Akabak.... Als je het daarin niet kunt simuleren, kan het niet gebouwd worden zei iemand eensds23man schreef:Ben bang dat daar nieuwe simulatiesoftware voor geschreven moet worden.......
Project 02: Mission Impossible
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Project 02: Mission Impossible
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je kunt trouwens sowieso een helmholtz resonator bouwen in de TL.markbakk schreef:Deze steen staat in Frankrijk, in de Sidobre (de vorige steenstapel in de North York Moors). Kwam ik vorig jaar op vakantie tegen. Mooie om een woefer mee te verzwaren...pappaleo schreef:Even een een vraagje over jouw avatar, ik zie een stapel stenen, dit keer anders dan de vorige avatar. Zijn dat natuurmonumenten of iets dergelijks?![]()
Wouter heeft de oplossing gevonden: koppel een bandpassresonator aan de TL. Je kunt zelfs een 6e-orde bandpass bouwen waarvan je een van de resonatoren aan de lijn koppelt. Wordt qua fase(draaiing) heel apart, maar heeft wel veel minder elektrisch filter nodig.
Dat dempt gelijk deels de vervelende staande golven in de TL.
Afstemmen/uitrekenen van HH resonators is alleen een ongelooflijk gedoe
Ik weet trouwens niet hoe nu exact het schema in elkaar zit (kan nergens snel een filter schema vinden), maar ik denk dat je nog best kan bezuinigen.
Ik ben meestal minder kwijt dan jou mid+tweeter samen.
- pappaleo
- Contacteer:
Een IHA. Hebben we het al over gehad.b_force schreef:Je kunt trouwens sowieso een helmholtz resonator bouwen in de TL.
Dat dempt gelijk deels de vervelende staande golven in de TL.
Afstemmen/uitrekenen van HH resonators is alleen een ongelooflijk gedoe![]()
Twee pagina's terug:b_force schreef:Ik weet trouwens niet hoe nu exact het schema in elkaar zit (kan nergens snel een filter schema vinden), maar ik denk dat je nog best kan bezuinigen.
Ik ben meestal minder kwijt dan jouw mid+tweeter samen.
Het laagfilter gaat dus nog op de schop en het HP gedeelte van het midfilter behoeft dan waarschijnlijk wel enige aanpassing.
Het zal best goedkoper kunnen. Ik heb nog een andere tweeter liggen waarmee het hoog filter mogelijk ook simpeler kan. Maar dat gaan we nog uittesten.
Voordat er commentaar op de Zobel's gegeven wordt; de geintegreerde notch filters in de lowpass secties van de woofer en de midrange werken de piek bij 6,5kHz alleen lekker weg als de impedantie niet onwijs oploopt (wat ie bij beide units natuurlijk doet bij die frequentie).
Edit1: Wees nou voorzichtig met adviezen. Voor je het weet wordt er in april gezegd dat jullie (Wouter en Bart) hem ontworpen hebben.
Edit2: De polariteit van de tweeter moet andersom.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Advies geven is toch zeker niet hetzelfde als zelf ontwerpen?
Iedereen kan mij een PB sturen, dus adviezen kan iedereen ook krijgen
Ik had het al eerder gezegd, maar zobels zou ik er direct uithalen.
In al die tig filters die ik (en anderen) heb gemaakt, heb ik volgens mij een keer toegepast.
Als je beetje met de waarde schuift van de andere componenten, moet je meestal wel redelijk goed uitkomen.
Maar goed, aangezien het jou ontwerp is, moet je zelf maar kijken wat je het fijnste vindt werken
Smaken verschillen gelukkig
Iedereen kan mij een PB sturen, dus adviezen kan iedereen ook krijgen
Ik had het al eerder gezegd, maar zobels zou ik er direct uithalen.
In al die tig filters die ik (en anderen) heb gemaakt, heb ik volgens mij een keer toegepast.
Als je beetje met de waarde schuift van de andere componenten, moet je meestal wel redelijk goed uitkomen.
