Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Re: Jordan JX92s / CSS SDX7 ontwerp

Bericht door MichaelB »

Ja, ik gebruik de standaard microfoon van ATB PC.
Vandaar mijn interesse om mijn mic eens naast een gecalibreerde mic van iemand anders te houden.

Het zat me niet lekker en dus ben ik wat gaan schuiven met het geheel, fysiek, dus de speaker anders geplaatst, de microfoon strategischer. Nu staat de speaker voor een zachte stoffen bank. Heb ik een dikke handdoek over de rug van m'n hoge burostoel gegooid en de rolgordijnen naar beneden gedaan (er zijn op deze kamer namelijk 9 ramen).

Presto: onderstaande meting, zonder enige vorm van filtering. De kamer waar ik zit, heeft dus blijkbaar een negatief effect op de metingen van 1 meter... Beetje jammer dit.
Schuiven resultaat.png
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Oh ja, de dikke dip bij 4Khz, die verschuift als ik de microfoon naar voren/achter beweeg. :evil:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die mics zijn keurig, met meetrapport per exemplaar. Heb er nooit vreemde resultaten mee gehad, behalve toen 1 stuk was.

ATB-PC is voor een meter afstand eigenlijk al bijna niet meer geschikt, er is geen mogelijkheid een tijdvenster in te stellen. Dus... alle kamer invloed wordt zichtbaar in pieken en dalen. Net zo lang zoeken naar een goede plek totdat alles stabiel blijft, anders kun je er geen consequenties aan verbinden denk ik.

Succes!
MichaelB

Bericht door MichaelB »

ATB is inderdaad wel een beetje heel basaal, vandaar dat ik (met mijn beperkte kennis van meten) al aan het experimenteren was met Fuzzmeasure. Grafisch is dit pakket een verademing, maar daar gaat het niet om in eerste instantie.

In Fuzzmeasure kan je wel tijdvensters instellen. Wat ik niet heb kunnen vinden echter, is een manier om je geluidskaart te kalibreren. Als ik de optie "automatic correction" gebruik, dan krijg ik een plot te zien die totaal niet lijkt op wat ook maar enigzins in de buurt komt :(

Misschien moet ik dan maar eens naar Arta kijken, wat ik hier veel gebruikt zie worden.
Nijn

Bericht door Nijn »

MichaelB schreef:
In Fuzzmeasure kan je wel tijdvensters instellen. Wat ik niet heb kunnen vinden echter, is een manier om je geluidskaart te kalibreren. Als ik de optie "automatic correction" gebruik, dan krijg ik een plot te zien die totaal niet lijkt op wat ook maar enigzins in de buurt komt :(
Ik neem aan dat je wel een draadje tussen de uit- en ingang van je tweede kanaal hebt aangesloten? Bij mij werkte de automatische calibratie van fuzzmeasure in ieder geval gewoon goed.

Groetjes,
Martin
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Nijn schreef:
Ik neem aan dat je wel een draadje tussen de uit- en ingang van je tweede kanaal hebt aangesloten? Bij mij werkte de automatische calibratie van fuzzmeasure in ieder geval gewoon goed.
Hoi Martin, jups er hangt een loopback kabeltje tussen, maar doordat het stekkertje van de ATB mic. een mini-jack is, had ik een mini-jack splitter nodig. Wat ik dus over het hoofd had gezien, is dat deze splitter van 2x stereo naar 1x MONO gaat...
Vreemd dat het dan niet werkt he? :lol:

Morgen even een ander splittertje halen.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Er hing dus wel het juiste splittertje tussen, maar nu blijkt dat de iMic die ik gebruik (el-cheapo) een gigantische overspraak tussen de kanalen heeft. Daardoor lijkt het alsof het mono is. Geluid afspelen via kanaal 1, meet slechts 40dB zachter op het uitgeschakelde kanaal :x

Voor niks een ander stekkertje gehaald. Dan maar een M-audio mobile pre halen o.i.d.

Bij ATB heb je hier geen last van, omdat deze maar via 1 kanaal meet en niet altijd een loopback nodig heeft over een ander kanaal voor de correctie van de soundcard (dit wordt van te voren geladen). Daarom heb ik nooit gemerkt dat die iMic zo slecht was.

