Woody SUI-180

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Bericht door ray5150 »

Overigens moet ik een klein beetje van mijn woorden van woensdag terugnemen. :shock:
Ik heb vanmiddag een rolletje verzilverd montagedraad gekocht.... :shock: :shock: :shock:
En dat terwijl ik honderden meters koper in huis heb. :? :roll:
Ik weet het, het was een impulsieve aktie... (het was heel goedkoop.... :lol: :lol: )

Het is nu al zo erg dat ik begin na te denken over audiofiele ontkoppelcondensatoren voor in de tweede versie van de buizenvoorversterker... :cry: :cry:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

mischa72 schreef:
Met een beetje geluk heb ik vandaag de montageplaat binnen en kan ik eindelijk verder.

Ik heb alleen een beetje twijfel bij de toepassing van de versterkerkeuze. Zal ik hier de UcD180 toe gaan passen of de pas verworven LM3886-versterker? Beiden hebben wel iets, maar goed, er is maar plaats voor 1 eindversterker.

Wie steunt mij (het liefst met onderbouwing) bij mijn keuze?

De reden van twijfel is dat ik niet de goeie trafo´s heb voor de UcD´s in tegenstelling tot het aantal trafo´s waarmee ik een passende voeding kan bouwen voor een setje LM3886.

Groeten,
Mischa
Probleem is uit de weg. In de Woody SUI-180 blijven zoals in eerste instantie gepland de UcD180 eindtrappen zitten. Ik ga gewoon op zoek naar nieuwe trafo´s (die van Baco zijn erg mooi) en ga met de bouw verder.

Bedankt voor het meedenken en Ray nogmaals bedankt voor de tip !

Groeten,
Mischa
mischa72
Contacteer:

Re: Woody SUI-180

Bericht door mischa72 »

Zo, iets meer ruimte voor een zoektocht naar trafo´s. Ik heb nog een trafo gevonden die 2x 33Vac is en 450W. Dit zou voldoende moeten zijn. Wat betreft de spanning hoop ik niet dat ik te hoog uit kom. Met 2x 33Vac kom ik gelijkgericht op 46,7Vdc. De UcD180 mag +/- 52V hebben op de voeding, dus ca 5V reserve. Is dit voldoende om safe te spelen?

Ik ga snel eens proberen in hoeverre dit beest in mijn kast past.

Is het nog aan te raden een softstart voor de trafo te zetten of kan het nog net?

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je kunt prima een 330VA trafo nemen voor twee UCD180
De 33V is goed, die raden ze zelf ook aan (kijk maar eens in de datasheet)

Ik zag toevallig gisteren dit koopje:
http://www.baco-army-goods.nl/product_1510.html

En Farnell heeft ook een koopje:
http://nl.farnell.com/multicomp/mcfg300 ... dp/9532501
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ok Bart,

Bedankt voor je antwoord. In dat geval ga ik lekker de 450VA trafo gebruiken die ik hier heb liggen. De modules die daar aan zouden komen te hangen zijn nog lang niet aan de beurt om toegepast te worden.

Dit geeft het project weer wat meer drive.

De andere trafo's zien er ook zeer goed uit, maar ik bouw nu eerst mijn Woody af.

PS: Wel of geen softstarter? Ervaringen met bepaalde schakelingen zijn ook zeer welkom.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ach, meer drive.
Je komt voor zijn langzalzijnleven toch nooit op die volle 450VA (niet eens op 330VA) 8) :lol:

Sja softstart. Er zijn mensen die het perse willen hebben. Aan de andere kant zie je veel versterkers waar het niet zo bij is. (vooral bij plate-amps)

Je kunt het denk ik eerst gewoon proberen. Slaan je zekeringen door in je groepen kast, dan weet je genoeg :lol:
(maar dat zel wel meevallen)
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Ach, meer drive.
Je komt voor zijn langzalzijnleven toch nooit op die volle 450VA (niet eens op 330VA) 8) :lol:
Deze opmerking was meer vanwege het feit dat het weer een tijdje stil ligt. Dat er van mijn kan weer meer motivatie is ermee door te gaan.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Motivatie probleempje?
Niet genoeg lasdopjes verkocht op de beurs? :wink: :wink: :mrgreen:

Ik zit toch wel vrijwel dagelijks aan de werkbank. is ook ontspannend... (en er is altijd wel wat te doen...)

