Annastacia maar met een beetje Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef: ma 12 sep 2022, 21:40
OpaBert schreef: ma 12 sep 2022, 21:32
O:)
Ok Anne Dus die 1M hoeft er niet in
Dan zou ik het schema moeten veranderen
Die staat helemaal niet in het schema, enkel de 1k naar massa. Bij de gebruikte ingang zit wel de 1M en de 1k.
Anne
Weet niet wat ik moet antwoorden Bij mij staat dus een 1M in het schema maar die bedoel je niet!
Aan het stuurrooster zit een 1K en er tussen staat een 1M maar waar zit dat pokkeding op de print :think:
Maar het is verder niet belangrijk als hij het zonder ook doet :rock:
Maakt het leven weer simpler O:)
Nu alleen nog vinden waarom dat er 120 volt DC staat Was het nu bij een 240 en dat is door het DC weg aan te passen Draad tussen de - van de 2 elko,s
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

Op de print zijn er twee audio-in.
S.png
De ene die je niet gebruikt gaat aan massa, sluit je de 1M daar kort, hoeft die er ook niet in.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef: ma 12 sep 2022, 22:10
Op de print zijn er twee audio-in. S.png De ene die je niet gebruikt gaat aan massa, sluit je de 1M daar kort, hoeft die er ook niet in.
Anne
Ja ben ik 100% met je eens ik had dat ook gemeten , maar ik snap heel de print niet meer
We eh Anne gaf aan wat ik moest doen , ik heb toch al een blackout als ik een printje omdraai :lol: nu helemaal :D
Maar vind het ongelofelijk knap dat je dit zo oppakt Anne Respect :goeie: :goeie: :goedzo:
Ik ken heel veel mensen Maar niet 1 die kan wat jij doet :bakkie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Nu ik heb alles een voor een los gemaakt op de buisvoet 6SN7
De DC spanning van 128 volt o.i.d. Kwam via de B ++ 375 Volt op de Audio gnd
De Gele draad op de Fasedraaier print gaat naar de plus 6,3 Volt op pin 8 van de 6SN7 voorversterker
Vreemd ik zie dat op het schema pin 8 niet eens aangesloten is
Daar heb ik die plus 6,3 volt aan gesoldeerd
Verder moet ik de plaatjes van Anne er naast leggen wat ik nu verkeerd heb gedaan
Een jaar geleden en heeft zeker een halfjaar gespeeld
Nu eerst boterham eten
Achterkant fase draaier print
Achterkant fase draaier print
Bijlagen
Oude foto is overzichtelijker dan met alle draden los er om heen
Oude foto is overzichtelijker dan met alle draden los er om heen
Achterkant omgekeerd<br />Achterkant omgedraaid
Achterkant omgekeerd
Achterkant omgedraaid
Foto van Anne
Foto van Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ik heb eigenlijk niets aan die print hoeven te veranderen Anne
Ik heb een groot probleem ik kan niet spiegelen
Dat werkt niet bij mij Draadje los
Ik meet van de midden poot meerslagen potmetertje naar de 39 ohm weerstand 39 ohm ( instelpot metertje staat dan op miniaal ) tot 2000 ohm ( instel meer slagen potmeter maximaal )
Dus de verbinding zoals op de print getekend staat is weg ( dat was al eerder gedaan )
Ik had wel een draadbrug zitten (Zwart draadje Anne) die is Nu weg
Wel aan een uiteinde meerslagen potmeter een draad naar Gnd gedaan
Weet eigenlijk niet waar het voor dient :oops:
Het gele draadje gaan naar de 6,3 volt 6SN7
Ik heb aan deze print een Ontiegelijke hekel
Liefst gooi ik het in de vuilbak :x

Mocht je tijd en zin hebben ik heb 10 nieuwe Printen liggen van Florick
Maar ik weet niet of ze goed zijn om te gebruiken zonder draad bruggen en door slijpen print sporen
Ik heb al 1 dag lopen zoeken voor het schema
Kan het wel aan Florick vragen maar die bewaard het niet
Ik meestal wel Alleen na mn verhuizing ben ik alles kwijt :-s
Bijlagen
Oude situatie met draadbrug over
Oude situatie met draadbrug over
Nieuwe situatie
Nieuwe situatie
E7A97409-9AC9-4DDC-974D-A3E5C7EC0FEE.jpeg
5303C8FB-1049-41DE-B017-D5388CE9C98B.jpeg
4FE1F5FD-9808-49AA-8992-331EA8F98CE2.jpeg
6648BA3A-1CC6-41AE-93A1-24D0A046D6F2.jpeg
Denk dat dit het schema is Anne
Denk dat dit het schema is Anne
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 14 sep 2022, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