Maar goed, aangezien het jou ontwerp is, moet je zelf maar kijken wat je het fijnste vindt werken
Smaken verschillen gelukkig
- pappaleo
- Contacteer:
Zo, hier gebeurt ook weer wat.
Ik heb de onderdelen binnen om de opslingering in het laag aan te pakken. Heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat.
Het laag filter dat er zo uit zag:

ziet er inmiddels zo uit: Ik heb inmiddels uitgerekend dat de Zobel van 4μ7 en 8R2 weg kan als de notch van 2μ7 en 0mH2 vervangen wordt door 8μ2 en 60μH. De frequentiekarakteristiek verandert daar hoegenaamd niet van, boven de 2kHz worden we zelfs beloond met een veel sterkere daling van de output; aldus Boxsim.
Alvorens de boel aan te sluiten heb ik de filters nog even met LIMP gecontroleerd. Scheelt weer een eindversterker als je een foutje maakt
Ongefilterde unit in kast: Unit met oorspronkelijk filter: Filter met de notch: Filters aangesloten en geluisterd. Dat klinkt een stuk frisser. Het eindresultaat begint nu wel in zicht te komen. Ik ga van het weekend nog wat metingen verrichten en zonodig nog wat aan de filters knutselen.
Ik heb de onderdelen binnen om de opslingering in het laag aan te pakken. Heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat.
Het laag filter dat er zo uit zag:
ziet er inmiddels zo uit: Ik heb inmiddels uitgerekend dat de Zobel van 4μ7 en 8R2 weg kan als de notch van 2μ7 en 0mH2 vervangen wordt door 8μ2 en 60μH. De frequentiekarakteristiek verandert daar hoegenaamd niet van, boven de 2kHz worden we zelfs beloond met een veel sterkere daling van de output; aldus Boxsim.
Alvorens de boel aan te sluiten heb ik de filters nog even met LIMP gecontroleerd. Scheelt weer een eindversterker als je een foutje maakt
Ongefilterde unit in kast: Unit met oorspronkelijk filter: Filter met de notch: Filters aangesloten en geluisterd. Dat klinkt een stuk frisser. Het eindresultaat begint nu wel in zicht te komen. Ik ga van het weekend nog wat metingen verrichten en zonodig nog wat aan de filters knutselen.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb de gehele kast in de tuin gemeten, maar ik heb toch wat moeite met het interpreteren van de laagcurves, zeg maar wat er onder de 200 Hz gebeurt.
Ik heb gemeten met de kast op een verhoging van 60cm. De microfoon 70cm van de baffle en qua hoogte precies tussen het centrum van de tweeter en de midrange. Boven de 200 Hz klopt het plaatje wel. Daaronder is het een puinhoop. Ik heb smoothing van 1/2 octaaf toegepast, anders was het een bergetappe waar een bolletjestruiwinnaar van gaat watertanden. Ik moet namelijk een heel groot tijdvenster instellen, anders heb ik onder de 200Hz alleen een geëxtrapoleerde curve en geen werkelijk gemeten informatie. Dus krijg ik te maken met reflecties. Ik heb schuttingen en muren rondom op een afstand van 5 en 7 meter. Die gooien wat het sublaag betreft natuurlijk roet in het eten.
Verder staat de poort op een hoogte van 60cm van de vloer, terwijl die normaal op vloerhoogte is. Ik heb daar dus een energieverlies die te vergelijken is met een bafflestep. Het geluid weerkaatst wel weer, maar daar zit dan weer een faseverloop in dat in binnenshuis niet heb.
Wat ik vreemd blijf vinden is dat de meting van de woofer alleen wel output geeft tussen 40 en 50 Hz terwijl de totaalcurve van het hele systeem daar een dip vertoont. De midrange speelt daar niet meer een zodanig grote rol dat deze in staat is de output van de woofer zodanig kan beïnvloeden, lijkt mij.
De bedoeling was een indruk te krijgen van de totaalrespons. Achteraf bedenk ik me dat die 70cm natuurlijk ook nergens op slaat. Je kan dan beter de reflecties voor lief nemen en op 2,5 meter afstand meten. Ik ga eens iets proberen op de luisterplaats. Dat heeft natuurlijk alleen bij mij thuis zin en zegt weer niks over de weergave in een geheel andere ruimte.
