Ik heb eens wat crappy metingen gedaan, waar mijn boxen staan (dus obstakels etc erbij). Gewoon om te kijken, omdat ik nu niet alles wil verplaatsen:
[img]tweetwoof%20bsc100nF.JPG[/img]
Dit is mijn gesloten box, met een bsc op zo'n 350Hz
-->Je ziet hier dat de bsc niet ver genoeg doorloopt, een dip is hier te zien.
-->Er zit trouwens ook nog niet genoeg demping in deze box, deze klinkt ook duidelijk hol vergeleken met de andere box.
[img]tweetwoof%20bsc47nF.JPG[/img]
Dit is mijn BR box, met een bsc op zo'n 800Hz. Bij deze setup is de versterking van de tweeter amp wat verkleint.
-->En hier is de bafflestep juist te ver. De bafflestep zou tot zon 400-500Hz moeten lopen als je deze metingen bekijkt.
-->De tweeter speelt hier wat zachter, al wat beter afgestemt op de woofer. Maar hij speelt nog steeds iets te hard volgensmij.
-->Hier is de demping al wel zo goed als in orde.
--> Na 10Khz lijkt me eerder een verkeerde meting (microfoon of geluidskaart ofzo) dan dat de tweeter het zo slecht weergeeft.
--> En verder zit er nog steeds een dip bij 2,5kHz, dit komt hopelijk door de omgeving. Binnenkort ga ik zo goed mogelijk meten, dit was gewoon ff uit nieuwsgierigheid hoe het nou hier zou zijn

.
De onderste box klinkt een STUK beter, dit is ook wel wat in de metingen te zien. Maar het merendeel komt toch door het BR pijpje.
De manier van 2 boxen, waarbij je bij 1 box wat aanpast en bij de andere niet, en dan luistert en meet vind ik een goeie manier!

Het verschil met Bassreflex en gesloten is net als bij de simulaties in winisd enorm. De bass reflex versie gaat een stuk lager.