3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

Ik ga het eens een poosje proef draaien, maar wel met Linux, blijft voor mij wel de stabiele server, we gaan het horen. :-$

Hier een opzet die pas na 10 min de boel gaat opzetten, is dus wel een klusje.

[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: ma 29 aug 2022, 23:33
Dat is vergelijkbaar, zolang je in het PCM domein blijft. Grimm doet het via een FPGA, HQPlayer maakt mbv de processing power van een PC (64-bit floating point) nog veel diepere oversampling filters. Geeft ook nog keuzes voor de noise shaping van dithering, afwijkend van de standaard TPDF
Zow, dat is wel veel kretologie achter elkaar. Iemand die het snapt? Duh noise shaping? Dat is een factor bij de productie van CD's, niet bij het afspelen ervan. Idem dithering. En CD's die eenmaal met noise shaping geperst zijn kun je niet nog eens een keertje gaan noise shapen...
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door OWC »

CD's ? Bij cd's heb je sowieso maar 16 bit aan dynamic range aka SNR.
Ik denk dat hier meer gaat om digitale muziek niet enkel van cd. Dat gezegd hebbende is wel een groot deel van die (oudere) muziek oorspronkelijk van cd en daarna "upscaled". Moderne opnames zijn vaak wel opgenomen met hogere bitrates en/of samplerates.

Ik denk dat hier bepaald jargon weer gerecycled wordt. Technisch gezien zou je wel een denoiser kunnen gebruiken. Dat kost best veel processing power. Dat is echt niet hoe (traditioneel) noise shaping werkt.
Dat beschrijft namelijk hoe een delta-sigma modulator werkt.

Het wegwerken van de ruis in de originele muziek gaat alleen niet zonder artefacten.

32 bits is trouwens al float met een SNR van maarliefst 194dB.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het hier om de resampler gaat. Daar spelen dingen als dither en noise shaping namelijk wel een rol.
Dat doet alleen niks voor muziek die al (kunstmatig) op dezelfde samplerate zit.
Niet re-samplen is ook een oplossing natuurlijk
Laatst gewijzigd door OWC op di 30 aug 2022, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Henkjan »

Walt schreef: ma 29 aug 2022, 23:46
Best ingewikkeld allemaal, maar HQ player is geintereerd in Roon, je kiest hem gewoon als een output om naar toe streamen. De muziek bedien je dus gewoon via de zeer fraaie Roon interface. Voor mij dus geen verschil qua gebruik.
dus dan draait t op de zelfde PC als Roon, en dan gaat de muziek via de gebruikelijke weg (bij die Merging dus via t LAN) naar je DAC?
is dat ook mogelijk als je geen LAN DAC hebt?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Henkjan »

ik kan hun keuze in muziek wel waarderen
hqplayer4-client-covers.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

OWC schreef: di 30 aug 2022, 12:41
CD's ? Bij cd's heb je sowieso maar 16 bit aan dynamic range aka SNR.
Ik denk dat hier meer gaat om digitale muziek niet enkel van cd. Dat gezegd hebbende is wel een groot deel van die (oudere) muziek
Klopt, noise shaping is een middel om het 24b@96kHz studio format met behoud van zoveel mogelijk dynamiek naar 16b@44.1 format te krijgen. Maar het blijf uit de lengte of uit de breedte: Je levert dan dynamiek in het tophoog in ten gunste van de dynamiek in laag en midden. Overigens is het meeste HiFi internet streaming nog steeds gewoon 16b/44.1 CD kwaliteit.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: di 30 aug 2022, 13:39
OWC schreef: di 30 aug 2022, 12:41
CD's ? Bij cd's heb je sowieso maar 16 bit aan dynamic range aka SNR.
Ik denk dat hier meer gaat om digitale muziek niet enkel van cd. Dat gezegd hebbende is wel een groot deel van die (oudere) muziek
Klopt, noise shaping is een middel om het 24b@96kHz studio format met behoud van zoveel mogelijk dynamiek naar 16b@44.1 format te krijgen. Maar het blijf uit de lengte of uit de breedte: Je levert dan dynamiek in het tophoog in ten gunste van de dynamiek in laag en midden. Overigens is het meeste HiFi internet streaming nog steeds gewoon 16b/44.1 CD kwaliteit.
In dat geval kun je beter gewoon niet re-samplen en de output van de DAC mee laten lopen met de samplerate die het voorgeschreven krijgt.
Alle moderne DAC's (ik bedoel de IC's niet de apparaten) kunnen dat, en alle software kan dat tegenwoordig ook.

Maar goed, gemak en luxe is wat mensen nu eenmaal willen.
Zo wordt een middel het doel :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

En met resamplen is overigens ook niks mis hoor. Mits goed gedaan. Het is feite eigenlijk een lo-pass filter. De interne SRC van de Analog Devices DSP's doen het ook prima. Je kunt nou eenmaal niet apart voor iedere sr een aparte reeks coëfficiënten steeds wisselen. Kan wel maar is nogal omslachtig/onhandig in het gebruik.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door OWC »

Dat snap ik, maar dan kom je dus in het gebied van allerlei trucs ed.
Daar begon het juist mee.

