn voor sanitair gebruik, maar werkt evengoed met puur citroensap. Hijzelf gebruikte altijd van die gele citroenvormige plastic busjes met groene dop waarin puur citroensap zat.
Enkele minuten laten inwerken op de plaats waar de lak eraf moet.
Je kunt eventueel een krimpkous aanbrengen om de grens aan te geven, dan, blijft op die plaats het hars intakt.
Daarna de draad in een glas water steken waarin je een bruistablet kunstgebidreiniger gooit. Het proces werkt alleen als de tablet bruist. Dus timing is belangrijk.
(by the way: op deze manier worden ook vuile gitaarsnaren gereinigd, insiders kennen die truuk wel).
Tegen dat de bruistablet uitgewerkt is zou alle hars zijn verwijderd.
Als extra voordeel is ook de draad volledig zuiver om te worden gesoldeerd. Dit moet in één doorlopende aktie gebeuren omdat de koperdraad door de hele chemische reaktie vatbaarder is voor oxidatie.
Soms liggen oplossingen dichterbij als je denkt.
Ik heb het deze ochtend uitgetest en het werkt perfect.
Zal deze avond wat fotos posten, nu eerst wat van de zon genieten. Mijn dag kan alvast niet meer stuk.
Groeten,
Ed.
Mijn schoonvader heeft ooit bij AREA gewerkt, fabrikant van transformatoren en heeft mij het ultieme recept gegeven.
De draad moet eerst worden ingesmeerd met een zacht zuurhoudend middel.Dat kan bijvoorbeeld siliconen zijn voor sanitair gebruik, maar werkt evengoed met puur citroensap. Hijzelf gebruikte altijd van die gele citroenvormige plastic busjes met groene dop waarin puur citroensap zat.
Enkele minuten laten inwerken op de plaats waar de lak eraf moet.
Je kunt eventueel een krimpkous aanbrengen om de grens aan te geven, dan, blijft op die plaats het hars intakt.
Daarna de draad in een glas water steken waarin je een bruistablet kunstgebidreiniger gooit. Het proces werkt alleen als de tablet bruist. Dus timing is belangrijk.
(by the way: op deze manier worden ook vuile gitaarsnaren gereinigd, insiders kennen die truuk wel).
Tegen dat de bruistablet uitgewerkt is zou alle hars zijn verwijderd.
Als extra voordeel is ook de draad volledig zuiver om te worden gesoldeerd. Dit moet in één doorlopende aktie gebeuren omdat de koperdraad door de hele chemische reaktie vatbaarder is voor oxidatie.
Soms liggen oplossingen dichterbij als je denkt.
Ik heb het deze ochtend uitgetest en het werkt perfect.
Zal deze avond wat fotos posten, nu eerst wat van de zon genieten. Mijn dag kan alvast niet meer stuk.
Groeten,
Ed.
- Apparition
- Berichten: 287
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
- Locatie: Oudemolen
Ik heb trouwens nog nooit van deze manier gehoord om je snaren schoon te maken.
Nou doe je dat op gitaar eigenlijk nooit, gewoon een nieuw setje, klinkt een stuk beter ook, en voor die 5 euro is dat wel heel veel moeite
voor bas snaren wordt het wel is gedaan, maar vaak worden deze een paar minuten in kokend wat gedaan met eventueel wat citroensap
Nou doe je dat op gitaar eigenlijk nooit, gewoon een nieuw setje, klinkt een stuk beter ook, en voor die 5 euro is dat wel heel veel moeite
voor bas snaren wordt het wel is gedaan, maar vaak worden deze een paar minuten in kokend wat gedaan met eventueel wat citroensap
