3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
3D plaatje met 2 speakers is uitstekend te doen. Ik ken vele opnames waar dat mooi is gedaan.
Als mono ervaren wordt als 3D dan is dat het gevolg van voldoende ruimte akoestiek in de opname meenemen. De reflecties in je luisterruimte doen de rest. Maar met 3D afbeelding heeft het geen fluit te maken. En dat kan prima met stereo.
Waar ik het wel mee eens ben als men het heeft over ping-pong: ik vind dat vooral bij slagwerk zo. Slagwerk zoals je dat uit de zaal waarneemt heeft totaal niets te maken met het links/rechts plaatje wat ze in de studio doen.
Bert van de Wolf neemt het gewoon heel mooi op zoals het is, en dan heb je meteen het gevoel ik zit naar een echte slagwerkkit te luisteren. In veel opnames is dit helaas niet het geval. Daar wordt het slagwerk van links tot rechts weergegeven, zo breed als dat de luidsprekers staan. En dan zitten de instrumenten en stemmen ertussen in. Volslagen belachelijk.
Als mono ervaren wordt als 3D dan is dat het gevolg van voldoende ruimte akoestiek in de opname meenemen. De reflecties in je luisterruimte doen de rest. Maar met 3D afbeelding heeft het geen fluit te maken. En dat kan prima met stereo.
Waar ik het wel mee eens ben als men het heeft over ping-pong: ik vind dat vooral bij slagwerk zo. Slagwerk zoals je dat uit de zaal waarneemt heeft totaal niets te maken met het links/rechts plaatje wat ze in de studio doen.
Bert van de Wolf neemt het gewoon heel mooi op zoals het is, en dan heb je meteen het gevoel ik zit naar een echte slagwerkkit te luisteren. In veel opnames is dit helaas niet het geval. Daar wordt het slagwerk van links tot rechts weergegeven, zo breed als dat de luidsprekers staan. En dan zitten de instrumenten en stemmen ertussen in. Volslagen belachelijk.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dat stereo 3D is net zo goed een benaderingsillusie Jeroen, zover je fantasie reikt. Blijft hoofdzakelijk iets tussen 1D en 2D. Echt realistische 3D krijg je alleen met in-ear opnamen afgespeeld via een goede hoofdtelefoon. En ja, via het 4-channel BBC-systeem begin jaren '80. Weet de naam niet meer. Het heeft zich helaas nooit gevestigd. Toentertijd een demo er van gehoord op de AES beurs.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Wat is, hoe werkt, een “in ear” opname?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dat is dan sterk afwijkend van de Quadrafonie?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ja, Quadrafonie werkte veel simpeler. Met simpel 4 kanalen opgenomen als uitbreiding op de 2 kanalen van stereo. Ambisonics is een stuk complexer. Ik heb er verbluffende demo's van gehoord. Al moet ik zeggen niet met de realistische "boven" en "onder" weergave van in-ear opnamen.
P.S. Voor Jan: https://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording
P.S. Voor Jan: https://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_recording
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Over Binaural recording is ook op YouTube genoeg te vinden.
Geweldige NASA lanceringen enzo.
Geweldige NASA lanceringen enzo.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Vandaag weer wat geluisterd, niet ideaal qua warmte in het kamertje, maar ging nu nog want vanochtend met koele lucht doorgelucht. Nu dus de Sonore Tourmaline tussen cd speler en ASP en ook van ASP naar Lindemann eindversterker.
Wat echt een duidelijk verschil is, de Siltech en de Daudio zilver/goud trekken echt een bak (micro) detail eruit waar je u tegen zegt, wat zeker bij zachter luisteren (voor mij) aangenaam is, wel een beetje dat high end geluid. De Sonore klinken wat ingetogener bij zacht luisteren, voor nu zie ik dat als minpunt. Daar staat tegenover dat de stem van bijv. Allan Taylor nog echter klinkt als je het wat harder zet. Dat wat harder is eigenlijk normaal luister niveau, meestal luister ik erg zacht.
Misschien wordt het uiteindelijk dus mix en match, de Tourmaline die ik nog moet krijgen is een afwijkend type met goud erin, misschien geeft die net een hint meer detail, dat zou goed kunnen uitpakken. Ook krijg ik deze week hopelijk de TvW cd-204 binnen, dus ook even kijken hoe dat weer uitpakt. Al de Sonore kabels zijn ook al tijden niet gebruikt, moeten echt weer wat uurtjes maken, vind ze nu nog wat stroef.
Groetjes Walter
Wat echt een duidelijk verschil is, de Siltech en de Daudio zilver/goud trekken echt een bak (micro) detail eruit waar je u tegen zegt, wat zeker bij zachter luisteren (voor mij) aangenaam is, wel een beetje dat high end geluid. De Sonore klinken wat ingetogener bij zacht luisteren, voor nu zie ik dat als minpunt. Daar staat tegenover dat de stem van bijv. Allan Taylor nog echter klinkt als je het wat harder zet. Dat wat harder is eigenlijk normaal luister niveau, meestal luister ik erg zacht.
