Goede moed !
Sony TA N7B Vfet versterker
Moderator: Beheerdersteam
Ja, het is hoofdzakelijk de flux in het soldeer wat irriterend kan zijn. Lood/tin komt pas in de lucht bij een soldeertemperatuur boven de 500 gr. Dat is uitgebreid onderzocht.
Rondblazen met een dikke fan help niet zo veel. Op mijn werk hebben we het tamelijk rigoureus aangepakt: Een paar kanaal ventilators van de Gamma en wat flexible alu slang (ook van de Gamma) en dat baast via een gat in een steekraampje de zut naar buiten.

Rondblazen met een dikke fan help niet zo veel. Op mijn werk hebben we het tamelijk rigoureus aangepakt: Een paar kanaal ventilators van de Gamma en wat flexible alu slang (ook van de Gamma) en dat baast via een gat in een steekraampje de zut naar buiten.
Er staan wat Vfets te koop op ebay. 2SJ18 en 2SK60 Sony's. Maar ik vrees dat het rankings zijn van de 1st gen VFET apparaten en niet van de hybrides.
Doesn't hurt to check though... als je de verkoper eens mailt, heeft hij er misschien wel liggen van de rankings die je nodig hebt ?
Anders Mirko maar eens hard achter z'n veren zitten
Doesn't hurt to check though... als je de verkoper eens mailt, heeft hij er misschien wel liggen van de rankings die je nodig hebt ?
Anders Mirko maar eens hard achter z'n veren zitten
Mirko heeft mijn oude fets die nog goed zijn. Dus ben van hem afhankelijk. Die fransman kan ik ook nog vragen, ik denk dat het altijd goedkoper is als via ebay.
Neem aan dat je deze bedoelt: (valt me mee +/- 30 eu voor een nieuwe!
http://cgi.ebay.com.hk/ws/eBayISAPI.dll ... 7C294%3A50
Neem aan dat je deze bedoelt: (valt me mee +/- 30 eu voor een nieuwe!
http://cgi.ebay.com.hk/ws/eBayISAPI.dll ... 7C294%3A50
Afzuiging werkt super!
Vandaag weer wat onderdelen vervangen. Wat elco's, silver mica caps en een goede alan bradley tegenkoppen weerstand. Oude cascade transistoren eruit, kan ik gelijk ruim 25 jaar stof uit de koelplaat wassen 
Boven de oude onderdelen (moet nog meer uit) en onder de nieuwe.
Boven de oude onderdelen (moet nog meer uit) en onder de nieuwe.
afzuiging 2
In de keuken aan het werk, da afzuiging heb ik met de slang in de wasemkap hangen.
- bartsegers
Ik zet geen foto's van mij en/of familieleden op het web zomaar, ook niet per ongeluk. 
Ja die afzuiging ben ik blij mee, simpel en effectief. Bij het terugleggen vd bout wacht ik soms even, houdt die even in de luchtstroom totdat alle colophonium verbrand is. (rookpluimpje weg
) Die benauwde aanvallen en gekuch de hele dag zijn weg. Ook MDF ben ik gevoelig voor, laatst met een sub bouwen gemerkt. Doe zet ik een goed 3M mondfilterkapje op.
Ja die afzuiging ben ik blij mee, simpel en effectief. Bij het terugleggen vd bout wacht ik soms even, houdt die even in de luchtstroom totdat alle colophonium verbrand is. (rookpluimpje weg
De grote printplaat en de voedingsprint zijn klaar. In de voeding van voortrap heb ik nu eens geen 1N400* gezet maar geupgrade naar een BYV27. Klinkt beter, voeding wordt dan stiller.
Rest nog de cascade transistoren en daaromheen de weerstanden ed.
Vraagje Stofman:
Hoe heb je de versterker voor de 1e keer opgestart, met fets erin en dan zo snel mogelijk de potjes instellen (offset en bias) en dan potjes in middenstand? Of fets eruit, een spanning afregelen bij de fets zoals voor een andere Sony Vfet amp gebruikelijk is? Dan fets er weer in en fijntunen?
Rest nog de cascade transistoren en daaromheen de weerstanden ed.
Vraagje Stofman:
Hoe heb je de versterker voor de 1e keer opgestart, met fets erin en dan zo snel mogelijk de potjes instellen (offset en bias) en dan potjes in middenstand? Of fets eruit, een spanning afregelen bij de fets zoals voor een andere Sony Vfet amp gebruikelijk is? Dan fets er weer in en fijntunen?