3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik ga er toch maar aan beginnen, ik hou wel de zuigkring erin voor de C-Quenze met 1.5uF en 0.22mH.
Ik hoop dat ik alle componenten in huis heb.
Groetjes Walter
Ik hoop dat ik alle componenten in huis heb.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Die extra zuigkring kan geen kwaad, dat is puntjes op de i. Die andere zuigkring op 4kHz is ook geen slecht idee, maar dan moet je heel goed kijken of je de parallelcondensator (15uF) nog nodig hebt.
Een andere optie is om een nog lager overnamepunt te kiezen en daarop te gaan tunen. Dat betekent dat je wel dezelfde configuratie neemt voor de tweeter, maar de componentwaarden aanpast.
Een andere optie is om een nog lager overnamepunt te kiezen en daarop te gaan tunen. Dat betekent dat je wel dezelfde configuratie neemt voor de tweeter, maar de componentwaarden aanpast.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dit is ook leuk. N.B. met deze opzet is de kleine condensator zeer belangrijk voor het hoog niveau (in deze versie de 1.8uF). Het aardige van deze versie op 1600Hz is dat met dezelfde seriespoel voor de woofer en een iets hogere waarde voor de spoel in de serie sperkring een 1dB hoger rendement wordt bereikt. Dit zou misschien de helderheid kunnen geven waarnaar je op zoek bent. Wat ook nog mooi is: de fasegelijkheid is goed over het hele overnamegebied zonder dat correctienetwerken nodig zijn. Deze AMT werkt perfect vanaf 1600Hz, zo kan dre bevestigen vanuit het termino project.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Ik heb inmiddels 2 stuks van jouw eerste voorstel gebouwd, was ruim 2.5 uur soldeerwerk, bijna de hele schakeling moest op de schop.
De grote parallel condensator voor het laag is een 15uF Mundorf Supreme.
De grote seriecondensator is 4.7 + 0.82 uF Mundorf Supreme met parallel 2.2uF S/G/O
Het geheel speelt nu al weer, eerste indruk is prima, morgen wat meer luisteren.
Groetjes Walter
Ik heb inmiddels 2 stuks van jouw eerste voorstel gebouwd, was ruim 2.5 uur soldeerwerk, bijna de hele schakeling moest op de schop.
De grote parallel condensator voor het laag is een 15uF Mundorf Supreme.
De grote seriecondensator is 4.7 + 0.82 uF Mundorf Supreme met parallel 2.2uF S/G/O
Het geheel speelt nu al weer, eerste indruk is prima, morgen wat meer luisteren.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Heb jij misschien nog een idee om met de huidige opzet (jouw eerste voorstel) het fase gedrag van de C-quenze net boven de overname frequentie nog iets beter te krijgen?
Groetjes Walter
Heb jij misschien nog een idee om met de huidige opzet (jouw eerste voorstel) het fase gedrag van de C-quenze net boven de overname frequentie nog iets beter te krijgen?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik denk dat dat alleen met een notch op 4kHz gaat, maar echt symmetrische hellingen krijg je denk ik beter met de 1600Hz opzet.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Ik ga eerst even met deze opzet verder, wellicht nog wat fine-tunen. Zo op het gevoel zou ik zeggen dat deze crossover frequentie wel ongeveer goed is.
Groetjes Walter
Ik ga eerst even met deze opzet verder, wellicht nog wat fine-tunen. Zo op het gevoel zou ik zeggen dat deze crossover frequentie wel ongeveer goed is.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Gevoel? Jij bent gewoon bang van die 1600Hz terwijl de AMT dat moeiteloos aan kan. 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het is meer dat ik eerder had gemerkt dat de C-Quenze flauw gaat klinken als hij vroeg wordt afgefilterd. Nu heb je wel de spoel op 1.2mH gehouden maar 33uF is een grote waarde en heeft wellicht hetzelfde effect...
Ik heb trouwens jaren gedraait met een 8" coax ongeveer zoals van Arjan, die tweeter was 25W RMS daar had ik 200W RMS opstaan (aktief systeem). Zolang het signaal zuiver blijft zul je een tweeter er maar moelijk uitblazen.
Groetjes Walter
Ik heb trouwens jaren gedraait met een 8" coax ongeveer zoals van Arjan, die tweeter was 25W RMS daar had ik 200W RMS opstaan (aktief systeem). Zolang het signaal zuiver blijft zul je een tweeter er maar moelijk uitblazen.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De 33uF heeft een heel ander effect. Het flauwe van de 1.5mH tov de 1.2mH komt doordat de bafflestep compensatie dan te groot wordt. Het niveau op 1000Hz is dan te laag. Met mijn nieuwe voorstel wordt het niveau op 1000Hz juist hoger!
