Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Over kabels zijn meningen zó sterk en lopen ze zó ver uit elkaar, dat een niet-blinde luistertest mij persoonlijk weinig zegt. Hoewel ik eigenlijk al klaar dacht te zijn met dit onderwerp, wordt mijn nieuwsgierigheid toch weer gewekt nu veel mensen alhier hun mening m.b.t. kabels bijstellen.
Ed, neem jij je kwadrant/concave weer mee naar de DDIY? Op zo'n speaker zouden eventuele verschillen toch hoorbaar gemaakt moeten kunnen worden in een DBT.


"Convictions are more dangerous enemies of truth than lies"
Friedrich Nietzsche
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Even een zijweg in de discussie:

Brushfire Fairytales is toch de cd, niet het nummer?

Niet dat het zo heel belangrijk is, maar in mijn herinnering heeft deze cd van zichzelf al een vrij overvloedig en (daardoor) wollig aandoend laag.

Dit wilde ik even controleren alvorens de geschiktheid als testcd ter discussie te stellen en kon het nummer niet vinden....
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:

Dit vind ik veel te kort door de bocht. Hiermee suggereer je dat je in staat bent gehoormatig het spectrum op te delen in secties en laag/midden/hoog onafhankelijk van elkaar hebt kunnen beoordelen. Mijn ervaring is juist dat wat er in het ene deel van het spectrum gebeurt heel veel invloed heeft op de klank in de andere delen van het spectrum.
daar zou je gelijk in kunnen hebben Jeroen,
maar ik gebruik de kennis en het interpreteringsvermogen dat ik nu heb.
Beter kan ik de test niet uitvoeren en beoordelen.

Om dat te doen heb ik geluisterd en gepoogd om verschillen te detecteren. Deze verschillen vond ik terug in:
- clean hoog tegenover een brilliant hoog
- een meer of minder aanwezig midden
- een bas met naresonantie op de laagste bastonen of naresonantie op alle lage tonen.
Meer verschillen heb ik niet kunnen gewaar worden.
Let wal op. Ik heb de test gedaan op 1 mono speaker A4, intern bedraad met 2x2,5mm silver of spirit voor de laag/mid en 2x1,5mm Oelbach.

De geteste kabels zijn gebruikt tussen versterker en speaker en hadden een lengte tussen 4 en 5 meter.

De stukjes bedrading in de UcD (max 30 cm) zijn in 4mm² fijnaderig koper.
Martijn M schreef:
Over kabels zijn meningen zó sterk en lopen ze zó ver uit elkaar, dat een niet-blinde luistertest mij persoonlijk weinig zegt.
neem jij je kwadrant/concave weer mee naar de DDIY? Op zo'n speaker zouden eventuele verschillen toch hoorbaar gemaakt moeten kunnen worden in een DBT.
Martijn,
- ik denk dat ik de blinde test niet had kunnen doen als ik niet eerst de verschillende eigenschappen in de niet-blinde testfase had aangeleerd.

- de Kwadrant of Concave is minder goed om deze test uit te voeren. Een monitor zoals de A4 leent zich hier beter voor omdat je door het ontbreken van het onderste oktaaf je meer kunt concentreren op de detailweergave.
Paul schreef:
Brushfire Fairytales is toch de cd, niet het nummer?

Niet dat het zo heel belangrijk is, maar in mijn herinnering heeft deze cd van zichzelf al een vrij overvloedig en (daardoor) wollig aandoend laag.
Klopt Paul, mijn vergissing.
Inaudible Melodies is de songnaam.

Over de beschikbaarheid van deze CD als testCD maak ik mij niet teveel illusies omdat ik een vergelijkingstest heb gedaan. Geen kwaliteitsbeoordeling. We hebben niet echt een CD uitgekozen, gewoon opgezet en beoordeeld of die kon gebruikt worden voor de test.
Ik heb mij tijdens de test op het volgende geconcentreerd.

- brilliantie tijdens de eerste gitaarnoten van de song.
- herkenbaarheid van de toms net na de intro.
- dynamiek en de daarop volgende holle nagalm van de aangeslagen snaardrum.
- versmelting van details tijdens schuiven van de borstels op de snaardrum.
- de detailering in het midden van de overheersende stem
- het naresoneren na het aanslaan van de basnoten.
- de drukte bij het integreren van de slaggitaar

Wollige bas: vreesde in bij het begin ook even voor, maar tijdens onze test op onze installatieset klonk de bas met de silver kabel en de installatiedraad helemaal niet wollig. Wel te verstaan, op een A4 monitor in mono! Alleen de laagste noot halverwege het nummer gaf een holle naresonantie.
Maar zoals Jeroen al aangaf kan dit ook andere redenen hebben.