Dat is idd een andere print.Is voor gebruik van negatieve voeding voor stroombron (-6,3V).
Alleen de gloei van de ECC99 zit aan één kant aan de massa, komt dat overeen met rest in de versterker?
Het trimpotje staat er ook nog op, niet nodig.
Even de aansluitingen erin gezet en ook de boel recht en omgekeerd in spiegelbeeld.
Anne
Bijlagen
O-om.png
B-om.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef: wo 14 sep 2022, 14:04
Dat is idd een andere print.Is voor gebruik van negatieve voeding voor stroombron (-6,3V).
Alleen de gloei van de ECC99 zit aan één kant aan de massa, komt dat overeen met rest in de versterker?
Het trimpotje staat er ook nog op, niet nodig.
Even de aansluitingen erin gezet en ook de boel recht en omgekeerd in spiegelbeeld.
Anne
Anne is dit het schema ervan
Bijlagen
F916822D-3233-4E3F-8302-819818FDE707.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Dan ga ik die oude print er maar weer in plaatsen anders klopt er straks niks meer van
Ik heb in ieder geval weer wat documentatie en wat aantekeningen van jou erbij
Die nieuwe print past er gewoon in wat bevestiging betreft en de buisvoet kan ik niet met 100% zekerheid zeggen
Maar 2 mm verkeerd en dan past het niet
Dus dan maar de originele er in
Met dat trimmertje kan ik daar de stroom mee regelen of zo iets Anne ?
En nog bedankt :goeie:
Bijlagen
D5EB08E9-A69C-4E27-A22F-3ED575B92770.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef: wo 14 sep 2022, 14:07
Ah!buis schreef: wo 14 sep 2022, 14:04
Dat is idd een andere print.Is voor gebruik van negatieve voeding voor stroombron (-6,3V).
Alleen de gloei van de ECC99 zit aan één kant aan de massa, komt dat overeen met rest in de versterker?
Het trimpotje staat er ook nog op, niet nodig.
Even de aansluitingen erin gezet en ook de boel recht en omgekeerd in spiegelbeeld.
Anne
Anne is dit het schema ervan
Nee, dat is het niet :o
Het zit zo,
F6.jpg
En niet een weerstand kortsluiten maar de niet gebruikte ingang naar massa.
En dat potje weglaten, kan veel te grote stroom veroorzaken.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Lekker Kort :lol:
Ja die potmeter weerstand groter is meer stroom door de ECC99? ?
Nee in dat schema van die andere print staat hij over de 39 ohm.
In het schema van de versterker staat hij ook niet
Ja Rooster lekweerstand er in laten en er achter kortsluiten wat je niet gebruikt
Snap m
Trimpot eruit ! voorkomen beter dan genezen
Diode ik dacht dat ik die vergeten was en hem er ingezet
Maar die moet eruit minder is beter :goedzo:
Die geledraad gaat naar de - 6.3 Volt Gloeispanning 6SN7




Florick heeft die trimpot erin gezet om die stroom regelbaar te maken
Er zal ergens wel een discussie zijn geweest dat het beter is minder vervorming o.i.d.
Maar eruit dat ding


Ok Anne er is mij wat opgevallen
Bij deze versterker is de spanning B++ 375 Volt en de stroombron heeft een negatieve spanning van -6.3 Volt
Bij de PM Bill was de B++ 413 Volt en de negatieve spanning op de stroombron -12 Volt
Dat is nodig om de stroom op 15 mA te houden

De stroombron is in feite een Kathode weerstand vervanger :idea:
Alleen zit de kathode weerstand meestal aan DC gnd
Bij alle fasedraaiers met ECC99 hier
zit er die stroombron in om de stroom op 15 mA te houden.

Volgens mij is TD met een stroombron begonnen sinds hij een gesprek had gehad met DaloJan
Als ik mij dat goed herinner heeft hij dat ergens met bouw verslag van een Bill op geschreven
Maar hoe zou je dat nu met een kathode weerstand doen :?:

een negatieve spanning maken van 15 volt en met kathode weerstanden de stroom op 15 mA bepalen :?:
Of ook via de Gloeistroom wikkeling van de voortrap :?:
Werkt dat minder goed of waarom is dat :idea:
15 mA is toch niet zoveel ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef: wo 14 sep 2022, 18:19
Lekker Kort :lol:
Ja die potmeter weerstand groter is meer stroom door de ECC99? ?
Nu iets langer dan ? :sure:
Idd,weerstand kleiner = meer stroom.Maar je kunt 'm naar nul draaien, wat erg veel. Niet nodig dus laat maar weg.
Diode ik dacht dat ik die vergeten was en hem er ingezet
Maar die moet eruit minder is beter :goedzo:
Die diode zit helemaal niet op die laatste print :? .
Ok Anne er is mij wat opgevallen
Bij deze versterker is de spanning B++ 375 Volt en de stroombron heeft een negatieve spanning van -6.3 Volt
Bij de PM Bill was de B++ 413 Volt en de negatieve spanning op de stroombron -12 Volt
Dat is nodig om de stroom op 15 mA te houden
Die 6V is genoeg maar als er 12V beschikbaar is kan dat ook.
De stroombron is in feite een Kathode weerstand vervanger :idea:
Alleen zit de kathode weerstand meestal aan DC gnd
Bij alle fasedraaiers met ECC99 hier
zit er die stroombron in om de stroom op 15 mA te houden.
Maar hoe zou je dat nu met een kathode weerstand doen :?:
een negatieve spanning maken van 15 volt en met kathode weerstanden de stroom op 15 mA bepalen :?:
Of ook via de Gloeistroom wikkeling van de voortrap :?:
Werkt dat minder goed of waarom is dat :idea:
15 mA is toch niet zoveel ?
Voor een goeie balans van de fasedraaier moet de stroom aan beide kanten evenveel veranderen.Met een konstante stroom gaat er evenveel bij / af aan de twee kanten, de som blijft gelijk.
Als je daar een weerstand zet is de stroom afhankelijk van de kathodespanning en die verandert met het signaal, verandert de som van de twee stromen. Krijg je een onbalans. Wordt wel gedaan met een weerstand, maar dan moeten de twee anodeweerstanden verschillend om de boel weer recht te trekken, hoe kleiner de kathodeweerstand hoe groter het verschil.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ok Anne
Dankjewel voor de uitleg :goeie: :goeie:
begrepen met die stroombron zodat beide dezelfde stroom nu laten lopen
Dat wil dan toch wel weer een verschillende spanning op de kathode geven
Hm als je het dus met weerstanden doet moet je de balans met de Anode weerstanden maken
Dat geeft dan ook weer kans dat een helft eerder Flattopping heeft dan de ander
Kortom 2 torren geven een hoop voordelen
Mn neiging om die torren eruit te gooien is weer over :D
Misschien morgen alles weer inbouwen Maar beter eerst de Witkwast pakken
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OWC »

Potje kan wel, maar dan in serie met bias weerstandje. Waarbij bias weerstandje minimale waarde aangeeft.

Ik zou hier persoonlijk een 1.2V variant van de TL431 voor gebruiken.
Die kosten ook drie keer niks
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

OWC schreef: do 15 sep 2022, 14:50
Potje kan wel, maar dan in serie met bias weerstandje. Waarbij bias weerstandje minimale waarde aangeeft.

Ik zou hier persoonlijk een 1.2V variant van de TL431 voor gebruiken.
Die kosten ook drie keer niks
Ja inderdaad alleen dat past niet op die print Misschien aan de onderkant maar het is al zo,n puinhoop Bart
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OWC »

Waarom zijn trouwens die grid weerstanden zo laag?
Een KT88 mag volgens de datasheet minimaal 100kohm hebben.
Dan lijkt mij 39k wel een beetje overdreven?

Of is dit al eens besproken in dit inmiddels lange relaas? :lol:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door RobertD »

Die gridweerstanden zitten niet aan massa, maar aan een negatieve spanning. Daarom zijn ze relatief laag.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OWC »

RobertD schreef: do 15 sep 2022, 16:19
Die gridweerstanden zitten niet aan massa, maar aan een negatieve spanning. Daarom zijn ze relatief laag.
Dat klopt, volgens de datasheet mag 100kohm dan nog voor fixedbias
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door peterl »

