3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door wouter »

:-# heel vervelend dit soort dingen.

Als niets werkt zou ik toch eerst een reparateur zoeken i.p.v. een anderen eindversterker.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

De Pass versterker ziet er nog goed uit van binnen, geen nare luchtjes etc. Wel is 1 van de 2 zekering pikzwart... Waarschijnlijk is het probleem op te lossen dus met een nieuwe zekering.

Toch denk ik erover de Pass Labs te vervangen door een andere versterker... eentje die met name minder warm wordt...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Mooi moment voor een 'upgrade', als het goed is staat hier vanavond een Lindemann 850 in huis... :D

De Pass Labs gaat dan mee terug naar de verkoper van de Lindemann.

Linkje:

http://www.lindemann-audio.de/en/produc ... -features/

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Het is wel even wennen aan deze nieuwe Lindemann versterker, optisch toch wel iets minder imposant dan de Pass Aleph.

Morgen eens lekker luisteren, zou klankmatig een klasse hoger dan de Aleph moeten spelen :mrgreen:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0740[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

WOWWWWWWWW :D :D :D WOWWWWWWW

Wat een verschil is dit met de Pass Labs, was de Pass Aleph 4 de beste versterker die ik hier tot nu toe had gehad, deze Lindemann doet er nog eens een schepje bovenop! Met name het stereobeeld is aanzienlijk verbeterd maar ook het hoog klinkt nu beter.

Tevens heb ik nog wat gesoldeerd in de AR voorversterker om een extra set outputs te maken. Hiermee kan ik de BK subs straks via de low-level inputs aansturen. Dit lijkt mij beter aangezien de Lindemann een volledig gebalanceerde versterker is.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Waar zo'n stukje ellende al niet toe leidt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Dat is waar, ik zat stiekum al wel langer rond te kijken naar een andere versterker, de Pass Labs had voor mij een paar grote nadelen:

- Zeer hoog energie verbruik, circa 700-800W continu
- Wordt zeer warm, al het bovenstaande vermogen ging op in warmte
- Duurt circa 1 uur voor de versterker goed warm is en optimaal klinkt
- Weinig/geen beveiligingen ingebouwd
- Brommende trafo's

Nu met de Lindemann heb ik toch een iets prettiger gevoel bij de veiligheid, kleine kinderen etc. Bovendien klinkt hij zeer fraai!

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 01 jul 2012, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Bij het inspecteren van de kappote zekeringen in de Pass Labs viel me trouwens iets raars op, een vorige eigenaar had zeer dunne draadjes over de zekeringen gesoldeerd.... zeer apart, dat lijkt me niet echt de bedoeling, gelukkig is de zekering toch wel doorgebrand.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door CoenvanDongen »

dan gebeurde hem het waarschijnlijk om de haverklap en was hij het na een dozijn zekeringen zat ;)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Koen K »

Je bent een vlotte Walter :P

Als je nog eens zoiets hebt, geef dan even een seintje: ik ken wel iemand die er meestal nog wel chocola van kan maken. :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Och, hij zat toch al een tijdje te broeden op wat anders. Dit was een mooie aanleiding. Ik neem aan dat hij via de inruil niet de volle mep heeft moeten betalen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Niet de volle mep inderdaad, maar nog steeds wel zeer veel geld. Deze versterker moet dus wel een paar jaartjes gaan blijven!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

De tweede BK XLS200 subwoofer is binnengekomen, het begint echt op een set te lijken nu :D

Hoe de XLS subwoofers optimaal in te regelen wordt nog een uitdaging. Ik heb nog geen DSP, wel kunnen het volume, cut-off frequentie en de fase worden ingesteld. Bovendien zijn het er 2 om het nog eens ingewikkelder te maken.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0741[1].JPG
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door JeroenGRT »

wow :shock: mooie set zo!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Goed nieuws, ik was in de veronderstelling dat mijn zwaar gemodifeerde PS-Audio 500 stroomfilter ook schade had opgelopen toen de Pass Labs ermee stopte. Echter vandaag nog eens gekeken en opnieuw aangesloten en lijkt nog gewoon goed te werken...

Wel ERG vreemd, want bij eerder testen gaf de PS een 'fault' melding en deed niks, en nu lijkt het gewoon goed te gaan terwijl ik niets heb veranderd of gerepareerd.

Groetjes Walter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Leobus »

Maar Walt,

Wat had je nou precies verkeerd gedaan? Kunnen we er nog iets van leren?
Ik ben namelijk ook bezig met wat voedingskabels. Tot nu toe gaat het nog goed, maar je weet nooit.
Mooie versterker trouwens. Ben ik wel een beetje jaloers op. Mooi design ook.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Leobus,

Ik heb de schuldige stroomkabel naderhand weer uit elkaar gehaald, maar nergens zag ik iets wat sluiting maakte... Helaas een onverklaarbaar probleem dus.