Ik heb gemeten met de kast op een verhoging van 60cm. De microfoon 70cm van de baffle en qua hoogte precies tussen het centrum van de tweeter en de midrange. Boven de 200 Hz klopt het plaatje wel. Daaronder is het een puinhoop. Ik heb smoothing van 1/2 octaaf toegepast, anders was het een bergetappe waar een bolletjestruiwinnaar van gaat watertanden. Ik moet namelijk een heel groot tijdvenster instellen, anders heb ik onder de 200Hz alleen een geëxtrapoleerde curve en geen werkelijk gemeten informatie. Dus krijg ik te maken met reflecties. Ik heb schuttingen en muren rondom op een afstand van 5 en 7 meter. Die gooien wat het sublaag betreft natuurlijk roet in het eten.
Verder staat de poort op een hoogte van 60cm van de vloer, terwijl die normaal op vloerhoogte is. Ik heb daar dus een energieverlies die te vergelijken is met een bafflestep. Het geluid weerkaatst wel weer, maar daar zit dan weer een faseverloop in dat in binnenshuis niet heb.
Wat ik vreemd blijf vinden is dat de meting van de woofer alleen wel output geeft tussen 40 en 50 Hz terwijl de totaalcurve van het hele systeem daar een dip vertoont. De midrange speelt daar niet meer een zodanig grote rol dat deze in staat is de output van de woofer zodanig kan beïnvloeden, lijkt mij.
De bedoeling was een indruk te krijgen van de totaalrespons. Achteraf bedenk ik me dat die 70cm natuurlijk ook nergens op slaat. Je kan dan beter de reflecties voor lief nemen en op 2,5 meter afstand meten. Ik ga eens iets proberen op de luisterplaats. Dat heeft natuurlijk alleen bij mij thuis zin en zegt weer niks over de weergave in een geheel andere ruimte.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 10 feb 2015, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
met de mic boven de grond krijg je gewoon die reflectie, net als binnen. je zal m flink hoger (op t dak van de schuur ofzo) moeten zetten om je venster groot genoeg te maken om ruim onder de 200Hz te kunnen meten. of je moet een goed vlakke ondergrond hebben en dan de mic op de grond leggen (grondvlakmeting, zie t boek van ome Joe)
- pappaleo
- Contacteer:
Ja, die methode ken ik, maar het ligt niet binnen mijn bereik om dat zo uit te voeren. Ik heb niet zo'n ruimte beschikbaar.Henkjan schreef:met de mic boven de grond krijg je gewoon die reflectie, net als binnen. je zal m flink hoger (op t dak van de schuur ofzo) moeten zetten om je venster groot genoeg te maken om ruim onder de 200Hz te kunnen meten. of je moet een goed vlakke ondergrond hebben en dan de mic op de grond leggen (grondvlakmeting, zie t boek van ome Joe)
Ik heb nog even naar de laatste inroom meting van Dré zitten kijken en die geeft inderdaad ook top/dal verschillen van 15dB en zelfs een dip van 35dB.
De klankbalans van de Mission Impossible is volgens mij nu wel goed, misschien nog een beetje finetuning en maar snel beginnen aan de uiteindelijke kasten (met een hoop minder schroeven
Lijkt erg netjes te worden hoor
!
Is overigens idd haast niet te doen, zo laag meten in een normaal huis / normale tuin.
Ik stem het laag meestal uiteindelijk ook af, in de woonkamer. Het gemiddelde van een boel sweeps op verschillende plekken. Is ook het meest representatief voor jouw luistersituatie (tenzij het voor een ander bedoeld is...). Maar voor een reality check, is het idd wel erg fijn als je het reflectievrij zou kunnen nameten....erg lastig als je zo diep crosst.
Dat rommeligere stukkie 70-400Hz kan trouwens wel deels verklaard. Ongeveer -6dB/oct en -18dB/oct willen nou eenmaal niet helemaal perfect optellen. Zal verder geen probleem zijn lijkt me, ziet er goed (genoeg) uit.
