Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
goede opmerking.
De middensteun is echter niet uitgelijnd.
Bij de volgende set zal ik op die plaats ook een centergat voorzien.
Op de huidige set is dit dus niet het geval en zal ik ze handmatig moeten uitlijnen alvorens de schijf vast te nieten.
Voor de foto had ik de tongen mooi boven elkaar kunnen zetten, zoals op de linkse kast is gedaan.
Groeten,
Ed.
De middensteun is echter niet uitgelijnd.
Bij de volgende set zal ik op die plaats ook een centergat voorzien.
Op de huidige set is dit dus niet het geval en zal ik ze handmatig moeten uitlijnen alvorens de schijf vast te nieten.
Voor de foto had ik de tongen mooi boven elkaar kunnen zetten, zoals op de linkse kast is gedaan.
Groeten,
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
klopt.rho schreef:Achzo, er zit dus genoeg "flex" op om ze mooi uit te lijnen.
Op mijn post van 7 januari zie je hoeveel die buitenwand meegeeft als hij nog niet in de constructie zit verlijmd.
Die middenbracing is zelfs nog dunner en vormt een grote hefboom.
Zolang die delen niet met elkaar verbonden zijn is het niet solide.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Voor de bekabeling van de units overweeg ik een kanaal in de schijven.
Oranje op de tekening.
Ter hoogte van de unit kan dan een opening worden voorzien om de kabel ter plaatse uit het kanaal te laten komen.
Volgende kabelverbindingen zijn nodig:
- terminal naar input filter (100 cm 2 x 4 mm²)
- output filter naar reflex bas (100 cm 2 x 4 mm²)
- output filter naar gesloten bas (75 cm 2 x 4 mm²)
- output filter naar middentoner (50 cm 2 x 2,5 mm²)
- output filter naar tweeter (30 cm 2 x 1,5 mm²)
Terminal naar input filter moet van onderaan de kast naar bovenaan de kast. Dit bij voorkeur door de kastwand. We zouden hier een +- kabel kunnen leggen in 1 kanaal. Het kanaal hoeft niet afgesloten te worden.
Filter out naar reflex bas gaat van bovenaan de kast naar het onderste kompartiment. Ook hier zou ik het kanaal willen gebruiken. Dat kan dan het andere kanaal zijn. Dit kanaal moet dan met vulmiddel afgesloten worden.
Filter out naar gesloten bas kan rechtstreeks door de schijf tussen de baskamer en de bovenste volle schijf. Ik ben nog op zoek naar een eenvoudige, efficiente en keurige manier om dit uit te voeren. Iemand een idee?
Filter out naar middentoner kan eveneens door die gesloten bovenste schijf. Ook hier hoort een representatieve uitvoering.
Filter out naar tweeter kan rechtstreeks in hetzelfde kompartiment.
Als kabelkeuze had ik gedacht aan Spirit of Silver van Intertechnik. Die is doordacht en toch prijsgunstig.
http://www.intertechnik.de/index.html/J ... &suchwort=
of alternatief een gelijkaardige kabel van Ölbach
http://www.oehlbach.de/CMS/product-deta ... ummer=1021
Een andere mogelijkheid is om de kabel specifiek uit te zoeken voor de toegewezen toepassing.
- Voor de Terminal bijvoorbeeld een dikke full-range kabel.
- Voor de beide Bassen een kabel die geoptimaliseerd is voor lage tonen.
- Voor de middentoner een full-range kabel met dunnere sectie.
- Voor de tweeter een dunne soepele kabel die optimaal is voor hoge tonen.
Ed.
Oranje op de tekening.
Ter hoogte van de unit kan dan een opening worden voorzien om de kabel ter plaatse uit het kanaal te laten komen.
Volgende kabelverbindingen zijn nodig:
- terminal naar input filter (100 cm 2 x 4 mm²)
- output filter naar reflex bas (100 cm 2 x 4 mm²)
- output filter naar gesloten bas (75 cm 2 x 4 mm²)
- output filter naar middentoner (50 cm 2 x 2,5 mm²)
- output filter naar tweeter (30 cm 2 x 1,5 mm²)
Terminal naar input filter moet van onderaan de kast naar bovenaan de kast. Dit bij voorkeur door de kastwand. We zouden hier een +- kabel kunnen leggen in 1 kanaal. Het kanaal hoeft niet afgesloten te worden.
