Inderdaad Robert, heb keurig de plus vd gelijkrichter aan massa gelegd. Heb begrepen dat buizen best veel kunnen hebben, maar een positieve spanning aanbieden op de roosters (met de hoogspanning ingeschakeld) is exit buizen. Toch dank voor de waarschuwing..RobertD schreef:Je bedoelt toch hopelijk wel 0 en -80V ?Barry2001 schreef:Hangt er natuurlijk maar net vanaf (wat Marp ook bedoelt) over welk bereik je instelpots kunnen regelen. Heb Triode Dick z'n setting aangehouden, 47k regelpot met 33k aan beide kanten (naar - en +80V) zodat je niet over de max stroom kunt gaan zitten. Maar goed, nogmaals, heb de ervaring niet, als het niet goed genoeg mocht zijn moet er 10 slaags in, maar het lijkt me gewoon niet nodig.
Let erop dat je de plus van het instelcircuit aan massa legt zodat je een negatieve spanning creëert waar je de ruststroom mee regelt.
Zelf heb ik ooit een Bill gebouwd met EL34 als eindbuizen. Ik had gewone eenslags potmeters, dat lukte prima met een beetje gevoel en geduld.
Bouw KT88 PP versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Bouw KT88 PP versterker
- Paul groot
- In memoriam †
Barry,
Dat ziet er al heel mooi uit.
Ik heb hem ook gemaakt maar dan ietsje anders (niet zo mooi als jij, andere smoorspoelen en een klein brommetje, kreeg ik er gratis bij, bouwfoutje, moet er nog uit, gaat Robert D mee helpen).
Als je hem zo meteen af hebt en beluisterd zul je versteld staan van de power en kwaliteit.
Ik volg je project.
Gr
Paul
Dat ziet er al heel mooi uit.
Ik heb hem ook gemaakt maar dan ietsje anders (niet zo mooi als jij, andere smoorspoelen en een klein brommetje, kreeg ik er gratis bij, bouwfoutje, moet er nog uit, gaat Robert D mee helpen).
Als je hem zo meteen af hebt en beluisterd zul je versteld staan van de power en kwaliteit.
Ik volg je project.
Gr
Paul
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dank! de bedrading voor de gloeispanning zit erin inmidels, na de kerst heb ik wat dagen vrij en zal het project weer verder gaan. Verdere info volgt!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Zal de foto hier ook even posten, uit een andere thread om het hier kompleet te houden
Heb toch de bias instelpotmeters vervangen voor 10slags, of 15 slags is het geloof ik zelfs. We gaan gestaag verder...

Heb toch de bias instelpotmeters vervangen voor 10slags, of 15 slags is het geloof ik zelfs. We gaan gestaag verder...

- Paul groot
- In memoriam †
jeetje wat bouw je mooi man......
onwijs strak.
Ik kan het niet laten te tonen hoe ik de boel in mekaar heb gezet...... als voorbeeld zeg maar , hoe het niet moet.
Als men speakertjes klaar zijn volg ik je voorbeeld.
VOORBEELDIG..!!!!!!
gr
paul
onwijs strak.
Ik kan het niet laten te tonen hoe ik de boel in mekaar heb gezet...... als voorbeeld zeg maar , hoe het niet moet.
VOORBEELDIG..!!!!!!
gr
paul
Maar het is nog niet af hè?Paul groot schreef:jeetje wat bouw je mooi man......
onwijs strak.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Haha, er is inderdaad nogal wat bedrading bijgekomen, maar dank voor het compliment Paul.
Een vraag voor de aanwezigen: de UGT's die ik gebruik hebben een Kathode aansluiting. Moet ik hier iets mee doen? heb ze nu los hangen.

CT is op de 480V aangesloten, beide kanten doorverbonden. De Vg2 voor scherm 1 en 2 staan resp. via 1k op het schermrooster van de KT88's, Va voor anode 1 en 2 staan resp. op de anode van de KT88's.
Een vraag voor de aanwezigen: de UGT's die ik gebruik hebben een Kathode aansluiting. Moet ik hier iets mee doen? heb ze nu los hangen.