Dat kan idd niet, nee. Niet dat het heel spannend is hoor, maar omdat je het je kennelijk afvraagt : wat zie je in de mid-meting, als je die net zo'n lange gate geeft als je totaalrespons nu ? Krijgt die toevallig een flinke zet van 1 of meer grensvlakken ?pappaleo schreef:Wat ik vreemd blijf vinden is dat de meting van de woofer alleen wel output geeft tussen 40 en 50 Hz terwijl de totaalcurve van het hele systeem daar een dip vertoont. De midrange speelt daar niet meer een zodanig grote rol dat deze in staat is de output van de woofer zodanig kan beïnvloeden, lijkt mij.
Is overigens idd haast niet te doen, zo laag meten in een normaal huis / normale tuin.
Ik stem het laag meestal uiteindelijk ook af, in de woonkamer. Het gemiddelde van een boel sweeps op verschillende plekken. Is ook het meest representatief voor jouw luistersituatie (tenzij het voor een ander bedoeld is...). Maar voor een reality check, is het idd wel erg fijn als je het reflectievrij zou kunnen nameten....erg lastig als je zo diep crosst.
Dat rommeligere stukkie 70-400Hz kan trouwens wel deels verklaard. Ongeveer -6dB/oct en -18dB/oct willen nou eenmaal niet helemaal perfect optellen. Zal verder geen probleem zijn lijkt me, ziet er goed (genoeg) uit.
Waar zit fc van de midrange op? Dat bobbeltje vlak onder 200Hz is ook wat vreemd. De highpass van de mid zal daar niet zo'n fasedraaiing meer veroorzaken, schat ik. Heb je ook fasecurves voor ons?
- pappaleo
- Contacteer:
Ga ik nog even mee stoeien. Die bobbel heb ik bij een nearfield meting niet, dus ik veronderstel dat dat toch een extern veroorzaakt effect is.markbakk schreef:Waar zit fc van de midrange op? Dat bobbeltje vlak onder 200Hz is ook wat vreemd. De highpass van de mid zal daar niet zo'n fasedraaiing meer veroorzaken, schat ik. Heb je ook fasecurves voor ons?
Als dat een
Edit: Het zal de wijn zijn. Ik zit over Fr te praten en jij over Fc.
- pappaleo
- Contacteer:
Het laagfilter geeft theoretisch in deze vorm de mooist aflopende respons: De waarde van 63μH is natuurlijk niet verkrijgbaar. De waarde van 60μH wel, maar daar moest ik weer 2 weken op wachten. Ik heb dus een handvol spoeltjes van 0mH1 aan laten rukken om ze zelf tot de gewenste waarde af te wikkelen. Dat doen we natuurlijk niet op waarde, maar live op frequentierespons. Even lekker spelenpappaleo schreef:
De gele lijn is met het spoeltje onaangetast op 0mH1. Vervolgens elke keer 2 wikkelingen er af gehaald tot we de gewenste respons benaderden: 0-2-4-6-8-10-12-14-16-17-18 wikkelingen er af gehaald. De waarde die het uiteindelijk geworden is moet ik nog even meten met LIMP.
Toen ik al aan het afwikkelen was zag ik dat de smoothing te hoog stond en dat ik dat van de overlays niet meer aan kon passen. Doet aan het resultaat verder niet af. Voor de midrange moet ik dit ook nog doen. Als minder smoothing tot een spectaculairder plaatje leidt zal ik dat ook nog plaatsen.
- pappaleo
- Contacteer:
En van de laatste meting nog een burst decay:
De microfoon vlak voor de woofer. De poortoutput is dus niet (bewust) meegemeten.
