Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door salautom »

m.a.w. het kan iets netter.
ik zou in dat geval er gewoon een deksel op doen... :think:
maar ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

Nah, als je bereid bent om een meier of 5 in totaal te investeren in een zelfbouw DAC is het toch ook een prettige gedachte als je ook de laatste puntjes op de i hebt gezet ?
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiofreak10 »

De dac zelf kan wel DSD aan, alleen het FIFO en reclocker board gaat tot maximaal 32bit/192kHz.
Maar het klinkt zoveel beter met dit board er tussen dat ik DSD niet mis.
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiofreak10 »

Deksel zit er normaal ook op :D
Alleen voor de foto's er even afgehaald.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

:lol: :mrgreen: +1, en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar alle trukendozen er in zitten om het USB signaal bij de DAC chip te krijgen.

Reclocken?
Galvanische scheiding?
Is die WaveIO zo slecht voor de centen? :hide:
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiofreak10 »

WaveIO is zeker niet slecht, maar reclocken en galvanische scheiding doet echt veel op usb signaal.
Gebruik ook een Regen op de uitgang van mijn muziek pc, brengt ook weer wat positiefs.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

audiofreak10 schreef:
WaveIO is zeker niet slecht, maar reclocken en galvanische scheiding doet echt veel op usb signaal.
Gebruik ook een Regen op de uitgang van mijn muziek pc, brengt ook weer wat positiefs.
Zijn daar metingen of andere informatie van die PCB's van?
Hoe kom je daar aan die info bedoel ik. :mrgreen:
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

audiofreak10 schreef:
WaveIO is zeker niet slecht, maar reclocken en galvanische scheiding doet echt veel op usb signaal.
Gebruik ook een Regen op de uitgang van mijn muziek pc, brengt ook weer wat positiefs.
Ziet er goed uit! Heb ook nog zitten twijfelen over die FIFO. Maar wil ook nog cinemags op de dacuitgang zetten. En m'n ul40 buizenversteker upgraden met Autobias. Keuzes...

Maar dacht dat de waveio al galvanisch gescheiden was? Wat merk je qua verbeteringen tov alleen een wave?

En kan ik je hulp inschakelen mocht ik ooit nog eens de reclocker aanschaffen? Klinkt als een ingewikkeld ding.
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiofreak10 »

hannesie schreef:
audiofreak10 schreef:
WaveIO is zeker niet slecht, maar reclocken en galvanische scheiding doet echt veel op usb signaal.
Gebruik ook een Regen op de uitgang van mijn muziek pc, brengt ook weer wat positiefs.
Zijn daar metingen of andere informatie van die PCB's van?
Hoe kom je daar aan die info bedoel ik. :mrgreen:
Er is een heleboel te vinden op diy audio
http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... itter.html
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiofreak10 »

wilco87 schreef:
audiofreak10 schreef:
WaveIO is zeker niet slecht, maar reclocken en galvanische scheiding doet echt veel op usb signaal.
Gebruik ook een Regen op de uitgang van mijn muziek pc, brengt ook weer wat positiefs.
Ziet er goed uit! Heb ook nog zitten twijfelen over die FIFO. Maar wil ook nog cinemags op de dacuitgang zetten. En m'n ul40 buizenversteker upgraden met Autobias. Keuzes...

Maar dacht dat de waveio al galvanisch gescheiden was? Wat merk je qua verbeteringen tov alleen een wave?

En kan ik je hulp inschakelen mocht ik ooit nog eens de reclocker aanschaffen? Klinkt als een ingewikkeld ding.
WaveIO heeft inderdaad ook een galvanische scheiding, maar het reclocken en bufferen heeft een zeer positieve invloed op het geluid.
Het geheel wordt schoner en met name in het hoog rustiger.
Je mag altijd hulp vragen, zo heel ingewikkeld is het ook weer niet.
Waar de reclocker wel gevoelig voor is, is een goede voeding vandaar de 2 sjostrom shunt regelaars.

Johan
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

audiofreak10 schreef:
Klinkt in ieder geval super, hoewel ik nu weer met een nieuw project bezig ben om DSD512 te gaan streamen wat helaas deze dac niet aankan.
De Afdac 2 kan ook DSD256 en DSD512 weergeven, dat heb ik zelf geprobeerd. Alleen wordt dit niet weergegeven in het display. Een kleine firmware update verhelpt dit.
Mochten er ooit DSD1024 bestanden verschijnen: dat lukt niet meer met deze dac. :-&
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

wilco87 schreef:
Er is meer hoor dan dit kastje. Kon alleen niet veilig meten zonder dat de rest van de kast eraf gesloopt moest worden.

Ben helaas geen held in metaalbewerking, dus voor mij is dit helaas de enige manier :(

M'n broertje doet productdesign, als de DAC werkt en goed speelt gaat hij er iets moois voor/van maken... Tot die tijd moet ie idd in een dun kastje. Plankjespraktijken zoals ik hier vaak zie is met een kleine van 3 een beetje gevaarlijk.
Via Ebay kan je hele fraaie kastjes scoren.
Heb ik ook gedaan.
Bijlagen
AFdac kast.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

WaveIO heeft inderdaad ook een galvanische scheiding, maar het reclocken en bufferen heeft een zeer positieve invloed op het geluid.
Het geheel wordt schoner en met name in het hoog rustiger.
Je mag altijd hulp vragen, zo heel ingewikkeld is het ook weer niet.
Waar de reclocker wel gevoelig voor is, is een goede voeding vandaar de 2 sjostrom shunt regelaars.
Als je de Wave IO al een "heeule beste voeding" geeft heb je toch al het meeste ondervangen?

