Low budget 2-weg vloerstaander.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Misschien is het een idee om een appart topic te maken over filters/componenten en de voor en nandelen ervan.

Houden we het hier weer even on-topic... :)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Edo schreef:
Jazeker, heb nu een schets met potlood gemaakt, moet ik nog uitwerken als alles af is. Filter komt er natuurlijk ook bij.
Super! Alvast bedankt :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Paul schreef:
Hondasnl schreef:

Nogmaals, hoe meer spoelen, weerstanden, condensatoren en bekabeling in een stroomkring, hoe groter de verliezen, maakt niet uit hoe klein ze ook mogen zijn, ze zijn er nu eenmaal.
De verliezen kun je terugvinden in de warmteontwikkeling.
Zeker bij wat harder spelen kan je dit goed merken.
Ik kan me absoluut niet voorstellen dat je dit echt merkt :roll: 'B Force z'n theorie' lijkt toch echt in praktijk bevestigd te worden...
Sterker nog het is de praktijk.
Wat Hondasnl noemt is de theorie. Het gaat juist om het merkbare effect.
(mensen die mij een beetje kennen, weten ook dat ik altijd bekijk in hoeverre de theorie opgaat in de praktijk)

Maargoed dat is allemaal te lezen in mijn eerdere post. Ik ga dat niet nogmaals herhalen.

@ Edo
Heb je al een budget afwerking is gedachte ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
@ Edo
Heb je al een budget afwerking is gedachte ?
Jazeker. MDF goed schuren en aflakken met kleurlak (waarschijnlijk wat donkere kleur) en aanbrengen met platte kwast. Hierdoor onstaan wat lichtere en donkere strepen die lijken op nerven van hout. Ik heb met dee techniek vroeger een aantal tafels gemaakt en ziet er best leuk en appart uit. Niet duur, maar best netjes. (en zit gelijk in de lak)
Om de naden van het hout niet te zien gaat er nog een 4mm MDF laagje overheen waarna de hoeken rond gemaakt worden met de bovenfrees.
Simpel en toch netjes (en appart).
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mmm die techniek wil ik ook nog steeds een keer toepassen :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het idee:

Ondergrond in wat lichte kleur lakken (met die platte kwast) zodat al wat lichte nerven ontstaan. Even laten drogen en mat een wat donkere kleur erover. Dan een houtkam erover om de nerven te creeren.
Bijlagen
hout_1.jpg
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Met als resultaat onderstaande voorbeelden.
Bijlagen
hout_4.jpg
hout_3.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

das creatief :P

Je moet zelf dus een beetje in je hoofd hebben hoe de nerven zouden moet lopen ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Beetje wel ja, maar de kam doet ook zelf een hoop.... :) Als je hen draait ontstaat zelf een patroon. Maar we zullen zien.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Stukje over de filterinvloeden staat nu hier

Wowly
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Jeetje, erug sneu :( dat ie nou net hier moet worden afgesplitst :lol: :lol: :lol:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

b_force schreef:
das creatief :P

Je moet zelf dus een beetje in je hoofd hebben hoe de nerven zouden moet lopen ?
Zeker creatief, heb ik ook wel eens aangedacht toen ik nog mdf kasten maakte.
Verder niet TE veel bij nadenken, dan gaat het meestal fout :wink: .
Gewoon op het gevoel afgaan, werkt gewoon het beste!
Liefst onder het genot van een stevig biertje :lol: :lol: :wink:

Ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
Wat denk je aan het filter kwijt te zijn ?
Voor zover ik nu kan zien kom ik op 56.20 euro voor twee filters.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Zozo, heb ik even een paar dagen niet gekeken. blijkt er een heleboel gebeurt te zijn. Ziet er goed uit Edo, Vooral zo doorgaan hoor.

56 euro voor 2 filters ? en wat voor merken en types filter onderdelen heb je daarvoor ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

AUDYN-CAP KP-QS foil c'tjes, Metaloxide 10W (MOX) en Intertechnik spoelen. Het gewone spul dus eigenlijk....en zeker niet slecht.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Edo schreef:
Het idee:

Ondergrond in wat lichte kleur lakken (met die platte kwast) zodat al wat lichte nerven ontstaan. Even laten drogen en mat een wat donkere kleur erover. Dan een houtkam erover om de nerven te creeren.
Komt dat van een klusprogramma van tv? :wink:

Het lijkt me wel moeilijk om het netjes te krijgen, maar dit is goed gelukt!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind het filter eigenlijk ook nog aan de prijzige kant.

Als je het budget wilt houden, zou ik de cap parallel aan de woofer bipolair of MKT nemen.
Voor de tweeter een Clarity APW.

Als serie spoel 1mm Kern :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vuurkat schreef:
Komt dat van een klusprogramma van tv? :wink:
Jep, klopt. Ik werk al een tijd voor Eigen huis en tuin.....en daar was het inderdaad een keer in de uitzending.... :lol:

@b_force: Is inderdaad 1mm draad wat ik in de planning had. Bipolair elco'tje over de woofer scheelt een paar euro, maar ik zit nu met een serie filter....hou ik hem liever niet bipolair. :)
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Vuurkat schreef:
Komt dat van een klusprogramma van tv? :wink:
Het lijkt me wel moeilijk om het netjes te krijgen, maar dit is goed gelukt!
Deze techniek is al jaaaren oud, ik heb mijn hoornsysteem destijds ook van MDF naar licht eiken 'veredeld' op deze manier, en dat was in '86.

Echt moeilijk is het niet met de bijgeleverde kam; de echte 'oude vakschilders' deden het met de kwast, dá's pas moeilijk.

Groeten, Jan.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Edo schreef:
Vuurkat schreef:
Komt dat van een klusprogramma van tv? :wink:
Jep, klopt. Ik werk al een tijd voor Eigen huis en tuin.....en daar was het inderdaad een keer in de uitzending.... :lol:

@b_force: Is inderdaad 1mm draad wat ik in de planning had. Bipolair elco'tje over de woofer scheelt een paar euro, maar ik zit nu met een serie filter....hou ik hem liever niet bipolair. :)
Dat moet zeker In Eigen Huis en Tuin zijn ;).
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

WMC schreef:
Dat moet zeker In Eigen Huis en Tuin zijn ;).
Nou...volgens mij niet... :wink:
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Nou doe er dan ook nog maar het woordje "mijn" bij.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Gaat goed hier zie ik.

Klein vraagje voor Edo : zou het ook mogelijk zijn om iets duurdere of alternatieve drivers te gebruiken, zonder het hele filter om te moeten gooien ?

Om zodoende deze luidsprekers van low-budget naar een-beetje-meer budget op te waarderen.

Heb je trouwens al een naam bedacht voor deze luidspreker ?

Keep on going !
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

ray5150 schreef:
Klein vraagje voor Edo : zou het ook mogelijk zijn om iets duurdere of alternatieve drivers te gebruiken, zonder het hele filter om te moeten gooien ?
Wat kan is de woofer vervangen door een HDS versie van Peerless. Dit zal het filter weinig doen veranderen. Andere tweeter wordt wat lastiger, maar met wat kleine veranderingen is een Seas zeker te doen (bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

mm.. klinkt interessant. Die SDS 164 is er in 2 versies : Nomex en PPB
enig idee wat het verschil is ? de prijs is hetzelfde, 45 euro ex. btw.

met een Seas Tweeter doel je waarschijnlijk op een Prestige en niet op een Excel serie, neem ik aan, wel veel keus, zie ik
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 12 mei 2008, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”