3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Welke combinatie van weerstand en condensator geeft volgens jouw inschatting de beste balans? Nu met de 15 ohm en 1.5uF lijkt er wat weinig hoog in te zitten.
EDIT: ik heb nu een tussenweg gemaakt, 11 ohm (2x22 ohm parallel) samen met 2uF (1.5uF met parallel een 0.47uF) morgen eens luisteren.
Groetjes Walter
Welke combinatie van weerstand en condensator geeft volgens jouw inschatting de beste balans? Nu met de 15 ohm en 1.5uF lijkt er wat weinig hoog in te zitten.
EDIT: ik heb nu een tussenweg gemaakt, 11 ohm (2x22 ohm parallel) samen met 2uF (1.5uF met parallel een 0.47uF) morgen eens luisteren.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dat lijkt me een prima tussenweg. Ik heb er nog wat verder aan zitten slijpen, als je naar dat hoogniveau toe wil en het filter verder optimaliseert voor een vlakke gemiddelde power respons.
Daarbij is de condensator van 9uF verhoogd tot een standaardwaarde van 10uF en de 8.2ohm in serie met de 0.56mH spoel verlaagd naar 5.6ohm. Deze weerstand bepaalt het niveau rond 2300Hz, hoe kleiner de weerstand hoe hoger dit niveau. Het resultaat in afstraalgedrag zie je hieronder, waarbij de grafieken expres uit elkaar getrokken zijn. De groen blauwe lijn die ik rond 100dB heb gelegd is het gemiddelde.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Is die 10uF puur uit praktisch oogpunt gekozen of verwacht je klankmatig nog verschil met 9uF?
(er zit nu 2.2+6.8 in)
Groetjes Walter
Is die 10uF puur uit praktisch oogpunt gekozen of verwacht je klankmatig nog verschil met 9uF?
(er zit nu 2.2+6.8 in)
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Met de 10uF krijg je net wat hoger niveau rond 2.3Hz en ook betere faseaansluiting in dat gebied. Het bepaalt mede de helderheid. Je kunt het natuurlijk ook gewoon op gehoor uitproberen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Die 10uF waarde bevalt me wel, zelfs al zonder te luisteren, dan kan ik namelijk mijn Mundorf 10uF Silver/Gold condensatoren gebruiken...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het eerste filter is al weer omgebouwd nu met o.a. de 10uF Mundorf Silver/Gold. De vrij gekomen 6.8uF Mundorf Supreme staat nu nog extra erbij om precies 120uF te maken.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
En filter nummer 2 is nu ook omgebouwd, nog even luisteren of er geluid uitkomt en morgen dan eens serieus luisteren.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het staat nu weliswaar zeer zacht te spelen, maar wat ik nu hoor is niet verkeerd! 
Als ik het goed begrijp is het grote verschil met de voorgaande filters dat het niveau boven de circa 400Hz iets van 2dB luider speelt.
Groetjes Walter
Als ik het goed begrijp is het grote verschil met de voorgaande filters dat het niveau boven de circa 400Hz iets van 2dB luider speelt.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Klopt, en boven 1000Hz de meest evenwichtige power respons tot nu toe. Je kunt eventueel de weerstand van 5.6ohm weer verhogen naar 6.8ohm, maar dat is echt iets wat je op gehoor moet doen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Dit nieuwe filter doet het erg goed, het is intressant om te zien dat slechts een paar dB extra in een bepaald gebied een grote invloed kan hebben op de klank.
Wellicht dat dit deels verklaard dat soms verschil hoorbaar is met bijv. een andere spoel, mits afwijkende Rdc kan dit best eens een dB extra geven bijvoorbeeld.
Groetjes Walter
Dit nieuwe filter doet het erg goed, het is intressant om te zien dat slechts een paar dB extra in een bepaald gebied een grote invloed kan hebben op de klank.
Wellicht dat dit deels verklaard dat soms verschil hoorbaar is met bijv. een andere spoel, mits afwijkende Rdc kan dit best eens een dB extra geven bijvoorbeeld.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Zojuist nog een paar componenten vervangen:
De 1.0mH Tritec spoelen vervangen door Mundorf foliespoelen 1.0mH (wel wat roestige aansluitdraden, maar de gemeten waardes zijn keurig 1.03mH voor beide spoelen)
Het samenstel 1.5uF + 0.47uF vervangen door een 2.2uF Mundorf Silver/Gold/Oil (het kleine verschil van 0.2uF geeft in de simulatie slechts zeer kleine verschillen)
Belangrijkste reden voor deze aanpassing, ik heb liever een foliespoel dan een Tritec, en Mundorf Silver/Gold/Oil klinkt erg fraai. Alles zwaar subjectief dus, maar dat is ook een deel van de hobby, althans voor mij. Bij Tony zal ik nog een set waxcoils 1.0mH 14AWG gaan bestellen.
