ML TL - wazdahnou

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

weidok

Bericht door weidok »

Marp schreef:
weidok schreef:
Dit hoort eigenlijk is een artikel over uitleg
TL thuis... desnoods in een vervolg artikel !!!!
Is Sietse's artikel dan bedoeld als uitleg van de TL? Volgens mij beschrijft hij enkel vanuit zijn eigen ervaring hoe iemand zonder diepgaande kennis toch tot een redelijk presterende TL kan komen. Om het eenvoudig te houden wordt bij andere methoden (bijv. K&T) ook niet Auspurger, Bailey of King erbij gehaald.

Je mag gerust je bedenkingen hebben bij Sietse's methode (mijn methode zou het waarschijnlijk ook niet zijn), maar bedenk dat dit slechts 1 van de vele wegen naar Rome is, en dat deze weg zeer waarschijnlijk niet bedoeld is voor diegenen die al prima weten hoe ze een conventionele TL kunnen bouwen. Als Sietse Bailey erbij moet betrekken, schrijft hij niet meer vanuit zijn eigen ervaring en kan hij net zo goed zijn artikel overboord gooien. Dan is het beter dat hij zich beperkt tot het vertalen van bestaande artikelen, maar dat lijkt me niet de insteek.

BTW: waarom schrijft eigenlijk niemand anders een artikel over andere methoden, of desnoods een Nederlandse vertaling van bestaande artikelen? :roll:
Het artikel zijn ervaringen uit de praktijk denk ik...
Hij gebruikt volgens mij de formule uit een Remo boekje
(Bailey formule) dus een bronvermelding maakt het verhaal
completer... toch

Ik probeer alleen informatie aan te dragen en niemand z'n werk
af te kraken en te beledigen ..:) tenminste dat is de insteek ..
Mocht mijn manier van doen hier in dit topic anders overkomen
dan spijt me dat... :oops: :oops:

Nederlandse vertalingen van de artikelen van bv. MJ King
tjs dat zou mooi zijn... maar is eigenlijk onbegonnen werk.. toch :)

Ga ervan uit dat de meesten de verwijzingen naar engelse en duitse artikelen redelijk kunnen volgen...

Niemand heeft dus een poging gedaan het TL onderzoek
(met ca. 30 woofers) te lezen en de exelsheets te downloaden ?

: Als de woofer op 1/3 van de TL plaatst is het TL gat ook bijna weg hoor en volgens mij verschuift het TL gat maar blijft duidelijk aanwezig
Klopt dit ??? (stout mode= aan) :wink:
sietse

Bericht door sietse »

k probeer alleen informatie aan te dragen en niemand z'n werk
af te kraken en te beledigen
Dat snappen wij wel.. :D
Maar je draagt info aan die wel leuk is maar waar ik in mijn artikel niet zoveel mee kan. Ik ga geen exelfiles en onderzoeken in de tekst opnemen, want dan wordt het onoverzichtelijk en zal het ook nog meer vragen oproepen.
Kijk, het is mijn bedoeling dat een beginner op TL gebied aan dit verhaal enige steun vind om te starten. Als die hobbyist vervolgens enthousiast wordt, zal die er vast wel dieper induiken en heeft ie mijn verhaal niet meer nodig. Missie geslaagd. 8)

Ik heb nog wat aangepast en toegevoegd. Zal nog ff denken en waarschijnlijk volgende week Edo de gewijzigde versie sturen om te plaatsen. Dan stop ik er mee, want ik weet het niet zo te schrijven dat er helemaal geen vraagtekens meer zullen zijn. En daar hebben we dan nog wel dit forum voor. :wink:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wellicht kan je aan het einde van het artikel een bronvermelding doen, waar je naar die sheets (en andere sites) verwijst.

Zo kunnen mensen zelf nog kiezen of ze dieper op de stof willen gaan, of het er zo bij laten.
sietse

Bericht door sietse »

b_force schreef:
Wellicht kan je aan het einde van het artikel een bronvermelding doen, waar je naar die sheets (en andere sites) verwijst.

