3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Niet super mooi wel functioneel: ik heb als test m.b.v. Tesa kleefhaken 3 stuks Akotherm panelen aan het plafond gehangen, boven en voor de luisterplek, totaal 180 x 100cm aan oppervlak:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ideaal spul trouwens van Tesa, bijv. deze plafondhaken, maar ook hun wandhaken, zeer betrouwbare kleefkracht, en zonder enige schade aan het oppervlak weer te verwijderen. Een volwaardig of beter alternatief voor boren, pluggen etc.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Maar werkt het ook?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik heb gisteren kort geluisterd en hoorde niet direct een opvallend verschil, anderzijds geen idee in welke hoek ik verschil zou moeten verwachten, dus meer luisteren de komende weken.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
In mijn ruimte scheelde het erg veel galm.
Ik vond ook dat er meer rust in het beeld kwam.
Ik vond ook dat er meer rust in het beeld kwam.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Bij het vloerkleed hoor je gelijk een mega verschil als je die weghaalt, de vloerreflectie is overduidelijk aanwezig, de plafond reflectie is blijkbaar minder spannend, de tweeter zit relatief laag in de speaker, dus dichter bij de vloer dan bij het plafond, misschien geeft dat het verschil. Ik laat het sowieso een tijdje zo hangen, was best een werkje om het op te hangen, ik had eerst de tesa haken op een breedte van 1m gezet, geen rekening mee gehouden dat de panelen dan flink doorbuigen, dus alles opnieuw opgehangen met ongeveer 55cm tussen de haken.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Je hebt een open baffle, waarvan het bijzondere is dat het geluid dat achter vrijkomt via reflecties bijdraagt aan de ervaring van het directe geluid. Nu ben je een deel van de reflecties juist aan het afdempen. Linkwitz, die in een kamer met veel glas draaide, raadde voldoende reflecties aan voor een live-ervaring. Een diffuser aan het plafond lijkt mij daarom het proberen waard.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik heb expres niet veel demping achter de speakers, om het fantoombeeld in stand te houden. Net geluisterd op een hoger volume niveau, ik hoor nog steeds maar weinig verschil, misschien iets meer rust in drukke passages maar marginaal dan. Maar ik ben alweer gewend aan de looks dus laat het lekker even hangen zo.
Speakers ook weer wat toe-in gegeven, dit blijft voor mij een lastig verhaal, de ene keer vind ik dit beter klinken, soms juist weer met de speakers recht naar voren. Meer ingedraaid geeft wel simpelweg meer tophoog, dat is zeker een voordeel.
Groetjes Walter
Speakers ook weer wat toe-in gegeven, dit blijft voor mij een lastig verhaal, de ene keer vind ik dit beter klinken, soms juist weer met de speakers recht naar voren. Meer ingedraaid geeft wel simpelweg meer tophoog, dat is zeker een voordeel.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik heb in mijn eveneens smalle kamer de toe-in van mijn open baffles zo ingesteld dat ik vanuit de luisterplek door een spiegel op het reflectiepunt van de zijwand precies langs de baffle kijk. Zo komt de eerste reflectie uit de hoek van de speaker waar diens geluidsniveau zo'n (gemeten)18dB lager ligt dan op de as. Helaas komt die na een berekende 5msec al op de luisterplek binnen en onder een hoek waar het menselijke oor juist circa 10 dB gevoeliger is. Uiteindelijk was een baldakijn-diffusor, een bolle plaat op het reflectiepunt hoorbaar nuttig. Een baldakijn aan het plafond bleek minder hoorbaar, misschien te klein gekozen (60x87cm2). Het filter heb ik afgeregeld op basis van een gemiddelde over 0, 15, 45 en 60 graden om tot een goede balans direct/reflectie te komen.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Die Akotherm panelen werken prima tegen resonanties als de lucht tig keer per seconde, afhankelijk van de frequentie, langs moet en afgeremd wordt. Een reflectiegolf die er twee keer doorheen gaat, dempt die volgens mij nauwelijks. Dat kun je controleren door het paneel dubbel gevouwen dicht voor de speakerbaffle te hangen. Klinkt het rechtstreekse geluid dan dof, werkt die wel.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Kleine update:
Ik ga nog een tweede TvW 104 cd-speler overnemen, deze in eerste instantie als back-up speler.
Groetjes Walter
Ik ga nog een tweede TvW 104 cd-speler overnemen, deze in eerste instantie als back-up speler.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
En ik ga juist CD's ruimen, dus er staat al een krat met het meer populaire genre van a-r , s-z moet ik nog uit de kast halen. 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
back-up is wel handig hoor Hans. hoewel, jij hebt waarschijnlijk zoveel streamers en servers hebt staan dat Google er nog wat van kan lenen
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Klassiek heb ik dan nog wel een paar die ik aanhoud.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Hans, ga je deze cd's nog op dit forum te koop aanbieden?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Die kans is groot, maar wilde je alvast er wat lekkers uit halen?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik wil niet voordringen, ik wacht wel af tot je een advertentie hiervoor geplaatst hebt.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Tweede cd-104 gaat waarschijnlijk toch niet door, zit wel na te denken om een audiolamp te gaan proberen.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
En dan SACD's spelen?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik heb geen SACD's. Op de lange termijn wil ik een cd-speler houden, samen met de streaming NUC/Merging/Grimm set-up.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
PS1 Hans, is een CD spelert.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Oh, ik dacht een play station.