Filter out naar reflex bas gaat van bovenaan de kast naar het onderste kompartiment. Ook hier zou ik het kanaal willen gebruiken. Dat kan dan het andere kanaal zijn. Dit kanaal moet dan met vulmiddel afgesloten worden.
Filter out naar gesloten bas kan rechtstreeks door de schijf tussen de baskamer en de bovenste volle schijf. Ik ben nog op zoek naar een eenvoudige, efficiente en keurige manier om dit uit te voeren. Iemand een idee?
Filter out naar middentoner kan eveneens door die gesloten bovenste schijf. Ook hier hoort een representatieve uitvoering.
Filter out naar tweeter kan rechtstreeks in hetzelfde kompartiment.
Als kabelkeuze had ik gedacht aan Spirit of Silver van Intertechnik. Die is doordacht en toch prijsgunstig.
http://www.intertechnik.de/index.html/J ... &suchwort=
of alternatief een gelijkaardige kabel van Ölbach
http://www.oehlbach.de/CMS/product-deta ... ummer=1021
Een andere mogelijkheid is om de kabel specifiek uit te zoeken voor de toegewezen toepassing.
- Voor de Terminal bijvoorbeeld een dikke full-range kabel.
- Voor de beide Bassen een kabel die geoptimaliseerd is voor lage tonen.
- Voor de middentoner een full-range kabel met dunnere sectie.
- Voor de tweeter een dunne soepele kabel die optimaal is voor hoge tonen.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Voor de tweeter zou ik de frontplaat willen vervangen door een kleine metaalbeugel die de funktie van de frontplaat over kan nemen.
Deze beugel zou slechts zo hoog en zo breed zijn als de doorsnede van de magneet. Dat is voor de Scan Speak 7100 en 66000 zo'n 80 mm.
Hierdoor komt de tweeter dichter bij de middentoner te staan en is er een minder brede rand op het afstraal oppervlak.
Hieronder de freesbanen voor een dergelijke beugel. Dit is de tekening voor de achterzijde.
Het gele gedeelte is de eingenlijke beugel. Het bruine gedeelte is de verzinking waar de tweeter in komt te liggen, met de 3 herkenbare bevestigingspunten (typisch voor Scan Speak en Vifa).
De groene lijn is de centerbaan voor de 6 mm frees.
Ed.
Deze beugel zou slechts zo hoog en zo breed zijn als de doorsnede van de magneet. Dat is voor de Scan Speak 7100 en 66000 zo'n 80 mm.
Hierdoor komt de tweeter dichter bij de middentoner te staan en is er een minder brede rand op het afstraal oppervlak.
Hieronder de freesbanen voor een dergelijke beugel. Dit is de tekening voor de achterzijde.
Het gele gedeelte is de eingenlijke beugel. Het bruine gedeelte is de verzinking waar de tweeter in komt te liggen, met de 3 herkenbare bevestigingspunten (typisch voor Scan Speak en Vifa).
De groene lijn is de centerbaan voor de 6 mm frees.
Ed.
- Bijlagen
-
- tweeterbeugel zba.jpg (44.2 KiB) 3717 keer bekeken
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Bart,Aquilon schreef:even melden, de SS 710000 heeft 6 bevestigingspunten (en ik dacht de nieuwe 660000 ook)
bart
Misverstandje.
ik praat hier niet over de buitenste bevestigingsgaten.
Die hebben we namelijk niet meer nodig omdat de komplete beugel mee in de kast wordt geïntegreerd.
De drie gaten zijn die waarmee de magneet vasthangt aan de originele frontplaat. In ons ontwerp zullen die het montagepunt worden voor de tweeter.
Groeten,
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
De interne bedrading gaan we met Spirit of Silver van Intertechnik opbouwen.
Een 2 x 4 mm² gaat via de terminal onderaan de kast naar het filter dat zich boven bevindt. De kabel gaat door een gefreesd kanaal. In elke schijf is dus dit kanaal voorzien.
In een enkele schijf is ruimte gemaakt om 2 WBT stekkers op te nemen.
Om de stekkers er na de afwerking van de kast te kunnen inzetten moet er een metaal of kunststofplaatje worden voorzien aan de binnenzijde van de schijf, waartegen de monrtageschroef wordt gelijmd.
