Chorda Evo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

offset 70 cm

73 liter TL
driver offset 70 cm
l=210 cm
500/200 cm2 doorsnede
Zonder demping
poort achter

had eigenlijk grotere verschillen verwacht in de grafieken van akabak

dit script in dus niet vergeleken met andere progamma's en dus ook niet
metingen gecontroleeerd als de topics van casterpolux zo heb gevolgd..
Bijlagen
TL_73_offset_70cm.jpg
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

Bij andere scripts staat dit aan het einde van de TL scripts
|Schallabstrahlung----------------------------
Radiator 'Rad1' Def='Du_iv' Node=290=0
x=-32cm y=-32cm z=0 HAngle=0 VAngle=90 |Mounting position
Bij script om met offset te kunnen simuleren staat dit
|Schallabstrahlung----------------------------
Radiator 'Rad1' Def='Du_iv' Node=290=0
x=-75cm y=-75cm z=-30cm HAngle=0 VAngle=90 |Mounting position
als de eerste regels in het offsetscript (zo noem ik maar even)
dan zien grafieken er wel een beetje "beter"uit volgens mij
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Ha, zo goed is mijn Deutsche Mathematic niet...

Maar, wat een goed verschil - herkenbaar ook. Ik heb het nu over je laatste 3 grafieken.

De driver offset op 0 geeft een onacceptabele kleuring: + of - 2dB over een octaaf is mij teveel

De driver offset op 40 cm geeft een 'vlakke lijn' tot 300 Hz, de curve is wel anders met IHA en demping

De driver op 70 cm is weer een achteruitgang t.o.v. 40 cm


Bedankt!

Later ff meer reactie.

Die 73 liter TL lijkt me zinvol op te bouwen, wellicht met een richtbare opening - voor of achter wat een driver offset van 0 of 40 cm geeft - flexibel te meten dus.

Een klassieke TL ziet er ook niet verkeerd uit, wellicht met een verstelbaar middenschot...

Even kijken welke ontwerpen er nog meer aangedragen zijn en wat er in een flexibele constuctie te maken valt...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

Wouter heb nog even naar de King alignmenttabellen gekeken
ben uitgegaan van een 73 liter kast
heb gekeken naar de relatie afstemming-offset speaker
daar gebruikt King een formule voor :)

deze is onafhankelijk van de correctie van de pijpdoorsnede !!!

plaatjes
35 hz
38 hz
41 hz

wil ze ook wel in akabak simuleren
zeg het maar
script met demping of script met offset
zeg het maar :)
Bijlagen
35 hz afstemming
35 hz afstemming
38 hz afstemming
38 hz afstemming
41 hz afstemming
41 hz afstemming
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

bij deze
alignment tabellen King met akabak offset script
afstemming op 35, 38 en 41 hz

in script akabak is
p_ch = 59.2e-2; | Versatz/Position des Chassis in cm vom Anfang der Line
de offset van de woofer !!

er zijn dus duidelijk verschillen
dus woofer zo op 1/3 van de lijn plaatsen
is "niet" helemaal een goed uitgangspunt
jammer dat het offsetscript niet met demping werkt !!
Bijlagen
35 hz
35 hz
38 hz
38 hz
41 hz
41 hz
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Thanks man!

Helaas kan ik even niet met de laptop de vergelijkingen nu maken, dus komt later.

Voor alle duidelijkheid - weet niet of we al die tijd langs elkaar heen hebben lopen typen:

Afbeelding
Ik noem dl de offset, het horizontale verschil in cm tussen de poortopening in de driver, bijv. 40 cm
Ajhorn noemt de driver positie DP, en die heb ik op 72 cm staan - net iets meer dan 1/3e

Als jij me 3 testkasten moest aanbevelen, welke zouden dat dan globaal worden?

Kasten van meer dan 95 liter gaan echt niet lukken onder die 'tweeter', en vallen dus af...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

ik bedoel met offset jouw factor "DP'

wat de keuze van de "testkast" aangaat

2 weg TL poort aan de achterkant

liefts bij de vloer.... :)

zie topic sietse over de "Qudadro's

verder "no thanks" ..

zijn we voor..
roland heeft met ajhorn ook veel ervaring
dus uit eeerdere topics mijn keuze van de poort positie
:) :) maar metingen zouden dat duidelijk
kunnen maken hhmmmm
en luistertesten natuurlijk
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Daar was ik al bang voor....

Kun je nu nagaan wat ik al die tijd bedoelde met offset en hoe ik dat telkens gesimuleerd heb? De opening aan de voor of achterzijde maakt een enorm verschil in output en TL dip....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Chorda TL

Bericht door Henkjan »

al deze configs zouden ook goed in de Mathcad heest van MJK moeten kunnen, die met de IHA is dan allee wat werk omdat daar geen voorgekookt sheet voor is
AJHorn TML configs.gif
verder zie ik geen fundamenteel verschil tussen 2 en 1
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

kast 2= eigenlijk een TL met voorkamer ?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

wouter schreef:
Daar was ik al bang voor....

