Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Voor je sub zal ie kwalitatief meer dan voldoende zijn die PA300, maar ie moet idd gevoed worden met 2*40VAC, en voor 8E zal ie 150 a 160W opleveren, trafo van 300VA is hierbij voldoende in combinatie met 15 a 20.000uF elco's. Probleem is wel dat 63V elco's hierbij het net of net niet gaan halen, en 80/100V'ters worden duur(der).

Een mogelijkheid is ook natuurlijk om LM3886 te parrallen en dan te bruggen, dus 4 chippies, leverd ook behoorlijk wat op zonder discreet te moeten gaan. ( dit met deze trafo van 500VA )

Kwist niet dat je je kasten al had, sry :oops:

Was je tweet niet stuk ? of heeft ie het toch overleefd :?:

Nog veel luistergenot vanmiddag :wink:

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Tweeter is perfect!! :D:D:D Sterker nog, die geluidsmetingen laatst waren met die tweeter.

Ik ben erachter wat dat kabaal toen was. Bleek dat dat ***proggie gewoon een of ander MLS achtige shit door mijn versterker stuurde.
Dus niks verkeerd aan.

Het gaat nu ook flink laag met een br pijpje afgestemt op 50 Hz.

Kijk maar eens bij actief 2 weg kast bouwen, heb je al gezien hoor. /boxtesten.JPG

Dankjewel, zeker veel luistergenot! :lol: Maar ik had ze er al een tijdje geleden erachter gehangen, maar dan gesloten. Ik ben er echt hardstikke tevreden mee! 8)

Ik ga denk ik voor de PA300, aangezien een kennis op internet hem ook heeft gemaakt, en hij is er helemaal ondersteboven van.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Juul,

Ben je al helemaal tevreden met het geluid?

Ik heb nog een aardig alternatief voor je qua filter. Als je niet bang bent om wat aan je onderdelen te veranderen, zou je het volgende eens kunnen proberen.

2de orde Bessel hoogdoorlaat met Fc op 2400 Hz. Betekent dat je één van je opamps moet overbruggen want je hebt er maar één nodig voor dit filter.
3de orde Butterworth laagdoorlaat met Fc op 2000 Hz.

Ik heb dit uitgevogeld op basis van de meetdata die ik had van mijzelf en Edo. Ik heb er rekening mee gehouden dat de Peerless met faseplug iets meer oploopt. Het zou kunnen dat de tijdvertraging iets anders moet voor vlakke respons. Met dit filter zou tweeter in of uit fase ongeveer dezelfde respons moeten geven.

Ik geef uiteraard geen garantie dat het beter klinkt als wat je nu hebt, het is een beetje op de gok, maar wie weet pakt het heel mooi uit. Ik verwacht een warm, neutraal geluid als tweeter op goeie niveau staat en heel mooi middengebied. BSC niet te hoog leggen, dat kan ten koste gaan van de helderheid.

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 15 mei 2005, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik weet het niet, maar ik wil best wel wat tunen, miss kan het nog wel wat beter.
Maar om nou die hele print weer los te solderen...
Ik zou een breadbordje kunnen pakken hiervoor.

Ik ga binnenkort eens acoustisch meten, en dat zo goed mogelijk proberen te maken. Hierbij kan ik mooi een breadbordje pakken en zo van alles proberen voor het filter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee die hele print loshalen moet je niet doen. Breadboardje zou mooi zijn. Op zich is het natuurlijk slechts een kwestie van overbruggen dan wel los solderen/vervangen van enkele condensators en weerstanden.

Ik heb dat wel eens gedaan met printpennetjes op een breadboardje en dan de connectortjes die je kunt kopen om eroverheen te schuiven aan verschillende weerstanden en condensators vastsolderen. Kun je snel wisselen.

En akoestisch goed meten is natuurlijk het allerbeste. Op basis van die meetdata van de afzonderlijke drivers zonder filter kun je pas echt lekker gaan ontwerpen.

Groet, Jeroen
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Het enige praktisch vervelende aan de PA300, is het kunnen vastkrijgen van het hoekplofiel, als dit lukt zou ik zeggen gogo :)

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dat ga ik denk ik doen.

Maar ik wil eerst hier een behuizing voor maken en dit afwerken. Maar dan moet ik eerst bestellen bij reichelt. Dus ik bestel het spul voor de PA300 wel mee.

Ik moet dan wel weten hoe ik dat ga doen qua trafos. Voor de PA300 koop ik wel een andere trafo dan (weten jullie waar je die goedkoop kan krijgen?)
En hoe kan ik het het beste aanpakken voor deze versterkers? Gewoon zoals ik het nu heb?