De tweede slauf in de schijf is bedoeld voor de onderste woofer.
Voor de bovenste woofer brengen we de kabel door de 2 tussenplaten achter de middentoner.
Ed.
Een 2 x 4 mm² gaat via de terminal onderaan de kast naar het filter dat zich boven bevindt. De kabel gaat door een gefreesd kanaal. In elke schijf is dus dit kanaal voorzien.
In een enkele schijf is ruimte gemaakt om 2 WBT stekkers op te nemen.
Om de stekkers er na de afwerking van de kast te kunnen inzetten moet er een metaal of kunststofplaatje worden voorzien aan de binnenzijde van de schijf, waartegen de monrtageschroef wordt gelijmd.
De tweede slauf in de schijf is bedoeld voor de onderste woofer.
Voor de bovenste woofer brengen we de kabel door de 2 tussenplaten achter de middentoner.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
in een project zoals dit Jan, is er geen ruimte voor half werk. Dit is een andere manier van speakerbouw.Wowly schreef:Een goede voorbereiding is het halve werk, zie je maar weer!
Als je zaken zoals kabels en terminal niet voorziet, kun je daar nadien niet meer mee verder.
Toch wel.Wowly schreef:Dat spirit of silver, is toch geen verzilverd koper hé, daar heb ik slechte ervaringen mee....
Jan
Wat zou daar slecht aan zijn?
4mm² kopergeleider waarvan de aders lichtjes vertint zijn.
Ik zie daar geen probleem mee.
Deze kabel gebruik ik al meer als 10 jaar en hij bevalt mij ontzettend. Ik heb in mijn geluidsstudio een totaal van 150 m rondom liggen voor surround speakers en subwoofers. Nog nooit iets negatief mee gemerkt.
Wellke slechte ervaring heb jij daar dan mee?
Ed.
Ik heb tot nu toe al het verzilverde koperdraad irritant in het hoog gevonden, goed te horen bij interlinks. Puer koper of zilverdraad klinkt veel prettiger.
Het is niet iets dat je inmiddelijk opvalt, maar naar verloop van tijd wordt het irritant. Als je er dan simpele koperkabel inzet klinkt het meteen weer prettig, net als met zilverdraad. Overigens kan ik bijna geen verschil horen tussen koper en zilverdraad, maar op de een of andere manier wel tussen koper of zilver en verzilverd draad.
Ik weet dat meerdere mensen hier last van hebben. Misschien heeft de spirit of silver hier geen last van (misschien zit er een betere/dikkere zilverlaag overheen)
Het mooiste was toen ik mijn van de hul multistranded (iets met 122 in de naamgeving geloof ik) verving door simpele koperdraad. Wat een oplichting. Alsof het verzilverde koper een soort van scherp randje gaf.
Jan
Het is niet iets dat je inmiddelijk opvalt, maar naar verloop van tijd wordt het irritant. Als je er dan simpele koperkabel inzet klinkt het meteen weer prettig, net als met zilverdraad. Overigens kan ik bijna geen verschil horen tussen koper en zilverdraad, maar op de een of andere manier wel tussen koper of zilver en verzilverd draad.
Ik weet dat meerdere mensen hier last van hebben. Misschien heeft de spirit of silver hier geen last van (misschien zit er een betere/dikkere zilverlaag overheen)
Het mooiste was toen ik mijn van de hul multistranded (iets met 122 in de naamgeving geloof ik) verving door simpele koperdraad. Wat een oplichting. Alsof het verzilverde koper een soort van scherp randje gaf.
Jan
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Hoi Ed,
Het zijn niet zozeer argumenten, als wel persoonlijke ervaringen. Zo te zien heb jij wél goede ervaringen met spirit of silver. Ik ken die kabel helemaal niet, de enige overeenkomst is dat hij verzilverd koper is, en met enkele verzilverde koperen kabels heb ik slechte ervaringen.
Anders gewoon testen, koperkabel heb je wel liggen toch ergens, sluit aan op een precies luidsprekertje en wissel met verzilver koper. Misschien dat je het hoort.?
