UcD400 - Probleem met de voeding..

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Barry schreef:
Àadjo schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Aadjo: ik werk niet bij Hypex en spreek dus namens mijzelf. Weet wel een beetje "iets" af van electro.

Ik snap je vraag niet.

Nog een keer op een rijtje:
- voor max. vermogen heeft UCD180 min. 39 Vdc nodig en mag maximaal (volgens specs Hypex) 45 vDC hebben.
- voor UCD400 is dit min. 58 Vdc en max. 65 Vdc.
- voor UCD700 Vdc min. 76 en max. 95.

Op de UCD180 is een trafo met 2x33 vAC het maximum ...Maar als je diezelfde trafo op een UCD400 zet kan die bij 4 ohm max. 250 watt leveren en bij 8 ohm slechts 125 watt.
Simpel omdat de vAC niet hoog genoeg is om voldoende spanning op de LS te krijgen. Geldt in principe trouwens voor ieder type versterker.
Hoezo te weinig spanning??

er staat nog steeds 2x 45VDC op de LS., dat is maar ong. 25% minder dan bij 2x 58VDC.

Hoe bereken jij het vermogen ??

Specsheet Hypex stelt (ten onrechte) Vdc voor de UdC400 is minimaal +/- 45 Vdc
daaronder kan dus toch wel, met nog steeds een behoorlijk vermogen. Alleen Hoe hog precies?? laten we zeggen bij 4 ohm . Hoe bereken jij het vermogen ??
P=U*I. Dus 45vdc op de modules geeft bij 5a zo'n 225 Watt. Dat is dan je maximaal opgenomen vermogen, waarvan 90% efficient is. Je krijgt dan maximaal zo'n 200 Watt uitgangsvermogen.

Corrigeer mij als ik fout zit :oops:

Groetjes,
Barry
P=U*I * 90% OK.
maar is U niet 2*Vdc = ongeveer 90 Volt !!
dat veranderd de zaak toch enorm ?

Dan is Pmax, eigenlijk alleen nog maar afhankelijk van de stroom I die geleverd kan worden (want Imax door 8 ohm is dan V/R = > 10 Amp !) .
10 Amp haalt mijn trafo niet, dus is de vraag hoe groot is die I dan bij een trafo van 230VAC voorzien van een berg CAPs achter de gelijkrichter?

m.a.w. hoeveel "piek"stroom kunnen die 2*15.000 MFd caps leveren (in zeg 0,5 sec. = ong. 1 paukeslag) ik vermoed iets van "x" Joule/sec uitgedrukt in Ampère...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Maximaal vermogen is beperkt door de stroombegrenzing op de modules. Piekstromen uit de trafo en bufferelco's zijn een veelvoud van het nominaal te leveren vermogen. Je kan zonder probleem het dubbele vragen uit een trafo, alleen zal deze dan een sterkere stijging in temperatuur te zien geven.

Het gespecificeerde vermogen, bv. 300VA, kan geleverd worden bij een temperatuursstijging die valt binnen de maximale grenzen. Het dubbele, driedubbele, etc. is echter ook mogelijk. Het voltage zal iets dalen door koperverliezen en mits de kern niet verzadigd raakt zal er alleen een stijging in temperatuur te zien zijn.

Piekstromen komen feitelijk altijd uit de bufferelco's, maar bij langer aanhoudende belasting (zeg >0.5 sec), zal de trafo continue het vermogen moeten gaan leveren ipv. na de piek de bufferelco's weer bij te moeten laden.

Kortom, voor piekvermogen mag je rekenen op de bufferelco's en de trafo, dit tot wel twee keer de gespecificeerde nominale waarde. Bij continue vermogen moet je wel de trafo specificeren naar het te leveren vermogen, voor een UcD400 die daadwerkelijk continue 400W moet gaan leveren aan 4-ohm is een 500VA trafo dus aan te raden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Aad,
Àadjo schreef:
[
P=U*I * 90% OK.
maar is U niet 2*Vdc = ongeveer 90 Volt !!
dat veranderd de zaak toch enorm ?
Nee, niet de 42v wikkelingen bij elkaar optellen. Je trafo doet dit: 42-0-42. Na gelijkrichten wordt dat: plus - 0v GND - min.
Dan is Pmax, eigenlijk alleen nog maar afhankelijk van de stroom I die geleverd kan worden (want Imax door 8 ohm is dan V/R = > 10 Amp !) .
10 Amp haalt mijn trafo niet, dus is de vraag hoe groot is die I dan bij een trafo van 230VAC voorzien van een berg CAPs achter de gelijkrichter?
Tja, da's natuurlijk piekvermogen, als je de caps meetelt.
m.a.w. hoeveel "piek"stroom kunnen die 2*15.000 MFd caps leveren (in zeg 0,5 sec. = ong. 1 paukeslag) ik vermoed iets van "x" Joule/sec uitgedrukt in Ampère...
Dat weet ik niet, wordt mij te moeilijk ;)

