7e Luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2018

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: 7e Luisterdag Oost Nederland zaterdag 3 februari 2018

Bericht door Barry2001 »

Mededeling, workshop luidspreker meten op de luisterdag door Jeroen olde Dubbelink (dit is dus een andere Jeroen dan DAudio Jeroen :mrgreen: ).

Korte introductie: na intensieve audio hobby en studie TU Enschede is Jeroen bij Polygram in Baarn gaan werken, voor de labels Philips Classics en Decca. Hier heeft hij veel ervaring opgedaan met het ontwerpen van, bouwen en meten aan luidsprekers. Al enige tijd is hij weer terug hier in Twente, waar hij oa werkt voor Axign, aan een top klasse D versterker.

Jeroen heeft aangeboden een workshop / luidspreker-meet sessie te doen op de luisterdag. Jullie kunnen je zelfbouw luidspreker laten meten, waarbij hij tekst en uitleg zal geven over het meten. Tevens zou hij advies kunnen geven ter verbetering, staat open voor discussie, en voor vragen die zoal komen.

Zijn eigen woorden:
Ik zou een workshop/demo kunnen geven over het meten van luidsprekers, m.b.t. REW software op een laptop met de 24 bits UMIK-1 USB meetmicrofoon en een power DAC als meetversterker.

Deze software is van uitstekende kwaliteit, goed te bedienen en maakt het mogelijk om de verstorende effecten van reflekties uit de ruimte compleet weg te rekenen. Dat geeft meetresultaten van vergelijkbare kwaliteit als in de echovrije kamer.

Deze meettechniek is beproefd en heeft zich terdege bewezen met buitengewoon nauwkeurige meetresultaten als gevolg.

De benodigde hardware is voor iedere zelfbouwer/geinteresseerde bereikbaar want REW is freeware en de UMIK-1 kost ca 100 Euro. De meetversterker is bij voorkeur een power DAC, maar kan ook een gewone versterker zijn, die op de geluidskaart wordt aangesloten (is dan iets minder nauwkeurig). Ik heb een power DAC: de Denon PMA50. Een buitengewoon goede versterker voor slechts 400 Euro.

Mensen kunnen hun speaker langsbrengen en ik meet hem ter plekke. Ik kan tevens afwijkingen verklaren, want ik heb daar heel veel ervaring mee.

De meetmicrofoon staat daarbij 1 meter van de speaker af. Belangrijk daarbij is, dat er voldoende ruimte is rondom zowel de meetmicrofoon als rondom de speaker. Dat wil zeggen een bol met een straal van minimaal 1 meter (in alle richtingen dus) om zowel de microfoon als de speaker. Binnen die ruimte mogen zich geen objecten bevinden, die reflekties veroorzaken. Dan is de meetopstelling dus 3 meter diep.

De beschikbare ruimte rondom microfoon en speaker bepalen wat de onderste frequentie is van het meetbereik. Bij bovengenoemde getallen kom je dan uit op ongeveer 200Hz als laagste frequentie (dat wordt wat lager als er meer ruimte om de speaker en microfoon kan worden vrijgemaakt). Het laag daaronder is dus niet te meten op deze manier. Er is wel een andere manier om het laag te meten, dan moet de meetmicrofoon vlak voor de speaker geplaatst worden. Je kunt voor lage frequenties de ruimtereflekties niet meer wegrekenen, maar wel het directe signaal veel sterker maken dan de reflekties. Dan krijg je toch weer een vrij goede meting (voor een basreflex werkt dit minder goed, maar die moet je zowiezo niet gebruiken). Beide metingen kun je vervolgens aan elkaar plakken. Wel kun je dan nog een afwijking krijgen bij het laspunt. Vaak ligt het laspunt op vrijwel dezelfde frequentie als de bafflestep en die zie je dan niet goed. Daar moet je wel rekening mee houden. Dit kun je eigenlijk alleen goed meten in de dode kamer.

Om e.e.a. niet te ingewikkeld te maken, wil ik mij beperken tot de meting boven de 200Hz. Die is zowiezo het meest interessant. Bij de vorm denk ik eraan om mensen in de gelegenheid te stellen een speaker mee te nemen om te laten meten. Ik leg gaandeweg uit wat ik aan het doen ben. Ik kan een flyertje maken met een korte omschrijving van hoe de meetprocedure werkt.

Inmiddels ken ik Jeroen al weer heel wat jaren, hij weet waar 'ie het over heeft, maak vooral van de gelegenheid gebruik om je luidsprekers te laten meten en om hier meer over te weten te komen als je dit interessant vindt.

Opgeven kan dmw een berichtje in dit topic, zodat we alle belangstellenden kunnen indelen en iedereen zoveel mogelijk aan bod komt.