Sjees heb echt zitten kloten met verschillende kabeltjes/instellingen... Jammer.

Volgende bericht is weer on-topic! :lol:
Nijn

Bericht door Nijn »

MichaelB schreef:
Voor niks een ander stekkertje gehaald. Dan maar een M-audio mobile pre halen o.i.d.
Wat voor Mac heb je, want misschien kun je gewoon de ingebouwde soundcard gebruiken?

Groetjes,
Martin
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

begrijp het misschien niet helemaal maar wellicht kun je hier wat mee:

http://www.rumoh.nl/index.php?item=atb- ... 74&lang=NL

ATB Auvisio USB-Soundcard
The USB soundcard is to use, when there is a problem with the onboard soundcard.
For Windows 98/2000/XP it is used as a MIC input.
For the generator function Windows 2000 SP3/XP is necessary.
The MIC amplifier +20dB is only for SPL measurements.

Afbeelding

€ 24.50
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Heren Mods, dit wordt te offtopic, deze kan wat mij betreft verplaatst worden naar "Meten".
Nijn schreef:
Wat voor Mac heb je, want misschien kun je gewoon de ingebouwde soundcard gebruiken?

Groetjes,
Martin
Een Macbook Pro (nieuw model, 13,3", 2,5 maand oud). Deze heeft 1 enkele in/uitgang die analoog en digitaal is. Je kan hier dus niets mee helaas. Komt ook bij dat door de nieuwe config van het poortje, veel stekkertjes niet werken...

Het probleem van Fuzzmeasure is dat deze bij iedere meting op een ander kanaal de calibratie doet (als ik het goed begrepen heb). Hierdoor heb je dus 2 in- en 2 uitgangen nodig, toch? Wat ik dus bij de iMic heb gedaan is het volgende: linkerkanaal uit -> test signaal naar de speaker, linker kanaal in -> microfoon; rechterkanaal uit -> rechterkanaal in (voor de loopback).

Echt vertrouwen heb ik niet in de geluidskaarten van laptops. Degene die ik gebruikt heb (een Packard Bell en HP) die weken echt gigantisch af. Dat moet je wel corrigeren, anders heb je gewoonweg geen zinnige meting.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

wouter schreef:
begrijp het misschien niet helemaal maar wellicht kun je hier wat mee:

http://www.rumoh.nl/index.php?item=atb- ... 74&lang=NL

ATB Auvisio USB-Soundcard
The USB soundcard is to use, when there is a problem with the onboard soundcard.
For Windows 98/2000/XP it is used as a MIC input.
For the generator function Windows 2000 SP3/XP is necessary.
The MIC amplifier +20dB is only for SPL measurements.

Afbeelding

€ 24.50
Senks voor je input, maar de iMic die ik heb is al voldoende voor ATB PC. Het gaat hier juist over Fuzzmeasure.
ATB PC werkt gewoon bij me, maar daar kan je niet de dingen mee die ik graag wil :)
Nijn

Bericht door Nijn »

MichaelB schreef:
Een Macbook Pro (nieuw model, 13,3", 2,5 maand oud). Deze heeft 1 enkele in/uitgang die analoog en digitaal is. Je kan hier dus niets mee helaas. Komt ook bij dat door de nieuwe config van het poortje, veel stekkertjes niet werken...
Ik neem aan dat je ook windows kunt draaien (anders werkt ATB Pro vast niet..) Dan kun je met Rightmark Audio Analyser even een loopback meting van je kaart doen. Die van mij was redelijk recht, en ook de vervorming was niet slecht.. ik vond zojuist zelfs het rapport van de meting :)

CODE: Selecteer alles

SigmaTel STAC9221
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.36, -0.18 Good
Noise level, dB (A): -87.8 Good
Dynamic range, dB (A): 87.2 Good
THD, %: 0.0036 Very good
Intermodulation, %: 0.015 Very good
Channel crosstalk, dB: -85.9 Excellent
IMD at 10 kHz, %: 0.012 	Very good
Bij mijn Macbook is het zo dat je geen gebruik kunt maken van de calibratie met de ingebouwde soundchip, omdat de driver daar niet geschikt voor is – iets met aparte input en output devices waardoor dit niet werkt, staat ergens in de manual - maar je kunt ook een meting doen zonder het calibratiekanaal.