Groetjes,
Barry
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Àadjo schreef:
Specsheet Hypex stelt (ten onrechte) Vdc voor de UdC400 is minimaal +/- 45 Vdc
daaronder kan dus toch wel, met nog steeds een behoorlijk vermogen. Alleen Hoe hog precies?? laten we zeggen bij 4 ohm . Hoe bereken jij het vermogen ??

P=U*I. Dus 45vdc op de modules geeft bij 5a zo'n 225 Watt. Dat is dan je maximaal opgenomen vermogen, waarvan 90% efficient is. Je krijgt dan maximaal zo'n 200 Watt uitgangsvermogen.

Corrigeer mij als ik fout zit :oops:

...
Je moet naar de enkelvoudige spanning van de voeding kijken. De spanning op de LS moet nl. zowel positief als negatief kunnen worden.
We moeten dus rekenen met 45 v en niet 2x 45 volt. En onderscheid maken tussen top-spanning en RMS-waarde op de LS!

Dus:
Bij (2x) 45 v DC (trafo ca. 2x 33 vAC) kan de LS-piekspanning maximaal 45 volt worden. De RMS-waarde is wortel(2) kleiner: 32 volt.
Bij LS = 8 ohm wordt dus de Irms door de LS maximaal 4 ampere.
Het max. LS-vermogen wordt dan 128 watt (P=U*I). Dit geldt zowel voor een UCD180 als een UCD400. (de UCD kan er natuurlijk geen stroom "bij maken")

Bij 4 ohm kan wordt bij de zelfde voedingsspanning de maximum stroom (natuurlijk :wink: ) 2x zo groot, zodat max. 256 watt kan worden geleverd. (mits de UCD de stroom kan leveren..., en de UCD180 haalt de 8 amp. niet. vandaar de max. 180 watt)
Het lijkt mij dus zeeeeer onwaarschijnlijk dat Hypex beweert dat bij 45 vDC toch 400 watt met een UCD400 kan worden gehaald. Volgens mij moet er voor 400 watt toch echt 57 vDC op.

Dit alles geldt voor continue vermogens. Piekvermogens kunnen echter ook niet hoger worden als de voedingsspanning niet hoger is, hoe "dik" de trafo en elco's ook zijn. Verder geldt voor de piekvermogens volgens mij ook de opmerkingen van Sander. "Besparen" op voedingsspanning met behoud van piekvermogen kan dus niet, besparen op trafo-VA kan wel.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Dit project heeft lang stilgestaan, maar staat absoluut nog op de planning! Ik heb net 2 stuks Velleman ringkerntrafo's binnen, 39 Volt, 300VA.

Nu alleen nog 2 kasten en de modules 8)
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

en.. heb je ze al?
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Àadjo schreef:
en.. heb je ze al?
Nee, de modules bestel ik zo laat mogelijk bij BMM Electronics. De reden hiervan is dat ik dan eventueel gelijk nog wat andere spulletjes mee kan laten komen met die bestelling.

Ik heb ook nog geen kast, maar dat moet geen probleem zijn. Als ik alle spullen heb dan wil ik wel even proefdraaien op een stukje MDF :D

Heb jij trouwens nog een paar foto's van jouw UcD400 project? Ik ben wel benieuwd hoe jouw voeding er nu uitziet. De mijne werkt momenteel nog zonder snubbers op de gelijkrichter, omdat ik die niet in de juiste waarde kan vinden. :cry:

Groetjes,
Barry
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Het dual mono Ud400 project vordert langzaaaaam.
Probleem is dat al mijn gereeedschap is opgeborgen in (verhuis)dozen, want 24 mei ga ik verhuizen.
Wel heb ik nu alle materialen, waaronder 2x UcD van Speaker&Co in R'dam.
Ook de zelfgebouwde PS is klaar, ik twijfel nog over een softstarter.