Kun je nu nagaan wat ik al die tijd bedoelde met offset en hoe ik dat telkens gesimuleerd heb? De opening aan de voor of achterzijde maakt een enorm verschil in output en TL dip....

nou .. er staan geen nrs bij de berichten.. dat gaat moelijk worden

dus nogmaals..
1: hoe mag de inhoud max. worden uitgaan van ca. 73 liter

2: afstemming op 35 hz of 40 Hz ?

3: als de TL opening niet achter beneden kan dan maar achter boven

Dus TL opening aan de voorkant met een 2 wegTL raad ik af
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Chorda TL

Bericht door Henkjan »

weidok schreef:
kast 2= eigenlijk een TL met voorkamer ?
ja zo noem je dat traditioneel, maar is in mijn ogen gewoon een TL met een ietwat ander verloop. de lengte van die voorkamer doet gewoon mee. (dit is een kijk op TL's die sterk gevoed wordt door het simuleren met de sheets van MJK; AJHorn blijft dichterbij de traditionele benoemingen) wel zal in het geval van een sterk vershil tussen doorsnede van de voorkamer en de rest van de lijn er verschillen zijn met een glad verlopende lijn
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:
weidok schreef:
kast 2= eigenlijk een TL met voorkamer ?
ja zo noem je dat traditioneel, maar is in mijn ogen gewoon een TL met een ietwat ander verloop. de lengte van die voorkamer doet gewoon mee. (dit is een kijk op TL's die sterk gevoed wordt door het simuleren met de sheets van MJK; AJHorn blijft dichterbij de traditionele benoemingen) wel zal in het geval van een sterk vershil tussen doorsnede van de voorkamer en de rest van de lijn er verschillen zijn met een glad verlopende lijn

In mijn ogen heb je volkomen gelijk Henkjan..
zo zie ik het ook "tegenwoordig" :)

wouter hier topic over TL op duits forum
met veel AJHorn simuaties

draadjehttp://www.hifi-forum.de/viewthread-104-9537.html

voorbeeld testkast
Bijlagen
testkast
testkast
Laatst gewijzigd door weidok op di 13 okt 2009, 6:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

mooi draadje... dus van onze oosterburen

zit zelfs onderzoek met metingen bij over TL opening
voor/ achter \

tekst:
Gleiche TML wie vor. Simu im Freifeld, damit der absolute Pegel mit der obigen RAR-Messung vergleichbar ist.
schwarz: TrPos=0,6m , Port hinten
rot : TrPos=0 , Port hinten
grün : TrPos=0 ; Port vorne
blau : TrPos=0,6 , Port vorne

grün zeigt das erwartete riesige TML-Loch.
schwarz entspricht der obigen Variante und zeigt den gewünschten geglätteten Verlauf.
Schon der Versatz des Port nach hinten (rot) ist jedoch glatter als der Port vorne und Treiber versetzt 0,6m (blau)
und reicht fast an die Kombination Port hinten und Treiber versetzt (schwarz) heran.
Bijlagen
plaatje
plaatje
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Wat goed gevonden Weidok!

Zijn herkenbare verschillen, maar das dus ook weer Ajhorn.

Ik zie dat bij 200 Hz de resonantie het minst sterk is in de zwarte lijn - driver verschoven in de lijn en de poort achter = offset.

Afbeelding

verder zie ik geen fundamenteel verschil tussen 2 en 1

Om even terug te komen op die meningen rondom de voorkamer TL, heb even een en ander verduidelijkt met een simulatie.
Ik ben van mening dat het opzich ook niet zo heel veel verandert, maar er zijn verschillen. En zoals ik vermoedde, vanaf hogere frequenties reageert de constructie met voorkamer als een basreflex, onderin als een transmissielijn - of basreflex met resonanties door de enorm lange buis.

