Actief 2 weg kast bouwen
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Ja, mooie avator

Er zijn veel meer voorbeelden, maar voor zover je de sites nog niet gezien hebt, kan je hier of hier misschien nog wat inspiratie opdoen. Of op Edo’s website, als je zijn zuiltjes inkort.
Mario
Er zijn veel meer voorbeelden, maar voor zover je de sites nog niet gezien hebt, kan je hier of hier misschien nog wat inspiratie opdoen. Of op Edo’s website, als je zijn zuiltjes inkort.
Mario
A dat is een oude vuistregelHenkjan schreef:probeer eens gulden snede ~ 1 : 1.62JuuL schreef:De verhoudingen zijn niet zo mooi eigeniijk.
De euro snede methode heet het tegenwoordig:
0,618 : 1 : 1,618 : 2,618 : 4,236 : 6,854 : 11,090
Werd of wordt vaak door architecten toegepast
Dan lijken gebouwen beter in verhouding ??
Boxen lijken beter voor het oog .. klinken vaak ook beter ???
Reeks van Fibonacci: nog een vuistregel
1 : 2 : 3 : 5 : 8 : 13 : 21 : 34
Schijnt ook te werken ???
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Fantástisch dat je moeder het verstek zaagt!JuuL schreef:Ik heb een hele mooie decoupeerzaag gekocht, die ook in verstek kan zagen (nou eigenlijk mijn moeder) En 2 grote lijmtangen. Dus met een beetje handigheid wordt die kast wel wat
Zeg dat ze wel eerst proefzaagt, want de buigzaamheid van het zaagblad maakt een zuiver verstek (zelfs bij vaste hand of met geleiding) nagenoeg onmogelijk. Laat dus vooral het zaagbladje zelf zijn weg zoeken, en zeker niet door het hout heen duwen en sturen.
In alle vormen van kunst, inclusief de muziek.weidok schreef:0,618 : 1 : 1,618 : 2,618 : 4,236 : 6,854 : 11,090
Werd of wordt vaak door architecten toegepast
De verhoudingen komen ook voor in de natuur, bijvoorbeeld het menselijk lichaam, de verhouding van de afstand van de grond tot het zwaartepunt (ter hoogte van de navel) tot je lengte is ook ongeveer 1 : 1,6.
De mens van Vitruvius van Leonardo Da Vinci (Italiaans Eurostuk) geeft een beeld van deze verhoudingen.

Wat dat betreft is euro-snede best toepasselijk.
Haha, dat laat ik doenMarp schreef:Fantástisch dat je moeder het verstek zaagt!JuuL schreef:Ik heb een hele mooie decoupeerzaag gekocht, die ook in verstek kan zagen (nou eigenlijk mijn moeder) En 2 grote lijmtangen. Dus met een beetje handigheid wordt die kast wel wat
![]()
![]()
Zeg dat ze wel eerst proefzaagt, want de buigzaamheid van het zaagblad maakt een zuiver verstek (zelfs bij vaste hand of met geleiding) nagenoeg onmogelijk. Laat dus vooral het zaagbladje zelf zijn weg zoeken, en zeker niet door het hout heen duwen en sturen.Het juiste gevoel krijg je het beste in de vingers door even te oefenen op hetzelfde materiaal.
Ja ik zal het haar zeggen! Maar hoezo moet IK dat gevoel in mijn vingers krijgen?
Ah dankje, voor als mijn volgend project een vogelverschrikker met ingebouwde versterker isrichard schreef:In alle vormen van kunst, inclusief de muziek.weidok schreef:0,618 : 1 : 1,618 : 2,618 : 4,236 : 6,854 : 11,090
Werd of wordt vaak door architecten toegepast
De verhoudingen komen ook voor in de natuur, bijvoorbeeld het menselijk lichaam, de verhouding van de afstand van de grond tot het zwaartepunt (ter hoogte van de navel) tot je lengte is ook ongeveer 1 : 1,6.
De mens van Vitruvius van Leonardo Da Vinci (Italiaans Eurostuk) geeft een beeld van deze verhoudingen.
Wat dat betreft is euro-snede best toepasselijk.
Dat soort dingen zie je wel vaker, dat het vaker terug komt idd. Zo had meneer het laatst nog over dat je bloedvaten ook als tranmissielijnen kon zien met karakteristieke impedanties, dus zonder reflecties. Ja je kunt heel ver gaan
Deze 2 lijken me wel wat:


Zo'n randje is wel mooi
. Maar tja ik heb geen bovenfrees...
/boxontwerp.JPG
Dit is het ontwerp dat ik heb gemaakt, wat vinden jullie ervan? (Let niet op de gele belichting...)


Zo'n randje is wel mooi
/boxontwerp.JPG
Dit is het ontwerp dat ik heb gemaakt, wat vinden jullie ervan? (Let niet op de gele belichting...)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik was vanmiddag vroeg vrij dus had ik mooi tijd om hout te halen:
[img]/box.jpg[/img]
Man, 22mm is een stuk dikker dan ik verwacht had!

Mzz, wat is nou mooier als voorkant, vanuit links gezien die plank of vanuit rechts gezien.. Het plan was om de rechtse te doen, maar die andere kant staat volgensmij nog wel wat mooier!
Maakt dit voor de klank nog wat uit? Vanuit links gezien is de baffle 210x400 en vanuit rechts gezien is ie 264x400
Het zijn alleen nog losse planken trouwens...
/edit
Ik neem links als baffle, dit staat toch wel het mooist vind ik
Nu maar eens de speakers uittekenen
[img]/box.jpg[/img]
Man, 22mm is een stuk dikker dan ik verwacht had!
Mzz, wat is nou mooier als voorkant, vanuit links gezien die plank of vanuit rechts gezien.. Het plan was om de rechtse te doen, maar die andere kant staat volgensmij nog wel wat mooier!
Maakt dit voor de klank nog wat uit? Vanuit links gezien is de baffle 210x400 en vanuit rechts gezien is ie 264x400
Het zijn alleen nog losse planken trouwens...
/edit
Ik neem links als baffle, dit staat toch wel het mooist vind ik
Nu maar eens de speakers uittekenen
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben eens met de decoupeerzaag aan de gang geweest en hij is goed gelukt! Ik heb de speakers aan de linkerkant op het plaatje gemonteerd, dus een diepe kast ipv een brede kast.
Ziet er al mooi uit!
Foto is een beetje onduidelijk maar goed:
[img]/baffle.JPG[/img]
Ziet er al mooi uit!
Foto is een beetje onduidelijk maar goed:
[img]/baffle.JPG[/img]
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Zow hij klinkt al een stuk beter dan zonder kast
Alleen het laag,midden en hoog klinkt nog niet zo goed, LOL. Maar goed, ik ga nog demping, een filter en een prachtige tweeter gebruiken. Dus hopelijk komt dit wel goed!
Heb hem ff met lijmklemmen vastgeklemt. Het lijmen moet nog gebeuren...
[img]/testkast.jpg[/img]
Gelukkig gaat het me (of mijn moeder, voor Marp
) aardig goed af, voor de eerste keer 
O, wat wil ik graag het setje met tweeters horen
. Kan niet wachten!
/edit
Heb de peerless eens op mijn pc aangesloten. Man wat zit er al een flinke bas in
. Klinkt al aardig lekker!
/edit2
Heb beide speakers in een testsetup beluisterd. Viel bijna van mijn stoel van het prachtige geluid!!!