Fijn dat je weer kan klussen Bert, en zonder gezeik van de buren, dat alleen moet een hoop rust opleveren en minder stress.
Veel plezier in je nieuwe woning.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: do 15 sep 2022, 20:46
Fijn dat je weer kan klussen Bert, en zonder gezeik van de buren, dat alleen moet een hoop rust opleveren en minder stress.
Veel plezier in je nieuwe woning.
Hou Peter ja inderdaad
Ik had tot een week geleden nog de onrust
Bij elk kraakje van het huis zat ik rechtope in bed
Dat is nu over Peter
Eugenlijk geen tijd om te hobbyen moet zoveel opknappen in dit huis
Er hebben in dit huis 3-5 andere bewoners in 1,5 jaar volgens de buren
In de dakkapel zitten kunstof kozijnen en kiep drraai ramen
In de sponning zat een kitlaag rondom en daar in gedrukt horren gaas
Met de regenbui had ik opeens een plas water op vensterbank en mn laminaat vloer
De regen in de kiepstand loopt het water van het raam in de sponning in de sponning zitten sleuven om dat water naar buiten te laten lopen
Daar zt ook kit in
Zo zit dit huis vol verrassingen welke ik moet opknappen
O.a een gat in de deur naar de trap Als de deur open staat zie je het niet maar doe je hem dicht :shock:
Een gat gehakt met een schroevendraaier in de zijkant van het keuken kastje
Daar moest een gas slang door van +/- 25 mm dan boor je een gat
Nee je hakt er een gat met schilvers van de toplaag eraf een paar cm rondom het gat binnen en buiten kant :shock:
Maar ik heb geen last van mn buren Maar het wordt een paleisje O:) O:)
Alleen gaat het niet in een week :D
Bijlagen
97038914-E282-4D0A-8F7E-D661C143E708.jpeg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door peterl »

als het van een huur vereniging is moet deze dan niet zorgen dat de woning waterdicht is?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: do 15 sep 2022, 22:18
als het van een huur vereniging is moet deze dan niet zorgen dat de woning waterdicht is?
Ik heb woningruil gedaan !!
Ik heb de woning geaccepteerd en dan zijn de gebreken op mijn bord
Ik heb wel nieuwe sloten en een badkamer deur gekregen
Maar ik zou graag verder over deze versterker willen kleppen met jullie
Bart heeft aangeboden een nieuwe print te ontwerpen waarin geen gerommel onderaan de print nodig is
39K weerstand aan stuurrooster en neg. spanning in dit geval vanuit de bias automaat
Ik denk gewoon gekopieerd van TD

Edit ik heb die grotere letter typ voor het onderwerp 39K weggehaald
Stond zo schreeuwerig, :wink:
Bijlagen
8BA35DBF-A9F0-423B-923C-632D7FE838B7.jpeg
194815B1-DF30-432D-9927-47BE00FD85AE.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ik had geen internet gister zomaar opeens , vanmorgen mn maat John opgebeld en die heeft na wat magie het weer werkend gekregen
Niks aan de versterker gedaan , kamertje bijna gewit , maar mn latex was op
Emmer erbij gekocht 25% meer gratis en een hernia Zit loodwit in natuurlijk dan roest het niet
Vanmiddag snipper ik :|
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door OpaBert »

Ik heb wat ziekte verlof opgenomen en dat zal nog wel ffkes duren
Mijn riool zat verstopt
Met al het werk in huis stond ik s,morgens om 10 uur al doornat ( kapotte thermostaat inwendig )
Luizweet , maakte ik er maar van , maar dat wordt veroorzaakt door mijn medicijnen gebruik Oxycodon en dat ik daar mee probeer te stoppen
Als bijwerking veroorzaken die medicijnen dat je rioolpijp het vocht eruit drukt
Omdat te compenseren gebruik ik daarbij macrogol 13.8 gram
Verder me daar niet druk over gemaakt en door gegaan en s,avonds lekker douchen
Na dat ik bijna een week niet naar de pot geweest, kreeg ik telefoon uit darmstad
Maar verkeerd verbonden maar bleef maar telefoontjes en als ik opnam werd er weer opgelegd :think:
Een beetje meer van die macrogol gebruikt
Afijn het werd een marteling met bloed erbij als gevolg zal de dingen die ik gedaan heb om mijn riool te ledigen besparen
Daarna de Huisarts gebeld en moest maar 2-3 zakjes van 13.8 gram verdeeld over de dag gebruiken
Dat werkt heel erg goed dus maar op 2 zakjes verdeeld over de dag , wat een luxe is dat
Piststop zo binnen een minuut :mrgreen:
Maar heel m’n ribbenkast doet pijn als ik diep aanhaal
Beperk m’n hobby tot lezen , schuren witten en verven maar uitgesteld tot ik weer kan lachen zonder Auw
Verder maar weer 1 tablet minder van die Oxycodon .nu 7 i.p.v. 9
Grt
OpaBert
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door RobertD »

Het zit je niet mee Bert. Rustig aan dan breekt het lijntje niet. Beterschap!
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Annastacia maar met een beetje Bill

Bericht door douwebakker »

Nou Bert, ik schrik hier behoorlijk van. Wat een nare berichten.
Doe het vooral maar rustig aan en hou jezelf goed in de gaten.
Heel veel beterschap.
Douwe
Plaats reactie