PS is inmiddels -onbelast- getest.
Ongelooflijk, spanning erop gezet en + en - 45VDC gemeten ... die er 3 dagen later (onblast) nog steeds opstond als + en - 38 volt.

Prima cap's dus .
Dubbele diodebrug en dual mono.

De kast wordt - afgezien van de front- helemaal van plexiglas van ong. 8 mm dik, moet ik dus wel netjes werken.
wordt vervolgd, pic's komen later.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Àadjo schreef:
Het dual mono Ud400 project vordert langzaaaaam.
Probleem is dat al mijn gereeedschap is opgeborgen in (verhuis)dozen, want 24 mei ga ik verhuizen.
Wel heb ik nu alle materialen, waaronder 2x UcD van Speaker&Co in R'dam.
Ook de zelfgebouwde PS is klaar, ik twijfel nog over een softstarter.

PS is inmiddels -onbelast- getest.
Ongelooflijk, spanning erop gezet en + en - 45VDC gemeten ... die er 3 dagen later (onblast) nog steeds opstond als + en - 38 volt.

Prima cap's dus .
Dubbele diodebrug en dual mono.

De kast wordt - afgezien van de front- helemaal van plexiglas van ong. 8 mm dik, moet ik dus wel netjes werken.
wordt vervolgd, pic's komen later.
Die caps zijn zo prima, dat ik heb ondervonden dat ze bij 110V nog geen krimp geven! :roll: :roll:

Ik heb de ringkern trafo's inmiddels aangesloten en ik meet 112V op de caps :shock: Gevaarlijk, want die dingen mogen maar 63V hebben eigenlijk....

Als ik dan terug reken lijkt het alsof ik 2 draden verkeerd heb aangesloten:
112 (V) / 1.41 (gelijkrichting) = 79.43 (V) / 2 (wikkelingen) = 39.7 (V per secundaire kant)..

En dat klopt dan weer met de specificaties van de trafo: 2x 39V~
Op de een of andere manier heb ik de trafo dus zo geschakeld dat beiden aftakkingen bij elkaar worden opgeteld!

De draden van de trafo zijn als volgt gekleurd:

Primair: zwart - zwart (230V)
Secundair: rood* - geel (39V)
Secudrair: blauw* - grijs (39V)

*= start

Iemand enig idee wat ik fout doe :?:

Groetjes,
Barry
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Je pakt beide zwarte als 220 (zal het probleem niet zijn).

Je legt rood, geel, blauw en grijs naast elkaar. Geel en blauw soldeer je aan elkaar en is je GND. Rood en blauw soldeer je op de gelijkrichter. Als het goed is heb je dan tussen de GND en de + en - van de gelijkrichter ongeveer de dc spanning die je moet hebben. De elco's zet je parallel aan de + en GND en de GND en -: Let op de polariteit van de caps.

Met 2 gelijkrichters per kanaal wordt het anders, als je dat doet soldeer je rood en geel op de ene gelijkrichter en blauw en grijs op de andere. De + van gelijkrichter 1 is de + van je voeding. De - van gelijkrichter 1 soldeer je aan de + van gelijkrichter 2; dit is je GND. De - van gelijkrichter 2 is je -. Elco's parallel over + en GND en GND en -.

Als je de gelijkrichter hebt aangesloten eerst meten, dan de elco's aansluiten. Je moet dan namelijk al iets meten wat in de richting gaat van de spanning die er uit moeten komen. Anders een kleine elco er achter (lees: goedkoop). Beter een goedkope elco kapot dan een dure.

Als ik je verhaal lees, zou ik zeggen dat je de elco's dus parallel over de + en - hebt gezet ipv over de + en GND en GND en -.

Hier een heel verhaal, maar de schema's staan er in. Zegt misschien meer dan mijn verhaal.

Succes!


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Barry schreef:

Die caps zijn zo prima, dat ik heb ondervonden dat ze bij 110V nog geen krimp geven! :roll: :roll:

Groetjes,
Barry
Ongelooflijk dat ze dit overleefd hebben !
anders was je plafond niet meer de kleur die hij had...


2x de rated spanning ! moet je er maar niet te lang opzetten lijkt me..
Goede test overigens met de CAPs die ik dus ook via Barry's tip gekocht heb.