Zo kunnen mensen zelf nog kiezen of ze dieper op de stof willen gaan, of het er zo bij laten.
Ik heb een verwijzing naar MJKing toegevoegd. Dat heb ik es een keer uitgeprint en het lijkt me eigenlijk wel voldoende voor een starter. Flinke kluif.
weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
b_force schreef:

Ik heb een verwijzing naar MJKing toegevoegd. Dat heb ik es een keer uitgeprint en het lijkt me eigenlijk wel voldoende voor een starter. Flinke kluif.
Tja... dat is inderdaad een hele mond vol .... :lol:

On topic: Dit draadje gaat dus eigenlijk over
M(ass) L(oad) TL...
Zal de MJ King files van het TL wooferonderzoek in dat exelsheet
nog eens doorlopen...

Kijken of wat bruikbaars is met woofers in een "gewone" TL
en diezelfde woofer te vergelijken in een ML TL... :idea:

en/of deze artikelen van Brines Acoustics vertalen

http://www.geocities.com/rbrines1/Articles.html
sietse

Bericht door sietse »

Kijken of wat bruikbaars is met woofers in een "gewone" TL
en diezelfde woofer te vergelijken in een ML TL... Idea

en/of deze artikelen van Brines Acoustics vertalen
Maak er dan een eigen artikel van. Zij die schrijven mogen blijven... :roll:
:wink:
weidok

Bericht door weidok »

weidok schreef:

Deze tabellen bedoel ik dus

Hoe weet je of een woofer voor het systeem geschikt is ?

Volgens de Qts waarde :
Qts waarde
<0,3 Hoorn Systeem
0,3...0,4 Bassreflex of Bandpass
0,4...0,6 Gesloten Systeem
0,5...0,8 Free-Air
0,8...1,4 Open Baffle maar ook Free-Air
0,3...1 Transmission Lijn

Volgens Faktor X = fs/Qts

X ca. 80 (40-120) Transmissionlijn ??
X ca. 50 (40...80) gesloten systeem
X ca. 70 (50...100) Bandpass-Systeem
X ca. 100 (80...120) Bassreflex
X>= 120 unit voor gebruik in een hoornsysteem

Nog nauwkeuriger bereken de EBP-Waarde .
(Efficiency-Bandwidth-Product)

Dat is het product fs en Qes. EBP=fs / Qes

EBP ca 90 (60-120) Transmissionlijn ??
EBP ca. 50 (35...65) gesloten systeem
EBP ca. 60 (50...80) Bandpass-Systeem
EBP ca. 100 (60...120) Bassreflex
EBP >120 = unit voor gebruik in een hoornsysteem ??
Leuk en misschien handig om om te weten:

In de Fostex datasheets staat die EBP waarde
en Peerless gebruik de factor fs/Qts.
Laatst gewijzigd door weidok op zo 02 dec 2007, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Zo, het verhaal is aangepast en zal zo blijven. Bedankt voor de reacties, die waren wel nuttig.
Edo heeft dus weer mail. :D
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

sietse schreef:
Edo heeft dus weer mail. :D
Jep....zal het zo snel mogelijk plaatsen. Nu eerst sinterklaas vieren..
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

sietse schreef:
Zo, het verhaal is aangepast en zal zo blijven.
Dat is duidelijk! Mochten er nog op-of aanmerkingen zijn, dan is het misschien verstandig om eens te kijken of je zelf een bepaalde TL-variant toe kunt lichten en er een zelfs een fraai verhaal van te maken voor het forum :P .

Dit soort initiatieven zijn erg belangrijk voor het forum, in ieder geval de frontpage, maar vooral om naar te verwijzen in het forum mocht er door een Newbie vragen over worden gesteld. Voor de nieuwerikken is het vervelend om geen antwoord te krijgen op een vraag die mogelijk al 20 keer is gevraagd door andere nieuwerikken, voor de experts is het vervelend om voor de 20e keer hetzelfde verhaal opniew uit te leggen.

Ook word het forum zo wat substantieeler van vorm. Ipv alleen ad-hoc communicatie over onze hobby is er dan ook iets wat blijvend is!