En met zo'n SPH-300KE kan je denk ik wel wat heel leuks maken. Grote xmax waardoor je met een filter mooi het laag wat kan opschroeven. En met die 90 dB moet hier meer dan genoeg geluid uit komen :shock:.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb eens wat crappy metingen gedaan, waar mijn boxen staan (dus obstakels etc erbij). Gewoon om te kijken, omdat ik nu niet alles wil verplaatsen:

[img]tweetwoof%20bsc100nF.JPG[/img]
Dit is mijn gesloten box, met een bsc op zo'n 350Hz

-->Je ziet hier dat de bsc niet ver genoeg doorloopt, een dip is hier te zien.
-->Er zit trouwens ook nog niet genoeg demping in deze box, deze klinkt ook duidelijk hol vergeleken met de andere box.

[img]tweetwoof%20bsc47nF.JPG[/img]
Dit is mijn BR box, met een bsc op zo'n 800Hz. Bij deze setup is de versterking van de tweeter amp wat verkleint.

-->En hier is de bafflestep juist te ver. De bafflestep zou tot zon 400-500Hz moeten lopen als je deze metingen bekijkt.
-->De tweeter speelt hier wat zachter, al wat beter afgestemt op de woofer. Maar hij speelt nog steeds iets te hard volgensmij.
-->Hier is de demping al wel zo goed als in orde.

--> Na 10Khz lijkt me eerder een verkeerde meting (microfoon of geluidskaart ofzo) dan dat de tweeter het zo slecht weergeeft.
--> En verder zit er nog steeds een dip bij 2,5kHz, dit komt hopelijk door de omgeving. Binnenkort ga ik zo goed mogelijk meten, dit was gewoon ff uit nieuwsgierigheid hoe het nou hier zou zijn ;).

De onderste box klinkt een STUK beter, dit is ook wel wat in de metingen te zien. Maar het merendeel komt toch door het BR pijpje.

De manier van 2 boxen, waarbij je bij 1 box wat aanpast en bij de andere niet, en dan luistert en meet vind ik een goeie manier! :D
Het verschil met Bassreflex en gesloten is net als bij de simulaties in winisd enorm. De bass reflex versie gaat een stuk lager.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

/offtopic

Met een beetje geluk kan ik een hele leuke ringkerntrafo op de kop tikken voor 40 euro :lol:
ik heb nog wel wat liggen rond 2x ca 40 volt bij schat ik ca
>800 -1000
Met elcos die ik dan bij die gelijkgerichte spanning van 56 Volt zou kunnen gebruiken: (dit kan toch?)
22.000 63 volt heb ik wel
4 stuks 30 Euro
Ik weet niet zeker of hij ze nog heeft, ik wacht op antwoord van mijn mailtje.

Wat zeg je ervan Rudy? :lol: :lol: DOEN!!! ? :D
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Voor de PA300, heb het effe nagezien, heb je idd 2 * 40VAC nodig en in het artikel staat 625VA of meer, dit is dna wel voor het volledige 4ohm vermogen, let wel op dat bij dergerlijke trafo een softstart voor je trafo een noodzaeklijkheid is of de zekeringen pleuren er steeds door.

Je hoef eigenlijk maar 2 stuks 22.000uF te hebben, maarja, 30 euro is dan ook niet veel. ( die 63V is uberhoud wel nipt hoor )

Voor de rest gaat dat prima ja.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Kan ik beter andere elcos kopen dan? Wat zou jij doen?

Die softstart ben ik van op de hoogte, die zit ook voor mijn 500VA trafo. Dat vonkt anders zo lekker :twisted:
Ik speel nu trouwens met die weerstanden er nog gewoon tussen, werkt ook wel :P. Anders moest ik weer 2 draden leggen voor het aansturen van het relais.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Het gaat wel met die 63V'ters, maar je mioet zien dat je heel die handel niet te lang onbelast zonder versterker laat opstaan. Want in die situatie kan je 62V bereiken, en laat ons zo zeggen dat dat niet aangenaam is voor hun :shock:

Zolang het geheel belast is met de ruststroom van je amp, dan zakt dit tot ~ 56V, nog steeds behoorlijk dicht bij 63V, op zich als je je bij BCC/Phillips elco's houd dan kom je hier mee weg, bij sommige merken moet je met dergerlijke waarden enorm oppassen. En de levensduur gaat er zoiezo niet mee vooruit, dus zie dat deze jongens dan wel koel staan opgesteld.

100V types en dan 4 * 10mF in het totaal is een behoorlijk dure aankoop, maar wel een veiligere. 75 of 80V types zouden ideaal zijn, maar ik zou niet weten waar je ze kunt krijgen.