Bovenstaande aansluitverhaal sluit ik me bij aan. Ik heb een dubbele brug (2x4 diodes per monoblock ).

Tot ziens morgen in Breda ??
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Wat is er morgen in Breda? (ik zal wel weer wat gemist hebben ;))

Het probleem met de voeding is overigens verholpen, ik had de bedrading niet verkeerd aangesloten, maar de meetpennen :P

Ik had gemeten tussen + en -, maar ik moest van + naar GND meten.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Held.

Heb je nu ook al de module een keer aangesloten?


Groeten Mark
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik had gemeten tussen + en -, maar ik moest van + naar GND meten
OMG! :shock: :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

SSassen schreef:
Ik had gemeten tussen + en -, maar ik moest van + naar GND meten
OMG! :shock: :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Meten = weten, maar hier blijkt weer eens dat je wel goed moet meten...


Groeten Mark
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Dat die Elna caps 110 Volt kunnen hebben blijkt dus ook bullshit te zijn. Niet proberen Áadjo!! :twisted:
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

markje schreef:
Held.

Heb je nu ook al de module een keer aangesloten?


Groeten Mark
De modules liggen nog bij BMM. Ik ga waarschijnlijk volgende week bestellen, hangt van een forumlid van het htforum af, die er ook 2 nodig heeft.

Als bedrijf krijg ik korting bij BMM, dus roep maar als iemand nog wat nodig heeft van BMM. Bij een flinke bestelling krijg je sowieso een set-korting en als bedrijf kun je nog zo'n 5% van de totaalkosten afrekenen.
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Vandaag een vrije dag, dus kon ik mij richten op de behuizingen.

Afbeelding
Allereerst heb ik een gat geboord in de onderkant van de behuizing. Hier gaat later de bout voor de trafo doorheen.

Afbeelding
De trafo is hier gemonteerd, met isolatie tussen de behuizing en de trafo.

Afbeelding
Zo heb ik de bindingposts gemonteerd, met isolatie aan beiden kanten van het gat in de behuizing.
(dus toch nog gelukt :P)

Afbeelding
Het robuuste RCA chassisdeel :)

AfbeeldingAfbeelding
Ook de caps en brugcel zijn bedraad.

Afbeelding
En na een paar uur ziet de eethoek er zo uit :P

De andere kast is nu ook klaar, maar daar kan ik momenteel even geen foto's van maken (te donker). Het is nu slechts een kwestie van de draden aansluiten op de UcD modules en ik heb 2 werkende mononblokken :)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Dat ziet er goed uit! Blijf pics posten! :roll:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

neutrik powercon is rond......
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Bericht door Barry »

Paul schreef:
neutrik powercon is rond......
Ooh. Thanks. Heb je misschien een typenummer? :)
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Neutrix powercon: http://www.rjshop.nl/product/367/

Maar zo'n groot gat in alu/staal boren zal ook niet mee vallen. En als er toch een vijl aan te pas moet komen, kun je ook IEC nemen:
http://www.rjshop.nl/product/5725/

IEC is (incl. plug) paar Euro goedkoper.

Nog goedkoper is een kabelwarteltje.....
http://www.rjshop.nl/product/413/

en in dit geval .... hoe goedkoper, hoe beter verkrijgbaar.
Pick your choice.
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

Barry schreef:
Vandaag een vrije dag, dus kon ik mij richten op de behuizingen.

:)
Ziet er fantastisch uit Barry, en de 2CAPs (niet op 110 V!) zijn erg herkenbaar.
Grappig: Gisteren heb ik mijn "plexiglas" dual mono UCS-400 geassembleerd. Gewacht op een deze regenachtige zondag.
Toevallig dat we zo gelijk opgaan.
Hij/zij doet/doen het fantastisch !

1 probleempje: in de net-leiding zit nu een 5A fuse, die springt er bij inschakelen regelmatig uit....Ik zal er een 6.3 A in moeten doen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Àadjo schreef:

1 probleempje: in de net-leiding zit nu een 5A fuse, die springt er bij inschakelen regelmatig uit....Ik zal er een 6.3 A in moeten doen.
Hoeveel VA is je trafo dan? En zonder softstart?
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Bericht door Àadjo »

2 ringkern trafo's, elk 300VA
Er is geen softstart circuit.

De UCD's klinken beregoed op mijn lastig aan te sturen ESL's (Final 0.3)
Plaats reactie