Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door dinguz »

Dank!
dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door dinguz »

Welnu, de kastjes zijn inmiddels een eind klaar. Ik zit nu alleen even met de benodigde hoeveelheid dempingsmateriaal, is het volgende ongeveer de bedoeling?
Bijlagen
21122010.jpg
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Mphus »

op de foto lijkt het er op alsof de plankjes van de TL niet de zelfde hoogte hebben als de buiten platen. Dit kan denk ik niet helemaal de bedoeling zijn?

groeten Daan

(PS: De demping lijkt me erg veel.....)
Laatst gewijzigd door Mphus op di 21 dec 2010, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

zeker in het open deel en achter de driver zit veel te veel. in de bouwtekening staat toch hoe te verdelen?
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door EppeRRR »

Was me even aan het oriënteren naar iets waar straks een 2x 2 á 3 watt buizenvermogen op komt te staan, denk dat ik deze in gedachten ga houden :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

zo dus:
foto-ke van desktop tl.jpg
foto-ke van desktop tl.jpg (21.71 KiB) 537 keer bekeken
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door 595ss »

EppeRRR schreef:
Was me even aan het oriënteren naar iets waar straks een 2x 2 á 3 watt buizenvermogen op komt te staan, denk dat ik deze in gedachten ga houden :D

6EM7 SE?
dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door dinguz »

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, dank!

BTW: ik had begrepen dat er een matje dempingsmateriaal per kant in moest, zodoende kwam ik hier op uit. Ik heb die matjes indertijd bij Speakerland gekocht, misschien dat zij andere maten verkopen dan wat er origineel in een verpakking Sonofil zit?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

ik heb idd Sonofil gebruikt; 1 matje was iets meer dan 50 gram (2 matjes in een pak)
BAF van andere leveranciers is meestal dikker en/of zwaarder, gewoon ff op de weegschaal gooien
dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door dinguz »

Mphus schreef:
op de foto lijkt het er op alsof de plankjes van de TL niet de zelfde hoogte hebben als de buiten platen. Dit kan denk ik niet helemaal de bedoeling zijn?
Het klopt toch wel hoor, misschien vertekent de foto iets. Alleen de frontplaat is breder, maar dat komt omdat de zijkanten achter de frontplaat vallen.
dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door dinguz »

Henkjan schreef:
ik heb idd Sonofil gebruikt; 1 matje was iets meer dan 50 gram (2 matjes in een pak)
BAF van andere leveranciers is meestal dikker en/of zwaarder, gewoon ff op de weegschaal gooien
Dat spul van mij is inderdaad zwaarder, met 50 gram heb ik veel minder dan jij. Als ik e.e.a. correct interpreteer moet de bulk van het materiaal komen daar waar in de tekening 9/16 staat, en op de andere plekken maar een een klein beetje?
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door EppeRRR »

595ss schreef:
EppeRRR schreef:
Was me even aan het oriënteren naar iets waar straks een 2x 2 á 3 watt buizenvermogen op komt te staan, denk dat ik deze in gedachten ga houden :D

6EM7 SE?
PCL86, de "Piccolo" versterker.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

dinguz schreef:
.....daar waar in de tekening 9/16 staat, en op de andere plekken maar een een klein beetje?
die 9/16 slaat op het deel wat je van een mat Sonofil moet pakken, dus 50*9/16=28 gram. Ik had een mat Sonofil in 16 stukken geknipt om het goed te kunnen verdelen, vandaar die wat vreemde aanduiding (deze vraag staat met stip op #1 van de gestelde vragen over dit ontwerp :lol: )
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door TubeHead »

595ss schreef:
EppeRRR schreef:
Was me even aan het oriënteren naar iets waar straks een 2x 2 á 3 watt buizenvermogen op komt te staan, denk dat ik deze in gedachten ga houden :D

6EM7 SE?

in PP ook heeeeel intressant :D
dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door dinguz »

Ik heb de speakers nu een paar dagen klaar, en er - na inspelen - eens goed naar geluisterd. Ik ben heel content met het hoog: gedetailleerd maar toch zacht. Wat me echter wat tegenvalt is de basweergave. Ik heb voordat ik ben gaan bouwen de picolino's nog gehoord, en die hadden een imposante basweergave voor zulke units en kastjes. Bij deze speakers moet ik het laag er echter een beetje "bijdenken".

Zijn er nog manieren om bas output wat op te krikken? Ik wil er ook niet lukraak dempingsmateriaal uittrekken, vandaar dat ik me toch hier even wil laten adviseren ;) Of zijn er nog andere opties?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

je zou t BAF links op deze foto
Afbeelding
er uit kunnen halen.

Hoe heb je ze nu opgesteld staan btw?

maar je moet ook geen wonderen verwachten hè, het is een 2½" drivertje dat moet doen waar het nooit voor ontworpen is....
Gebruikersavatar
D0X
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 10:14

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door D0X »

Zijn deze jongens eigenlijk normaal aan te sturen met een reguliere amp?
Iets in de richting van 40W cont? Of is dat een slecht plan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door Henkjan »

Als je de volume knop maar met verstand bedient...

Als je ze full range wil gaan gebruiken in een woonkamer dan zeg ik: niet doen (of je moet erg zacht luisteren), de driver is erg klein en zit in een open kast dus bij een klap laag een niet geremde uitslag. Filter je ze actief en hoeven ze geen laag weer te geven, dan kan het prima (ik luister er op dit moment zo naar)

Gebruik je ze waarvoor ze bedoeld zijn, desktop speakers dus, dan maakt de amp niet zo veel uit zolang je ook hier de volume knop maar met verstand bedient.
dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Re: Ga Voor Goud - Desktop TL Speaker - Elektor Audio 2008

Bericht door dinguz »

Nog even voor het archief: ik liep met de BAF tegen het probleem aan dat het wat massief in de kast bleef liggen, en dat het niet echt uit te kammen was of zo. Daarom ben ik overgestapt op Twaron Angel Hair. Gehoormatig ben ik uitgekomen op 25-30 gram per kast, en qua verdeling heb ik hetzelfde aangehouden als in het oorspronkelijke ontwerp.

Wat mij betreft ben ik tevreden met het eindresultaat, en zijn ze klaar nu. Verbeterpunt voor een eventueel volgend project is vooral de houtverwerking en schilderwerk, er zitten nu een paar hoekjes in die net niet haaks zijn (verschoven tijdens lijmen/klemmen). Voor het schilderwerk had ik parketlak genomen, maar daar zitten wat luchtbelletjes in (vermoedelijk niet de juiste roller gebruikt, en het spul droogt nogal snel).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”