Algemene opmerking:
ik wil hier geen wijsheid verkondigen, maar alleen aangeven dat er wel degelijk verschil hoorbaar is en dat het de moeite loont om bij het ontwerpen van een high-end speaker aandacht te besteden aan de interne bekabeling, zeker als er enkele meters (zoals in de Concave het geval is) nodig zijn.

Ed.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Vandaag op zoek geweest naar een aantal nieuwe test kabels

uiteindelijk geweest bij hifi-corner en daar hebben ze mij een kabel aanbevolen van Supra Cable Classic 2,5mm2. Deze kabel is gemaakt van gedraaid koper dat vertind is. Volgens hen een kabel die zich goed staande houdt tegen duurdere kabels (hij vergeleek met Van Den Hul.)
Deze kabel kost zo'n 4 euro p/m

Daarna een stukje gereden naar de mannen van Alpha.

Helaas. Op vrijdag alleen op afspraak en zaterdag gesloten (sabbat)
De nordost kabels zullen tot een andere keer moeten wachten...

De kabel die ik nog heb liggen is een Audioquest Type 4 kabel, dit is een massief koperen kabel van 1,5mm2 massief. In de audio van februari 2007 werd deze kabel beoordeeld met het predikaat Sehr Gut. Deze kabel kost zo'n 13 euro per meter.


Ik wilde morgen mijn kleine Classé ca150 meenemen om te luisteren hoe de kabels zich daarop houden. De concave zullen later tenslotte aangesloten worden op mijn Classe ca300.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Overweeg ook de Canare kabels. Niet duur en door heel veel merken gebruikt om er hun eigen merkje op te zetten.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

van de kabel-VooDoo-wereld weer terug naar de realiteit.

"Het klaarmaken van de frontplaat."

Het was de bedoeling dat we de frontplaat gingen frezen in 3D.

Gezien de hoge moeilijkheidsgraad en mijn huidige niet-al-te-optimistische instelling heb ik dat idee effe aan de kant gezet.

Ondanks alle hulp van Kees, waarvoor dank. Maar me kop staat er nu ni naar.

In 2,5D moet dat ook wel lukken, zonder verlies van functionaliteit.

Ik heb enkele 6 mm frezen aangeschaft die een schuine hoek frezen van 60°.
Door het instellen van een verschillende diepte per freesbaan zou er uiteindelijk een mooie schuine kant moeten uitkomen.

Hierbij de tekening. De frontplaat wordt vanaf de achterkant uitgefreesd.

Ed.
Bijlagen
Concave Frontplaat 20070306.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Eindelijk wat tijd gevonden om de frontplaat te frezen.

Bij de eerste poging waren er teveel onnauwkeurigheden.
Tekening deze middag opnieuw gemaakt en dit is het resultaat van de testfrezing.

De opening voor de units zijn 0,5mm groter als nodig.
De 60° verbreding valt precies binnen de opening van de schijven en geeft genoeg ruimte om de luchtstroom door te laten.
Alles blijkt prima te lukken.

Binnenkort een paar stukken volkern ophalen zodat we de echte frontplaat kunnen frezen.

Ed.
Bijlagen
ConcaveFrontplaatTest01.JPG
ConcaveFrontplaatTest07.JPG
ConcaveFrontplaatTest04.JPG
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Resultaat kan ik goed mee leven.. Is in ieder geval erg fraai geworden zo. En daar gaat het om..

Kees
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

asterduc schreef:
dit is het resultaat van de testfrezing
Testfrezing noemt ie dat ... wat mij betreft ziet deze er "af" uit.
Mooi speelgoed hoor zo'n freessie :!:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

nice :D, lekker strak :)

Ik vraag me alleen af of er niks beters te verzinnen is dan die gekke stukje die uitsteken (voor de inslag bouten/moeren).

Een huisgenoot kwam laatst met een goede optie die ook weleens bij vliegtuig zelfbouw wordt gebruikt.

Een soort schroeven die hol zijn. De draai je eerst in het hout zelf(natuurlijk voorboren op de juiste grote) en dan draai je vervolgens de bout er in.