De sampelrate mee laten lopen is niet so omslachtig/onhandig hoor.
Als je ASIO (of WASAPI I guess) gebruikt, gaat dat vanzelf.
Sowieso wel handig als je bit-perfect wilt blijven.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Voor de geïnteresseerden, hierbij een mooie blogpost over een wat oudere versie van HQPlayer. Dan heb je wat achtergrond bij de kretologie.

http://archimago.blogspot.com/2019/02/m ... r-325.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Ik heb het even doorgelezen en het legt eigenlijk niks uit qua principes. Het deelt alleen mede. Gaan ditheren in het digitale domein is gewoon onzin. Ditheren doe je in het analoge domein door ruis aan de AD converter te voeren en daarmee een naar type vervorming te elimineren. Maar in het digitale domein voegt alleen maar ruis toe en verder niks.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Er wordt netjes uitgelegd dat dit nuttig is als je in het digitale domein van bv 24-bit naar 16-bit gaat. Het is ook nuttig bij toepassen van digitale volume regeling.
Je kan ook de ruis nog verder omlaag brengen door de dither te kleuren. Dit is wat bedoeld wordt met noise shaping van dither.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dither

Uitleg van de HQPlayer ontwikkelaar zelf:
If you do any processing, like upsampling or volume control, you should have some dither selected. This is because the calculated sample values will have full 64-bit floating point precision and DAC cannot utilize such precision, it needs to be limited to 24- or 32-bit values. Doing this value range limiting without dither produces quantization distortion.

So the only case when dither is not needed is bit-perfect output.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 30 aug 2022, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Nee ze leggen dat niet uit, ze zeggen dat. De wiki legt het goed uit: Dither elimineert de kwantisatiefout. Maar als je van 24 bits naar 16 bits gaat heb je helemaal geen kwantisatiefout! Het is immers al 24 bit nauwkeurig gekwantiseerd. En om nou aan noise shaping een andere eigen betekenis te gaan geven dan de gangbare, tja :think: Maakt het alleen maar erg verwarrend allemaal.

Nou ja, als het helpt om het beter te vinden klinken wat doet het er verder toe?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Geen kwantisatiefout als je naar lagere bitrate gaat? Zou mooi zijn, maar niets is minder waar. Staat ook nog eens netjes uitgelegd op die wiki.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Wat je hier wel kunt doen is noise shaping, uiteraard dan wel zoals het bedoeld is op de gebruikelijke manier, en dat zijn er ook vele. Op zich is het converteren naar 16b/44.1 een hele wereld op zich in de studiowereld met eveneens eindeloze discussies wat het beste is. Maar heb jij dan nog een antieke 16 bits DAC dat je behoefte aan conversie naar 16bits hebt?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Inmiddels is de TvW 204 cd-speler weer terug, uiteindelijk is het wel een ander exemplaar geworden, nu een echte Philips 204 ipv Aristona 1204 (technisch wel precies gelijk). Ook deze speler klinkt uitstekend en kan, in mijn oren, prima meekomen met de streamer setup.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

En dan ook met HQ player?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Nee, deze TvW 204 is een alles in 1, een klassieke cd speler dus loopwerk en DAC (12 bits) in 1. Hiermee stuur je dus direct de voorversterker/ASP in. Dus geen ruimte laag correctie, maar dat stoort mij niet, ik ben geen ‘laag luisteraar’. Voor een stuk techniek uit 1984 verbaas ik me echt over de geluidskwaliteit, de modificaties van TvW zullen hier veel aan bijdragen. Jeroen heeft de 104 gehoord, deze 204 is echt nog een stap beter. Het verschil tussen de 104 en 204 is dat de 204 ruimere printen heeft met axiale componenten, daardoor kan TvW hier verder gaan met vervangen en verbeteren van o.a. condensators. Hij is ongeveer 5 dagen bezig met zo’n revisie, de 3 motoren gaan dan ook uit elkaar en worden helemaal netjes gemaakt, de oversampling eruit, wat eigen printjes erin, condensatoren aanpassen, geordende weerstanden erin etc.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

Ik ken hem van puur natuur zullen maar zeggen, en dat zijn best goede klanken, zeker de eersten waren best heel goed, vaak een soort van referentie.

Ik heb geen behoefte aan "ordening" als het om muziek gaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Mwah Hans, 3 motoren is ook ordening. Die moeten ook alle 3 weer terug in elkaar. Als die TvW er eentje vergeet is de hele structuur er uit.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

De dirigent zorgt voor ordening :rofl:

En anders de drummer.!! :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: di 06 sep 2022, 22:18
De dirigent zorgt voor ordening :rofl:

En anders de drummer.!! :lol:
Heeft die T.v.W. dan een achterdeur in die 204 geklust waardoor die naar binnen kunnen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

T.v.W. is geen dirigent naar mijn idee, je kunt mogelijk wat "in de marge" proberen te rommelen, maar een man als b.v. Onno Schulze ( ook geen dirigent) kon het wel, dat was dan wel de man die de opnames maakte.
https://rateyourmusic.com/artist/onno-scholtze/credits/
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Mooi, viool versus orgel:
Bijlagen
F4786460-89E6-4D14-AF71-BECA3802E025.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik ga binnenkort testen met de voetjes die forumlid Leobus maakt, de zogenaamde verwonderringen. Ik krijg twee types om te testen, ga ze onder de cd-204 cd speler zetten. Leuk experiment weer, heb er veel positiefs over gelezen.
Gesloten