Ik denk dat zolang je ingebouwde geluidskaart een redelijk rechte response heeft (en ik verwacht dat die van jou dat heeft) je best wel een frequentiemeting met microfoon met fuzzmeasure kunt doen. Als je ook impedanties wilt gaan meten, is de calibratie wellicht wel verstandig.

Afijn, ik zou het even proberen als ik jou was! Verder vind ik Fuzzmeasure een erg fijn programma, al had ik in het begin vreemde resultaten. Uiteindelijk bleek dat aan mijn instellingen voor de gating te liggen, want die vond ik niet direct vanzelfsprekend.

Succes!
Martin
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Het rubber is op de panelen aangebracht.

- Ten eerste om deze doder te laten klinken. Je hoort het verschil echt goed tussen een paneel waar wel rubber op aangebracht is en degene waar dit nog niet gedaan is.
- Ten tweede omdat ik teveel liters inhoud had.
Achterpaneel rubber.jpg
Kast rubber.jpg
Het schema voor morgen ziet er als volgt uit :)

- gaten maken voor de Speakon aansluiting
- Jordan behuizing lijmen + gaatje maken voor de bedrading
- pritex aanbrengen
- achterkanten monteren

Voor wat betreft de Jordan behuizing zit ik nog een beetje met de demping naar buiten toe. Zoals het nu is, is dit gewoon een kaal bakje waar alleen wat BAF in komt. Het liefste zou ik de buitenkant ook nog van iets voorzien wat niet te dik. Er is van dat smeerbare rubber, maar of dat nou zoden aan de dijk zet....

Als dit klaar is dan kan ik me storten op de versterkers en filters.
Omdat ik nog voldoende hout en skay over heb wil ik deze in een behuizing bouwen die er hetzelfde uitziet als de speakers. Voor-/achterkant van gebeitst beuken, boven en zijkanten skay leer.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Het klussenlijstje is af! :lol:

De eerste achterkant zit er op, die laat ik vannacht rusten en daarna gaat de tweede.

Ik zat nog even met de buis die door de behuizing heen moet, want die moeten natuurlijk wel vastgelijmd worden. Daar wacht ik tot morgen mee, als de achterkant vast zit. Zoals ik het nu zie, dan heb ik genoeg ruimte om via het speakergat de verbinding tussen het potje en de buis te lijmen, maar [-o< (anders dan uhhh, uhhh, mja).

Als ik langs de speaker kijk, dan de achterkant er mooi recht op! Dit worden/zijn de mooiste speakers die ik tot nog toe gebouwd heb (in ieder geval al om te zien :mrgreen: )

De balkjes die direct achter de speakers zitten, die heb ik nog voorzien van een laagje BAF en ook in het deel voor de dwarsverbinding heb ik 1 BAF deken losjes opgerold. Bovenin de kast heb ik toch nog een dwarsverbinding gelijmd, bijna boven de buis. Een knokkeltest gaf eigenlijk de plek aan waar de buis loopt (dit is halverwege het paneel), maar dat kon dus niet.
Demping.jpg
Achterkant er op.jpg
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Vanmorgen heb ik de speaker uit de klemmen gehaald en het zit netjes strak allemaal.

Hierna heb ik de behuizing van de Jordan in het gat aan de achterkant vastgelijmd en de pijp aan het potje/kastje aan de voorzijde luchtdicht vastgezet met constructiekit (zonder oplosmiddel).

Foto's zeggen meer dan 1k woorden, dus bij deze :D
Jordan behuizing binnen.jpg
Zijkant dichtbij.jpg
Achterkant hoek.jpg
Zijkant voor.jpg
Zijkant achter.jpg
Wat ik al wel zag, is dat de ene behuizing mooier is dan de andere (de ene is mooi en de andere HEEL mooi). Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik veel dingen voor het eerst deed. Eigenlijk had ik er dus 3 moeten maken, dan had ik twee hele mooie gehad :lol:
Awel, al doende leert men en de VOLGENDE keer dan doe ik het helemaal goed *ahum* :-#

De schroeven van Speakerland zijn binnen, dus strakjes is het 'speaker-schroef-time'!
Vandaag ga ik ook de Speakon zaken bestellen, zoals de aansluit terminals en de kabels.