Wat er aan ellende in kan komen, al bij het begin afkappen, dan hoef je er niet weer een halve DAC o.i.d. meer tussen te hangen.

Des te meer je er tussen hangt, dan heb je ook meer connecties overgangen met risico op verlies en/of fouten?
Kabels met HF risico enz.?
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiofreak10 »

hannesie schreef:
WaveIO heeft inderdaad ook een galvanische scheiding, maar het reclocken en bufferen heeft een zeer positieve invloed op het geluid.
Het geheel wordt schoner en met name in het hoog rustiger.
Je mag altijd hulp vragen, zo heel ingewikkeld is het ook weer niet.
Waar de reclocker wel gevoelig voor is, is een goede voeding vandaar de 2 sjostrom shunt regelaars.
Als je de Wave IO al een "heeule beste voeding" geeft heb je toch al het meeste ondervangen?

Wat er aan ellende in kan komen, al bij het begin afkappen, dan hoef je er niet weer een halve DAC o.i.d. meer tussen te hangen.

Des te meer je er tussen hangt, dan heb je ook meer connecties overgangen met risico op verlies en/of fouten?
Kabels met HF risico enz.?
Theoretisch klopt dit helemaal, maar in de praktijk hoor je duidelijke verschillen.
Heb een 2e WaveIO board rechtstreeks aan de dac gehad en kon zo makkelijk omswitchen van zonder en met reclocker board en je hoorde direct het verschil.
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Heb je ook nog geprobeerd het i2s signaal direct uit je pc te tappen? Volgens mij zie ik dat ook vaak voorbijkomen op de fora.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

wilco87 schreef:
Heb je ook nog geprobeerd het i2s signaal direct uit je pc te tappen? Volgens mij zie ik dat ook vaak voorbijkomen op de fora.
Dit is ook nog een optie, nog geen Amanero, maar ook zeker een optie die betaalbaar en net zo makkelijk kan zijn.
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Een hele tijd geleden de wave io al besteld... Die is nu al een week of wat bezig naar hier te komen door een foutje... Die komt er binnenkort dus ook nog in.

Nu nog een beetje rare gang van zaken hier: computer - USB - ifi nano digital out - goedkoop dropvetertje - afdac - interconnect - versterker...

Maar ik heb nu de cd-speler aangesloten op de afdac, gigantisch verschil: breder, dieper, rustiger en een veel mooiere en te volgen bas. Geen subtiel verschil meer...
hannesie schreef:
wilco87 schreef:
Heb je ook nog geprobeerd het i2s signaal direct uit je pc te tappen? Volgens mij zie ik dat ook vaak voorbijkomen op de fora.
Dit is ook nog een optie, nog geen Amanero, maar ook zeker een optie die betaalbaar en net zo makkelijk kan zijn.
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiofreak10 »

Ik heb nog niet geprobeerd I2S rechtstreeks uit de pc te halen, gebruik al een speciale voor audio gebouwde pc.
Wel heb ik goede ervaringen met deze usb-spdif converter:http://www.ebay.com/itm/XMOS-USB-Digita ... rmvSB=true
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door democles »

Ik heb nog niet geprobeerd I2S rechtstreeks uit de pc te halen, gebruik al een speciale voor audio gebouwde pc.
Ik ook,al is de PC wat kleiner.............. :mrgreen:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20&t=22211
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiofreak10 »

hannesie schreef:
Ja, inderdaad dat is hem.
Is echt heel goed voor het geld.
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Mmm, volgens mij is er iets raars aan de hand: de R en L van de SE uitgang maken contact met elkaar, en met de ground van de 15v toevoer (X1). Dat lijkt me niet goed, toch? Ik kan me ook niet herinneren dat dit probleem hiervoor al speelde....

Ik kan bij x13 en k2 geen soldeerfouten vinden, bijvoorbeeld doorvloeien.

Waar kan de fout zitten?

Het plan is om binnenkort via de gebalanceerde uitgangen te gaan spelen, is er een manier om die aan te sluiten op normale rca pluggen? Dan heb ik geen last van bovenstaand probleem, dacht ik. Linker en rechter kanaal van balanceren out maken geen verbinding namelijk...
Laatst gewijzigd door wilco87 op ma 23 mei 2016, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Zat zelf te denken aan cinemags op de gebalanceerde uitgang via dit schema
Bijlagen
Dick van Merwe, audiocreative
Dick van Merwe, audiocreative
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

wilco87 schreef:
Mmm, volgens mij is er iets raars aan de hand: de R en L van de SE uitgang maken contact met elkaar, en met de ground van de 15v toevoer (X1). Dat lijkt me niet goed, toch? Ik kan me ook niet herinneren dat dit probleem hiervoor al speelde....

Ik kan bij x13 en k2 geen soldeerfouten vinden, bijvoorbeeld doorvloeien.

Waar kan de fout zitten?
Als het relais onbekrachtigd is hangen de uitgangen aan de massa (tegen in- en uitschakelploppen). Alleen als de dac onder spanning staat wordt na de opstartprocedure het relais bekrachtigd en de uitgangen losgekoppeld van de massa.
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door wilco87 »

Aha :lol: :goeie: Scheelt me weer een dag solderen.

Heb ik weer, wel even wakker van gelegen. Dacht echt dat er wat mis was.

Over de cinemags: kan ik die op bovenstaande manier aansluiten op de AFDAC? Krijg je geen problemen door niet aansluiten van aarde?
Plaats reactie