Groetjes Walter
De 1.0mH Tritec spoelen vervangen door Mundorf foliespoelen 1.0mH (wel wat roestige aansluitdraden, maar de gemeten waardes zijn keurig 1.03mH voor beide spoelen)
Het samenstel 1.5uF + 0.47uF vervangen door een 2.2uF Mundorf Silver/Gold/Oil (het kleine verschil van 0.2uF geeft in de simulatie slechts zeer kleine verschillen)
Belangrijkste reden voor deze aanpassing, ik heb liever een foliespoel dan een Tritec, en Mundorf Silver/Gold/Oil klinkt erg fraai. Alles zwaar subjectief dus, maar dat is ook een deel van de hobby, althans voor mij. Bij Tony zal ik nog een set waxcoils 1.0mH 14AWG gaan bestellen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Subjectief of niet, er zijn grenzen. Waarom leg je een condensator van 10nF over de 10uF heen? Die begint pas boven 800kHz wat door te laten en ik schat op zo'n 5MHz gaat ie een zuigkring vormen met het verbindingsdraadje. Zo'n 10nF kan nuttig zijn, bijvoorbeeld voor het stabiel houden van een elektronisch circuit op de voedingspinnen, of als filtercondensator in een actief filter waar de impedanties duizend maal zo hoog zijn. Maar wat zo'n ding in een luidsprekerfilter moet ontgaat me volkomen.Walt schreef:Alles zwaar subjectief dus, maar dat is ook een deel van de hobby, althans voor mij.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Enne, is dat een keramische C????jeroen_d schreef:Waarom leg je een condensator van 10nF over de 10uF heen?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het zijn gelukkig wel MKP's. Ja, ik weet dat Tony Gee niet kan leven zonder die dingen, maar dat betekent niet dat we dat met zijn allen moeten gaan na-apen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Die dure condensator van 10uF heb ik overgezet uit mijn Accuton kastjes, die Vishay bypass condensator van 0.01uF zat er al op gesoldeerd, in het kader van baad het niet, schaad het niet heb ik die laten zitten. Bij de 2.2uF zie je dan ook weer geen Vishay zitten.
De blauwe Vishay bypass condensators geven volgens Tony Gee trouwens wel een mogelijke kleine verbetering. Als je ze ook eens wilt proberen, ik heb er nog wel wat voor je liggen
(In mijn accuton set zaten ze ook trouwens ook parallel aan alle serie condensators)
Groetjes Walter
Die dure condensator van 10uF heb ik overgezet uit mijn Accuton kastjes, die Vishay bypass condensator van 0.01uF zat er al op gesoldeerd, in het kader van baad het niet, schaad het niet heb ik die laten zitten. Bij de 2.2uF zie je dan ook weer geen Vishay zitten.
De blauwe Vishay bypass condensators geven volgens Tony Gee trouwens wel een mogelijke kleine verbetering. Als je ze ook eens wilt proberen, ik heb er nog wel wat voor je liggen
(In mijn accuton set zaten ze ook trouwens ook parallel aan alle serie condensators)
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik heb Tony zeer hoog zitten, maar op dit vlak vind ik dat hij met totale onzin bezig is.
Je kan ook damschijven op je speakers lijmen, baat het niet dan schaad het niet. Tenminste, als je het er leuk uit vind zien. Heb je al gedacht aan het lakken van al je filteronderdelen met C 37?
Je kan ook damschijven op je speakers lijmen, baat het niet dan schaad het niet. Tenminste, als je het er leuk uit vind zien. Heb je al gedacht aan het lakken van al je filteronderdelen met C 37?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Haha, niet te serieus op ingaan a.u.b. !!!
Ik had gewoon zin om nog wat te prutsen, de TV staat op Lord of the Rings dus muziek luisteren zit er toch niet meer in vandaag. Dus filter nog maar wat verder gefreakt.
Het filter bevat nu in ieder geval zéér fraaie in serie staande componenten voor zowel de AMT (Mundorf Silver/Gold) en de C-Quenze (foliespoelen) als ik nu nog ontvreden ben over het geluid kan het in ieder geval niet aan de kwaliteit van de componenten liggen.