CT is op de 480V aangesloten, beide kanten doorverbonden. De Vg2 voor scherm 1 en 2 staan resp. via 1k op het schermrooster van de KT88's, Va voor anode 1 en 2 staan resp. op de anode van de KT88's.
Da's allemaal goed. Die kathodeaansluiting lijkt mij voor kathodefeedback, hoef je niet aan te sluiten maar is eventueel leuk om later eens te proberen.Barry2001 schreef:Haha, er is inderdaad nogal wat bedrading bijgekomen, maar dank voor het compliment Paul.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ok, thanks. Verder is er een vreemd probleem, na het inschakelen van de hoogspanning. De spanning die ik op http://www.triodedick.com/Bill/schema_voeding.GIF B+ meet (dus spanning naar Ct aansluiting van de UGT) is aan beide kanten zo'n 50V te laag. Ook hoor ik een gebrom (na inschakelen van de hoogspannings voeding), wat volgens mij de UGT doet, kan het niet helemaal goed horen. Zit iets niet goed.
Ben er nu al even mee aan het meten en kijken, maar zie nog niet echt wat er mis is. Aansluitingen naar de buizen toe zijn 100% goed, enkele keren nagelopen. De UGT's zijn zoals net genoemd aangesloten, De "0" en "8 Ohm" aansluitingen zijn doorverbonden en gaan de LS uitgang toe, waar de - kant naar het centrale massapunt gaat.
Iemand een idee?
Ben er nu al even mee aan het meten en kijken, maar zie nog niet echt wat er mis is. Aansluitingen naar de buizen toe zijn 100% goed, enkele keren nagelopen. De UGT's zijn zoals net genoemd aangesloten, De "0" en "8 Ohm" aansluitingen zijn doorverbonden en gaan de LS uitgang toe, waar de - kant naar het centrale massapunt gaat.
Iemand een idee?
Je hebt toch wel een speaker aangesloten?!?!
Een buizenversterker nooit zonder belasting laten spelen!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ja, luidsprekers zijn aangesloten. Uit de luidsprekers klinkt trouwens een luide brom ....
Brrr, mijn handen jeuken om dat ding uit elkaar te trekken en opnieuw op te bouwen...Paul groot schreef:jeetje wat bouw je mooi man......
onwijs strak.
Ik kan het niet laten te tonen hoe ik de boel in mekaar heb gezet...... als voorbeeld zeg maar , hoe het niet moet.![]()
VOORBEELDIG..!!!!!!
Op afstand is het natuurlijk moeilijk, maar ik zit een beetje te gissen dat je één van de diodes verkeerd om hebt aangesloten. Heb je de bias al afgeregeld?Barry2001 schreef:Ja, luidsprekers zijn aangesloten. Uit de luidsprekers klinkt trouwens een luide brom ....
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Een kristallen bol was in dit geval handig geweest ja
maar ik waardeer het meedenken. Diodes zitten goed, gedubbelchecked al die zaken, iets in die trend is het in elk geval niet. Heb de diodes nog even gemeten, zie keurig een overgang, dus ik neem aan dat ze ook niet defekt zijn.
De bias, aan 1 kant kan ik die niet in de buurt van de 60mV krijgen, die op de kathode zou moeten staan. Andere kant lukt dit wel. Beetje vreemd, want dit dit is me eerder wel gelukt. Wellicht dat er inmiddels iets gesneuveld is.
De bias, aan 1 kant kan ik die niet in de buurt van de 60mV krijgen, die op de kathode zou moeten staan. Andere kant lukt dit wel. Beetje vreemd, want dit dit is me eerder wel gelukt. Wellicht dat er inmiddels iets gesneuveld is.
Dan denk ik dat je zelf w.s. het antwoord gegeven hebt, ga daar maar eens kijken..
(Btw: in gewikkelde voeding zeg!
)
Succes!
(Btw: in gewikkelde voeding zeg!
Succes!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Buizen eens omgewisseld, de KT88's, probleem wisselt niet mee! Moet dus in de aansluiting zitten. Ik ga alsnog proberen wat te meten, de beide kanalen vergelijken oid, dit moet te vinden zijn.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
PS de kathode spannng aan de ene bewuste kant is zelfs het dubbele, iets van 120mV!
Best is nog altijd een dummyload.Miniwatt schreef:Je hebt toch wel een speaker aangesloten?!?!![]()
Kwestie van je (dure) speaker wat te sparen voor eventuele stommiteiten, alhoewel je gelukkig nooit DC op je speakers kan zetten zoals je bij een transisssstorversterker wel kan (been there done that
edit: zou je de frequentie van de brom kunnen meten ? (scoop / (trueRMS)multimeter)
50Hz ratel of 100Hz brom maakt bijvoorbeeld nogal wat uit, oorzaak ligt dan ergens anders..
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Tsja, heb hier (hobbykamer) een stel ouwe testspeakers staan. Meten met een hoop brom is ook niet alles, het wordt tijd om eens een dummy load te gaan bouwen. Is nu de tijd rijp voor
Wat gebruik jij xbake? (als ik trouwen google vind ik al wel wat schakelingetjes).
Trouwens vraagje, wet iemand dit, kan ik deze KT88PP versterker aanzetten zonder buizen?
Trouwens vraagje, wet iemand dit, kan ik deze KT88PP versterker aanzetten zonder buizen?
Lijkt alsof er ergens na de laatste koppel-c aan één kant iets los zit.. Dat kan ook de brom verklaren, de versterker doet het maar 'half'.Barry2001 schreef:PS de kathode spannng aan de ene bewuste kant is zelfs het dubbele, iets van 120mV!
Je kunt hem ook zonder buizen aanzetten, voedingsspanningen zullen dan wel behoorlijk oplopen. Maar 120 mV is ook wel een beetje veel...
Het hangt er vanaf of je hem zonder buizen kan aanzetten.
Zonder buizen --> geen belasting.
Je spanningen lopen dan hoger op (zoals miniwatt vermeldt) en kunnen boven de toegelaten spanning van je condensatoren lopen (in het voedingsgedeelte).
Moet je wel even goed controleren
Zelf gebruik ik de dummyload schakeling die op circuits-online gepubliceerd is:

•R1 = 8 ohm (4 ohm) 100 Watt
•R2 = 39 ohm (18 ohm) 5 Watt
•R3 = 27 ohm (12 ohm) 5 Watt
•C1 = 200uF (400uF) bipolaire elko
•L1 = 0,5 mH (0,25 mH) 3A Triac/lichtnet ontstoorspoel
•L2 = 25 mH (12 mH) 3A Triac/lichtnet ontstoorspoel
Zonder buizen --> geen belasting.
Je spanningen lopen dan hoger op (zoals miniwatt vermeldt) en kunnen boven de toegelaten spanning van je condensatoren lopen (in het voedingsgedeelte).
Moet je wel even goed controleren
Zelf gebruik ik de dummyload schakeling die op circuits-online gepubliceerd is:

•R1 = 8 ohm (4 ohm) 100 Watt
•R2 = 39 ohm (18 ohm) 5 Watt
•R3 = 27 ohm (12 ohm) 5 Watt
•C1 = 200uF (400uF) bipolaire elko
•L1 = 0,5 mH (0,25 mH) 3A Triac/lichtnet ontstoorspoel
•L2 = 25 mH (12 mH) 3A Triac/lichtnet ontstoorspoel
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dat wordt krap, zonder buizen, met de 500V elco's die erin zitten, moest ik maar niet doen. Ik ga de bewuste kant morgen maar eens demonteren, heb eea met krimpkous afgewerkt. Erg fraai, behalve als je moet meten, kom er wat lastig bij.
Dank voor het schema, ziet er goed uit. Ik ga wat componentjes bestellen en dit geheel in een kastje bouwen, en inderdaad direct morgen, heb al te lang zonder gezeten
. Is zowiezo handig om eens THD te kunnen meten, om maar iets te noemen. Morgen verder!
Dank voor het schema, ziet er goed uit. Ik ga wat componentjes bestellen en dit geheel in een kastje bouwen, en inderdaad direct morgen, heb al te lang zonder gezeten
Ik vind dat dick zijn eerste elco's zowiezo wat krap gedimensioneerd heeft.
Voor 480V een 500V elco .. Daar zou ik toch opteren voor een 600V of 650V type.
Ik hanteer altijd een 20% spanningsmarge.
Dat is ruim, maar aangenamer voor je elco's EN jezelf.
480V -> 576V, dus een 600V elco.
Voor 480V een 500V elco .. Daar zou ik toch opteren voor een 600V of 650V type.
Ik hanteer altijd een 20% spanningsmarge.
Dat is ruim, maar aangenamer voor je elco's EN jezelf.
480V -> 576V, dus een 600V elco.
- RobertD
- Contacteer:
Die marge zit vaak ook al in de door de fabriek opgegeven spanning, dus het lijkt me niet zo'n probleem. In elk geval lijkt het me niet de oorzaak van deze brom.
Controleer eens alle verbindingen. Zijn je koppelcondensatoren nieuw en lekvrij?
Meet ook eens de spanningen die op de roosters van de KT88 gezet worden. Het lijkt erop dat één van de stuurspanningen niet klopt.
Controleer eens alle verbindingen. Zijn je koppelcondensatoren nieuw en lekvrij?
Meet ook eens de spanningen die op de roosters van de KT88 gezet worden. Het lijkt erop dat één van de stuurspanningen niet klopt.
- RobertD
- Contacteer:
Dat gaat ook zeker gebeuren, Ray. Er zit namelijk ook in Paul's versterker een brommetje.ray5150 schreef:
Brrr, mijn handen jeuken om dat ding uit elkaar te trekken en opnieuw op te bouwen...