Ben nu bezig met het lijmen van de kasten.
/edit3
De eerste kast is goed gelukt!
Morgen ga ik de 2de kast lijmen
.
Heb hem ff met lijmklemmen vastgeklemt. Het lijmen moet nog gebeuren...
[img]/testkast.jpg[/img]
Gelukkig gaat het me (of mijn moeder, voor Marp
O, wat wil ik graag het setje met tweeters horen
/edit
Heb de peerless eens op mijn pc aangesloten. Man wat zit er al een flinke bas in
/edit2
Heb beide speakers in een testsetup beluisterd. Viel bijna van mijn stoel van het prachtige geluid!!!
Ben nu bezig met het lijmen van de kasten.
/edit3
De eerste kast is goed gelukt!
Morgen ga ik de 2de kast lijmen
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Updateje:
[img]/boxen2.jpg[/img]
Ik heb ze gelijmt, moet alleen de voor en achterkant nog afwerken en dan lijmen. Ze lijken zo wat groter dan dat ze zijn. Ze zijn 40cm hoog om een id te krijgen.
Wat staat het al mooi zeg
. Precies de goeie grootte.
[img]/boxen2.jpg[/img]
Ik heb ze gelijmt, moet alleen de voor en achterkant nog afwerken en dan lijmen. Ze lijken zo wat groter dan dat ze zijn. Ze zijn 40cm hoog om een id te krijgen.
Wat staat het al mooi zeg
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Frezen na het zagen van de gaten is niet aan te raden, een alternatief is het aanbrengen van een extra front (MDF met de dikte van de luidsprekerrand, tweeter moet misschien een extra plaatje achter de frontplaat om hem op dezelfde hoogte/diepte te krijgen). Als je deze verziekt is de schade niet al te grootJuuL schreef:Miss kan ik de speakers nog verzinken door een frees van iemand te lenen.
Maar kan dat frezen nog wel als er al gaten inzitten voor de tweeter en woofer?
En is het aan te raden om dit te frezen of kan ik het beter niet doen?
Laatst gewijzigd door SARK op zo 17 apr 2005, 2:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik had even niet gezien dat je de fronts er nog niet in/aan gelijmd had.
Als de fronts nog los zijn kun je de bovenfrees er nog gemakkelijk inzetten
Het enige waar je dan voor moet zorgen is dat de platen op een stabiele ondergrond (tijdelijk) worden vastgezet, ik hoop dat je de uitgezaagde cirkels nog hebt ... die kun je namelijk gebruiken om de gaten te "vullen". Je krijgt dan een stabiele ondergrond voor de bovenfrees en een centerpunt, de "opvulling" moet wel vastzitten
desnoods scroef je aan de achterkant een plaatje aan het front en de opvulling. De middenstip natuurlijk pas bepalen als de opvulling vast zit 
Als de fronts nog los zijn kun je de bovenfrees er nog gemakkelijk inzetten
Vandaag eens flink bezig geweest 
[img]/box1.JPG[/img]
Zo'n schuin randje is een wereld van verschil qua uiterlijk. Nu nog hopen dat ik niet teveel mdf heb weggehaalt...
[img]/box2.JPG[/img]
Ik vind dat ze erg mooi worden!
De schuine randen heb ik met een decoupeerzaag gemaakt. Wat een takke werk zeg
.
Ik heb alleen niet gefreest, wel jammer maar goed, de gaten had ik er al inzitten en ik had geen frees. Dus zou ik er eentje moeten kopen.
Het stof zit nog tot achter mijn oren, *ughe ughe*
Valt dit onder topkastjes, of nog niet Edo? Anders ga ik nog ff aan het werk
[img]/box1.JPG[/img]
Zo'n schuin randje is een wereld van verschil qua uiterlijk. Nu nog hopen dat ik niet teveel mdf heb weggehaalt...
[img]/box2.JPG[/img]
Ik vind dat ze erg mooi worden!
Ik heb alleen niet gefreest, wel jammer maar goed, de gaten had ik er al inzitten en ik had geen frees. Dus zou ik er eentje moeten kopen.
Het stof zit nog tot achter mijn oren, *ughe ughe*
Valt dit onder topkastjes, of nog niet Edo? Anders ga ik nog ff aan het werk
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.