- pappaleo
- Contacteer:
Het midrange filter ook aangepakt. Dat zag er zo uit:

Door het zobel netwerkje weg te halen moet de 8μ2 condensator vergroot worden naar 12μF om de respons min of meer gelijk te houden. De frequentie van de ingebouwde notch met de 75μH spoel klopt dan ook niet meer. Volgens Boxsim moest dat ongeveer 50μH zijn. Ik had daar al een 0mH1 spoeltje in zitten waar 10 wikkelingen vanaf gehaald waren. Voor de pret en de plaatjes ben ik opnieuw begonnen met een nieuwe 0mH1 spoel: Per meting heb ik er 3 wikkelingen afgehaald tot ik in de buurt van het gewenste resultaat kwam.
0-3-6-9-12-15-18-21 wikkelingen er af (21 is rode lijn). Vervolgens 22 en 23 wikkelingen. Waaruit blijkt dat 22 wikkelingen volstaat.
Door het zobel netwerkje weg te halen moet de 8μ2 condensator vergroot worden naar 12μF om de respons min of meer gelijk te houden. De frequentie van de ingebouwde notch met de 75μH spoel klopt dan ook niet meer. Volgens Boxsim moest dat ongeveer 50μH zijn. Ik had daar al een 0mH1 spoeltje in zitten waar 10 wikkelingen vanaf gehaald waren. Voor de pret en de plaatjes ben ik opnieuw begonnen met een nieuwe 0mH1 spoel: Per meting heb ik er 3 wikkelingen afgehaald tot ik in de buurt van het gewenste resultaat kwam.
0-3-6-9-12-15-18-21 wikkelingen er af (21 is rode lijn). Vervolgens 22 en 23 wikkelingen. Waaruit blijkt dat 22 wikkelingen volstaat.
- pappaleo
- Contacteer:
Een nog een burst decay van de gefilterde midrange:
Ik zie nog een klein rinkeltje bij 500Hz.
Het is niet zo erg, speelt pas op -25dB.
De meting is nog in een geschroefde kast. Als de units in de uiteindelijke kast zitten ga ik er nog even aandacht aan besteden.
Het is niet zo erg, speelt pas op -25dB.
De meting is nog in een geschroefde kast. Als de units in de uiteindelijke kast zitten ga ik er nog even aandacht aan besteden.
- bas focal m180
- Contacteer:
Niets om mee te delen, ik lees lekker mee.pappaleo schreef:Als de units in de uiteindelijke kast zitten ga ik er nog even aandacht aan besteden.
Eerder 650-700Hz. Kastje inwendig zo'n 25cm breed?pappaleo schreef:Ik zie nog een klein rinkeltje bij 500Hz.
- pappaleo
- Contacteer:
Nee, de breedte is 18cm. Diepte 28cm. Hoogte aan de voorzijde 13cm, aan de achterzijde 0. Taps toelopend, dus.markbakk schreef:Eerder 650-700Hz. Kastje inwendig zo'n 25cm breed?pappaleo schreef:Ik zie nog een klein rinkeltje bij 500Hz.
- pappaleo
- Contacteer:
Wat is nou het gehoormatig resultaat van al deze acties? De pieken tussen 6 en 7kHz die zowel bij de woofer als de midrange voorkwamen zijn nu helemaal weg. Het geluid is schoner wat resulteert in een betere ruimtelijke afbeelding. Dat is nu al dik in orde. Mijn ervaring is dat dat nog verder verbetert als de filters netjes strak en rammelvrij opgebouwd zijn, de bedrading kort en van goede kwaliteit, de kasten rigide opgebouwd en voorzien van facetten aan de voorzijde.
De klankbalans is in mijn woonkamer precies zoals ik het hebben wil. Ik ben benieuwd wat ze in andere ruimtes gaan doen.
De klankbalans is in mijn woonkamer precies zoals ik het hebben wil. Ik ben benieuwd wat ze in andere ruimtes gaan doen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Klinkt als een goed resultaat Leo. Leuk topic om te volgen en leerzaam. Ben benieuwd hoe ze op een luisterdag presteren.
- pappaleo
- Contacteer:
Ik ga mijn houtbewerkingsskills weer eens trainen op de definitieve exemplaren:
Laat ik maar beginnen met weer eens op te ruimen. Te veel bende, te weinig ruimte.
