Ik gebruik daarvoor LochMasterbart Luyckx schreef: ↑ma 01 apr 2024, 21:03BTW is er een programmaatje dat een schema kan omzetten in een gaten print layout?
Omhoog
Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
En anders gewoon potlood en mm papier
Voor beide moet je toch ook je eigen grijze cellen gebruiken. Zelf doe ik het met gewoon een PCB ontwerpprogramma. LochMaster kent geen check wanneer je een fout maakt, het is een simpel handig tekenprogje. Een echt PCB ontwerpprogramma checkt ook of je een fout maakt aan de hand van het schema middels een netlist en design rules.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
@Pjotr:
Ik merk dat er tussen het eerste schema en het schema met spannings waarden wat verschillen zitten.
Vooral aan in en uitgang.
Welke is correct?
Ik merk dat er tussen het eerste schema en het schema met spannings waarden wat verschillen zitten.
Vooral aan in en uitgang.
Welke is correct?
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Welke verschillen bedoel je dan? Zijn toch het zelfde? Het eerste is alleen voor de simulatie van de spanningen. DC op de uitgang lijkt mij iig niet zo handig. Dus het 2e schema met uitgangselco, dat wat ik ook al eerder postte!
Overigens is doorgaans Iceo zo klein dat een Jopie China meter dat niet eens meten kan. Dus als ie wel een paar 100uA aangeeft is die tor hemelen.
Overigens is doorgaans Iceo zo klein dat een Jopie China meter dat niet eens meten kan. Dus als ie wel een paar 100uA aangeeft is die tor hemelen.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
@Pjotr:
In het eerste schema is er een extra weerstand van 2k2 en cap naar de mic.
In het 2de schema is er een cap en 10k aan de uitgang. Die is niet op het eerste schema
In het eerste schema is er een extra weerstand van 2k2 en cap naar de mic.
In het 2de schema is er een cap en 10k aan de uitgang. Die is niet op het eerste schema
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Ja, dat is voor de simulatie i.p.v. een mic.bart Luyckx schreef: ↑di 02 apr 2024, 15:02In het eerste schema is er een extra weerstand van 2k2 en cap naar de mic.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Als de tor defect is zal dat wel de reden voor de instabiliteit zijn.
Nu had ik alles afgebroken want uiteindelijk begin je aan alles te twijfelen.
Zien of ik het vanavond terug in elkaar kan boksen.
Nu had ik alles afgebroken want uiteindelijk begin je aan alles te twijfelen.
Zien of ik het vanavond terug in elkaar kan boksen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Daarom doe ik dit soort dingen eerst op een bread board.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Bordje terug opgebouwd met nieuwe transistoren.
Nu is hij wel stabiel.
Fluctueert 3mV op sommige waarden.
Wat ik wel niet heb is de 20mV hogere spanning over de 470 ohm weerstand.
Die waarde is net onder of gelijk aan de spanning aan de basis van transistor1
Nu is hij wel stabiel.
Fluctueert 3mV op sommige waarden.
Wat ik wel niet heb is de 20mV hogere spanning over de 470 ohm weerstand.
Die waarde is net onder of gelijk aan de spanning aan de basis van transistor1
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Vandaag enkele testen gedaan met de microfoon module.
De uitgang wordt aangesloten op de microfoon ingang van de laptop.
Versterking en boost van de microfoon op de laptop uitgeschakeld
Met de 56k weerstand zit de level meter van REW constant tegen het maximum aan
Met krokodillenklemmen een 12k weerstand in parallel gezet brengt het niveau naar beneden maar nog steeds hoog.
Kan het iets te maken hebben met de ingangsimpedantie van de microfoon ingang?
Kleine signalen 10mV (handklap of fluiten) doen het niveau naar max uitslaan
De uitgang wordt aangesloten op de microfoon ingang van de laptop.
Versterking en boost van de microfoon op de laptop uitgeschakeld
Met de 56k weerstand zit de level meter van REW constant tegen het maximum aan
Met krokodillenklemmen een 12k weerstand in parallel gezet brengt het niveau naar beneden maar nog steeds hoog.
Kan het iets te maken hebben met de ingangsimpedantie van de microfoon ingang?
Kleine signalen 10mV (handklap of fluiten) doen het niveau naar max uitslaan
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Een microfoon ingang van een laptop heeft geen versterker nodig. Een versterker heb je nodig om een microfoon op een lijn ingang aan te sluiten.