Voorbeeldje softstarter:
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... aging.html

zelf geen ervaring mee, heb tot op heden nooit van die zware versterkers gebouwd. (dat komt nog...)
Ik heb eigenlijk geen idee wat het drempelvermogen is om zo'n ding te gaan gebruiken is.
Denk wel dat het van invloed is wat er nog meer op de betreffende groep staat waarop je de versterker aansluit.
Scheelt natuurlijk als je een dedicated audiogroep hebt of dat het halve huis er al op staat, dan word het wat moelijker.

En nu aan het werk!! dat ding moet wel klaar voor Breda.... :mrgreen:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Strak plan, ik kan redelijk gemakkelijk een audiogroep aanmaken. Alleen moet mijn verdeler dan op de schop.

Ik ga voor Breda 2010.

Het is inderdaad ook voor mij een stuk ontspanning, maar in deze tijd van het jaar en deze marktsituatie staat de boog zakelijk gezien vrijwel continue gespannen. Daarom probeer ik zoveel mogelijk spare tijd aan mijn gezin te besteden, waardoor de hobby wel wat te lijden heeft. Maar goed, kinderen brengen ook ontspanning........ toch ???

Groeten,
Mischa
cve

Bericht door cve »

Dit geeft het project weer wat meer drive.
In tegenstelling tot wat Bart beweert maakt het wel degelijk uit. De UcD400 die ik hier heb draaien op 250VA kan niet in de schaduw staan van dezelfde versie die voorzien is van 500VA. En ik heb het dan niet over een klein verschil.

Co
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja hallo 250VA vs 500Va is wel een heel anders verhaal natuurlijk.
Wat heb je er voor luidsprekers aan hangen? Want een UCD400 volledig uitsturen is nogal wat.
Dat speelt namelijk wel allemaal een rol. Net als de rest van de voeding overigens. De context maakt hier natuurlijk nogal heel erg veel uit.

Maar aan de 180W (@ 1% THD trouwens) kom je nooit zomaar met een normaal stereo set.
Dan hoef je simpelweg ook niet een bron te hebben die dat moet leveren. Pas als je in de buurt van de max gaat zitten kan het inderdaad zeker verschil uitmaken.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

b_force schreef:
Ja hallo 250VA vs 500Va is wel een heel anders verhaal natuurlijk.
Uhm, valt op zich wel mee eigenlijk. Nu zit er 2x een 120VA trafo in. Deze worden vervangen door 1x 450VA. Een klein verschil, maar toch ook bijna 2x zoveel.

Maar goed, het gaat er natuurlijk om dat er voldoende reserve zit.

Groeten,
Mischa
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ow ik dacht tov de 300VA waar we het daar straks over hadden. :)

450VA is iig zwaar overkill voor twee UCD180. Niet dat het erg kan hoor, ik bedoel als je het hebt liggen, waarom niet gebruiken, maar als je het nieuw zou willen kopen is 330VA/250VA zat.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dat snap ik. Ik moet alleen nog even kijken of hij gaat passen. Als dit het geval is, komt er gewoon die joekel in.

