Sietse, jij bent blijkbaar voorstander van de mid en de hoog-unit ook in de kast te plaatsen. De reden daarvoor zijn toch niet alleen 'bloemetjes' ?
Weet je Henri, als je kastjes maken leuk vind, moet je je door mij niet laten tegen houden. Integreren is minder werk, vandaar. De bloemetjes bewaren de vrede.....
Ik zat even te proberen een hersenkronkel zichtbaar te maken in auto cad. Maar ik denk dat de kronkel te veel kronkeld. Bovendien ben ik nogal een voorstander van "eenvoud siert de box".
Maar waarom zoveel units, en waarom ga je naar vier weg ?
Hoi Henri1 waarom de Scan Speak 18 W 8535 ??
Mooie woofer zijn er ook in 16 ohm!!!!
Dus 2 parallel is mooie voor klasse A
Het mag niet te laag ohmig worden toch ?
deze is ook mooi:
ScanSpeak 21W 8555-02 EUR 203,00
222mm-Tieftöner mit Papiermembran und härterer Einspannung für Transmission-Line Boxen, 42 mm Spule und 5,5 mm dickem Magnesiumkorb.
Belastbarkeit: 100 Watt
empf. Frequenzbereich von 26-800 Hz
Impedanz: 8 Ohm
Resonanzfrequenz: fs=26 Hz
Kennschalldruck 87,5 dB (1W; 1m)
Gesamtgüte Qts=0,36
Äquivalenzvolumen Vas=67L
Re=5,5 Ohm
eff. Membranfläche Sd=232cm2
Had eerst zelf morel in gedachten maar daar kom ik ff niet tot een keuze
1 Eigenlijk moet je eerst keuze voor een woofer maken?
2 1 of meer woofers in dezelfde tunnel?
3 Of 2 woofers in aparte tunnels (kijk naar ARIEL v Lynn Olsen) WMTMW ?
[/quote]Ik zat even te proberen een hersenkronkel zichtbaar te maken in auto cad. Maar ik denk dat de kronkel te veel kronkeld. Bovendien ben ik nogal een voorstander van "eenvoud siert de box".
[/quote]
Jij werkt dus met AutoCad ?
Dat ben ik niet machtig.... Ik teken altijd in Adobe Illustrator, een grafisch tekenprogramma waar ik me vrij goed in thuis voel.
Kronkels zei je toch ?
Ik heb zo'n kronkel in m'n hoofd over een 'line' te maken in spiraalvorm. Ze zou dan in een ronde kast omhoog-of omlaag moeten draaien....
Waarom ? Ik zou denken dat een vloeiende 'line', dus zonder 180° bochten misschien voordelen zou hebben. Alleen zie ik dat niet direkt 'maakbaar' in hout.
Misschien is 4-weg wat van het goede teveel maar als ik één woofer weglaat en ook de mid/hoog in de kast zou onderbrengen kan kom ik weer uit bij de 'Temperance'. Er staat natuurlijk tegenover dat het geheel betaalbaarder zou worden, 8 woofers van 200 Euri belasten de portemonnaie erg zwaar.....
De aparte kastjes voor het 'midden' en het 'hoog' ontsproten aan het feit dat ik dat systeem op mijn Matrix 802 supergoed klinken vind.
Ik zeg al jaren dat een combinatie van mijn 2 huidige speakers het summum moet zijn, namelijk de bass van de transmissionline en het midden/hoog van mijn B&W's.
Ik heb zo'n kronkel in m'n hoofd over een 'line' te maken in spiraalvorm. Ze zou dan in een ronde kast omhoog-of omlaag moeten draaien....
Waarom ? Ik zou denken dat een vloeiende 'line', dus zonder 180° bochten misschien voordelen zou hebben. Alleen zie ik dat niet direkt 'maakbaar' in hout.
Hallo Henri,
Volgens Martin King maakt een TL zonder bochten niet veel uit tov een TL met bochten. Hooguit leveren die bochten wat extra acoustische weerstand op. Moet zeggen dat ik bij die uitspraak gevoelsmatig ook wel wat vraagtekens heb. "Maakbaar" hout wat voor zo'n spiraalvormige TL prima geschikt is is te koop onder de naam "buig-MDF", gewoon bij de G@mm@. Dat is MDF waarin in de langsrichting groeven aangebracht zijn.