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Inderdaad. Een microfoon ingang op een laptop is precies dat. Met de instellingen kan je hooguit wat aanpassen aan verschillende soorten microfoons, maar je kunt er geen lijn ingang van maken. En de versterker die je nu gebruikt brengt het signaal naar lijn niveau.
Lijn niveau ingangen op laptops zijn helaas een zeldzaamheid. Wel kan je bij sommige laptops via een docking station toegang tot een lijn ingang krijgen. Anders zul je moeten uitwijken naar een externe usb geluidskaart.
Lijn niveau ingangen op laptops zijn helaas een zeldzaamheid. Wel kan je bij sommige laptops via een docking station toegang tot een lijn ingang krijgen. Anders zul je moeten uitwijken naar een externe usb geluidskaart.
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Aan de andere kant zijn de microfoon ingangen bij een laptop meestal voorzien van een phantomweerstandje speciaal voor electret microfoontjes. In dat geval kun je daar vaak zo'n electret kapseltje direct op aansluiten. Is meestal wel geoptimaliseerd voor spraak. Maar soms ook niet.
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Frequentie bereik van de mic ingang is bij het merendeel van de laptops begrenst is mijn ervaring. Ik heb verschillende laptops die geen van alle fullrange zijn op de mic ingang, eentje is dat wel maar die is minstens 20 jaar oud. Meestal valt het af onder een paar honderd Hz in het laag en boven een kHz of 5-10 in het hoog. Er zijn ongetwijfeld uitzonderingen maar dat kan je helaas niet uit de specificaties halen. Leuk voor videocalls zo'n ingang maar compleet onbruikbaar voor meetdoeleinden.
Extern USB geluidskaartje eraan hangen of pak een ouderwetse desktop.
Extern USB geluidskaartje eraan hangen of pak een ouderwetse desktop.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Ai Dan had ik het fout voor.
Werk voor niets dan.
Ik zal eens testen hoe lineair de ingang van de laptop is.
Het is een HP ProBook 6460 of zoiets van misschien 10j oid. Heeft een i5 2de generatie processor.
Heeft een aparte hoofdtelefoon uitgang en microfoon ingang
Werk voor niets dan.
Ik zal eens testen hoe lineair de ingang van de laptop is.
Het is een HP ProBook 6460 of zoiets van misschien 10j oid. Heeft een i5 2de generatie processor.
Heeft een aparte hoofdtelefoon uitgang en microfoon ingang
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Welnee, leuk van de straat toch? En weer wat geleerd. Overigens is het wel een ratjetoe met laptops: Op sommigen zit er een gecombineerd 4 polig 3,5mm plugje voor een headset: Hoofdtelefoon met aanhangende microfoon.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker
Tja, ben wel van straat gebleven
Inderdaad weer wat slimmer, maar toch...heeft wel wat energie gevraagd van verschillende personen om dit tot een goed einde te brengen. Uiteraard mijn dank daarvoor. Ik ben zeker dat ik het schakelingetje vroeg of laat wel nuttig kan inzetten.
Omdat dezee laptop een aparte audio in en uitgang heeft gebruik ik hem voor REW metingen ed. Zo'n combi aansluiting lijkt me niets, maar op nieuwere modellen vind je spijtig genoeg niets anders.
Ik heb met REW mijn soundcard calibratie eens laten lopen. Toont een vlak verloop van -1db van 90 tot 20KHz.
Ik vermoed dat REW deze file gebruikt om de niet lineariteit recht te trekken tijdens echte metingen.
Lijkt me dan wel bruikbaar.
Inderdaad weer wat slimmer, maar toch...heeft wel wat energie gevraagd van verschillende personen om dit tot een goed einde te brengen. Uiteraard mijn dank daarvoor. Ik ben zeker dat ik het schakelingetje vroeg of laat wel nuttig kan inzetten.
Omdat dezee laptop een aparte audio in en uitgang heeft gebruik ik hem voor REW metingen ed. Zo'n combi aansluiting lijkt me niets, maar op nieuwere modellen vind je spijtig genoeg niets anders.
Ik heb met REW mijn soundcard calibratie eens laten lopen. Toont een vlak verloop van -1db van 90 tot 20KHz.
Ik vermoed dat REW deze file gebruikt om de niet lineariteit recht te trekken tijdens echte metingen.
Lijkt me dan wel bruikbaar.