Jan
Het zijn niet zozeer argumenten, als wel persoonlijke ervaringen. Zo te zien heb jij wél goede ervaringen met spirit of silver. Ik ken die kabel helemaal niet, de enige overeenkomst is dat hij verzilverd koper is, en met enkele verzilverde koperen kabels heb ik slechte ervaringen.
Anders gewoon testen, koperkabel heb je wel liggen toch ergens, sluit aan op een precies luidsprekertje en wissel met verzilver koper. Misschien dat je het hoort.?
Jan
Ed, wikkel bv een oude 1.4mm spoel af. Met deze diameter heb je nog op geen enkele wijze last van het skin-effect, zie deze post van Ruud13 http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9748#69748
En probeer het eerst uit op je bestaande situatie, zoals Wowly aangeeft. Persoonlijke ervaring is belangrijk, ook voor het vertrouwen op de lange termijn.
En probeer het eerst uit op je bestaande situatie, zoals Wowly aangeeft. Persoonlijke ervaring is belangrijk, ook voor het vertrouwen op de lange termijn.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 25 feb 2007, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
Als we zouden kunnen experimenteren met koper of zilver zou dat een mooi experiment kunnen zijn. Misschien kunnen we als test één van de A4's bekabelen met koper (of zilver) en dan vergelijken met de spirit of high silver?asterduc schreef:hmmm,
misschien moeten we er dan maar een paar meter gewone koperdraad insteken. Een 10 meter rolletje 2x4 of 2x6mm² bijvoorbeeld.
Nog iemand argumenten die spreken tegen die Spirit of high Silver?
Robert-Jan, aan jou de keuze kerel.
Alles wat in een gleuf van 14x5mm past kan gebruikt worden.
Ed.
Anders zie ik weinig reden om te veranderen. Zoals de Kwadrant nu bij jou klinkt vind ik het ook al erg mooi.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
ach weet je, ik geloof daar allemaal niet zo in.
Ik stel het volgende voor, Robert Jan.
Bij je volgende bezoek sluiten we gewoon een de 2 kwadrants afwisselend aan met:
- Spirit of high silver
- Massieve geleiders (ik heb hier wel wat spoelen liggen die we een langte korter kunnen maken
- Soepele koperleiding van minstens 2x2,5
Jij bepaald de CD en we beluisteren die eerst met mijn referentie koptelefoon HD600. We doen dan een blind-test op de speakers.
Eenzelfde test doen we nog met een mono A4, kwestie van meer details waar te geworden.
De klank die er voor jou bovenuit steekt bepaald de bedrading.
Ik verwacht daar persoonliojk geen overwinnaar maar hoop eigenlijk dat ik ongelijk heb.
Dinsdag avond?
Ed.
Ik stel het volgende voor, Robert Jan.
Bij je volgende bezoek sluiten we gewoon een de 2 kwadrants afwisselend aan met:
- Spirit of high silver
- Massieve geleiders (ik heb hier wel wat spoelen liggen die we een langte korter kunnen maken
- Soepele koperleiding van minstens 2x2,5
Jij bepaald de CD en we beluisteren die eerst met mijn referentie koptelefoon HD600. We doen dan een blind-test op de speakers.
Eenzelfde test doen we nog met een mono A4, kwestie van meer details waar te geworden.
De klank die er voor jou bovenuit steekt bepaald de bedrading.
Ik verwacht daar persoonliojk geen overwinnaar maar hoop eigenlijk dat ik ongelijk heb.
Dinsdag avond?
Ed.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
Afgesproken!asterduc schreef:ach weet je, ik geloof daar allemaal niet zo in.
Ik stel het volgende voor, Robert Jan.
Bij je volgende bezoek sluiten we gewoon een de 2 kwadrants afwisselend aan met:
- Spirit of high silver
- Massieve geleiders (ik heb hier wel wat spoelen liggen die we een langte korter kunnen maken
- Soepele koperleiding van minstens 2x2,5
Jij bepaald de CD en we beluisteren die eerst met mijn referentie koptelefoon HD600. We doen dan een blind-test op de speakers.
Eenzelfde test doen we nog met een mono A4, kwestie van meer details waar te geworden.
De klank die er voor jou bovenuit steekt bepaald de bedrading.
Ik verwacht daar persoonliojk geen overwinnaar maar hoop eigenlijk dat ik ongelijk heb.
Dinsdag avond?
Ed.