Ben hier nieuw
Al zeg ik het zelf: Heb aardig ontwerp gemaakt (afgeleid van Thor van SEAS) van 3 weg TL welk gebruik maakt van Peerles en Vifa. Weet van de buren 2 huizen verder dat ze ook behoorlijk laag gaan
Wil graag foto plaatsen maar begrijp er geen snars van hoe dat moet?
Kan iemand mij helpen?
Ik heb zo'n kronkel in m'n hoofd over een 'line' te maken in spiraalvorm.
Ik denk dat Henri aan een soort schroefdraad denkt zoals je die wel ziet in water gemalen. Klopt dat Henri?
Hallo Doppedoos,
Er zijn er hier die je dat kunnen vertellen. Hebben ze zelfs mij aan het verstand weten te peuteren. Maar als ik het dan denk te kunnen door vertellen doe ik het niet goed. Spelfoutje in het Http en zo. Blijf hangen en het komt vast goed.
Goed zo Sark, dat bedoelde ik. Ik wist niet dat dat ook al bestond.
Loont het eigenlijk nog wel om zelf iets te bedenken of zijn we te laat geboren?
Zoiets bedoelde ik ook Sietse, een spiraalvorm (schroefdraad).
Dat zou een mooie sierlijke en hoekloze 'line' opleveren.
Ik zie dat nog niet D.I.Y. gebeuren....
Thx to Sark!
plaatje van 3weg TL....niet geschikt voor kleine ruimtes
TL gedeelte werkt dus alleen voor het laag. Voordeel is dat je dan geenMid interferentie in je Tl hebt mits je strak filtert. Nadeel is dat het filter duur is...maar daar hebben we het toch niet over!
De meeste TLs die ik bouw zijn 2 weg en ben van mening dat je voor normale huiskamers hier meer dan genoeg aan hebt. Ook omdat de 3 weg van mijn eigenbouw 20watt buizen eindtrappen, behoorlijk (tot het enge) doet opwarmen.
Ook omdat de 3 weg van mijn eigenbouw 20watt buizen eindtrappen, behoorlijk (tot het enge) doet opwarmen.
Je bedoeld waarschijnlijk dat jouw drieweg box je buizenbakje redelijk warm laat worden? Buizen versterkers zijn ook geweldig tegen kouwe voeten. De mogelijkheden van die dingen worden zwaar onderschat.
Ziet er goed uit. Ze zijn nog al diep van voor naar achter lijkt me. Moet je de ruimte voor hebben.
Mooi plaatje Henri. Die ruimte voor de klankkast voor het midden kan best wel meevallen. Bij mij is dat ongeveer 6,5 ltr. Aanbevolen inhoud ca 15 ltr. Het heeft geen baskast funktie.
inderdaad sietse, ze zijn nogal diep..bijna 40 cm. Maar daarvoor krijg je ook diep laag
voor de liefhebbers heb ik gisteren nog wat fotos van diverse TLs geplaatst via de link in m'n site hieronder
40 cm valt me mee, ze lijken dieper op de foto. De mijne zijn ook 40 cm.
Nog even een waarschuwing naar Henri. Als je die boxen zou gaan bouwen, zorg er dan voor dat je de echte buitendiameter van de woofers kent. De mijne gaan door het leven als 17 cm woofers maar de buitendia was ruim 18 cm, waardoor ze nog net wel in de kasten pasten qua breedte. Fabrieks gegevens zijn zeer onbetrouwbaar heb ik geleerd.
Nou, ik vindt het slim bedacht. Weer es wat anders. Als je de onderkant van het center gedeelte iets laat doorlopen, kun je daar beter jou hobby lektuur neerleggen denk ik.
Met dat buig MDF lijkt het me wel te doen en het zal best wel "aan de praat" te krijgen zijn. Waarom niet he.
We komen er alleen achter door te bouwen.
Ik heb begin jaren 80 ooit een keer zo'n enkel gevouwen box gebouwd. Het werkte wel maar het "deed" het niet wat ik van een TL verwachtte. Daarvoor een andere gehad die het wel deed en nog steeds doet bij iemand anders.