Misschien wordt het uiteindelijk dus mix en match, de Tourmaline die ik nog moet krijgen is een afwijkend type met goud erin, misschien geeft die net een hint meer detail, dat zou goed kunnen uitpakken. Ook krijg ik deze week hopelijk de TvW cd-204 binnen, dus ook even kijken hoe dat weer uitpakt. Al de Sonore kabels zijn ook al tijden niet gebruikt, moeten echt weer wat uurtjes maken, vind ze nu nog wat stroef.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Altijd lastig kiezen.......
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Klopt, maar ik heb best wel getuned naar een bepaald geluid, wel leuk om nu weer te ervaren wat puur andere interlinks voor effect geven, en dat is niet gering. Beter, slechter, anders, wennen, smaak, luistervolume, muziek keuze het hangt allemaal nogal samen.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dat is dan blijkbaar persoonlijk. Ik hoor bij mooie stereo opnames plaatsing in zowel de breedte als diepte. Deels illusie inderdaad, het is heel lastig om de juiste dimensie van een symphonie orkest te reproduceren. Maar toch is dat voor mij mooie 3D. Totaal niet bereikbaar met een mono opname.Pjotr schreef: ↑zo 17 jul 2022, 13:06Dat stereo 3D is net zo goed een benaderingsillusie Jeroen, zover je fantasie reikt. Blijft hoofdzakelijk iets tussen 1D en 2D. Echt realistische 3D krijg je alleen met in-ear opnamen afgespeeld via een goede hoofdtelefoon. En ja, via het 4-channel BBC-systeem begin jaren '80. Weet de naam niet meer. Het heeft zich helaas nooit gevestigd. Toentertijd een demo er van gehoord op de AES beurs.
in-ear opnames vind ik niet fijn. Het is allemaal veel te dichtbij. Wel 3D maar veel te klein. Dus het dimensioneringprobleem dat ik met speakers heb wordt dan alleen nog maar erger.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik heb die indruk ook wel met dan niet de specifieke software, en de huidige in-ears, ( hoortoestellen) en ik kan dan erg makkelijk streamen, maar ruimte is in mijn beleving niet aanwezig. datzelfde ook met de hoofdtelefoon.
De ruimte waar je in verkeert is dan essentieel naar mijn indruk i.v.m. reflecties.
De ruimte waar je in verkeert is dan essentieel naar mijn indruk i.v.m. reflecties.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ach het is sowieso allemaal erg persoonlijk en een illusie. Belangrijk is dat die illusie dusdanig is dat je fijn van de muziek kunt genieten.
Dat binaural is weliswaar spectaculair soms maar meer een hobby op zich. Het leent zich niet zo goed om via speakers af te spelen helaas. Maar laten we wel zijn, wat je live in de concertzaal hoort of op Pinkpop is natuurlijk niet hetzelfde qua geluidsbeeld als datgene wat ingeblikt is. Kan het ook nooit zijn.
Dat binaural is weliswaar spectaculair soms maar meer een hobby op zich. Het leent zich niet zo goed om via speakers af te spelen helaas. Maar laten we wel zijn, wat je live in de concertzaal hoort of op Pinkpop is natuurlijk niet hetzelfde qua geluidsbeeld als datgene wat ingeblikt is. Kan het ook nooit zijn.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Wat is de eerste indruk?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De play toets ?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik denk power>eject>play ?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Of hij moet 24/7 aan staan...
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik heb er nog niet serieus naar geluisterd, het apparaat moet sowieso eerst even een paar dagen bijkomen van het transport, een bekend fenomeen met VdH modificaties. De heer TvW raadt trouwens af om hem 24/7 aan te laten, het opwarmen/afkoelen van de componenten schijnt juist voordelen te hebben.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ha Leo,
Heeft ermee te maken dat de modificaties moeten stabilizeren. Het is geheim, maar ze doen tegenwoordig iets met de zwaartekracht bij het 'behandelen' van de componenten, dit in tegenstelling tot Van der Heide die magnetisme gebruikte, maar daar kleven blijkbaar wat nadelen aan...
Heeft ermee te maken dat de modificaties moeten stabilizeren. Het is geheim, maar ze doen tegenwoordig iets met de zwaartekracht bij het 'behandelen' van de componenten, dit in tegenstelling tot Van der Heide die magnetisme gebruikte, maar daar kleven blijkbaar wat nadelen aan...
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zolang ze de zwaartekracht maar niet omkeren, want anders bel ik de krant.
Er is veel tussen hemel en aarde, maar voor een CD speler wel bijzonder.
Er is veel tussen hemel en aarde, maar voor een CD speler wel bijzonder.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Doet die T.v.W ook trappen?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
We moeten oppassen dat het kulgehalte de omvang van het uitdijende universum niet overstijgt. De quantum theorie beschrijft dat dat het moment is dat de uitdijing wordt omgekeerd en het universum zal imploderen tot een enkele punt. De omgekeerde oerknal dus.
