Waar zouden we graag meer van willen weten?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Jasper schreef:
uiteindelijk ben ik met het boekje zelf nog het beste af wat de formules aan gaat.
JJ,

Je weet dat je het krijgt, zodra je een gil geeft.

Sietse
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Komt ie dan:

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGHHHH!

Goed hè?

Jasper Joppe Geers..
Voor al uw bruiloften en partijen....

Mazzel!

JJ.
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op za 30 jul 2005, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik kon het hier horen....
Dinsdag of woensdag heb je hem.

Sietse
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Zo, gaat wel goed komen met die artikelen. Zal voorlopig ook wel het laatste zijn dat ik kan aanleveren. Zit nog in een ander boek te kijken of ik daar iets uit kan halen over stereofonie. Dat gaat dan over de groeven in platen en hoe dat dan via het pu-element stereo kan worden. Weet niet of dat interessant is?

Dus, es wat anders. Mijn "huiswerk", ingewijden zullen begrijpen wat ik bedoel. :D
Waar ik nou wel es meer van zou willen weten.
Er is in mijn draadje " Onze artikelen en de op en aanmerkingen daar over" al eens geprobeerd mij een en ander tussen de oren te krijgen. En soms kreeg ik er wel een stukje van mee. Maar misschien was het toch te veel meteen midden in de materie, waar ik nog nooit mee bezig ben geweest en door omstandigheden ook niet in staat geweest ben er mee bezig te zijn.

Wat kom ik geregeld nog tegen en zou ik wel eens in, voor beginners begrijpelijke taal, uitgelegd willen zien.

Baffelstep.
Maak es een verhaal met schetsjes hoe dat er uitziet en het effect daarvan met het filteren.

Meten met de computer en simulatie programma's.
Wat heb ik nodig en wat stop ik in mijn computer aan hardware?
Wat vertellen mij die grafieken en welke lijn in die grafiek is wat?
Wat is off-axis, 0* , 30* of 60* , de hoek gerekend van uit de as van de unit ?
Wat is het belang van dergelijke metingen?
Dus samen gevat een soort inleidend verhaal voordat ik HET ga doen. En dat zou ook nog kunnen voorkomen dat mijn computer en ik te veel van mening gaan verschillen :twisted:

Indien iemand dit zou weten te schrijven in artikel vorm, zou het mogelijk meteen ook deel twee van het artikel over filters kunnen worden?
Want daar ging het in het andere draadje ook nog al over.

Sietse
Laatst gewijzigd door sietse op do 23 feb 2006, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Apparition
Berichten: 287
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 11:22
Locatie: Oudemolen

Bericht door Apparition »

Staan de artikelen al online?
Of heb ik niet goed op zitten letten, ik ben heel benieuwd, zal voor mij zeer leerzaam worden
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Apparition schreef:
Staan de artikelen al online?
Of heb ik niet goed op zitten letten, ik ben heel benieuwd, zal voor mij zeer leerzaam worden
Oeps :oops: ik heb geloof ik nog een klus te klaren, nog even geduld svp.
luids
Berichten: 5
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 15:14

boek

Bericht door luids »

Er is wel veel ruimte voor een boek waarin nu eens door iemand die leuk kan schrijven uitlegt hoe je luidsprekers moet bouwen. Vance Dickason is bijvoorbeeld geen goede schrijver, die begint niet bij de basics en praat vooral tegen mensen die al elektrotechniek hebben gestudeerd.

Je moet een natuurkundige basis hebben, maar dat kun je als je verstand hebt van schrijven heel netjes uitleggen, ook met samenvattingen aan het eind van een hoofdstuk, etc.
En uiteraard in dat boek een uitleg over het belang/evenwicht van de allerbelangrijkste onderdelen van je audio installatie (een ketting heeft schakels nodig, maar onderstaande onderdelen zijn veruit de belangrijkste elementen in goede geluidsweergave):
-De kwaliteit van de bron/opname
-Luidsprekers
-Ruimte akoestiek
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

waar ik graag now wat meer info over zou vinden, is oa gereetschappen voor electro. Nl, verschillende modellen/vermogens van soldeerbouten, tangetjes, multi-meters.

Verder vroeg ik mij nog af, de gebruikte diy gereedschappen (boren/zagen/frezen) kopen jullie die enkel van (duurdere) top merken (dan denk ik aan Bosh, Metabo, DeWalt...) of ook zgn naamloze merken 'topkraft' ed die voor een prikje her en der te koop zijn?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nils_vn schreef:
Verder vroeg ik mij nog af, de gebruikte diy gereedschappen (boren/zagen/frezen) kopen jullie die enkel van (duurdere) top merken (dan denk ik aan Bosh, Metabo, DeWalt...) of ook zgn naamloze merken 'topkraft' ed die voor een prikje her en der te koop zijn?
Beiden. Het ligt er aan hoe vaak ik ze nodig heb. Maar ik merk toch duidelijk een verschil tussen de goedkope spullen en de wat duurdere. Ik heb me voorgenomen toch niet te vaak meer naar de echt goedkope dingen te kijken. Die dingen komen de nauwkeurigheid van werken zeker niet ten goede.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

rho schreef:
Nils_vn schreef:
Verder vroeg ik mij nog af, de gebruikte diy gereedschappen (boren/zagen/frezen) kopen jullie die enkel van (duurdere) top merken (dan denk ik aan Bosh, Metabo, DeWalt...) of ook zgn naamloze merken 'topkraft' ed die voor een prikje her en der te koop zijn?
Beiden. Het ligt er aan hoe vaak ik ze nodig heb. Maar ik merk toch duidelijk een verschil tussen de goedkope spullen en de wat duurdere. Ik heb me voorgenomen toch niet te vaak meer naar de echt goedkope dingen te kijken. Die dingen komen de nauwkeurigheid van werken zeker niet ten goede.
Beiden.Ik koop nu ook (nog) meer kwaliteit.Levensduur is daar toch `n stuk beter.Niets zo vervelend als op `n zondag iets afwillen maken en door je (electrisch)gereedschap in de steek te worden gelaten en dus niet naar de winkel kunnen.
Garantie en bijkomende service is bij de duurdere merken meestal ook `n stuk beter.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Of een lintzaag ( veel ) stiller is dan een cirkelzaag en of je hier
even zo makkelijk langere rechte stukken kan zagen ?

En, o ja... veiligheid lintzaag.. hoe zit het daarmee ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

mipo schreef:
Of een lintzaag ( veel ) stiller is dan een cirkelzaag en of je hier
even zo makkelijk langere rechte stukken kan zagen ?

En, o ja... veiligheid lintzaag.. hoe zit het daarmee ?
Een lintzaag is stiller, als je er tenminste een goed motor in hebt hangen. Rect zagen gaat zonder knappe geleider nauwelijks.. Je kunt er zelfs mee figuurzagen.
Veiligheid: Een lintzaag moet een stevige kap hebben. Als het lint scheurt wordt het daar meestal goed opgevangen. Omdat je beter zicht hebt op de zaag zie je ook meteen goed of je vingers in de buurt komen.. Bij een cirkelzaag is dat meestal afgeschermd door een kap. Gevaar van een cirkel zaag is dat je door het materiaal heen zaagt en gemakkelijk even een stukje snoer meeneemt..
Algemeen met zagen: overal goed op blijven letten, vooral je vingers..

Kees
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Dank Kees Ja , rechte stukken zagen met een lintzaag lijkt me ook vrij lastig maar kan hier natuurlijk zelf een extra geleider bijmaken.

Nog advies over kwaliteit lintzagen ( en cirkelzagen ) : welke merken en types wel of niet naar te kijken ?
Ik zie zelfs nieuwe goedkope zagen van rond de 100 euro ! ( chinees ? )

max
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Daar kan ik je helaas niet in adviseren.. Van de lintzagen die ik gebruik zijn de zaaglinten al ruim 100 euro (lengte >6 meter)dus die vallen al buiten je budget..
Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe vaak en hoe lang je dat spul wil gaan gebruiken.. Voor maar een box kun je net zo goed een stuk speelgoed van de Lidl kopen.. Daarna gooi je het met het houtafval weg.. zit bij de prijs van de box in, dan...

Kees
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Nog advies over kwaliteit lintzagen ( en cirkelzagen ) : welke merken en types wel of niet naar te kijken ?
Ik zie zelfs nieuwe goedkope zagen van rond de 100 euro ! ( chinees ? )
Ik zie redelijk geprijsde circelzaag machines rond de 100 euro, van bekende merken in de bouwmarkten. Skyl, Bosch en zo. Denk zelf ook weer zo iets aan te schaffen. Ik zou niet een lintzaag kopen. Is niet handig voor lange rechte stukken.
Bovendien kun je met een cirkelzaag onder een hoek (verstek) zagen.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Voorlopig laat ik het hout maar even voorzagen, in verband met
ruimtegebrek en ter voorkoming van geluidsoverlast.


Iets wat zomaar in me opkwam:

Stel je hebt twee woofers met exact dezelfde specificaties en parameters
maar wel met ander materiaalgebruik ( ze zijn dus niet identiek ) ;

kunnen ze dan toch volledig anders klinken of komt het erg bijelkaar
in de buurt ?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

mipo schreef:
Stel je hebt twee woofers met exact dezelfde specificaties en parameters
maar wel met ander materiaalgebruik ( ze zijn dus niet identiek ) ;

kunnen ze dan toch volledig anders klinken of komt het erg bijelkaar
in de buurt ?
Zodra ook response, vervorming en waterval plots gelijk zijn, klinken ze ook gelijk. Het maakt dan niet uit wat het gebruikte materiaal is.

Maar goed, daar heb je weinig aan, want in de praktijk kom je dit niet tegen.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

dat ligt denk ik aan hoe ze vervormen. Elke combinatie van vervormingsproducten heeft weer een andere 'klank'. En volgens mij staan de TS-parameters en vervorming vrij los van elkaar.

Dezelfde TS-prarameters betekent echter wel dat ze (ongeveer*) gelijke frequentiekarakteristiek hebben...

(*volgens mij verschillen ze dan alleen doordat de verschillend vervormen of een ander afstraal gedrag hebben)
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Vraag over de baspoort


Ik heb de Br 70 hp besteld. De binnen- diameter die opgegeven wordt is
57 mm. Nu zie ik op de site van Monacor dat de pijp een verloop heeft van
96,5 mm naar 57 mm.

Is de diameter waar ik nu mee moet rekenen dan niet 96,5 + 57 : 2= 76,75 mm ?

Of telt hier alleen de ingaande opening van 57 MM ?
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Inmiddels de baspoort binnen; maten zijn, van binnen naar buiten:

57 naar 68 mm en daarna de uitlopende mond.

Hopelijk heeft iemand een antwoord op mijn vorige vraag.



Groet, Max....
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Marp »

Ik denk dat de effectieve diameter iets groter is dan 57 mm. Helaas heb ik LspCAD niet meer geïnstalleerd, anders had ik het waarschijnlijk even kunnen controleren.

Waarom open je trouwens geen eigen topic? Voor individuele vraagstukken is dat veel duidelijker, want dit topic is bedoeld om een inventarisatie te maken over onderwerpen waar geregeld vragen over zijn, t.b.v. artikelen op de voorpagina:
Wat zijn nu onderwerpen waar nog vaak vragen over zijn?
Als we deze verzamelen en daarna een mooi verhaal met goede uitleg en plaatjes van maken, zal het daarna op de website gepost kunnen worden.
Dus SHOOT! :)
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Yep you're wright. Doe ik. Alhoewel een apart topic voor allerlei (technische) vraagjes mischien ook wel handig is ?
Webbie
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 apr 2007, 0:32
Locatie: Wagenberg

Bericht door Webbie »

Hallo,

Misschien dat de mensen hier op het forum hier iets aan hebben.

Zijn namelijk topics die ik zelf heb gestart, om wat meer te weten komen over audio.

* Studiereis over het Internet: Baffle Diffraction Step (BDS).
* Studiereis over het Internet: Enclosure Damping.
* Studiereis over het Internet: Standing Waves.
* Studiereis over het Internet: Venting and Cooling.

De manier waarop was voor mij zeer leerzaam.


Greetz Webbie...
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Hoe zat het weer met een speaker in een OB? Stel ik wil 'm gebruiken tot zo'n 150Hz. Moet ik m'n baffle dan zo breed maken dat ik op zo'n 150Hz een nul krijg op de baffle-rand? Hoe bereken ik dat weer?
Webbie
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 30 apr 2007, 0:32
Locatie: Wagenberg

Bericht door Webbie »

Hallo Rho,
rho schreef:
Hoe zat het weer met een speaker in een OB? Stel ik wil 'm gebruiken tot zo'n 150Hz. Moet ik m'n baffle dan zo breed maken dat ik op zo'n 150Hz een nul krijg op de baffle-rand? Hoe bereken ik dat weer?
Als je tot 150hz wilt weergeven, hoef je namelijk absoluut hier géén rekening mee te houden. Immers heeft 150Hz een golflengte van 2298mm.

Dus niet van toepassing.

BDS is meer van toepassing op het hoog waar de golflengtes een stuk kleiner zijn.

Ik neem aan dat in dit opzicht het bij een OB (Open Baffle??) het zelfde gaat.


Voorbeeldjes:

150Hz = 2298mm
1500Hz = 229,8mm
15000Hz= 22,98mm

Afbeelding


Greetz Webbie...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”