De zelfde luidsprekers gaven vervolgens in drie andere ontwerpen geen probleem behalve dan, weet ik nu, de dome midden. Zodoende zal ik dat niet weer bouwen en er zijn andere mogelijkheden genoeg nietwaar.
Ik zit, terwijl ik deze post schrijf, nog te kijken naar het plaatje. Denk je voldoende pijplengte te kunnen realiseren?
Henri,
Vind je ontwerp heel strak! Gevoelsmatig zou ik wel de woofers heel laag in laten gaan (~75 herz) en stijl filteren omdat de woofers een eindje van je mid. af zitten...al heb je weinig last van richting bij laag.....het is maar gevoel.... Ook zou je kunnen bedenken om maar 1 "halve maan" te construeren (omdat je toch al 2 woofers wil gebruiken voor het laag) en twee sattelieten...evt. laag aktief maken hetgeen weer een hoop gefilter scheelt en kosten!!
Zelf hou ik meer van 1 grote woofer ipv 2 kleine. Hierdoor kom je meestel "lager" uit en is volgens mij goedkoper.
Ook zou je kunnen bedenken om maar 1 "halve maan" te construeren (omdat je toch al 2 woofers wil gebruiken voor het laag) en twee sattelieten...evt. laag aktief maken hetgeen weer een hoop gefilter scheelt en kosten!!
Zelf hou ik meer van 1 grote woofer ipv 2 kleine. Hierdoor kom je meestel "lager" uit en is volgens mij goedkoper.
Je zou natuurlijk in dat geval ook een salontafel kunnen bedenken waar een line inzit, voor het allerlaagste laag.....
Je zou natuurlijk in dat geval ook een salontafel kunnen bedenken
Ik weet niet of het er nog is, maar er waren vroeger units voor onder de zitbank die de bank lieten meetrillen met de bas. Gezelliger kun je het niet krijgen.
Maar een salontafel als basbox is geloof ik ook al eens bedacht. Maar ga vooral door, want we komen ook nog wel langs die schoorsteen van de ex openhaard waar je vast wel een prima baspijp van kunt maken.....
Je zou natuurlijk in dat geval ook een salontafel kunnen bedenken
Ik weet niet of het er nog is, maar er waren vroeger units voor onder de zitbank die de bank lieten meetrillen met de bas. Gezelliger kun je het niet krijgen.
Maar een salontafel als basbox is geloof ik ook al eens bedacht. Maar ga vooral door, want we komen ook nog wel langs die schoorsteen van de ex openhaard waar je vast wel een prima baspijp van kunt maken.....
Alle gekheid op een stokje he.
We waren op zoek naar de perfekte TL....
Je zou natuurlijk in dat geval ook een salontafel kunnen bedenken waar een line inzit, voor het allerlaagste laag.....
Voor degenen die em nog niet gezien hadden; De perfecte TL is het niet, en echt superlaag gaat deze ook niet (f3 ca. 30 Hz, lowcut op 25 Hz). Maar deze 18" TL kauwt wel makkelijk 1000 Wrms weg en is daardoor zowel geschikt voor (lounge)feestjes als subwoofer voor bij de film.
De afmetingen zijn uitstekend voor een salontafel
Inmiddels hebben "we" een beamer dus het laatste weekend van Januari een Lord of the Rings-marathon :
Je zou natuurlijk in dat geval ook een salontafel kunnen bedenken
Ik weet niet of het er nog is, maar er waren vroeger units voor onder de zitbank die de bank lieten meetrillen met de bas. Gezelliger kun je het niet krijgen.
Maar een salontafel als basbox is geloof ik ook al eens bedacht. Maar ga vooral door, want we komen ook nog wel langs die schoorsteen van de ex openhaard waar je vast wel een prima baspijp van kunt maken.....
Alle gekheid op een stokje he.
We waren op zoek naar de perfekte TL....
ja, ja dat zijn we ook, maar een beetje lol mag er ook wel bij. Dat van die schoorsteen is overigens echt waar. Ik heb ooit eens een foto gezien van een vent die heel trots voor zo'n omgebouwde schoorsteen stond.
Maar, jou halve maan zit ik over na te denken. Ik vind de bassen wel wat laag bij de vloer zitten. Dit zou wel eens nadelige vloereffecten kunnen opleveren. Kun je die onderkant niet een stukje omhoog krijgen zonder het model teveel aan te tasten?