hoe kan je een speaker 2 keer zo hard laten klinken?
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
eigenlijk zijn al je vragen HEEL erg gericht op basis kennis.
Ik zou zeggen, begin met het leren daarvan, dan worden deze vragen vanzelf beantwoord.
echte tweeter, heb je filter nodig. klopt. alleen een C? meestal niet
30 liter kan best voor een 8" geen enkele woofer is hetzelfde.
Staar je vooral niet blind op het rendment. (wat betekent het eigenlijk überhaupt als fabrikanten wat opgeven ervoor?)
Ik zou zeggen, begin met het leren daarvan, dan worden deze vragen vanzelf beantwoord.
echte tweeter, heb je filter nodig. klopt. alleen een C? meestal niet
30 liter kan best voor een 8" geen enkele woofer is hetzelfde.
Staar je vooral niet blind op het rendment. (wat betekent het eigenlijk überhaupt als fabrikanten wat opgeven ervoor?)
Als je de tweeter snel op wil blazen kun je dat doen. 6dB filter voor zo'n tweeter is niet echt steil. Zo krijgt hij nog behoorlijk wat vermogen voor zijn kiezen. Ik zou minimaal voor een 12dB filter gaan. Komt er een stuk minder lage/midden tonen door heen.Vuurkat schreef:Scheidingsfilter kan denk ik gewoon een condensator zijn. Maar deze klinkt dan wel 2dB harder dan de woofer.
filter
Met 25 Euro kom je echt tekort voor een echte tweeter en filter...
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
je kan voor de units die op new-line te koop staan gewoon een complete dapkast nabouwen. (MDJ-8)
Dit kastje werd paar jaar geleden volop verkocht.
ik zou zeggen, scoor de maten en afmetingen ervan en aan de slag.

Enige wat je moet achterhalen is de afmetingen van de poortjes.
(maar dat kan ook op de vuist met winsid langs je zijde, of een forumlid)
Dit kastje werd paar jaar geleden volop verkocht.
ik zou zeggen, scoor de maten en afmetingen ervan en aan de slag.

Enige wat je moet achterhalen is de afmetingen van de poortjes.
(maar dat kan ook op de vuist met winsid langs je zijde, of een forumlid)
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
zoals al 10x gezegd, vergeet die rendementjes nu eens.
het freq. verloop van zowel die woofers al piezo dingen is zo grillig dat je het gemiddeld rendement misschien wel met een -6/+6db korrel zout kunt nemen!
die oude mdj-8 kastjes waren helemaal niet verkeerd eigenlijk. (op het hoog na dan, ik haat peizos) maar voor op een kamertje gingen ze best oke, als je die dollars in je achterhoofd houdt.
het freq. verloop van zowel die woofers al piezo dingen is zo grillig dat je het gemiddeld rendement misschien wel met een -6/+6db korrel zout kunt nemen!
die oude mdj-8 kastjes waren helemaal niet verkeerd eigenlijk. (op het hoog na dan, ik haat peizos) maar voor op een kamertje gingen ze best oke, als je die dollars in je achterhoofd houdt.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
een blokgolf heeft juist afgevlakte toppen en dalen, en dat 2x zoveel vermogen regeltje is noncense.
deversterker genereert juist geen hoge tonen, maar kapt deze af!
maar als je 50 watt in dat speakertje pompt, dan heb je al een boel kabaal.
zeker als je met een high pass filter al dat vermogen in de 40-20000 khz bereik pompt. Dan heb je pas echt winst. (meerste vermogen gaat in je sub bas en bas zitten)
deversterker genereert juist geen hoge tonen, maar kapt deze af!
maar als je 50 watt in dat speakertje pompt, dan heb je al een boel kabaal.
zeker als je met een high pass filter al dat vermogen in de 40-20000 khz bereik pompt. Dan heb je pas echt winst. (meerste vermogen gaat in je sub bas en bas zitten)
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Juist niet. Er komt juist een berg HF bij als een versterker gaat klippen. Dat is ook de rede dat je tweeter het het eerste gaat opgeven. Je high-pass filter helpt daar ook nog bij. Heel kortstondig krijgt je tweeter vermogens te verwerken ver boven dat wat je versterker kan leveren.bartsegers schreef:deversterker genereert juist geen hoge tonen, maar kapt deze af!