Oh ja, waar jullie mijn eeuwige respect mee kunnen verdienen O:) : het vinden van een 4-polige speakon aansluiting in het zilver/goud. Tot dusver kan ik ze alleen in het zwart vinden. De zilvere varianten die ik vond waren male i.p.v. female.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Het leer is niet helemaal mijn smaak, maar ik vind het er wel prachtig uitzien! Ik ben ook wel erg benieuwd naar hoe het allemaal gaat klinken!
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik sluit me hierbij aan. Het ziet er fantastisch uit! Chapeau!
rho

Bericht door rho »

Fraai geworden zeg! Heel mooi.

heel erg OT: Leuke zeteltjes ook: Betermeubel in België? (ik ken dat stof ergens van)
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Bedankt allemaal! :D
Het is mooier geworden dan ik zelf eigenlijk dacht. Het blijft lastig om kleuren te kiezen als je nog niet alles samengesteld hebt gezien, maar dat heeft goed uitgepakt!

Net wel een behoorlijke tegenslag, want tijdens het indraaien van de schroeven (in voorgeboorde gaten!), draaide ik bij 1 van de schroeven de kop er af terwijl deze nog zo'n 2mm verder moest! :evil:
Zonder waarschuwing, gewoon ineens *plop*
Rest mij eigenlijk geen andere optie dan het restantje van de schroef weg te schuren en de kop op de speaker te lijmen. Uitboren is een no-no :roll:

Ook heel erg OT :wink: : Dat zijn fauteuils van "Keijser en Co", gekocht bij Eijerkamp.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Wat een originele manier van afwerken, ik vind het erg mooi geworden, complimenten!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Das dikke pech met die bout.

Kun je hem niet afvlakken op 2 kanten, zodat je met een bahco of tang deze eruit kunt draaien. Soort ronde moer met 2 platte kanten....
sietse

Bericht door sietse »

Ik heb zo'n ding er wel es uit gekregen met een boor. Eerst klein boortje en dan steeds groter. De kunst is, om met het eerste boortje zo goed als mogelijk, in het midden van de schroef te boren.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

wouter schreef:
Das dikke pech met die bout.

Kun je hem niet afvlakken op 2 kanten, zodat je met een bahco of tang deze eruit kunt draaien. Soort ronde moer met 2 platte kanten....
Hmmm, das eigenlijk geen gek idee, misschien dat dat lukt.
Stomme, van mij, is dat ik precies genoeg M4 schroeven besteld had. Wist ik veel dat ik er 1 kapot zou draaien... (kan me niet herinneren wanneer me dat voor het laatst overkomen is, want daar is voorboren juist voor)
sietse schreef:
Ik heb zo'n ding er wel es uit gekregen met een boor. Eerst klein boortje en dan steeds groter. De kunst is, om met het eerste boortje zo goed als mogelijk, in het midden van de schroef te boren.
Dat zie ik mezelf echt niet doen, tenminste: niet succesvol. Het schroef deel is minus het schroefdraad maar 3mm. Daar zou ik dan een gat in moeten boren?! :shock: Wellicht met een super stabiele kolomboor, maar die heb ik niet (en daar zou dan 36cm, de hele speaker, tussen moeten kunnen).
rho

Bericht door rho »

Uitboren en een deuvel er in lijmen en daarna weer voorboren?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

rho schreef:
Uitboren en een deuvel er in lijmen en daarna weer voorboren?
*ding ding ding ding*, we have a winner!

Briljant idee man! Ik kan op die manier de schroef er "grof" uitboren en dan nog een keer boren om een deuvel van 8mm te plaatsen en te lijmen. Daar kan ik dan idd. weer in voorboren en klaar. :D

Soms zijn slimme oplossingen zo makkelijk (als je er op komt) :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”