De volgende keer ga ik een zelfgemaakte stroomkabel wel eerst even testen op een minder duur apparaat...Dat is misschien wel een goede tip.

De Lindemann is een zeer mooie versterker inderdaad, zowel qua klank als qua uiterlijk.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Het PS Audio 500 filter lijkt gewoon nog prima te werken, staat nu al een tijdje probleemloos te spelen. Wellicht was er een beveiliging aangesproken waardoor de 'fault' melding was verschenen.

Setje staat er nu zo bij (2e subje staat buiten beeld):

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0743[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Het is trouwens behoorlijk wennen aan het geluid van de Lindemann eindversterker. Het lijkt erop dat deze versterker de details nauwkeuriger weergeeft dan de Pass Aleph, tevens zijn instrumenten en geluidjes meer los van elkaar te horen. Dit geeft op zich aan dat de Lindemann een betere weergave heeft.

Toch is dat niet het hele verhaal, met de Pass had je een bepaalde warmte in het geluid die nu wel aanzienlijk minder is. Wellicht moet ik het filter voor de C-Quenze/AMT combi weer wat aanpassen voor de nieuwe versterker :mrgreen:

Mijn huidige conclusie is dat de Lindemann wel de beste versterker is die ik hier heb gehad, als je echter naar 'value for money' kijkt kun je beter de Pass kopen(en zeer zeker als ik zie voor welk absurd laag bedrag deze nu weer is doorverkocht :mrgreen: )

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Zojuist bezig geweest de 'beruchte' kabel toch weer aan te sluiten. Ik kon geen foutieve aansluitingen of kortsluiting vinden. Dus de Oyaide kabel weer in elkaar gezet en daarna eerst getest op de Senseo, dit ging goed. Daarna kabel toch maar op de Lindemann gezet en gelukkig is er nu gewoon geluid en geen rare fratsen.

Het blijft derhalve een groot mysterie wat er gebeurd is met deze kabel tezamen met de Pass Labs... Een zekering fikt er toch niet zomaar uit zou je zeggen. Het enige verschil van deze Oyaide kabel t.o.v. de vorige Oyaide kabel is het lengte verschil nu circa 200cm versus 120cm voor de oude kabel.

EDIT: toch even melden dat het met de Oyaide Tunami kabel beter klinkt dan met de Supra die ik er tijdelijk voor had zitten :D

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door bas focal m180 »

Walt schreef:
Wellicht moet ik het filter voor de C-Quenze/AMT combi weer wat aanpassen voor de nieuwe versterker
toen ik dat las moest ik aan dit nummer denken


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DpGdLsG87qo[/youtube]
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Het filter was sowieso nog niet af hoor, maar echter wel dermate goed dat ik er even vrede mee had gesloten.

Het is de bedoeling dat Jeroen binnenkort nog een keer komt luisteren, daarna zullen er ongetwijfeld weer wijzingen aan het filter worden doorgevoerd.

Inmiddels zit ik ook al weer na te denken over een mogelijke upgrade of wijzing met de speakerkabels. Ik gebruik al jaren Siltech LS-90 kabels, dit zijn werkelijk zeer fraaie kabels maar ik zit me af te vragen of ik niet een keer iets anders moet proberen... Heeft iemand nog iets 'leuks' te leen, circa 2m lang?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Zweitse »

Geen kabel te leen, maar misschien wel een tip. Kijk eens naar de kabels van John van Gent. Zijn ook nog wel eens te koop op MP.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Leobus »

Hallo Walt,

Ik heb hier een setje "Analysis plus oval eight" te koop liggen.
3 meter lang met spades aan beide kanten.
Die kan ik niet meer gebruiken sinds ik de speakers op een andere plek in de huiskamer zet bij intensief beluisteren. Ik heb nu ca 4,5 m nodig. De verbeterde plaatsing in de kamer geeft meer winst dan het verlies door overgang op de andere kabels. De Analysis kunnen dus weg.
Als je interesse hebt, moet je dat maar even melden.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Vanavond is Jeroen langs geweest om de C-Quenze/AMT combi te beluisteren, toen hij weer vertrok was er een grote verbetering bereikt. De voornaamste wijzingen zijn geweest:

Weerstand voor het hoog van 12 ohm naar 10 ohm
Condensator over bovenstaande weerstand van 2.2uF terug naar 1.5uF

Tevens lopen de subs nu veel verder door namelijk tot circa 100Hz, en zijn de poorten van de C-Quenze kasten met een dikke sok dichtgestopt. Op deze manier is het sublaag verminderd (was veel te veel) en het niveau rond 100hz toegenomen.

Toch lijkt er nog verbetering mogelijk door een DSP/filter toe te passen om echt netjes rond 100Hz steil te crossen tussen subs en C-Quenze.

Voor de volledigheid heb ik het huidige filterschema bijgevoegd:

Groetjes Walter
Bijlagen
schema_rev35.jpg
Gesloten