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Juul,

Je bent met die BSC het teveel aan hoog aan het compenseren. Dat is niet de manier hoewel het best goed kan klinken. Zoals ik al zei, eerst de BSC lekker laag leggen of weglaten en dan het filter optimaliseren. Als het vanaf 1000 Hz gaat oplopen ligt dat aan het filter en te hard spelende tweeter. Als de microfoon tenminste klopt. Meet je nu de microfoon of de tweeter?

Verder, één ding tegelijk veranderen alsjeblieft. Nu laat je een verschil zien met gesloten vs BR, BSC 350 vs 800, te weinig demping vs goede demping, tweeter level hoger vs lager, allemaal tegelijk. Wordt een beetje moeilijk analyseren. Tenminste voor mij :oops: .

Groet, Jeroen
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Vergeet niet dat die bsc ook op de tweeter werkt Jeroen, dus die probleemstelling gaat niet volledig op.

Wat niet wil zeggen dat ie beter idd op > 2000Hz crossed en die bsc idd minder dan 500Hz legd.

Laag bsc compenseren mag dan wel altijd aangenaam klinken, een correkte weergave is het dan niet meer.
( en heb het hier over waardes 100..200Hz @ +3dB )

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

We zijn het geloof ik wel eens.

100 a 200 @ 3 dB is te laag inderdaad. Heb ik ook niet voorgesteld. Maar het gaat me erom dat Juul eerst eens nagaat wat de luidspreker zelf nu doet vooraleerst alles tegelijk te veranderen.

Verder is het toch echt wel zo dat als je de BSC van 350 naar 800 Hz legt dat je dan dat lichte dal rond 500 Hz in de eerste meting aan het opkrikken bent. En daarmee het oplopen boven 1000 Hz verbloemt. En daar moet je de BSC gewoon niet voor gebruiken lijkt me. Het wordt dan teveel een onderdeel van het laagdoorlaatfilter en niveau aanpassing van het gebied rond 500 hz tov de tweeter. Terwijl je die laatste dus gewoon minder hard moet laten spelen.

Ik vond de grafiek in de eerste meting vanaf 300 Hz tot 1000 Hz er juist heel correct uitzien. En dat het lager dan 300 Hz meer output heeft kan heel erg liggen aan reflecties en staande golven. Moet je in dit stadium denk ik niet op letten, in dat gebied kun je beter ruismetingen op de luisterpositie gaan doen om een indruk te krijgen van het niveau.

Groetjes, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dat het bij de bovenste grafiek onder 300Hz een hogere output heeft is volgensmij gewoon de bsc hoor.

Ja ik weet dat ik veels te veel anders heb, maar zo had ik het toevallig staan, gewoon ff meten om te kijken (en ervaring op te doen) :). Ik heb niet meteen alles verandert hoor.

Ik ga nu ff de ported box gesloten maken en kijken of ik zonder bsc kan meten.

En o ja, die elcos vind ik "iets" te tricky dan! Die hoge spanning bij een onbelaste versterking wist ik niet! Weer wat geleerd! :D
(daarom vinden sommige versterkers het zeker niet leuk om onbelast te draaien, tenminste dit heb ik gehoord, het leek me eerst onzin maar nu kan ik het me goed voorstellen).
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb eens bij een vrij grote slaapkamer hiernaast gemeten, die vrijwel leegstaat, het is me alleen nog niet gelukt om het signaal goed te locken zegmaar, dus de lijn is nog niet strak, de piek die verplaatst zich steeds in het tijdsdomein :?, wat kan ik hieraan doen?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Probeer speakerworkshop aan de praat te krijgen. Ik vind die respons plaatjes van audiotester er behoorlijk crappy uitzien. Op die impulsrespons zit vreselijk veel ruis. Die netwerkmeting met speakerworkshop zag er al meteen heel betrouwbaar uit. Dus je zou eens kunnen proberen dat programma ook akoestisch aan de praat te krijgen.

Groet, Jeroen
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Maar waar kan ik dat tijdbalkje met die impuls instellen dan?

Pfff ik krijg ook nog een aanbod van een ringkern trafo 2x33volt 8 ampere
voor 25 euro :shock: Da's niet duur, maar voor de PA300 heb ik al een geschikte trafo gevonden.

/edit
Ik heb de smooth functie gevonden, hier rekent de computer een mooie strakke meting uit.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

[img]/Woof68nF.JPG[/img]
De woof met de bsc op zo'n 600Hz.
-> Deze grafiek ziet er al aardig netjes uit, vinden jullie niet?