Jeroen wil ik tot slot bedanken voor dit geweldige initiatief!
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Dat is een leuke toevoeging aan de ZBA dag, helemaal top.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Mooie toevoeging idd.
Bedankt Jeroen en Barry!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja gaaf he, maak er gebruik van mensen!

Dan heb ik nog een aanmelding van John en Richard, zij komen items uit de nalatenschap van Jan Mulder (Dalojan) laten horen die helaas vorig jaar overleden is:
Het gaat om een set subliem klinkende boekenkastluidsprekers (transmission-line), een EL84 versterker, een voorversterker, een versterker gebaseerd op een lm3886, en 2 monoblokken obv de 2A3. Als bron gebruiken we een AK4497 dac met raspberry en XMOS.

Welkom!
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Contacteer:

Bericht door Juoigâ »

Barry2001 schreef:
Mededeling, workshop luidspreker meten op de luisterdag door Jeroen olde Dubbelink

......het meten van luidsprekers, m.b.t. REW software op een laptop met de 24 bits UMIK-1 USB meetmicrofoon ...
kijk, een tevreden UMIK-1 gebruiker :mrgreen:

Als er mensen naar aanleiding van de workshop ook zo'n microfoon willen, dan neem ik wel een doosje mee.
Op de luisterdag voor €90 per stuk (normaal €99) plus ik doe €5 per verkochte mic in de pot van de luisterdag.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik ben zeker geinteresseerd in de meet-workshop en wil graag mijn kleine breedbandertjes laten meten. Ben ook nog met andere simpele kastjes bezig,maar dat is meer om de spullen een beetje op te ruimen. Ik heb een Umik, dus hoop er ook van te leren.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Prima Robert, ik noteer je bij de speaker workshop :goedzo:
toetertje

Bericht door toetertje »

Kan ik ook een complete 3-weg laten meten? Of heeft dat geen zin, zonder individuele metingen
van de drivers?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Jazeker kan dat, de aanbieding geldt niet alleen voor breedbanders e.d. Interesse?
toetertje

Bericht door toetertje »

Barry2001 schreef:
Jazeker kan dat, de aanbieding geldt niet alleen voor breedbanders e.d. Interesse?
Nog even onder voorbehoud. Maar, als ... dan met een scanspeak 3-weg en toeters halffabrikaat.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik zet je er gewoon bij Toetermans, kijk tegen die tijd maar of je langs kunt/wilt komen.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Moet je je opgeven als je een speaker wilt laten opmeten, of ook als je gewoon toeschouwer wilt zijn?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Goede vraag; nee, alleen bij het meten, kan ik daar een indeling voor maken. Toeschouwen is dan gewoon stuif es in, tijdens metingen misschien ff de deur dicht oid, laat ik aan Jeroen over.
Speedster2001
Contacteer:

Bericht door Speedster2001 »

Leuk Barry,

We hebben er wel zin in ! Ik kreeg van John te horen dat we erbij mogen zijn. Afgelopen maanden hard gewerkt aan diverse projecten en erg mijn best gedaan in Jan Mulder zijn nalatenschap op te pakken en ik denk dat we daar best redelijk in geslaagd zijn.

Ik weet niet zeker of ik het 2A3/300B ijzerwerk af heb, maar anders neem ik de PP KT88 (mixje Triodedick/Dalojan en een beetje van mezelf) mee. En een "aanhangertje" andere leuke audioprojecten. Er komt sowieso een EL84/LM3886 mee. En 3 sets VISE luidsprekers (klein in format maar groots in geluid).

Afgelopen vrijdag grote complimenten gekregen van een Philips/Marantz/Denon ontwerper voor het 2 weg Vise luidspreker systeem. Een echt luidspreker ontwerper en freak die 200 meter bij mij vandaan is komen wonen na Jaren in China te hebben gewerkt.

Ik neem anders wel het ruwe 2A3 spul mee ook al is het niet af, want daar is wel wat leuks van te zien. 8kg aluminium per stuk is alleen al de behuizing en bevat ieder 6 printen waarvan er 1 een soeperdoeter controller is die van alles kan zoals RC-5 IR, 3 Hoogspanningen meten, Nextion touchscreen, tijdelijk LCD debugscherm, I2C, SPI, temperature, Bias stromen en 4 Bias Leds, voor inclusief instelbare Thresholds, Audiodetectie L en/of R (automatisch aan/uit gaan of VU) etc.
Er is vast door diehards wat van te vinden, maar net als Jan denk ik lekker het mijne ! En al doende leert men.

Tot dan !

Richard (en John)
RNacoustics
Contacteer:

Bericht door RNacoustics »

Hoi Barry,

Graag wil ik mij opgeven voor het meten van mijn luidsprekerontwerp " the voice" op de workshop luidspreker meten.
Ik neem alleen dan één van mijn topkasten mee.