- pappaleo
- Contacteer:
Gisteren een dag vrij en even lekker bezig geweest. Het is fris in de garage, maar het was te doen.
Ik gebruik weer schroeven om de interne panelen exact op hun plaats te krijgen en houden. De schroeven komen alleen aan de zijkant en op enkele onzichtbare plaatsen. Als ik ga lijmen en klemmen, dan verschuiven de panelen in ieder geval niet. De zijwand heb ik van 12mm MDF. Als de boel gelijmd is, dan gaan de schroeven er (waar nodig) weer uit en lijm ik er nog een plaat 8mm MDF tegen aan. Dan wordt ie toch strak van buiten. De rest van de panelen is 18mm MDF behalve het front, dat is 22mm. Ik heb een paar panelen van 180mm bij een meter laten zagen; ik zaag ze zelf (bijna) op maat; de overmaat (te zien op de foto) werk ik met de frees weg.
De magneet van de midrange unit is zodanig fors dat deze in het gedrang komt bij de schuin oplopende bodem van de middenbehuizing. Bij mijn huidige testkasten heb ik zelfs een geultje in de bodem moeten maken. Bij mijn eerste kleine testkastjes paste het nèt.
De units moeten dus iets omhoog. 18mm heb ik besloten. Om de afstand tot de bovenzijde van de kast gelijk te houden (optisch verantwoord) lijm ik er nog een paneeltje 18mm MDF bovenop.De kast wordt daarmee 1018mm hoog. Maar de bovenzijde is dan zo dik dat ik Walt tegemoetkom voor "zijn kloptest"
Interne breedte van de kast is 180mm extern wordt dat dus 220mm.
Hoogte komt op 1018mm
Diepte 322mm
Ik gebruik weer schroeven om de interne panelen exact op hun plaats te krijgen en houden. De schroeven komen alleen aan de zijkant en op enkele onzichtbare plaatsen. Als ik ga lijmen en klemmen, dan verschuiven de panelen in ieder geval niet. De zijwand heb ik van 12mm MDF. Als de boel gelijmd is, dan gaan de schroeven er (waar nodig) weer uit en lijm ik er nog een plaat 8mm MDF tegen aan. Dan wordt ie toch strak van buiten. De rest van de panelen is 18mm MDF behalve het front, dat is 22mm. Ik heb een paar panelen van 180mm bij een meter laten zagen; ik zaag ze zelf (bijna) op maat; de overmaat (te zien op de foto) werk ik met de frees weg.
De magneet van de midrange unit is zodanig fors dat deze in het gedrang komt bij de schuin oplopende bodem van de middenbehuizing. Bij mijn huidige testkasten heb ik zelfs een geultje in de bodem moeten maken. Bij mijn eerste kleine testkastjes paste het nèt.
De units moeten dus iets omhoog. 18mm heb ik besloten. Om de afstand tot de bovenzijde van de kast gelijk te houden (optisch verantwoord) lijm ik er nog een paneeltje 18mm MDF bovenop.De kast wordt daarmee 1018mm hoog. Maar de bovenzijde is dan zo dik dat ik Walt tegemoetkom voor "zijn kloptest"
Interne breedte van de kast is 180mm extern wordt dat dus 220mm.
Hoogte komt op 1018mm
Diepte 322mm
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 02 mar 2015, 0:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Fantastisch dit
Ben jaloers, zou nu ook wel willen klussen maar heb de handen niet vrij met een baby en een peuter.
Wat ik mooi vind is dat het proces van keuzes tot eindelijke vorm inzichtelijk is. Ik heb er van geleerd en met plezier naar gekeken. En nu maar hopen dat ze de op een na beste wedstrijdspeakers zijn, toch?!
Ben jaloers, zou nu ook wel willen klussen maar heb de handen niet vrij met een baby en een peuter.
Wat ik mooi vind is dat het proces van keuzes tot eindelijke vorm inzichtelijk is. Ik heb er van geleerd en met plezier naar gekeken. En nu maar hopen dat ze de op een na beste wedstrijdspeakers zijn, toch?!