[img]/Tweet68nF.JPG[/img]
De tweeter
-> Een flinke bult bij 5kHz... Ik zou niet weten wat dat is.

[img]/Tweetwoof68nF.JPG[/img]
De woofer+tweeter
-> De bsc doet volgensmij goed zijn werk
-> Wat meteen opvalt is die dip bij zon 2.5kHz, kan dit door de looptijdsvertraging komen? Of komt dit door het filteren? Want daar lijkt het wel op! Want de natuurlijke afval van de speakers onderling hebben we niet echt helemaal meegenomen.
Als we electrisch op 1600Hz filteren wil dat nog niet zeggen dat de speakers elkaar daar mooi tegenkomen, een tweeter zou daar al bijvoorbeeld op -10dB kunnen liggen terwijl de woofer wel op -3dB ligt.
Miss wordt de dip daardoor veroorzaakt, tenminste dat denk ik.

-> Gebeurt het wel eens dat een tweeter 2de orde krijgt en de woofer 4de orde ofzo?
-> En worden er ook wel eens andere kantelpunten gebruikt? Want miss is 1 van de 2 een oplossing? Maar ik kan denk ik het beste eerst 2kHz als kantelpunt proberen.

Btw, ik heb de smooth functie van speakerworkshop gebruikt. Hierdoor wordt al het meetruis eruit gemiddelt.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Zandor
Berichten: 97
Lid geworden op: za 18 dec 2004, 11:43

Bericht door Zandor »

hoi Juul
gebruik liever de gated metingen
eerst een "pulse" meting doen , dan kan je de markers instellen
(bij menu : options/preferences : time visible wel aanvinken)
ik heb alleen bij mij, dat ik de marker altijd zo'n 0.7ms
voor de puls moet zetten om de fase zo min
mogelijk te laten zigzaggen.
De smooth functie heb je dan niet nodig
dat is handig voor far metingen
Gr Sander
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Juul,

Advies van Zandor volgen, ook zorgen dat je op exact dezelfde afstand van de baffle de woofer en tweeter meet zodat je de juiste onderlinge fase en amplitude verhoudingen krijgt. Dan kun je veel beter zien of de respons goed op elkaar aansluit.

Ik moet wel zeggen dat ik helemaal niets snap van die tweeter respons. Die piek rond 5000 Hz slaat nergens op en het veel te vroege afvallen rond 2000 Hz ook niet. De tweeter zelf loopt juist heel vlak en heeft rond 2000 Hz wat meer amplitude. Vergelijk mijn meting met die van SEAS, komt heel goed overeen met elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 16 mei 2005, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Hej bedankt Zandor, ik zal dat eens proberen!

En Jeroen, ik weet het, ik zag het ook. Lijkt me iets totaal verkeerd gaan met meten. Miss is het de microfoon of de geluidskaart, morgen kijk ik er nog wel naar.
Maar die dip bij 2 a 3 kHz heb ik telkens weer gekregen bij mijn metingen. Het zou ook nog kunnen dat de woofer en tweeter hier in tegenfase staan ofzo, ik zal dat eens (electrisch) meten met mijn filter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JuuL schreef:
Maar die dip bij 2 a 3 kHz heb ik telkens weer gekregen bij mijn metingen. Het zou ook nog kunnen dat de woofer en tweeter hier in tegenfase staan ofzo, ik zal dat eens (electrisch) meten met mijn filter.
Ik zie die dip eigenlijk niet als interferentie of niet juist optellen. Zie hieronder nog even je eigen meting van de tweeter afzonderlijk met audiotester. Dit was op zich een aardige meting maar liet dus ook al die dip en piek zien. Zit er soms een of ander vlak bij je microfoon in de buurt? Waardoor een reflectie kan onstaan? Die 2.5 en 5 kHz zijn namelijk zo mooi veelvouden van elkaar.

Afbeelding

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 17 mei 2005, 0:01, 2 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Die -6dB (-8dB is het volgensmij) komt denk ik doordat je vanaf de bafflestep rekent. Hierdoor wordt het eigenlijke -3dB punt -> 3+5= -8dB punt lijkt me.

/edit
Mzzz volgensmij is dit ook onzin wat ik zeg, want bij 1kHz zou je toch eigenlijk geen bafflestep meer mogen hebben.

/edit2
Die meting was in een andere kamer en een andere meetopstelling, dan zou dat toch wel best toevallig zijn lijkt me. En dit zie ik in elk meetplaatje weer terug, hoe slecht/goed de meting ook is.
Laatst gewijzigd door JuuL op do 31 okt 2019, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”