Mijn ultieme monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb dat wel gedaan, maar op het moment dat je een Q van 0.5 hebt maakt het niet zoveel meer uit. Het voornaamste was het volume van de bol, waarmee ik wilde zorgen dat er veel lucht achter de driver zit om elke indruk van opgesloten geluid te vermijden. In feite is het volume dus meer bepaald op basis van het driveroppervlak dan op de Thiele/Small parameters. Het is tenslotte een kast voor een middentoner en tweeter (zoals eerder gezegd, met name voor de tweeter heb ik voor het Avalon uiterlijk gekozen, als alternatief voor ook een uitwendige bol wat ik niet mooi vind).

De zo verkregen 2-weg kan gebruikt worden als monitor in combinatie met een sub voor een mooi systeem met actief filter tussen subwoofer en monitor (bi-amping dus). Het eventuele gebrek aan laag van de monitor zal ik in het actieve laag/mid filter wat opkrikken. De maximale geluidsdruk zal niet oorvernietigend zijn, maar hoogstwaarschijnlijk voor mij voldoende.

De kast zal ook zeer geschikt zijn om als topkast voor een normaal drieweg systeem te functioneren, met ook dan bij voorkeur een actief filter voor de overgang van laag naar mid.

Ik zal in ieder geval een passief filter voor deze topkast maken zonder bafflestep correctie, die dan in het actieve laag/mid filter moet worden opgenomen.

Groet, Jeroen
de vuilnisman

Bericht door de vuilnisman »

een vraagje heeft het ook nog zin om aan de voorkant beneden nog twee schuine stukken af te zagen?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ga ik nog testen, goede vraag.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hier nog het afstraalgedrag op 0, 30 en 60 graden. Ook al zo mooi, net als bij de tweeter. Integreren gaat een eitje worden met vrijwel perfect verlopend gelijkmatig afstraalgedrag over het hele frequentiegebied ;D .

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik heb nog niets gepost, maar ik volg dit topic al stiekem een tijdje :oops:

Heel erg interessant Jeroen! Echt zeer mooi werk verricht!

Maareh, zou je misschien een overzichtstekening willen maken van hoe je kast er nu precies van binnen uitziet, want het is me nog niet 100% duidelijk. Misschien ook een kort stappenplan voor iedereen die zelf zoeits zou willen maken (vooral hoe je aan de juiste bematingen komt)? Kortom, een kleine samenvatting..
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Hee jeroen.
Ik volg dit project al een tijdje zo ook je revisie van de LS3/5a kloon.
ik vindt het allemaal heel erg interessant.
ik wil je eigenlijk vragen of je bereid bent ( tegen een vergoeding ) om mijn luidsprekers te meten.
Nu is het wel zo dat deze 55 kilo per stuk wegen en dus niet zomaar te vervoeren zijn.
De filters zijn extern en wegen 8 kilo de stuk.
Aanpassingen aan het filter zijn mogelijk met betrekking tot de metingen.
Ik woon in Arnhem.

Laat even weten hoe je hier tegenover staat.

Groet, Olaf
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

deepspace schreef:

Maareh, zou je misschien een overzichtstekening willen maken van hoe je kast er nu precies van binnen uitziet, want het is me nog niet 100% duidelijk. Misschien ook een kort stappenplan voor iedereen die zelf zoeits zou willen maken (vooral hoe je aan de juiste bematingen komt)? Kortom, een kleine samenvatting..
Ik heb een zeer primitieve manier van tekenen. Microsoft word. Daarin maak ik vierkantjes en cirkeltjes en lijntjes en voer alle afmetingen met de hand in. Ik zal straks wel wat posten, krijg je een indruk. Maar ik ga het voor de definitieve kast wat anders doen, nog wat meer doordacht met meerdere laagdiktes. Nu is alles met 18 mm panelen opgebouwd. Komt nog en ik zal er ook een nieuwe pagina aan wijden op mijn homepage. Nu concentreer ik me het liefst op het ontwikkelwerk. Ik neem er de tijd voor, ik denk dat ik niet een veel betere monitor kan bouwen als wat ik hier aan het maken ben.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Stephen2006 schreef:
Hee jeroen.
Ik volg dit project al een tijdje zo ook je revisie van de LS3/5a kloon.
ik vindt het allemaal heel erg interessant.
ik wil je eigenlijk vragen of je bereid bent ( tegen een vergoeding ) om mijn luidsprekers te meten.
Nu is het wel zo dat deze 55 kilo per stuk wegen en dus niet zomaar te vervoeren zijn.
De filters zijn extern en wegen 8 kilo de stuk.
Aanpassingen aan het filter zijn mogelijk met betrekking tot de metingen.
Ik woon in Arnhem.

Laat even weten hoe je hier tegenover staat.

Groet, Olaf
Hoi Olaf,

In beginsel sta ik hier positief tegenover en vraag alleen onkostenvergoeding. Het moet wel gepland worden, zoals je ziet ben ik nu zeer druk met mijn eigen project. Twee mogelijkheden:
- ik kom bij jou 1 keer meten, zodat je zelf met de meetdata een filter kan ontwerpen.
- jij komt ondanks de zware boxen deze toch bij mij brengen zodat ik zelf een filter kan ontwikkelen en tweaken. Na een aantal weken haal je ze dan weer op.

De tussenweg, zoals ik gedaan heb met het betonnix project, doe ik niet meer. Dat wil zeggen bij de bezitter thuis zowel meten als filter bouwen. Dan heb ik te weinig ontwikkeltijd en krijg een filter op mijn naam dat ik niet optimaal hebt kunnen afregelen.

Ik woon in de buurt van Delft. Het lijkt me verstandig om deze vraag in een nieuw topic algemeen te stellen. Er zijn vast andere zelfbouwers die een goede meting voor je kunnen doen en wat dichter in de buurt wonen.

Groet, Jeroen
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Beste Jeroen.

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik zal dit onderwerp naar jou aanraden als nieuw topicplaatsen.
Het betreft één meting zodat ik kan zien hoe het gedrag van de luidsprekers is.
De filters zijn al gebouwd maar zouden dan misschien aan de hand van een meting een kleine aanpassing moeten ondergaan, misschien ook niet.
Gehoorsmatig zijn de luidsprekers subliem , maar ik wil het gewoon een keer als meet resultaat zien.

Groet, Olaf
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

deepspace schreef:

Hoi deepspace,

Hierbij de word files voor de kast met omhooggekrulde hoorn en ook die voor de tuut die ik had gemaakt als test voor het concept. De gebouwde kast is simpeler dan de tekening, niet schuin naar achteren hellend. Verder, als je alles gelezen hebt, weet je misschien nog dat ik een extra 6 mm plaatje op het front heb moeten lijmen omdat de inbouwdiepte van de midwoofer 6 cm is en niet 5.4 cm. Deze tekeningen gaan straks in het archief, zoals gezegd de definitieve kast wordt iets anders. Wel sterk lijkend hierop, dat wel.

De kast

De tuut

Stappenplan, hmm. Deze tekeningen en alle posts die ik hier doe moeten wat mij betreft voldoende zijn. Specifieke vragen ga ik altijd op in zoals je weet. Hierbij even heel kort de samenvatting: bol diameter ruim 2 x de eff. diameter van de midwoofer diameter. Begin opening hoorn gelijk aan eff. diameter midwoofer. Lengte hoorn minimaal 30 cm en diameter hoorn exponentieel terug laten lopen tot maximaal een vierde van het begin. Ik heb hierzelf gekozen voor 36 cm en terug laten lopen tot eenvijfde. Dit concept is gebaseerd op een 13 cm midwoofer. Bij een grotere woofer gaat het eigenlijk niet, dan wordt de bol veel te groot en zou je moeten experimenteren of het ook werkt met een bol die aan de zijkanten is afgeplat. Dat laat ik graag aan een ander over maar ik vermoed dat dit ook heel goed zou kunnen werken. Met een 10 of 11 cm midwoofer moet het natuurlijk ook uitstekend kunnen, dit idee. Dan kan de bol wat kleiner, maar de hoorn zou ik toch op 30 cm houden. Ik ga straks zelf de nieuwe Peerless 13 cm HDS exclusive toepassen. Maar ze hebben straks ook een hele mooie 10 cm midwoofer. Leuk voor een kleiner alternatief of als je wat hoger wilt crossen.

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Bedankt! Maakt het eenstuk duidelijker. Lijkt verdacht veel op de B&W nautilus op deze manier (de duurste versie), maar die heeft geen bol met een plugje voor zover ik weet, maar alleen een slakkenuis. Heeft dat wel nog samenhang met elkaar, of is dat weer een totaal ander concept?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De duurste versie, actief en slakkehuis vorm, is volledig met tube. Maar dan moet je perse vierweg gaan. De tube werkt over beperkte bandbreedte en moet dan ook heel lang zijn. Ze hebben de sphere/tube uitgevonden voor het drieweg systeem. Daarmee kan de Kevlar middentoner een veel groter frequentiegebied bestrijken terwijl er toch geen backwave ontstaat. Echt mooi, hebben hun ontwerpers waarschijnlijk jarenlang over gedaan om, wellicht per toeval, te ontdekken. En wij kunnen ervan profiteren :lol: . Ze hebben alles lekker uitgebreid in hun white paper gezet. Het enige waar je ze als zelfbouwer helaas niet kunt evenaren is hun middentoner :cry: .

Groet, Jeroen
voodooless
Contacteer:

Ow, wacht, het gaat natuurlijk ook om de middentoners... Dat was ik ff vergeten. Ik zal die whitepaper ook eens gaan opzoeken... misschien leuk voor mijn toekomstig font projet dat in de langdurige planning staat. Het zou al een excoot worden, dit soort dingen maken het alleen nog maar interessanter!
vigier

Bericht door vigier »

Heeej Jeroen & Co,

ik volg nog steeds hoor! Vind het ook leuk om te zien dat je alles in Word tekent :)
Ik wilde je topic even misbruiken om te melden dat een kamer verderop de center-speaker staat te drogen... Net klaar met spuiten, klein beetje misselijk nu, maar goed! De sub is al klaar, en gaat morgen wederom de woonkamer in. Ben blij dat ik er weer mee bezig ben.

Maareh, hoezo kan "de zelfbouwer" de middentoner van B&W niet evenaren? Is er dan geen enkele middentoner voor de doe-het-zelver beschikbaar die daar heel dicht bij in de buurt komt?

Grrroet, Joris
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hoi Joris, mooi dat je weer bezig bent. Wat die B&W betreft: heel dicht in de buurt komen is nog niet evenaren :wink: .

Tijd voor een update. Ik ben gisteren de hele dag bezig geweest om de kast af te maken. Waar goede vrijdag al niet goed voor is.

Ik ben verder gegaan met afwisselend multiplex en MDF. Hier het eerste laagje multiplex met de opening van de hoorn. Ik laat ook even zien hoe ik het bouw. Eerst positioneer ik met lijmklemmen en schroef het paneel vast. Dan kunnen lijmklemmen eraf en schroeven eruit. In het volgende plaatje de volgende stap.

Afbeelding

Lijm erop. Aardig he dat perspectief, het paneel lijkt nu veel te klein.

Afbeelding

En dan weer vastschroeven zodat de plaat niet gaat glijden met al die lijm. Dan kun je rustig de lijmklemmen erop zetten. Als je dat niet doet met die schroeven ben je eindeloos bezig want dat paneel glijdt dan weg als je een lijmklem probeert aan te draaien.

Afbeelding

Toen was ik de lijmklemmen zat. De box is nu loeizwaar, gereedschapkist er ook nog op, dat moet voldoende zijn om het paneel aan te drukken.

Afbeelding

Dan een serie plaatjes waarin je de hoorn ziet groeien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder zie je grote uitsparingen. Dan kan ik er gemakkelijk filtercomponenten in kwijt.

Afbeelding

Afbeelding

En toen was ie klaar. Log en lelijk. Het definieve exemplaar moet beslist kleiner. De bol terug naar 21 cm zodat ik met een breedte van 25 cm uitwendig kan volstaan. Ook wat minder diep en naar achter hellende baffle moet het wat eleganter gaan maken. Ik ga eerst maar eens een maquette bouwen. Multiplex gecombineerd met MDF is een blijvertje. Zo mogelijk nog doder dan al die laagjes MDF!

Afbeelding

Vandaag heb ik via een snelle meting gecontroleerd of ie het nog doet. De performance was vrijwel hetzelfde, misschien ietsje minder. Bij de definitieve kast ga ik variëren in paneeldikte zodat de hoorn wat minder sprongsgewijs verloopt.

Ook nog vandaag een filter erin gezet en eerste luistertesten gedaan. Het is niet te geloven, met het eerste de beste filter klinkt hij nu al beter dan de oude monitor! Het midden is op alle fronten beter. Had ik maar al een tweede kast!

Groet, Jeroen
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Prachtig om te zien.

Een beetje te laat, maar eigenlijk had je in deze testbox ook al vloeiende overgangen kunnen maken door bijv. eenvoudigweg een driehoekig gesneden strook tempex in de randen te plakken. Misschien kan je nog wel wat lapjes neopreen-achtig materiaal tegen de wand plakken, maar als dit al werkt, kom je hoogstwaarschijnlijk niet ver genoeg om ook maar enig verschil vast te kunnen stellen.

Van de andere kant is het natuurlijk bemoedigend om vast te kunnen stellen dat het ook op deze manier al zo fantastisch klinkt. Ik hoor zelfs vanaf hier hoe het klinkt: veelbelovend!

Mario
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Multiplex gecombineerd met MDF is een blijvertje. Zo mogelijk nog doder dan al die laagjes MDF!
Tot die conclusie was ik ook gekomen. Werkt erg goed.

Maar ehm, Tis wel een project zeg zo.
Heb je hem op de weegschaal gezet?

Groet,
Edo
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Inclusief drivers 25 kg :cry:

Met de multiplex wordt het ietsje lichter. Met de kleinere afmetingen ook. Een kleine 20 kg vind ik acceptabel. Zal wel lukken, achter de tweeter zit veel hout waar ik desnoods holtes in kan maken flink gevuld met wol. Wol zat over, ik heb maar 9 gr nodig voor die hoorn. Had voor 4 eurotjes 200 gr gekocht :)

@ Marp: ja ik had de hoekjes kunnen afwerken. Maar ik was nieuwsgierig naar de degradatie die door deze bouwwijze op zou treden. Wilde weten hoe kritisch het komt. Daarbij, ook het plamuren met lapmiddelen is niet ideaal en kost tijd. Als ik diktes gebruik van 6, 12 en 18 mm kan ik het op het verticale deel van de hoorn heel mooi laten verlopen. Maakt het ook wederom doder, dus ik denk dat ik dan optimaal bezig ben. Verder ben ik bang om ook maar enige vorm van zachte dempingsmaterialen aan te brengen zoals vilt, loodbitumen etc. Het is bekend dat dempingsmaterialen niet-lineair werken en ik wil intern ook geen materialen die eventueel een beetje meebewegen met de variërende luchtdruk, hetgeen compressie veroorzaakt. Het MDF zal altijd harder zijn. De prachtige dynamiek in aanslag van piano en gitaar, die ik nu hoor, wil ik niet meer kwijt!

Wat dat aangaat zie ik meer heil in demping op de buitenkant om resttrillingen op te heffen. Daarover een mooie afwerklaag. Hé, heb je me toch op een goed idee gebracht! Ik zal er eens over nadenken.

Groet, Jeroen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb vanavond wat metingen gedaan aan de kast met het eerste simpele parallelle filter. Dat dus beter klinkt dan het seriële filter in de oude kast, ahum.

Eerst het amplitude en fase verloop, dat is ongeveer van 3de orde Butterworth met de tweeter in fase. Het uiterste hoog loopt wat terug omdat ik recht voor de midwoofer heb gemeten. Bafflestep compensatie zit hier niet in, die heb ik in mijn actieve filter aangebracht. Hoefde ik alleen maar ergens een C-tje over een R-tje te plaatsen.

Ik heb daaronder drie watervalplots gezet. Eerst van het hele systeem en daaronder van gefilterde midwoofer en tweeter afzonderlijk. Je ziet dat het mooi snel is, maar dat tot zo'n 3 kHz de waterval met name bepaald wordt door de midwoofer. Verlagen van het overnamepunt zal het zaakje dus nog sneller en transparanter maken. Toch maar eens die 1500 Hz gaan proberen, ik zit nu op 1950 Hz, en horen of het ook net zo mooi rustig van klank blijft.

Maar dat is voor later. Ik ga eens werken aan de maquette en tekeningen maken voor de definitieve kast. Tot nu toe erg succesvol verlopen projectje, gelukkig geen teleurstellingen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes, Jeroen :lol:
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ik liep nog ergens tegenaan en moest gelijk aan jou werk denken. (qua vorm dan)
Ken je dit?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edo op do 31 mar 2005, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Hahaha, roept inderdaad wel associaties op. En niet enkel met Jeroen's boxen, want tijdens eten zou ik angstvallig in de gaten houden of ze niet richting mijn biefstukje kruipen. :mrgreen:

Trouwens kleine tweetertjes.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leuk, heel leuk....

mmmmm

Nee joh, is helemaal niks dit. Geeft dezelfde performance als dat slakkehuis dat ik nu heb in mijn monitor. En dat is toch helemaal niks hoor :twisted:

Zie ik daar trouwens niet die good old Vifa 17WP200 weer eens toegepast? Niet stuk te krijgen he dat woofertje. Misschien wel all time zelfbouw bestseller dat ding!

Groetjes, Jeroen
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

jeroen_d schreef:
Leuk, heel leuk....

mmmmm
Grapje....
Zie ik daar trouwens niet die good old Vifa 17WP200 weer eens toegepast?
Heb jij die niet gebruikt in je huidige monitors?
Laatst gewijzigd door Edo op do 31 mar 2005, 22:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Paul Jenner
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Ik vind het wel een zeer goed ontwerp.

Paul.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Edo schreef:
Grapje....
weet ik toch...
tuurlijk is dat een geinig ontwerp
Zie ik daar trouwens niet die good old Vifa 17WP200 weer eens toegepast?
Heb jij die niet gebruikt in je huidige monitors?
Nee. Dat waren die voor mijn broer. De HDS134 is veel beter dan de 17WP200 voor het midden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”