3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Welke combinatie van weerstand en condensator geeft volgens jouw inschatting de beste balans? Nu met de 15 ohm en 1.5uF lijkt er wat weinig hoog in te zitten.

EDIT: ik heb nu een tussenweg gemaakt, 11 ohm (2x22 ohm parallel) samen met 2uF (1.5uF met parallel een 0.47uF) morgen eens luisteren.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Dat lijkt me een prima tussenweg. Ik heb er nog wat verder aan zitten slijpen, als je naar dat hoogniveau toe wil en het filter verder optimaliseert voor een vlakke gemiddelde power respons.
nog wat tuning.png
Daarbij is de condensator van 9uF verhoogd tot een standaardwaarde van 10uF en de 8.2ohm in serie met de 0.56mH spoel verlaagd naar 5.6ohm. Deze weerstand bepaalt het niveau rond 2300Hz, hoe kleiner de weerstand hoe hoger dit niveau. Het resultaat in afstraalgedrag zie je hieronder, waarbij de grafieken expres uit elkaar getrokken zijn. De groen blauwe lijn die ik rond 100dB heb gelegd is het gemiddelde.
dispersion_9.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Is die 10uF puur uit praktisch oogpunt gekozen of verwacht je klankmatig nog verschil met 9uF?

(er zit nu 2.2+6.8 in)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Met de 10uF krijg je net wat hoger niveau rond 2.3Hz en ook betere faseaansluiting in dat gebied. Het bepaalt mede de helderheid. Je kunt het natuurlijk ook gewoon op gehoor uitproberen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Die 10uF waarde bevalt me wel, zelfs al zonder te luisteren, dan kan ik namelijk mijn Mundorf 10uF Silver/Gold condensatoren gebruiken... :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Het eerste filter is al weer omgebouwd nu met o.a. de 10uF Mundorf Silver/Gold. De vrij gekomen 6.8uF Mundorf Supreme staat nu nog extra erbij om precies 120uF te maken.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0726[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

En filter nummer 2 is nu ook omgebouwd, nog even luisteren of er geluid uitkomt en morgen dan eens serieus luisteren.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Het staat nu weliswaar zeer zacht te spelen, maar wat ik nu hoor is niet verkeerd! O:)

Als ik het goed begrijp is het grote verschil met de voorgaande filters dat het niveau boven de circa 400Hz iets van 2dB luider speelt.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Klopt, en boven 1000Hz de meest evenwichtige power respons tot nu toe. Je kunt eventueel de weerstand van 5.6ohm weer verhogen naar 6.8ohm, maar dat is echt iets wat je op gehoor moet doen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Dit nieuwe filter doet het erg goed, het is intressant om te zien dat slechts een paar dB extra in een bepaald gebied een grote invloed kan hebben op de klank.

Wellicht dat dit deels verklaard dat soms verschil hoorbaar is met bijv. een andere spoel, mits afwijkende Rdc kan dit best eens een dB extra geven bijvoorbeeld.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Zojuist nog een paar componenten vervangen:

De 1.0mH Tritec spoelen vervangen door Mundorf foliespoelen 1.0mH (wel wat roestige aansluitdraden, maar de gemeten waardes zijn keurig 1.03mH voor beide spoelen)

Het samenstel 1.5uF + 0.47uF vervangen door een 2.2uF Mundorf Silver/Gold/Oil (het kleine verschil van 0.2uF geeft in de simulatie slechts zeer kleine verschillen)

Belangrijkste reden voor deze aanpassing, ik heb liever een foliespoel dan een Tritec, en Mundorf Silver/Gold/Oil klinkt erg fraai. Alles zwaar subjectief dus, maar dat is ook een deel van de hobby, althans voor mij. Bij Tony zal ik nog een set waxcoils 1.0mH 14AWG gaan bestellen.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0727[1].JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Alles zwaar subjectief dus, maar dat is ook een deel van de hobby, althans voor mij.
Subjectief of niet, er zijn grenzen. Waarom leg je een condensator van 10nF over de 10uF heen? Die begint pas boven 800kHz wat door te laten en ik schat op zo'n 5MHz gaat ie een zuigkring vormen met het verbindingsdraadje. Zo'n 10nF kan nuttig zijn, bijvoorbeeld voor het stabiel houden van een elektronisch circuit op de voedingspinnen, of als filtercondensator in een actief filter waar de impedanties duizend maal zo hoog zijn. Maar wat zo'n ding in een luidsprekerfilter moet ontgaat me volkomen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
Waarom leg je een condensator van 10nF over de 10uF heen?
Enne, is dat een keramische C????
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Het zijn gelukkig wel MKP's. Ja, ik weet dat Tony Gee niet kan leven zonder die dingen, maar dat betekent niet dat we dat met zijn allen moeten gaan na-apen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Die dure condensator van 10uF heb ik overgezet uit mijn Accuton kastjes, die Vishay bypass condensator van 0.01uF zat er al op gesoldeerd, in het kader van baad het niet, schaad het niet heb ik die laten zitten. Bij de 2.2uF zie je dan ook weer geen Vishay zitten.