Een 69 liter TL met een tapsheid van 700 - 70 cm2 + een 69 TL incl. voorkamer van 20 liter (rood)
69 liter TL en voorkamer TL.JPG
Nu dezelfde TL's maar dan met een opening aan de achterzijde, met 50 cm diepte van de box = DL 0,5 meter
69 liter dp 0,5 bij TL en voorkamer TL.JPG

Nu het verschil tussen een TL met voorkamer en de opening voor, en een TL zonder voorkamer met de opening achter (DL = 50cm)
69 liter TL verschil kast TL dL 0,5 en voorkamer TL dL 0.JPG
Zoals je ziet zijn de kasten 1 en 2 van de Manual van Ajhorn behoorlijk verschillend qua simulatie. Typisch gevalletje Ajhorn :wink:
Laatst gewijzigd door wouter op di 13 okt 2009, 0:36, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Ben ook weer wat wijzer na het lezen van het artikel over de Spiralino - HOBBY HiFi 6/2009
Spiralino.JPG
(...) En passant ergab sich eine Platzierung des Treibers gut 30 cm vom Anfang der Schallfuhrung entfernt, als nach dem ersten Drittel der Transmissionline. Diese Anordnung vermeidet storende Resonanzen im Grundtonbereich, ist allerdings besonders anfallig fur Storungen in den Mitten. Normalerweise vermeiden wir diese Bauweise daher. Diesmal ergab sie sich mehr oder weniger automatisch. Durch eine besonders sorgfaltige Bedampfung mussten die zwischen 500 und 1.000 Herz auftretenden Storungen daher im Zaum gehalten werden.
Ausgeklugelte Bedampfung
(...) Anzustreben ist eine Form der Bedampfung, die im Mitteltonbereich wirkt und gleichzeitig den Bass moglichst wenig behelligt. Das gelingt durch Konzentration des Dampfungsmaterials in der Nahe der Gehausewande und am Angang der Transmissionline.
Ze bruiken Bondum 800 (deels van 2 naar 1 cm dikte gereduceerd)

Wat ik hier uit opmaak:

De verschuiving in de TL verminderd storingen in het basbereik, ten nadele van het middengebied. Door zorgvuldige demping langs de wanden (korte golflengtes) en aan het begin van de TL is dit nadeel te verminderen.

Ik vraag me af waarom hier dan niet weer eens gewoon pritex achtige materiaal gebruikt wordt...


Dan schiet me nog een detail te binnen: in Ajhorn simuleer ik met het filter ingevoerd. Dat levert namelijk een verschil op in (ideale) laagafstemming. Zie de basreflex versie met en zonder filter (laag doorlaat spoel: 2,2 mH - Rdc 0,2 Ohm)
Chorda BR met en zonder filter.JPG
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

Als je tijd hebt moet het duitse draadje maar eens doorspitten
bij metingen !! bleek het fenomeen "TL gat" er eigenlijk niet te zijn :)

Al met al denk ik dat die "Singular" kast misschien toch een beter optie
kan zijn als testkast.... jammer genoeg nooit kunnen beluisteren :)

Misschien dat simulaties met Mathcad (MJ King) uitkomst kunnen bieden..

Maar volgens mij is AJ Horn nog beter in het "voorspellen" in dit specifieke geval
dan de "scripts" van Akabak... beter mogelijkheden heb ik op dit moment niet :)
De scripts zijn niet gemaakt voor "2 weg"TL's"...

Toch zie ik een TL met voorkamer als een normale TL .. zie opmerking Henkjan

Ligt dus niet aan Akabak maar aan mij...

Als ik nog wat met Akabak moet dan dan geef je dat maar aan.. :)

TG heeft ook lopen wroeten met dempingsmaterialen ... dus
voor het middengebied heb je wel een punt.. denk ik...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Was begonnen met het draadje, maar print hem denk ik even uit voor aantekeningen.

mening over die TL + voorkamer deel ik, maar in de sim zie je dat de verschillen in het middengebied lijken te zitten
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Chorda TL

Bericht door Henkjan »

vergeet de sim in het middengebied... alles boven de 500 kijk ik niet naar, evt voorspelde dips daar vind je irl niet terug.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Inderdaad, daarom kijk ik ook vaak tot ca 400 Hz, en in Ajhorn neem ik de heftige pieken en dalen niet zo nauw.

Wat alleen vreemd is aan het programma is dat je vaak met weinig demping ergens een piek hebt, en dat je met teveel demping soms dan daar een dal krijgt:

Offset 50 cm:
dempingsprobleem.JPG
Het komt vrijwel alleen voor wanneer de poort achter zit - dus door een verandering in het faseverloop/invloed bij een horizontale offset = poort achter


Offset 20 cm:
dempingsprobleem 2.JPG
Nu kun je zien hoe het tot stand komt, en de invloed van de demping bij 320 Hz.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Heb trouwens even een vergelijking gemaakt van de Singular - niet helemaal geschikt voor deze woofer denk ik - maar een klein beetje aangepast lijkt het er al meer op.

Plaatje 1: Singular + Singular tapser
Heb de Singular een tapsheid gegeven van van ca. 600 naar 200, ipv 600 straightline

Plaatje 2: Met en zonder de IHA van 10 liter (van 94 naar 84 liter)
De IHA heb ik er daarna uitgegooid, zodat je ziet wat die TL doet

PLaatje 3: Tapse singular zonder IHA & 77,5 liter TL met IHA
Mijn 77,5 liter ontwerp met IHA (4 liter) heb ik daar weer overheen gezet.