Vuurkat schreef:Bij (heel zwaar) clippen komt er volgens mij een blokgolf, en die heeft 2x zoveel vermogen als een sinus.
Een andere theorie die op internet stond was dat de versterker hoge tonen genereert zodat de tweeter kapot gaat.
Een condensator voor de tweeter zou 'm ook veel minder schel maken, omdat hij dan minder middentonen krijgt en vooral de middentonen zouden door een piëzo schel klinken.
Edit:Iemand schreef:Reeds bij lage vermogens bereiken deze hoorntjes gemakkelijk de 110dB en zelfs 120dB. Onafgezien dat piezo tweeters kwalitatief zo slecht zijn dat ze verboden zouden moeten worden, beschadigen ze ook nog eens de trommelvliezen van iedereen die te dichtbij komt.
wat is clippen????
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik meen dat de effectieve waarde van een sinus iets van 0,63 is..Vuurkat schreef:Een blokgolf heeft volgens mij 2x zoveel vermogen als een sinus, want de versterker moet de hele tijd het piekvermogen leveren.
Maar om een speaker twee keer zo hard te laten klinken moet je 10 x zoveel vermogen er in trappen ....
Het is wel zo dat een clippend signaal zeker 10 keer zo irritant klinkt dan een sinussignaal..
Clippen heet het als het signaal vastloopt tegen de voedingsspanning..
Bij als je een sinus maakt met een topwaarde van 100V en je voedingspanning is net 50V, dan kan je sinus nooit boven de 50 (meestal iets minder) V komen... De bovenkant wordt er dan gewoon afgeknipt... Bij extreem oversturen blijft er dus niet meer over dan een blokgolf met de frequentie van de sinus.. (een blokgolf bestaat uit vele hogere harmonischen van de sinus..)
Kees
Kees
- hovingsteven
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 21:35
Wat is clippen.... als je versterker een uitgangs signaal WILT uitsturen ( A/B/D ) klasse.

Dan lijkt de sinus op een blokgolf. Dit is zeer slecht voor je luidspreker en heeft ook een zeer negatief invloed op je geluids kwaliteit.
( hier komt een groot gezeur over dI/dT bla bla vermogen bla bla intergreren... wiskunde...... maar eerst ff eten. /me Wijst naar wikipedia. )
Dan lijkt de sinus op een blokgolf. Dit is zeer slecht voor je luidspreker en heeft ook een zeer negatief invloed op je geluids kwaliteit.
Zou je dat nooit meer zo willen zeggen. NOOIT meer.Een blokgolf heeft volgens mij 2x zoveel vermogen als een sinus, want de versterker moet de hele tijd het piekvermogen leveren.
( hier komt een groot gezeur over dI/dT bla bla vermogen bla bla intergreren... wiskunde...... maar eerst ff eten. /me Wijst naar wikipedia. )
drugsb schreef:Vuurkat schreef:Bij (heel zwaar) clippen komt er volgens mij een blokgolf, en die heeft 2x zoveel vermogen als een sinus.
Een andere theorie die op internet stond was dat de versterker hoge tonen genereert zodat de tweeter kapot gaat.
Een condensator voor de tweeter zou 'm ook veel minder schel maken, omdat hij dan minder middentonen krijgt en vooral de middentonen zouden door een piëzo schel klinken.
Edit:Iemand schreef:Reeds bij lage vermogens bereiken deze hoorntjes gemakkelijk de 110dB en zelfs 120dB. Onafgezien dat piezo tweeters kwalitatief zo slecht zijn dat ze verboden zouden moeten worden, beschadigen ze ook nog eens de trommelvliezen van iedereen die te dichtbij komt.
wat is clippen????