De blauwe Vishay bypass condensators geven volgens Tony Gee trouwens wel een mogelijke kleine verbetering. Als je ze ook eens wilt proberen, ik heb er nog wel wat voor je liggen :mrgreen:

(In mijn accuton set zaten ze ook trouwens ook parallel aan alle serie condensators)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Ik heb Tony zeer hoog zitten, maar op dit vlak vind ik dat hij met totale onzin bezig is.

Je kan ook damschijven op je speakers lijmen, baat het niet dan schaad het niet. Tenminste, als je het er leuk uit vind zien. Heb je al gedacht aan het lakken van al je filteronderdelen met C 37?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Haha, niet te serieus op ingaan a.u.b. !!!

Ik had gewoon zin om nog wat te prutsen, de TV staat op Lord of the Rings dus muziek luisteren zit er toch niet meer in vandaag. Dus filter nog maar wat verder gefreakt.

Het filter bevat nu in ieder geval zéér fraaie in serie staande componenten voor zowel de AMT (Mundorf Silver/Gold) en de C-Quenze (foliespoelen) als ik nu nog ontvreden ben over het geluid kan het in ieder geval niet aan de kwaliteit van de componenten liggen.

Nu gaat Jeroen natuurlijk tegenwerpen dat ik die energie beter kan steken in het verder versterken van de kast :D

(dat wil ik ook wel, maar ik zie nog geen voor de hand liggende maatregelen die verder echt effectief zouden zijn)

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op za 09 jun 2012, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door hannesie »

Dan hou ik het maar op badkamertegeltjes op de binnen/buitenzijde van de kast. :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Haha, niet te serieus op ingaan a.u.b. !!!
Ja, ik meen dat serieus hoor, lakken met C 37 helpt echt!!!
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Leobus »

Hallo Walt,

Je kunt de binnenkanten van de kast met gewapende epoxy bekleden. Een paar laagjes en de boel wordt veel stijver. Met die wapening doorgetrokken om de hoeken maak je ook de vebindingen steviger. Zo komt je baffle muurvast aan de rest van de kast te zitten. Hetzelfde kan je doen met de bracings. Even de wapening om het hoekje trekken en vastlijmen. Op die manier kan je kast wel een stootje hebben. :mrgreen: Het is wel een geklieder door de openingen van de units heen, maar het kan wel. (zoals een gyneacoloog de gang wit; door de brievenbus :lol: )
Pas wel op met epoxy; je kunt er allergisch voor worden (of al meteen zijn)

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Pjotr »

Leobus schreef:
Hallo Walt,

Je kunt de binnenkanten van de kast met gewapende epoxy bekleden.
Als pacifist kan ik het daar niet mee eens zijn :mrgreen:
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Leobus »

Pjotr schreef:
Leobus schreef:
Hallo Walt,

Je kunt de binnenkanten van de kast met gewapende epoxy bekleden.
Als pacifist kan ik het daar niet mee eens zijn :mrgreen:
Mee eens hoor. Maar alle (be)wapening muurvast IN een kast lijkt mij een mooie oplossing voor een hoop ellende.

Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Pjotr »

Leobus schreef:
Mee eens hoor. Maar alle (be)wapening muurvast IN een kast lijkt mij een mooie oplossing voor een hoop ellende.

Leobus
Het heeft alleen nut als je de binnenkant EN de buitenkant doet, anders is het half werk. Iets met buigmoment weet je wel, zo'n kastwand buigt zowel naar binnen als naar buiten.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Leobus »

Weet ik.
Maar ik denk dat Walt die mooie glimmende buitenkanten niet wil bekleden met wat dan ook. Daarom had ik het ook over meerdere lagen. Je zou er zelfs nog een laagje van iets anders tussen kunnen doen. Kurk bijvoorbeeld.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Pjotr »

En dat allemaal door de brievenbus? :lol:

Zonder gekheid, op zich heb je een goed punt en zou het beslist bombestendige kasten opleveren maar voor Walt net een mijl te ver denk ik.

Misschien iets voor jouw volgende speakers?
Gesloten