Ik neem daarbij de vrijheid om Sietse te bedanken voor alle moeite die hij in dit project heeft gestoken en het siert hem dat ie openstond voor feedback. Het is en blijft natuurlijk Sietse's stuk, en niet wowly's of Weidok's stuk om maar wat namen te noemen :D

SIETSE BEDANKT =D> =D> =D> \:D/ \:D/ \:D/

Afbeelding
sietse

Bericht door sietse »

Dat is duidelijk! Mochten er nog op-of aanmerkingen zijn, dan is het misschien verstandig om eens te kijken of je zelf een bepaalde TL-variant toe kunt lichten en er een zelfs een fraai verhaal van te maken voor het forum
Aan het eind verwijs ik naar het forum in geval van vragen.
en ja, een soort bouw verhaal, dan zou je eigenlijk ook meetgrafieken en zo moeten doen en dat gaat me niet lukken. Het idee is wel leuk en zeg nooit nooit. :D
ovni

Bericht door ovni »

EBP = Fs / Qes
weidok

Bericht door weidok »

ovni schreef:
EBP = Fs / Qes
Goed .. opgelet .... zal de formule aanpassen =D>
sietse

Bericht door sietse »

Het TL verhaaltje is vervangen. Alweer bedankt Edo. :D
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Graag gedaan. :)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi,

Ik begrijp dat het nu net weer rustig is hier...Maar ik heb toch nog wat aanvullingen op het TL verhaal.

Niet om te soezen, maar het zou wel mooi zijn als er bijvoorbeeld ook verwezen wordt naar AJ horn. De praktijk is toch wat weerbarstiger als in het artikel op de voorpagina staat.

-De lengte van een TL kan kleiner gekozen worden naarmate de tapsheid toeloopt. Ik haal - 3dB 40hz met +- 1.40 cm. (gebruikmakend van de boost die de vloer opening geeft). Dat is nogal een verschil met de handboek lengte, die zou op 1.87 cm komen.

-De Qts van de driver is van belang voor de plaatsing van de opening. Onderin de kast of bovenin de kast. vuistregel is hier tot een driver qts van 0.5 kan de opening bij de vloer. Boven de 0.5 liever bovenin de kast.

-VAS is miz een belangrijkere voorspeller dan qts voor de grote van de tl kast. Het is bijna onmogelijk om een kleine tl te maken met een driver met een grote vas. En met de juiste vas / qts / fs combinatie kan je tl maken die veel kleiner zijn dan algemeen wordt aangenomen.

-De demping. Een juist ontworpen tl kan bijna zonder demping. Ik gebruik een vilt matje en wat baf om mijn tl's te dempen. Ik gebruik geen demping op bepaalde knopen of buiken in de lijn.

-Plaatsing op 1/3 van de lijn lengte van de driver. Das een truuc om het tl gat te dichten. Werkt erg goed.

Mijn praktijk ervaring verschilt dus nogal van die van Sietse. Mischien kunnen we samen aan de hand van simulaties in AJ-Horn een en ander aanscherpen en voorzien van plaatjes? Zie het dus niet alleen als kritiek, maar als een poging het verhaal op de voorzijde te verbeteren. En eventuele mythes te onderzoeken en van plaatjes te voorzien.

Bijvoorbeeld de Omnes Audio PCS 8.01 driver:
Qts: 0.46
FS:29 Hz
Vas: 83 liter
SD: 211 cm2

Afbeelding

In een line met een lengte van 2.58 cm line opervalk over de hele lengte gelijk aan SD.

Afbeelding

Nu in dezelfde lengte met begin opening van 422 cm naar 211 cm aan het einde.

Afbeelding

Zelfde tapsheid als hierboven nu de driver op 1/3 line lengte.

Afbeelding

Zelfde tapsheid als hierboven, driver op 1/3 lengte. VAS gehalveerd.

Afbeelding

Zelfde als 1 hierboven, nu de opening 33 cm naar achteren verzet. Dus niet meer aan de voorkant. Het lastige is dat in de praktijk de lengte variert met de tapsheid. Dat variert dan nog weer met vas etc etc. Zo krijg je de ene driver wel perfect glad met de opening aan de voorkant en de ander niet.

Ik help graag een en ander te simuleren in AJ.

Groet Roland
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

[modmode]plaatjes zijn niet allemaal zichtbaar... imageshack werkt weer eens niet mee. zou je svp ze kunnen attachen? de toelichting die er bij staat kan dan netjes in het comment bij t attachment[/modmode]

mooie toelichting Roland. ik denk overigens dat het statement
Een juist ontworpen tl kan bijna zonder demping
niet algemeen geldig is... zeker voor een 2weg zal bij een redelijk aantal drivers demping een noodzaak zijn...

btw: gebruik jij ook niet een IHA om t gat te dichten?

btw2: wat bedoej je met
VAS gehalveerd
dat je ene driver hebt nagebootst die gelijk is aan die Omnes, maar met halve Vas? heb je dan wel BL aangepast om de parameters consistent te houden
sietse

Bericht door sietse »

Roland schreef:
Mijn praktijk ervaring verschilt dus nogal van die van Sietse.
Nou, als je ff nadenkt over de titel van dit topic, dan kom je als geroepen.
Kijk, ik "behandel" de gewone huis tuin en keuken TL. Ik weet dat er op andere manieren aan geknutseld kan worden, maar ik ken de filosofie er achter niet. En met een computerprogramma zal je wel tot een kast resultaat komen, maar dat ding legt niet ff uit van hoezo en waarom en al helemaal niet in het ABN denk ik.
Dus, feel free en leg het es uit via een nieuw artikeltje over andere soorten TL's..:D
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Excuseer voor de puinhoop die Image shack maakt. Zal er zo even naar kijken.

@Henk Jan,
Nee ik heb de bl niet aangepast op de vas. Dit was gewoon even een voorbeeld voor de sport. Over het algemeen kom ik met lage vas drivers uit op tl's met een klein volume. Wat dat betreft lijkt het erg op andere kast vormen. Soms past de driver er zelfs niet meer in. Vooral met die moderne hard opgehangen hoog conus gewicht subwoofers.

Demping. Ik gebruik heel weinig demping. Mijn en AJ's inziens verandert de demping niks aan de lengte van de line. Maar de tapsheids veel meer.

Met een IHA krijg je soms wel en soms niet de laatste piekjes en resonanties weg. Daar valt helaas weinig zinnigs over te zeggen.

Sommige drivers met een hoge qts en een lage fs krijg ik niet goed in een tl met fatsoenlijke maten. Ondanks dat ze op papier uitermate geschikt lijken.

@Sietse,
Ik help graag met simulaties. Wat zullen we eens gaan simuleren!

Ik kan helaas geen algemeen verhaal schrijven over mijn ervaringen met het simuleren of bouwen van transmissielijnen. Wat dat betreft is het stuk van Sietse gewoonweg erg goed.

Ik kan alleen wat losse opmerkingen plaatsen over wat ik in de praktijk merk als ik Tl's ontwerp. Ik kan helaas ook niet met de formules komen die ik gebruik, dan zou ik AJ horn en de wiskunde daarachter moeten ontleden en hier uitschrijven. Dat gaat me de pet te boven.

In het algemeen:
-Ik kom vaak een stuk korter uit met mijn lengte.
-Ik kom heel moeilijke onder de 25 Hz met een tl, ook met erg grote drivers en erg lage fs etc, etc. Ook als ik het volume helemaal los laat.
-Tapsheid en vas zijn zeer belangrijk voor -3 db, volume en lengte.
-De fs van de driver is minder van belang dan algemeen gedacht.

Groet Roland
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Roland schreef:
Demping. Ik gebruik heel weinig demping. Mijn en AJ's inziens verandert de demping niks aan de lengte van de line. Maar de tapsheids veel meer.
klopt. waar demping wel een groot effect heeft is op de gaten, die zijn soms prima weg te krijgen met wat juist geplaatste demping. ook de hoeveelheid laag wordt zeer beïnvloed door de demping
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Roland schreef:
-Ik kom heel moeilijke onder de 25 Hz met een tl, ook met erg grote drivers en erg lage fs etc, etc. Ook als ik het volume helemaal los laat.
Hmmm, ik heb geloof ik wel iets staan wat je kan overtuigen dat het mogelijk is.

Jan
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ok, die heb ik volgens mij ook in AJ zitten.

De Cyclop. Klopt die gaat heel laag. Met een lengte van 226 cm...Maar das met een voorkamer. Dat is miz altijd een orde steiler / langzamer dan een tl zonder voorkamer. Maar daar valt over te discusieren. Zowiezo of je dat hoort zo diep in het laag.

Meer in het algemeen blijft het lastig om onder of in de buurt van de 20 hz te komen. Dan komt vaak de br versie met dezelfde driver makkelijker zo laag.

Groet Roland
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Haha

Ok, ok.

Die komen wel laag ja. Maar met een 20 cm bas....of zelfs een 25 cm bas. Het gaat me om algemeenheden. En in het algemeen komt een Tl niet zoveel lager als een br.

Groet Roland
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Kun je bij een TL er niet ervan uitgaan, dat je omdat onder de Fs van de woofer de uitslag wordt beperkt, meer vermogen in dat octaaf kan wegstoken :?:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”