Groeten,
Mischa
cve

Bericht door cve »

Want een UCD400 volledig uitsturen is nogal wat.
Dat valt wel mee. Met de B&W DM2A is dat nog best dragelijk :D
De Vifa Formats, met een veel hoger rendement, hebben meer baat bij de grote trafo's. Bij lagere luistervolumes is het verschil juist ook groot. De minimum impedantie van 2 Ohm zal daar wel een rol bij spelen.
Het zelfde verschil doet zich ook voor bij de Sonus Faber Cremona M. Bij normaal luisterniveau is er meer detaillering en een duidelijk diepere en straffe bas waarneembaar. Hard hoeft het dus niet te gaan maar dat kan wel. :lol:

Co
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

2ohm is ook wel heel laag heh :roll:

Dan nog vind ik het nogal een groot verschil!
cve

Bericht door cve »

Dan nog vind ik het nogal een groot verschil!
Dat is wel vaker zo bij audio O:) Je denkt soms dat het niet veel uitmaakt maar daar kun je je erg in vergissen.

Co
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je moet vooral afvragen waarom. :wink:
cve

Bericht door cve »

Wat er in gaat, moet er ook weer uit komen
Wat er in gaat, kan er ook weer uitkomen O:)

Co
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

cve schreef:
Wat er in gaat, moet er ook weer uit komen
Wat er in gaat, kan er ook weer uitkomen O:)

Co
Nee moet, wat Bernoullie betreft niet. (eigenlijk ook zo als wet van behoud van energie) :wink:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Zo, we zijn weer een stapje verder. De trafo die ik had liggen blijkt te passen. Ik hou alleen minder effectieve ruimte over in de kast. Daarbij wil ik nog jullie advies vragen betreffende de plaatsing van de UcD's. Ik kan deze rechtstaand monteren of vlak via een hoekprofiel. Vlak vind ik persoonlijk het mooiste, maar bij een rechtstaande montage is de koeling effectiever wegens het ontbreken van 1 overgang (of eigenlijk 3). Wat is jullie mening?

Overigens, de bedrading wil ik zoveel mogelijk onder de montageplaat door laten lopen.

Sorry voor de belabberde foto's, maar omdat ik even geen accu's in mijn flitser heb zitten heb ik ze even met een 50mm/1.7 objectief gemaakt, vandaar de korte scherptediepte.

Groeten,
Mischa
Bijlagen
Rechtstaande montage
Rechtstaande montage
Vlakke montage
Vlakke montage
ray5150

Bericht door ray5150 »

En als je hem nou plat legt met een stukje koelblok in plaats van dat hoekprofiel?
Ik denk dat twee processorkoelers daar heel goed in passen. :mrgreen:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ray5150 schreef:
En als je hem nou plat legt met een stukje koelblok in plaats van dat hoekprofiel?
Ik denk dat twee processorkoelers daar heel goed in passen. :mrgreen:
In dat geval nemen ze nog meer plaats in beslag. Ik moet er rekening mee houden dat er nog een kleine voeding bij moet komen voor de regelprint. Alle ruimte die ik extra heb is dus meegenomen. Gevoelsmatig heb ik met de 2 losse trafo´s zelfs meer ruimte dan met die ene knoepert. Nog maar eens in afweging nemen misschien toch de 2 losse van Baco te nemen.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

Afgaand op de foto's kun je linksachter, rechtsachter en rechtsvoor nog wel een kleine trafo / voeding kwijt.
Met een stuk alu hoekprofiel kun je dat ook vertikaal kwijt, scheelt ruimte...

Of, Als het met de hoogte kan, met draadeinden M4 de lucht in... ben ik momenteel ook mee bezig.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Maar eens kijken. Ik moet eens kijken hoe groot de trafo is die ik moet gebruiken aan deze regeling. Zou het aan te bevelen zijn om er 2 te nemen? Eén exemplaar van 2x 12V en één van 9V ? Dit om de voedingen voor de regeling en audio zoveel mogelijk uit elkaar te houden?

Verder heb ik er echter nooit op gelet of deze ook een power-functie heeft, dus of ik hem kan in- en uitschakelen?

Toch maar eens een mailtje richting DIY-club.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie