zo, speler vandaag afgeleverd. ff zoeken naar een paar gelijke CD's en spelen maar. heb t niet echt goed kunnen vergelijken wegens steeds weer moeten aanpassen van t volume, en een lichte verkoudheid, maar goed.
in a nutshell:
- erg weinig verschil
- soms meende ik bij de PS1 ietwat meer slissen te horen bij Marc Hollis, maar later bij nogmaals t zelfde stuk weer niet
- t laag van de PS1 leek een haar minder
maar al met al niet slecht voor een 2e handsje van 20 euro, bijna net zo goed als een 500 euro explaar hij mag in elk geval blijven. echte conclusies durf ik pas te trekken na een serieus uitgevoerde ABX test
Voor de volledigheid hier even meedelen dat tijdens de luistersessie bij mij thuis, afgelopen vrijdag, de speler van Weidok het wel deed. Ik weet niet hoe het kan, maar hoog en laag was er nu wel. Alleen is de weergave wat aan de vlakke kant. Ik blijf dus toch maar bij m'n marantz..
Ik dacht dat ik gisteravond deze post had geplaatst. Staat ie bij 20 Nov. Heb ik denk ik op "wijzig" knopje gedrukt. Vond het ook al vreemd dat Quote niet werkte...
daar moet ik nog eens wat mooie opnames voor uitzoeken om dat goed te kunnen beoordelen (denk dat ik wat van de STS ("Marantz") CD afpluk). ik hoop dit op de dubbel blinde luistersessie te kunnen gaan doen.....
daar moet ik nog eens wat mooie opnames voor uitzoeken om dat goed te kunnen beoordelen (denk dat ik wat van de STS ("Marantz") CD afpluk). ik hoop dit op de dubbel blinde luistersessie te kunnen gaan doen.....
Zo ik ben best wel geintereseerd geworden na het lezen van dit alles. Ben net de eerste stapjes aan het zetten in de hifi en zelfbouw audio wereld en dit lijkt me toch wel een buitenkansje. Ik heb op het moment een 2e hands sony cd speler (de CDP - XE220 om previes te zijn), heb hem maar is opengeschroefd om te kijken of er nog wat aan te knutselen valt (ben van plan de JRC 4558D opamps te vervagen door NE5532AP opamps, doorgeknipte netkabel vervangen, evt wat condensatoren te vervangen enz). Maar zelfs al zou dit de speler wat verbeteren, zo geweldig zal het alsnog niet zijn dan. Het lijkt me iig wel leuk om is zo'n oude PS op te zoeken en daar wat aan te rommelen
Argh!
Van zo'n Sony kun je nog heel veel maken, pak de 2134 of de 2604 als opamp, knip de muting eruit, pas de voeding aan, ontkoppelcondensatoren erbij of vervangen, koppelelco's eruit gooien, clockcircuit apart voeden en bufferen, etc. etc.
Zo'n PS is best aardig, en om te experimenteren kun je best wat rommelen, maar dank die Sony niet af voordat je hem goed hebt gemodificeerd en vergeleken!
Ik heb er nog niet zoveel verstand van dus ik dacht ik begin simpel. Bij de shop waar ik wat onderdelen had besteld voor mn gitaar amp heb ik maar meteen wat NE5532AP opamps mee besteld. De netkabel was overigens doorgeknipt net zo als de versterker/tuner (sony STR - DE135) en samen gebundeld met een kroonsteentje >_<, het lijkt me dus wel handig om de te vervangen .
Zoveel weet ik er nog niet vanaf dus zomaar even de muting er vanaf halen gaat me niet lukken. Als ik de onderdelen binnen heb zal ik is wat gaan knutselen en een nieuw topic openen. Ik zal dan wel wat foto's van de print maken en kijken of ik een schema kan vinden.
En nog een probleempje, mijn speakers bestaan voorlopig uit een Teufel Concept E Magnum setje, ben bezig daar nog wat moois van te maken maar ik betwijfel of ik daarmee veel verschil zal horen
maar dit topic gaat over de PS1 speler, weer ontopic dan maar
Heb vannacht (was om 05:30 klaar ) de modchip uit m'n 7502 gesloopt en nog wat herstelwerkzaamheden verricht had met het plaatsen van een activity led op de modchip ooit een sluitingkje veroorzaakt en toen deed niets het meer. Maar na het nodige zoekwerk en meten kwam ik tot de conclusie dat als ik de 3.6v rechtsreeks naar het aansluitpunt van de Vcc naar de modchip deed dat alles wel weer werkte. Laser deed het nog wel, alleen de disc ging niet meer draaien. Had ook al gemeten dat er nog maar 0.9v stond ipv bijna 5v. Moest dus wel ergens een zekering kapot zijn. Na lang zoeken 't ding gevonden. Zekering maar even overbrugt met een draadje
Vanochtend afgemaakt en de metalen plaat weer over het 'moederbord' gesoldeerd en toen maar eens testen. Heb hem eerst aan een oude Akai gehangen om te testen of alles goed ging. Daarna even aan m'n Rotel set gehangen. Moet zeggen dat, ondanks dat het de 'mindere versie' is, er toch een heel aardig geluid uit kwam. Het was wat minder helder en sprankelend dan m'n RCD-1072, en de plaatsing was een stuk minder, maar het prijsverschil (€900,- vs bijna niks voor een PSX) rechtvaardigde dat wel en vond het absoluut niet slecht voor verder een 100% standaard 7502. Gebruikte ook gewoon de standaard Multi-AV out kabel. Heb hem ook aan de JVC RX-5052 receiver geprobeert, maar dat klonk niet bijzonder. De Philips DVD Recorder klonk niet veel beter trouwens. Rare is dat m'n Pioneer MJD-508 minidisc recorder er wél heel aardig aan klinkt.
Heb vannacht (was om 05:30 klaar ) de modchip uit m'n 7502 gesloopt en nog wat herstelwerkzaamheden verricht had met het plaatsen van een activity led op de modchip ooit een sluitingkje veroorzaakt en toen deed niets het meer.
De 7502 ken ik niet is een latere versie van de ps1....
Lijkt mij niet het muzikaalste type.. maar toch..
Je kunt namelijk vanaf pin 15 en 16 van de dac, de output stage omzeilen. Op de site staat aangegeven hoe je dat precies moet doen.
En het is zeker een aanrader…
Ik heb zelf de 1002 en 5502 gehad, tussen deze 2 zit al ’n aardig verschil (de 1002 is beter). Ik denk dat er tussen 5502 en de 7502 ook ’n groot verschil zit, dit ten nadele van de 7502.
Sinds gisteren mijn PS1 (SHCP-1002) aan de praat en vannacht tot na 3.00 uur muziek zitten luisteren. Vergelijken is een beetje lastig (Marantz speler kaduuk) maar slecht was het dus niet
Voor een experiment is het al wel wat duur uitgevallen. De laser-unit was "op": PS1 op ebay.de a 20 euro + laser a 20 euro + AB a 10 euro. Ik ontkom er niet aan ook een nieuwe "normale" speler te zoeken die voor mijn vriendin bruikbaar is, maar ondertussen ga ik wel de beschreven modificaties op deze spelert uitproberen.
Sinds gisteren mijn PS1 (SHCP-1002) aan de praat en vannacht tot na 3.00 uur muziek zitten luisteren. Vergelijken is een beetje lastig (Marantz speler kaduuk) maar slecht was het dus niet
Voor een experiment is het al wel wat duur uitgevallen. De laser-unit was "op": PS1 op ebay.de a 20 euro + laser a 20 euro + AB a 10 euro. Ik ontkom er niet aan ook een nieuwe "normale" speler te zoeken die voor mijn vriendin bruikbaar is, maar ondertussen ga ik wel de beschreven modificaties op deze spelert uitproberen.
Leuk iemand in de buurt met belangstelling voor de Sony PS 1
Kijk uit naar een luisterverslag
Als je naast de PS 1 een nieuwe cd speler wilt aanschaffen
lees dit eens op AudioFreaks over de Harman Kardon HD 970
Bedankt voor de tip: leesvoer! Mijn vriendinnetje geeft aan dat ze na uitleg prima met de PS1 uit de voeten kan, terwijl ze de Kuzma-platenspeler amper durfde aan te raken:
Wanneer de PS1 langer blijft zal de voeding naar een apart kastje moeten. Wat wordt dat ding heet! Mod-chip en muting transistoren (a la http://dogbreath.de/PS1/index.html) zijn inmiddels verwijderd maar ik heb nog geen bijzondere verschillen kunnen horen.
Bedankt voor de tip: leesvoer! Mijn vriendinnetje geeft aan dat ze na uitleg prima met de PS1 uit de voeten kan, terwijl ze de Kuzma-platenspeler amper durfde aan te raken:
Wanneer de PS1 langer blijft zal de voeding naar een apart kastje moeten. Wat wordt dat ding heet! Mod-chip en muting transistoren (a la http://dogbreath.de/PS1/index.html) zijn inmiddels verwijderd maar ik heb nog geen bijzondere verschillen kunnen horen.
Je kan de PS 1 ook van een afstandsbediening voozien..
Hoe worm wordt ie dan.. warmer dan een klasse A versterker
Zelf heb ik de SPHC 5502 die wordt niet echt warm ....
Klinkt iets minder ruimtelijker maar vond het midden mooier
dan de 1002 (2 modellen beluisterd) de 5502 is ook degelijker gebouwd
(de laserunit is zelfinstellend heb ik begrepen)
Je kan de PS 1 ook van een afstandsbediening voorzien..
Hangt er al aan (Speedlink remote control, 10 euro Mediamarkt), maar omdat er geen TV aanhangt is het niet zo simpel: hij komt niet vanzelf in het CD-menu terecht en met een CD in de speler al helemaal niet. Verder zijn AB-knoppen als R1 en L2 niet zo helder als >>l en <<. Met stickers erop werkt het overigens prima.
Hoe warm wordt ie dan..
Na een avondje spelen is de behuizing meer dan handwarm, maar hij staat nu dan ook bovenop de versterker. De afscherming met de speler zelf is niet veel meer is dan plastic dus voor koeling en afscherming kan deze beter in een aparte behuizing. Ik heb nog een mooie alu behuizing van een KPN ISDN router
De uitgangstrap van de RCA-jacks en de AV-multiout schijnt op het 1002-model verschillend te zijn. Bij gebrek aan de juiste kabel gebruik ik de RCA-jacks maar het schijnt dat de AV-multiout beduidend beter klinkt? Heb jij dat kunnen proberen?
De uitgangstrap van de RCA-jacks en de AV-multiout schijnt op het 1002-model verschillend te zijn. Bij gebrek aan de juiste kabel gebruik ik de RCA-jacks maar het schijnt dat de AV-multiout beduidend beter klinkt? Heb jij dat kunnen proberen?
Mijn model de 5502 heeft alleen een av output...
(vond 2 jaar geleden toen ik dit model de 5502 met de 1002
vergeleek veel dynamischer klinken ...
De 1002 heeft ook normale tulp uitgangen ..
Gehoormatige zijn ze toch veel slechter maar dat is
mijn mening .. (smaak)
Je kan de PS 1 ook van een afstandsbediening voozien..
volgens diverse bronnen zou een DVD remote voor een PS2 moeten werken... NOT in elk geval niet het exemplaar dat ik gekocht had (en flink bedremeld had om t te laten passen). play drukken, lampje op ontvanger gaat netjes aan maar geen muziek... en ik dacht eindelijk van die stomme game console af te zijn...
iemand een type dat t zeker weten wel doet (en op gelijke manier als een gewone CD AB, dus niet een remote game console waar je nog steeds de TV bij aan moet hebben staan)?
Je kan de PS 1 ook van een afstandsbediening voozien..
volgens diverse bronnen zou een DVD remote voor een PS2 moeten werken... NOT in elk geval niet het exemplaar dat ik gekocht had (en flink bedremeld had om t te laten passen). play drukken, lampje op ontvanger gaat netjes aan maar geen muziek... en ik dacht eindelijk van die stomme game console af te zijn...
iemand een type dat t zeker weten wel doet (en op gelijke manier als een gewone CD AB, dus niet een remote game console waar je nog steeds de TV bij aan moet hebben staan)?
PS2 heb ik geen ervaring mee...
ook nooit kunnen beluisteren...
Wat zijn jouw luisterindrukken Henkjan ????
Net zo mooi als de eerste PS1 modellen... ??
nee, ik luister naar de PS1, maar met een accesoire voor de PS2 kan je de PS1 gewoon met een afstandsbediening bedienen, net als een gewone CD speler dus.
nee, ik luister naar de PS1, maar met een accesoire voor de PS2 kan je de PS1 gewoon met een afstandsbediening bedienen, net als een gewone CD speler dus.
zal eens even informeren... de ps1 die we vorig jaar
hebben gehoord in Beetssterzwaag had ook een afstandbediening
ik doe het met de gamecontroler....
alleen nummer kiezen gaat dan moeilijk..