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Ik snap dat je wilt dat ik die 2e opzet direct ga proberen, maar hier zijn bijna alle component waarden weer anders, dus dat is weer 2.5 uur solderen. Voordat ik dat ga doen ga ik eerst uitgebreid naar deze opzet luisteren, misschien bevalt die ook wel erg goed...
Ik pak het trouwens zo te zien iets anders aan dan jij met simuleren, ik 'vertrek' van mijn bestaande/huidige opzet en probeer dan slechts een paar dingen aan te passen en dan weer te luisteren. Dit gaat dan vrij rap omdat het weinig soldeer werk is. Met een paar van die kleine stapjes samen maak je natuurlijk ook een grote stap in totaal
Jij hebt er blijkbaar geen moeite mee alles direct van tafel te kiepen en overnieuw te beginnen
Groetjes Walter
Ik snap dat je wilt dat ik die 2e opzet direct ga proberen, maar hier zijn bijna alle component waarden weer anders, dus dat is weer 2.5 uur solderen. Voordat ik dat ga doen ga ik eerst uitgebreid naar deze opzet luisteren, misschien bevalt die ook wel erg goed...
Ik pak het trouwens zo te zien iets anders aan dan jij met simuleren, ik 'vertrek' van mijn bestaande/huidige opzet en probeer dan slechts een paar dingen aan te passen en dan weer te luisteren. Dit gaat dan vrij rap omdat het weinig soldeer werk is. Met een paar van die kleine stapjes samen maak je natuurlijk ook een grote stap in totaal
Jij hebt er blijkbaar geen moeite mee alles direct van tafel te kiepen en overnieuw te beginnen
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Eerlijk gezegd, ik ga altijd eerst uitgebreid simuleren.
Dat heb ik in jouw geval niet gedaan, ervan uitgaande dat je dat zelf wilde doen. Het verschil is juist dat jij meteen begint te bouwen. Ik heb voor MOB3W maar 1 enkel passief filter gebouwd, nadat ik eerst uitgebreid allerlei alternatieven in de simulatie had bekeken.
Het is niet zo dat ik wil dat je alles meteen aan de kant kiepert en een nieuwe bouwt. Maar je had even kunnen wachten. Het is bijzonder dat jij met bouwen mijn simulatietempo wil bijhouden.
Dat heb ik in jouw geval niet gedaan, ervan uitgaande dat je dat zelf wilde doen. Het verschil is juist dat jij meteen begint te bouwen. Ik heb voor MOB3W maar 1 enkel passief filter gebouwd, nadat ik eerst uitgebreid allerlei alternatieven in de simulatie had bekeken.
Het is niet zo dat ik wil dat je alles meteen aan de kant kiepert en een nieuwe bouwt. Maar je had even kunnen wachten. Het is bijzonder dat jij met bouwen mijn simulatietempo wil bijhouden.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hmmm ja, ik had niet verwacht dat je na die eerste opzet zo snel al met een 2e variant zou komen, en dat zag ik pas toen ik het 2e filter bijna had omgebouwd, het was dus al te laat om die andere nog ervan te maken.
De filterfrequentie is op zich al een parameter die vele filtervarianten mogelijk maakt, zoals die nu zit is in ieder geval vrij gebruikelijk voor een 2-weg, in dat opzicht niet verkeerd denk ik.
Ik hoop dat ik wel voor de volgende Breda het filter 'af' heb...
Groetjes Walter
De filterfrequentie is op zich al een parameter die vele filtervarianten mogelijk maakt, zoals die nu zit is in ieder geval vrij gebruikelijk voor een 2-weg, in dat opzicht niet verkeerd denk ik.
Ik hoop dat ik wel voor de volgende Breda het filter 'af' heb...
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het is geen probleem. Luister eerst eens een avond naar wat je nu gebouwd hebt. Niet verder tunen, zonde van de tijd. Probeer dan eens die op 1600Hz. Gewoon om te kijken of dat is waarnaar je klankmatig op zoekt bent.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Grappig Jeroen, ik moet gaan opletten dat ik niet in een kringetje terecht ga komen:
Ik zat namelijk wat terug te lezen, jij had al een eerdere opzet met een zeer laag crossover punt gegeven, en die heb ik ook gemaakt toen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Ik was toen wel redelijk tevreden, maar ben toen naar de 1e opzet toegegaan vanwege jouw lovende verhalen over 1e orde mits de units het toestaan
Gelukkig heb ik nu die 1.20mH waxcoils gekocht, waren prijzig dus die wil ik graag gebruiken, scheelt weer 1 variabele in het geheel
Groetjes Walter
Ik zat namelijk wat terug te lezen, jij had al een eerdere opzet met een zeer laag crossover punt gegeven, en die heb ik ook gemaakt toen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Ik was toen wel redelijk tevreden, maar ben toen naar de 1e opzet toegegaan vanwege jouw lovende verhalen over 1e orde mits de units het toestaan
Gelukkig heb ik nu die 1.20mH waxcoils gekocht, waren prijzig dus die wil ik graag gebruiken, scheelt weer 1 variabele in het geheel
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dat klopt, als ik ga switchen is het meestal tussen redelijke uitersten. Nog een reden dat ik je die eerste orde wilde laten proberen was dat het heel simpel was. Je hoefde enkel wat componenten weg te laten. Ik had niet verwacht dat je er zo eindeloos mee zou gaan tunen...