Nu gaat Jeroen natuurlijk tegenwerpen dat ik die energie beter kan steken in het verder versterken van de kast
(dat wil ik ook wel, maar ik zie nog geen voor de hand liggende maatregelen die verder echt effectief zouden zijn)
Groetjes Walter
Ik had gewoon zin om nog wat te prutsen, de TV staat op Lord of the Rings dus muziek luisteren zit er toch niet meer in vandaag. Dus filter nog maar wat verder gefreakt.
Het filter bevat nu in ieder geval zéér fraaie in serie staande componenten voor zowel de AMT (Mundorf Silver/Gold) en de C-Quenze (foliespoelen) als ik nu nog ontvreden ben over het geluid kan het in ieder geval niet aan de kwaliteit van de componenten liggen.
Nu gaat Jeroen natuurlijk tegenwerpen dat ik die energie beter kan steken in het verder versterken van de kast
(dat wil ik ook wel, maar ik zie nog geen voor de hand liggende maatregelen die verder echt effectief zouden zijn)
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op za 09 jun 2012, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dan hou ik het maar op badkamertegeltjes op de binnen/buitenzijde van de kast. 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ja, ik meen dat serieus hoor, lakken met C 37 helpt echt!!!Walt schreef:Haha, niet te serieus op ingaan a.u.b. !!!
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Walt,
Je kunt de binnenkanten van de kast met gewapende epoxy bekleden. Een paar laagjes en de boel wordt veel stijver. Met die wapening doorgetrokken om de hoeken maak je ook de vebindingen steviger. Zo komt je baffle muurvast aan de rest van de kast te zitten. Hetzelfde kan je doen met de bracings. Even de wapening om het hoekje trekken en vastlijmen. Op die manier kan je kast wel een stootje hebben.
Het is wel een geklieder door de openingen van de units heen, maar het kan wel. (zoals een gyneacoloog de gang wit; door de brievenbus
)
Pas wel op met epoxy; je kunt er allergisch voor worden (of al meteen zijn)
Groet,
Leobus
Je kunt de binnenkanten van de kast met gewapende epoxy bekleden. Een paar laagjes en de boel wordt veel stijver. Met die wapening doorgetrokken om de hoeken maak je ook de vebindingen steviger. Zo komt je baffle muurvast aan de rest van de kast te zitten. Hetzelfde kan je doen met de bracings. Even de wapening om het hoekje trekken en vastlijmen. Op die manier kan je kast wel een stootje hebben.
Pas wel op met epoxy; je kunt er allergisch voor worden (of al meteen zijn)
Groet,
Leobus
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Als pacifist kan ik het daar niet mee eens zijnLeobus schreef:Hallo Walt,
Je kunt de binnenkanten van de kast met gewapende epoxy bekleden.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Mee eens hoor. Maar alle (be)wapening muurvast IN een kast lijkt mij een mooie oplossing voor een hoop ellende.Pjotr schreef:Als pacifist kan ik het daar niet mee eens zijnLeobus schreef:Hallo Walt,
Je kunt de binnenkanten van de kast met gewapende epoxy bekleden.
Leobus
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het heeft alleen nut als je de binnenkant EN de buitenkant doet, anders is het half werk. Iets met buigmoment weet je wel, zo'n kastwand buigt zowel naar binnen als naar buiten.Leobus schreef:Mee eens hoor. Maar alle (be)wapening muurvast IN een kast lijkt mij een mooie oplossing voor een hoop ellende.
Leobus
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Weet ik.
Maar ik denk dat Walt die mooie glimmende buitenkanten niet wil bekleden met wat dan ook. Daarom had ik het ook over meerdere lagen. Je zou er zelfs nog een laagje van iets anders tussen kunnen doen. Kurk bijvoorbeeld.
Groet,
Leobus
Maar ik denk dat Walt die mooie glimmende buitenkanten niet wil bekleden met wat dan ook. Daarom had ik het ook over meerdere lagen. Je zou er zelfs nog een laagje van iets anders tussen kunnen doen. Kurk bijvoorbeeld.
Groet,
Leobus
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
En dat allemaal door de brievenbus?
Zonder gekheid, op zich heb je een goed punt en zou het beslist bombestendige kasten opleveren maar voor Walt net een mijl te ver denk ik.
Misschien iets voor jouw volgende speakers?
Zonder gekheid, op zich heb je een goed punt en zou het beslist bombestendige kasten opleveren maar voor Walt net een mijl te ver denk ik.
Misschien iets voor jouw volgende speakers?