Gr, Roland
Shadow

Bericht door Shadow »

Je had jezelf nog zó beloofd niet te gaan sjouwen deze keer Roland :rofl:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Speedster2001 schreef:
Leuk Barry,

We hebben er wel zin in ! Ik kreeg van John te horen dat we erbij mogen zijn. Afgelopen maanden hard gewerkt aan diverse projecten en erg mijn best gedaan in Jan Mulder zijn nalatenschap op te pakken en ik denk dat we daar best redelijk in geslaagd zijn.

Ik weet niet zeker of ik het 2A3/300B ijzerwerk af heb, maar anders neem ik de PP KT88 (mixje Triodedick/Dalojan en een beetje van mezelf) mee. En een "aanhangertje" andere leuke audioprojecten. Er komt sowieso een EL84/LM3886 mee. En 3 sets VISE luidsprekers (klein in format maar groots in geluid).

Afgelopen vrijdag grote complimenten gekregen van een Philips/Marantz/Denon ontwerper voor het 2 weg Vise luidspreker systeem. Een echt luidspreker ontwerper en freak die 200 meter bij mij vandaan is komen wonen na Jaren in China te hebben gewerkt.

Ik neem anders wel het ruwe 2A3 spul mee ook al is het niet af, want daar is wel wat leuks van te zien. 8kg aluminium per stuk is alleen al de behuizing en bevat ieder 6 printen waarvan er 1 een soeperdoeter controller is die van alles kan zoals RC-5 IR, 3 Hoogspanningen meten, Nextion touchscreen, tijdelijk LCD debugscherm, I2C, SPI, temperature, Bias stromen en 4 Bias Leds, voor inclusief instelbare Thresholds, Audiodetectie L en/of R (automatisch aan/uit gaan of VU) etc.
Er is vast door diehards wat van te vinden, maar net als Jan denk ik lekker het mijne ! En al doende leert men.

Tot dan !

Richard (en John)
hallo Richard, ik plan een tijdslot in voor jullie, kun je zelf bepalen wat jullie willen laten horen en zien, ok?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

RNacoustics schreef:
Hoi Barry,

Graag wil ik mij opgeven voor het meten van mijn luidsprekerontwerp " the voice" op de workshop luidspreker meten.
Ik neem alleen dan één van mijn topkasten mee.

Gr, Roland
Prima Roland, ik zet je erbij!
aspie3

Bericht door aspie3 »

Goedemiddag Audiozelfbouwers,

Ik lees al jaren regelmatig wat topics op dit forum, maar nog nooit iets gepost. Echter ben ik in de tussentijd altijd veel bezig geweest met zelfbouw en lijkt het me geweldig om een keer te komen kijken (& luisteren ;) ) wat voor moois er allemaal gemaakt wordt op het audio gebied.

Als ik ook langs mag/kan komen in Hengelo ben ik zeker van de partij!

Met vriendelijke groeten,

Tom
dre

Bericht door dre »

Prima plan!
Krijgen we ook nog mooie plaatjes te zien? :sure:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Jazeker kan en mag dat Tom, welkom, en alvast een mooie dag gewenst!

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 28&t=26011

Ze zijn er weer, ben er weer klaar voor mensen O:)
kaartjes.jpg
Dan, er is nog ruimte voor demo's, iemand nog iets leuks te laten horen/zien?

Ook de in de speakerworkshop is nog ruimte, maak van de gelegenheid gebruik om je speakers te testen.
kuiperik
Contacteer:

Bericht door kuiperik »

Lijkt me leuk om ook eens naar Hengelo te komen, begint in ieder geval een heel interessant programma te worden. Zou graag de C1 uit de groupbuy beluisteren en bij de REW meetworkshop meekijken.

Jeroen geeft aan dat hij bij mogelijke interesse wel een flyer wil maken met een meetprocedure. Lijkt mij in ieder geval wel interessant en leerzaam, aangezien ik zelf ook meestal binnen REW de metingen uitvoer.
AatV

Bericht door AatV »

Barry2001 schreef:
Jazeker kan en mag dat Tom, welkom, en alvast een mooie dag gewenst!
doos.jpg
doos.jpg (33.35 KiB) 767 keer bekeken
Ze zijn er weer, ben er weer klaar voor mensen O:)

AH! De blijde doos. (met kaartjes)
Dan kom ik ook!

groet,
Aat
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Lag nog wat in de blijde doos van vorig jaar :shock:
Aat.JPG
kuiperik en Aat, heb jullie op de lijst gezet :goedzo:
Bean

Bericht door Bean »

Hallo Barry,
Wat een leuk aanbod om een luidspreker te laten meten. Daar maak ik graag gebruik van.
Ik neem hiervoor m'n meest recente brouwsel mee.

Eens kijken of mijn eigen metingen (waar ik nog wat twijfels bij heb) een beetje betrouwbaar zijn... O:)
Brouwsel.jpg
Alvast bedankt!

Groet,
Wouter
Gesloten

Terug naar “DIY Events door leden”