Lijkt een goede optie die vrij stevig is. Binnenkort eens proberen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik ken ze: messing busjes met schroefdraad er in, een paar inkepingen en een geribbelde buitenkant (tegendraads)... In MDF zeker niet geweldig: Ze gaan ronddraaien als je de bout er in draait. Deze moet exact de goed lengte hebben anders trek je 'm er weer uit als de bout te kort is of draait 'm rond als de bout ook maar iets te lang is.. Gaat zich door trillingen ook los werken na verloop van tijd. Werking lijkt het meest op een keilbout. Soms wil vastlijmen met bisonkit oid nog wel helpen..

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ok, wordt een no-go dus, het idee leek leuk :P
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Oh vergat ik ook nog te vermelden.. Door de wijkende kracht kan harder materiaal als volkern en massief hout makkelijk barsten..
Gezien de dikte van het volkern (20mm) en de gebruikte schroefdraad (m5 of m6) Is het tappen in het volkernmateriaal zelf ook een prima optie. Moeten alleen de gaten niet zo groot gemaakt worden.
Boutjes in volkern draaien stroef in en trillen dan ook zeker niet meer los. Tijdens het tappen en indraaien van de boutjes een kleinbeetje afwasmiddel helpt prima..

Kees
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Een soort schroeven die hol zijn. De draai je eerst in het hout zelf(natuurlijk voorboren op de juiste grote) en dan draai je vervolgens de bout er in.

Lijkt een goede optie die vrij stevig is. Binnenkort eens proberen.
die dingen heten rampaart schroeven oid. helemaal met Kees eens, zeker in MDF niet aan te bevelen
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Bouten:

Voor de proeffrezing had ik de diepte van de montagegaten slechts op 3 mm diepte ingesteld om te kijken of de gaten op de juiste plaats stonden. Scheelde toch weer 1 mm, vandaar dat het een proeffrezing is :lol:

Ik heb een freesje van 3,2mm (1/8") waarmee de bevestigingsgaten geboord gaan worden.
In die gaten van 3,2mm zou dan draad moeten getrokken worden (M4).
hopelijk lukt dat met het gat van 3,2mm. Zoniet zal het met de hand iets moeten vergroot worden.

Die messing bussen en ook Rampa moeren heb ik altijd in mijn gitaren toegepast. In massief hout is dit een prima middel, maar het MDF is geen goede basis voor dergelijke montagemiddelen.

Ed.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

die dingen heten rampaart schroeven oid. helemaal met Kees eens, zeker in MDF niet aan te bevelen
Mijn ervaring is toch anders, ik gebruik tegenwoordig niets anders meer? Prima spul, mits je exact werkt en niet maar wat aanrommelt.

Inslag/schroef moeren?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1730

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Voor metrisch draad kun je wel de vuistregel 0,8x de M-maat aanhouden dus M4x0,8 = 3,2..
Maar is M4 niet een beetje klein voor die woefjes?? Ofwel: klopt het wel??

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Voor metrisch draad kun je wel de vuistregel 0,8x de M-maat aanhouden dus M4x0,8 = 3,2..
4 x 0,8 zo had ik het ook voorzien, weet alleen niet of dit ook opgaat voor de volkern plaat. Maar dat merken we binnenkort wel.
audiomanics schreef:
Maar is M4 niet een beetje klein voor die woefjes?? Ofwel: klopt het wel??
6 bouten van M4 voor 1 woofertje? jazeker Kees.

Weet dat bij menig >5000 euro speaker soms niet meer als 4 zachtijzeren schroefjes in MDF zijn gedraaid.

Alleen om een grotere kop te hebben zou ik een grotere bout gebruiken.
Wat de spankracht van een stalen M4 betreft heb ik geen bang.
Als er dan in die volkern nog 20 mm draad zit dan denk ik dat dit het laatste is wat het gaat begeven.

Ed.
Bijlagen
M4 bevestiging.jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op za 17 mar 2007, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

dit zijn enkele van de bevestigingsmethoden die ik gebruik(te) en mijn bevindingen.

Van links naar rechts:

Inslagmoer:
- Voordeel: zeer sterk
- Nadeel: heeft een breed oppervlak nodig en kan loskomen als er geen bout in zit en geen lijm is gebruikt.