Komt het dus toch neer op hetzelfde als ik heb gemaakt voor tijdens buurtfeestjes buurt-bbq en verjaardagen enz.Vuurkat schreef:We hebben besloten welke drivers we gaan nemen:
10" rode rand woofer
Dubbele piëzotweeter
En dan ongeveer zo'n kist.
Basreflexpoorten worden van plastic buis (bouwmarkt) gemaakt, aansluitterminals, handvatten en hoekbeschermingen enz. moeten we nog uitzoeken.
Drugsb wil luidsprekerkabel van 2.5mm^2, ik denk dat 1.5mm^2 genoeg is (kabel wordt 5 meter). Wat denken jullie? 10 meter kabel van 1.5mm^2 kost 10 euro, 10 meter kabel van 2.5mm^2 kost 17,5 euro.
Trouwens voor dit soort speakers tot 100W kan 1.5mm^2 wel.
- hovingsteven
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 21:35
- kevincejanssen
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 14 nov 2007, 21:05
- Locatie: Sprang-Capelle
bartsegers heeft nog leuke scheidingsfilters.
Laatst gewijzigd door kevincejanssen op za 26 jan 2008, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Rendement is behoorlijk hoog. Misschien nog wel teveel voor die 10".Vuurkat schreef:...maar dan goedkopersevenup schreef:Komt het dus toch neer op hetzelfde als ik heb gemaakt voor tijdens buurtfeestjes buurt-bbq en verjaardagen enz.
Trouwens voor dit soort speakers tot 100W kan 1.5mm^2 wel..
1.5mm^2 is een stuk goedkoper dan 2.5mm^2, dus dan nemen we dat denk ik. Vermogen is 45W per box.
Trouwens, wat is het rendement en het frequentiebereik van zo'n dubbele piëzo eigenlijk?
Denk geen verkeerde bezuiniging. Bij dit soort speakers valt niet veel eer te behalen aan iets betere kabels. Gaat ook niet om zeer hoge vermogens.hovingsteven schreef:Verkeerde bezuinigingen.......1.5mm^2 is een stuk goedkoper dan 2.5mm^2, dus dan nemen we dat denk ik
[EDIT] Heb je al aan je filter gedacht?
- hovingsteven
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 21:35
Dat zeg ik allemaal niet, damn..... [random scheldwoord],
Mijn nog te maken luidsprekers klinken erg lekker...
Nou ik hoop dat je er blij mee bent.
....... is leuk maar dat hoor ik toch niet.impedantie @ 30kHz: 40 ohm
lol je hebt een mening over iets wat je in de toekomst gaat horen.En mocht het rendement van de piëzo te hoog zijn, dan klinkt het nog niet eens zo slecht (mijn mening).
Mijn nog te maken luidsprekers klinken erg lekker...
Jong.. [steven schreeuwt in zichzelf] Klepel / luiden / bel.......Scheidingsfilter wordt denk ik alleen een condensator voor de piëzo, omdat die eerder kapot gaat dan de woofer.
Nou ik hoop dat je er blij mee bent.
Steven wijst naar wikipedia. Verzwakken doe je niet met een condensator.Of ik kan 'm verzwakken met een condensator.
Vuurkat schreef:Ik kan beter een andere tweeter zoeken als ik beter geluid wil.
Scheidingsfilter wordt denk ik alleen een condensator voor de piëzo, omdat die eerder kapot gaat dan de woofer.
Bij new-line doen ze wel deze 10" woofer met de dubbele piëzo. En mocht het rendement van de piëzo te hoog zijn, dan klinkt het nog niet eens zo slecht (mijn mening).
Of ik kan 'm verzwakken met een condensator.
Edit: frequentiebereik dubbele piëzo: 3kHz - 32kHz
impedantie @ 30kHz: 40 ohm
