project: termino
Moderator: Beheerdersteam
Re: project: termino
Heeft die tweeter niet een bepaald luchtvolume achter zich nodig om optimaal te presteren of is groter in dit geval altijd beter?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
geen uitleg?
dan maar even melden dat ik de osmo ook binnen heb.
ik mis nu nog:
-een voet
-twaron
-schroeven voor de tweeter(zijn wel besteld)
dus het gaat prima zo!
dan maar even melden dat ik de osmo ook binnen heb.
ik mis nu nog:
-een voet
-twaron
-schroeven voor de tweeter(zijn wel besteld)
dus het gaat prima zo!
De Mundorf heeft een behuizing achter zich. Daar stuur je evenveel akoestische energie in als je aan de voorzijde de kamer in gooit. Het liefst wil je dat het geluid dat de behuizing in gaat verdwijnt in een soort zwart gat. Met een flinke hoeveelheid dempingsmateriaal kun je dan bewerkstelligen.
Een dipool functioneert natuurlijk heel anders. Dat kun je niet op deze manier vergelijken.
Een dipool functioneert natuurlijk heel anders. Dat kun je niet op deze manier vergelijken.
ik las trouwens dat je de mundorfs ook zonder faceplate en backup kunt bestelllen voor een fractie van de prijs........
waarom jeroen dan liever zonder backup wil werken zal ie z`n redenen wel voor hebben.
dat ga ik nu ook doen,dus er zal geen verschil zijn dan.Het liefst wil je dat het geluid dat de behuizing in gaat verdwijnt in een soort zwart gat. Met een flinke hoeveelheid dempingsmateriaal kun je dan bewerkstelligen.
waarom jeroen dan liever zonder backup wil werken zal ie z`n redenen wel voor hebben.
http://www.eltim.eu/index.php?item=&act ... 62&lang=NL
hier zie je dat je 3 soorten twaron hebt.......
maar welke zou ik voor het laaggedeelte gaan gebruiken en hoeveel?
Misschien wel om die reden? Het nadeel is wel dat de afstemming dan wat overdempt wordt. Van de andere kant heeft de tweeter meer dan voldoende rendement, dus daar is vast wel een mouw aan te passen.dre schreef:dat ga ik nu ook doen,dus er zal geen verschil zijn dan.
Inderdaad, zoveel mogelijk zwart gat maken. Dat gaat beter met een diepe behuizing, gevuld met Twaron. Mocht het rendement er teveel onder leiden (dat van de woofers is leidend natuurlijk en beperkt daarmee ook het totale rendement) dan zetten we de kap er weer op.
Misschien lichtelijk offtopic (waarvoor excuses), maar zou het bij een NEO3 nuttig zijn om er een apart behuizinkje voor te maken, de tweeter er als dipool in te stoppen en het kastje vol te stoppen met angelhair of iets dergelijks?
Laatst gewijzigd door Koen K op zo 06 mar 2011, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou niet die strengen gebruiken. Dat elves hair ziet er gunstig uit qua prijs. Lijkt me prima voor de laagbehuizing. Wellicht dat je in het bovenste gedeelte het duurdere Angel hair kunt gebruiken of anders een vulling met open cell schuim zoals Pritex. Zoals eerder gezegd, maak de achterkant demontabel zodat we kunnen testen.dre schreef:http://www.eltim.eu/index.php?item=&act ... 62&lang=NL
de backup is er af en die kan er niet meer op.........
hij was even groot als de faceplate,dus ik heb `m op de faceplate dikte laten frezen.
maar er is altijd wel een extra wandje n de kast te plaatsen,dus daar maak ik me geen zorgen om.
op de datasheat van de tweeter staat:
hij was even groot als de faceplate,dus ik heb `m op de faceplate dikte laten frezen.
maar er is altijd wel een extra wandje n de kast te plaatsen,dus daar maak ik me geen zorgen om.
op de datasheat van de tweeter staat:
RECOMMENDED ENCLOSURE VOLUME 150 cm³
Hmm... Ze raden dus eigenlijk al af om hun eigen behuizinkje te gebruiken...
Het lijkt mij dat deze behuizing inderdaad 150cm3 is, ik snap jullie niet?
ik verwacht in de lagere regionen wat minder demping en daardoor wat lagere inzetbaarheid.........
Zie hem even als een woofer in een gesloten kast. Als de kast erg groot is dan heb je weinig laag rond de resonantiefrequentie. Dat betekent minder output bij 1000Hz en iets minder bij 2000Hz. Waarschijnlijk geen probleem. Ook is de tweeter minder beschermd tegen grote uitslagen, dat wordt dan uitsluitend opgevangen met het filter maar dat is ook geen probleem. Voordeel van een grote behuizing is dat je geen backwave hebt die op het membraan drukt. De tweeter kan volledig vrij bewegen.
aangezien we `m toch niet al te laag gaan inzetten lijkt het meer een voordeel als een nadeel.
ik moest het even weten want nu kan ik nog makkelijk een aanpassing doen,als de baffles er op zitten wordt dat veel lastiger.
ik moest het even weten want nu kan ik nog makkelijk een aanpassing doen,als de baffles er op zitten wordt dat veel lastiger.
jouw mid loopt nog veel verder door,dus dat lijkt me nog minder aan de orde.....
wel mag jij het eerder gaan ondervinden als ik het zo bekijk!
wel mag jij het eerder gaan ondervinden als ik het zo bekijk!
Je bent ook zo verdomd langzaam man!
Nou, met eerste-orde filtering krijgt een tweeter natuurlijk alsnog behoorlijk op z'n flikker...
Nou, met eerste-orde filtering krijgt een tweeter natuurlijk alsnog behoorlijk op z'n flikker...
vandaag nog even wat in de grondlak gezet en de plaat voor de achterzijde afgemaakt.
ook nog even wat in elkaar gezet om een indruk te krijgen..........
tevens zijn eindelijk de maten van de voet nu goed in verhouding!
ook nog even wat in elkaar gezet om een indruk te krijgen..........
tevens zijn eindelijk de maten van de voet nu goed in verhouding!