Uit dit geheel kan ik wel een conclusie trekken:
Het komt aardig dicht bij elkaar in de buurt in de simulatie....
van singular naar 77,5 liter TL.JPG
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

wouter als de poort aan voorkant komt
zou ik zo iets toch uit testen :

plaatje
Bijlagen
foldedVPexpslot.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Cool ontwerpje zeg! Maar ik denk niet dat de vormgeving het ten goede komt... maar als het goed klinkt...

De poort voor lijkt me nog steeds niet optimaal. De offset zo kiezen dat de TL dip verdwijnt... ik hoop dat het mogelijk is.

heb je nog gekeken naar mijn sim's van Singular naar de 77,5 liter TL? Die Singular is gewoon te groot, de tweeter moet vrij staan anders werkt het concept niet...

Heb even die MJking tabellen ingevoerd. Komt qua liters inhoud bijna perfect overeen. De afstemfrequenties van 35, 38 en 41 Hz kloppen ook helemaal. Ik heb de basreflexlijn toegevoegd om een referentie van een neutrale output te hebben. Hierbij valt op dat ondanks een vrijwel gelijke inhoud de diepste afstemming het best lijkt. Omdat een offset - poort achter - van 35 cm de meest vlakke resultaten gaf heb ik die voor alle simulaties hier toegepast - m.u.v. de basreflex
MJking fs 35 38 41 Hz.JPG
Wat is jullie mening over de simulaties? Mooi dat de driver & offset positie in Mjking ingevoerd kan worden!!!!

P.s. ik zie nu pas dat de offset gegeven wordt, en zit er 1 cm naast, das weinig verschil - heel klein beetje minder gunstig dan 35 cm...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

wouter schreef:
Cool ontwerpje zeg! Maar ik denk niet dat de vormgeving het ten goede komt... maar als het goed klinkt...
De poort voor lijkt me nog steeds niet optimaal. De offset zo kiezen dat de TL dip verdwijnt... ik hoop dat het mogelijk is.
heb je nog gekeken naar mijn sim's van Singular naar de 77,5 liter TL? Die Singular is gewoon te groot, de tweeter moet vrij staan anders werkt het concept niet...
Heb even die MJking tabellen ingevoerd. Komt qua liters inhoud bijna perfect overeen. De afstemfrequenties van 35, 38 en 41 Hz kloppen ook helemaal. Ik heb de basreflexlijn toegevoegd om een referentie van een neutrale output te hebben. Hierbij valt op dat ondanks een vrijwel gelijke inhoud de diepste afstemming het best lijkt. Omdat een offset - poort achter - van 35 cm de meest vlakke resultaten gaf heb ik die voor alle simulaties hier toegepast - m.u.v. de basreflex
Wat is jullie mening over de simulaties? Mooi dat de driver & offset positie in Mjking ingevoerd kan worden!!!!
P.s. ik zie nu pas dat de offset gegeven wordt, en zit er 1 cm naast, das weinig verschil - heel klein beetje minder gunstig dan 35 cm...
Nee nog niet naar die 77,5 liter gekeken morgen ok ?
600/200 cm2 afstemming ? offset speaker?
akabak rekent met script tl met demping offset speaker 1/3 ook met -35 cm
dat is de poort aan de achterkant :)

driver offset met King alignmenttabellen gaat met formules :)
gewoon als goed uitgangspunt... scheelt weer wat simulatie werk
daar zijn die tabellen ook voor bedoeld... handig dus... :)

de orginele alignmenttabellen zijn lastig mee te werken
vandaar dat exelsheet (met dank aan Henkjan)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Ah, das mooi!

Bij Ajhorn kun je schuiven met de diepte van de kast, maar nu ik weet dat Akabak met de poort achter uitgaat van 35 cm kan ik de grafieken wat beter lezen.

Afstemfrequenties neem ik niet als uitgangspunt trouwens, meer een lijn die lijkt op de basreflex simulatie (neutraal verondersteld)

Dei 77,5 liter TL is een 500 naar 200 cm2 TL met 4 liter IHA, een offset van 40 cm (zal in de praktijk niet kleiner dan 45 cm kunnen worden) en de driver op 72 cm van de 2,1 meter TL.

Deze constructie zit trouwens het dichtst bij de MJking met een afstemming van 35 Hz, en komt qua tot standkoming behoorlijk overeen met de Singular. Aanpassingen waren nodig ivm de specifieke T/S van de C220

Morgen, overmorgen... geen haast, wel belangstelling. Volgende week heb ik vakantie, en op vrijdag (pas) gaan dan de testkasten gebouwd worden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”