Spandrevel:
- Voordeel: zeer discreet, handig voor onzichtbare reparaties en indien weinig plaats voorhanden.
- Nadeel: niet sterk. Beperkte diepte van de bout mogelijk. Boorget kan openspleiten

Rampamoer:
- Voordeel: zeer groot inzetgebied, snel te monteren, eenvoudig en in verschillende materialen en afmetingen leverbaar. Eenvoudig te vervangen
- Beperkte sterkte (afhankelijk van ondergrond). Moet mooi recht gemonteerd worden. Juiste boormaat is kritisch afhankelijk van de ondergrond.

Zelftappende schroeven:
- Voordeel: zeer snel, geen voorbereiding nodig.
- Nadeel: Kan slechts éénmaal vastgeschroefd worden zonder hechtkracht te verliezen. Kop kan afbreken bij vastklemmen.

Ed.
Bijlagen
Montagemateriaal.jpg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Mooi freesje.. Zuinig op zijn! De frees heeft in volkern het meest te lijden van het duiken in het materiaal. Ga ook absoluut niet dieper dan ca 2-3mm van de snijlengte af. En gebruik peck-drilling... Beter is het om maar een mm of 3 -4 diep te gaan en de rest te boren met 3mm en daarna met 3,2 mm, gewoon met de boormachine..

Spandrevel.. die bedoel ik.. Ook niet gebruiken in deze toepassing dus..

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

audiomanics schreef:
Mooi freesje.. Zuinig op zijn! De frees heeft in volkern het meest te lijden van het duiken in het materiaal. Ga ook absoluut niet dieper dan ca 2-3mm van de snijlengte af. En gebruik peck-drilling... Beter is het om maar een mm of 3 -4 diep te gaan en de rest te boren met 3mm en daarna met 3,2 mm, gewoon met de boormachine..
eBay: Dit zijn herslepen 3,5mm frezen in VHM. 3,99 Euro!

Ik wou ze zeer traag (5 mm/sec) leten boren en elke 3 mm terug naar boven gaan. Voor de 20 mm plaat dus 7 stappen van 3 mm.
Wat is peck-drilling?

audiomanics schreef:
Spandrevel.. die bedoel ik.. Ook niet gebruiken in deze toepassing dus..
Kees
die naam heb ik zelf verzonnen :lol: maar het zou mij niet verwonderen dat ie ook zo heet! leek me voor de hand liggend!

Ed.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

asterduc schreef:
Ik wou ze zeer traag (5 mm/sec) leten boren en elke 3 mm terug naar boven gaan. Voor de 20 mm plaat dus 7 stappen van 3 mm.
Wat is peck-drilling?
Precies wat jij omschrijft. =D> ... alleen 5mm/sec duiken is wel een beetje rigoreus voor trespa hoor...

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

@ Ed (:P , at Ed :lol: )

bedankt voor je tipjes, zal eens bekijken wat ik er mee kan :)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Haast en spoed is zelden goed.

Gisteren een verbeterde versie van de frontplaat willen maken maar daarbij de snelheid van de opgaande Z-as met 50% verhoogd.
Met het gevolg dat de Z-as niet volledig omhoog is gegaan na het boren van een gat, en dat terwijl ik lekker aan tafel zat te eten. Je hebt dus geen idee wat er achter je rug gebeurd.

Daardoor is de diepte instelling 5 mm verlopen en de hele frontplaat naar de kl*ten. Volgende keer beter!

De andere details zijn nu wel verbeterd tov de eerdere frontplaat.
De units passen met een tolerantie van 0,5mm.
Ook de boorgaten voor de schroeven staan 100% perfect waar ze bij de units staan.
Leuk dat Scan Speak zo nauwkeurige tekeningen heeft en ze zelf ook nauwkeurig opvolgen. Bij sommige drivers is dat wel anders.

Wat ik dan weer niet begrijp is dat de Scan Speak tweeter 71000 de boorgaten zet in een kring van 92mm en bij de 66000 in een kring van 90 mm. Daardoor zijn ze niet volledig uitwisselbaar.

Ed.
Bijlagen
Z-as te hoog.jpg
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Gewoon die tweeters een beetje uitvijlen.. :lol:

Dat die eerste frontplaat waarschijlijk als "teststuk" zijn dienst heeft bewezen en in de nabije toekomst verschrot en/of in de openhaard verdwijnt is haast crimineel. Werkelijk schitterend werk, chapeau!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”