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Wat ik nog steeds niet echt snap is dat tot nu toe nog geen enkele filtervariant mij echt goed bevalt, ik heb geen geoefend gehoor dus ik zou juist verwachten dat ik al tamelijk snel tevreden zou zijn, net zoals bij de Accuton set.
Ik wil toch wel het niveau van de Parsifal kloon proberen te halen, maar wellicht is de akoestiek in mijn kamer hier simpelweg niet toereikend voor en staan de speakers niet vrij genoeg.
Groetjes Walter
Ik wil toch wel het niveau van de Parsifal kloon proberen te halen, maar wellicht is de akoestiek in mijn kamer hier simpelweg niet toereikend voor en staan de speakers niet vrij genoeg.
Groetjes Walter
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Drivers?????
Niet dat het slechte drivers zijn , integendeel maar elke driver klinkt toch anders .
Metaal papier polyprop etc .
Omdat je bij accuton zeer snel tevrede was .(harde membraam)
Niet dat het slechte drivers zijn , integendeel maar elke driver klinkt toch anders .
Metaal papier polyprop etc .
Omdat je bij accuton zeer snel tevrede was .(harde membraam)
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik heb het vermoeden dat dit nieuwe filter niet lang hoeft in te spelen, mijn vriendin is namelijk nu de backstreetboys erop aan het draaien
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Zo de backstreetboys hebben plaats gemaakt voor Friedemann met zijn gitaar, dat is een flinke verbetering
Het filter klinkt ook goed, zeker zo goed als de getunede eerste orde opzet.
Voor de 39 ohm in serie met de tweeter heb ik trouwens een 22 ohm en 18 ohm in serie gezet (had geen 39 ohm in de bak, ik moet echt wat grotere weerstandswaarden zien te kopen) ik neem aan dat dit geen probleem is.
Jeroen, zou jij de elektrische curve van jouw eerste opzet eens kunnen posten, ik ben wel benieuwd hoe die eruit ziet, het is een 'aparte' schakeling voor de AMT. Wat is de functie van de 3.9 ohm in de parallel tak met de 0.33mH spoel?
Groetjes Walter
Het filter klinkt ook goed, zeker zo goed als de getunede eerste orde opzet.
Voor de 39 ohm in serie met de tweeter heb ik trouwens een 22 ohm en 18 ohm in serie gezet (had geen 39 ohm in de bak, ik moet echt wat grotere weerstandswaarden zien te kopen) ik neem aan dat dit geen probleem is.
Jeroen, zou jij de elektrische curve van jouw eerste opzet eens kunnen posten, ik ben wel benieuwd hoe die eruit ziet, het is een 'aparte' schakeling voor de AMT. Wat is de functie van de 3.9 ohm in de parallel tak met de 0.33mH spoel?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hier heb je de elektrische curves. Het is inderdaad een bijzonder filter voor de AMT. Een tweede orde filter dat vrijwel niet gedempt wordt door de aangesloten driver, omdat hij een heel hoge impedantie aanstuurt, de 1,5uF parallel met de 39ohm. Vanaf 2700Hz gaat de 1,5uF steeds meer hoog doorlaten, wat zorgt dat het vlak loopt tot 10kHz. De 3.9ohm zorgt ervoor dat het vrijwel onbelaste filter niet geweldig gaat opslingeren bij 3kHz. Het filter gedraagt zich dus zelfs redelijk netjes als de AMT niet is aangesloten.
De AMT ondergaat meer stroomsturing dan spanningsturing met deze opzet, het filter is erg hoogohmig aan de driver kant. De impedantie die de versterker ziet is redelijk normaal, geen grote faseschommelingen en netjes binnen +/- 45 graden.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Even off topic: Jeroen, hoe maak jij de elektrische curves zichtbaar in Speaker Workshop?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik maak een ideale respons met een amplitude van 90 dB en 0 graden fasedraaiing, zie bijlage
- Bijlagen
-
- ideal.frd
- (422.44 KiB) 59 keer gedownload
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Natuurlijk! Was het leven altijd maar zo simpel. 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik vroeg me hetzelfde al af Tony!
Die losse curves zonder invloed van de units is wel handig om bijv. een notch te dimensioneren.
Groetjes Walter
Die losse curves zonder invloed van de units is wel handig om bijv. een notch te dimensioneren.
Groetjes Walter
